Streszczenie decyzji Komisji z dnia 26 listopada 2008 r. dotyczącej procedury na podstawie art. 82 traktatu we oraz art. 54 porozumienia EOG (Sprawy COMP/39.388 - Niemiecki rynek hurtowy energii elektrycznej oraz COMP/39.389 - Niemiecki rynek bilansujący energii elektrycznej).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 26 listopada 2008 r.

dotyczącej procedury na podstawie art. 82 traktatu we oraz art. 54 porozumienia EOG

(Sprawy COMP/39.388 - Niemiecki rynek hurtowy energii elektrycznej oraz COMP/39.389 - Niemiecki rynek bilansujący energii elektrycznej)

(notyfikowanej jako dokument nr C(2008) 7367 wersja ostateczna)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 36/08)

(Dz.U.UE C z dnia 13 lutego 2009 r.)

Dnia 26 listopada 2008 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą procedury na podstawie art. 82 Traktatu WE. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1)Komisja niniejszym publikuje tę decyzję mając na uwadze prawnie uzasadniony interes przedsiębiorstw związany z ochroną ich tajemnic handlowych. Pełen tekst omawianej decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności dostępny jest na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem:

http://ec.europa.eu/comm/competition/antitrust/cases/index/

(1) Decyzja skierowana jest do spółki E.ON AG, Düsseldorf (zwanej dalej "E.ON") i dotyczy dwóch spraw: sprawy związanej z niemieckim rynkiem hurtowym energii elektrycznej oraz sprawy związanej z niemieckim rynkiem bilansującym. Zgodnie z tą decyzją zobowiązania, które gotowa jest zaciągnąć spółka E.ON aby zakończyć obie sprawy stały się wiążące. Komisja uznała, że w obliczu zaciągniętych zobowiązań nie ma podstaw do podejmowania przez nią dalszych działań.

(2) Jeśli chodzi o sprawę dotyczącą niemieckiego rynku hurtowego energii elektrycznej, Komisja obawiała się, że spółka E.ON mogła opracować strategię służącą zmniejszeniu dostępnych zdolności wytwórczych (ograniczając dostawę energii z niektórych zakładów na rynku krótkoterminowym - giełda energii EEX) w celu podniesienia cen energii elektrycznej ze szkodą dla konsumentów, nadużywając tym samym swojej dominującej pozycji na niemieckim rynku hurtowym energii elektrycznej. Komisja obawiała się również, że strategia ta mogła zostać uzupełniona średnio- i długoterminową strategią spółki E.ON mającą na celu zniechęcenie rzeczywistych lub potencjalnych konkurentów do wejścia na rynek wytwarzania energii i ograniczenie tym samym wielkości tego rynku.

(3) Jeśli chodzi o sprawę dotyczącą niemieckiego rynku bilansującego energii elektrycznej, zachodziła obawa, że spółka E.ON mogła nadużyć swojej dominującej pozycji na rynku popytu rezerw wtórnej energii bilansującej na obszarze objętym siecią E.ON w rozumieniu art. 82 Traktatu WE, po pierwsze podnosząc koszty własne w celu wsparcia swoich spółek zależnych zajmujących się wytwarzaniem energii, jednocześnie przerzucając wyższe koszty na konsumentów, a po drugie uniemożliwiając producentom energii z innych państw członkowskich wywóz energii bilansującej na rynek bilansujący E.ON.

(4) Komisja uważa, że zobowiązania zaciągnięte po wstępnej ocenie oraz uwagi przedstawione przez zainteresowane strony trzecie są wystarczające aby uznać, że nie zachodzi ryzyko zakłócenia konkurencji. Po pierwsze, wyzbycie około 5.000 MW zdolności wytwórczych spółki E.ON rozwiało wątpliwości dotyczące rynku hurtowego. Wyzbycie to eliminuje bodźce do ograniczenia zdolności wytwórczych oraz możliwość uczynienia tego w sposób przynoszący zyski, jaka istniała zwłaszcza ze względu na strukturę portfela elektrowni E.ON. Sprzedaż elektrowni pomoże również rzeczywistym i potencjalnym konkurentom uzyskać dostęp do nowych elektrowni lub elektrowni korzystających z technologii, których konkurenci ci nie posiadają. Konkurenci uzyskają ponadto dostęp do nowych terenów, co umożliwi im uzyskanie (lub odzyskanie) jeszcze większych zdolności wytwórczych dzięki nowym elektrowniom. Po drugie, wyzbycie się przez spółkę E.ON działalności związanej z systemem przesyłowym obejmującym sieć przesyłową 380/220 kV, a także działalności związanej z eksploatacją systemu przesyłowego na obszarze kontroli E.ON oraz powiązanej z tym działalności rozwiało wątpliwości związane z rynkiem bilansującym wynikające z wertykalnie zintegrowanej struktury E.ON, spółki zajmującej się wytwarzaniem/ dostarczaniem energii oraz jej przesyłaniem.

(5) W decyzji stwierdzono, że w obliczu złożonych zobowiązań, nie ma podstaw do podejmowania dalszych działań przez Komisję.

(6) Na posiedzeniu w dniu 3 listopada 2008 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał przychylną opinię w tej sprawie.

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.36.8

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 26 listopada 2008 r. dotyczącej procedury na podstawie art. 82 traktatu we oraz art. 54 porozumienia EOG (Sprawy COMP/39.388 - Niemiecki rynek hurtowy energii elektrycznej oraz COMP/39.389 - Niemiecki rynek bilansujący energii elektrycznej).
Data aktu: 13/02/2009
Data ogłoszenia: 13/02/2009