Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie 61291 - Liechtensteinische Kraftwerke Anstalt i Telecom Liechtenstein AG.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie 61291 - Liechtensteinische Kraftwerke Anstalt i Telecom Liechtenstein AG

(Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Urzędu Nadzoru EFTA nr 177/02/COL z dnia 30 października 2002 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 80 z 27.3.2003, s. 27)

(2009/C 138/07)

(Dz.U.UE C z dnia 18 czerwca 2009 r.)

Projekt decyzji przedstawionej Urzędowi Nadzoru EFTA na mocy art. 9 rozdziału II protokołu 4 do Porozumienia pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (zwanego dalej "porozumieniem o nadzorze i Trybunale") dotyczy porozumienia zawartego pomiędzy Liechtensteinische Kraftwerke Anstalt ("LKW") a Telecom Liechtenstein AG w dniu 11 lipca 2006 r., mającego na celu restrukturyzację rynków telekomunikacyjnych w Liechtensteinie.

W dniu 1 grudnia 2006 r. Urząd Nadzoru EFTA otrzymał skargę skierowaną przeciwko Telecom Liechtenstein, LKW i Księstwu Liechtensteinu zawierającą zarzut naruszenia art. 53 i 59 Porozumienia EOG.

W dniu 23 listopada 2007 r. Dyrekcja ds. Konkurencji i Pomocy Państwa w Urzędzie Nadzoru EFTA wyraziła swoje zastrzeżenia wobec Stron porozumienia, iż niektóre jego elementy wydają się naruszać art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG i jest mało prawdopodobne, by kwalifikowały się do indywidualnego zwolnienia.

Pismami z dnia 5 grudnia i 13 grudnia 2007 r. LKW i Telecom Liechtenstein poinformowały, że chcą zaproponować zobowiązania w celu usunięcia zastrzeżeń wyrażonych przez Dyrekcję ds. Konkurencji i Pomocy Państwa.

W dniu 19 grudnia 2007 r. Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 2 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale i przekazał Stronom swoją wstępną ocenę zgodnie z art. 9 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale. Wstępna ocena Urzędu Nadzoru EFTA stwierdzała, że niektóre elementy przedmiotowego porozumienia wydają się naruszać art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG i jest mało prawdopodobne, by kwalifikowały się do indywidualnego zwolnienia.

W dniu 28 lutego 2008 r. LKW i Telecom Liechtenstein przedłożyły Urzędowi Nadzoru EFTA propozycje zobowiązań, będące odpowiedzią na wstępną ocenę z dnia 19 grudnia 2007 r.

W dniu 15 maja 2008 r. Urząd Nadzoru EFTA opublikował obwieszczenie w Dzienniku Urzędowym na podstawie art. 27 ust. 4 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale, zapraszając zainteresowane podmioty trzecie do składania uwag dotyczących zaproponowanych zobowiązań, do dnia 16 czerwca 2008 r.(1).

W odpowiedzi na powyższe obwieszczenie Urząd Nadzoru EFTA otrzymał w czerwcu 2008 r. uwagi od podmiotów trzecich i skarżącego.

W dniu 23 czerwca i 26 czerwca 2008 r. Urząd przekazał Stronom komentarze otrzymane w odpowiedzi na obwieszczenie, w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności.

Treść uwag otrzymanych od podmiotów trzecich w odpowiedzi na publikację obwieszczenia nie skłoniła Urzędu Nadzoru EFTA do ponownego rozważenia swoich zastrzeżeń.

W związku z tym Urząd Nadzoru EFTA doszedł do wniosku, że w świetle zaproponowanych zobowiązań i po przeprowadzeniu oceny uwag podmiotów trzecich i skarżącego, a także bez uszczerbku dla art. 9 ust. 2 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale, zobowiązania są wystarczające w kontekście zastrzeżeń zawartych we wstępnej ocenie Urzędu i nie ma już podstaw do podjęcia dalszych działań.

W decyzji na podstawie art. 9 rozdziału II protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale nie stwierdzono naruszenia reguł konkurencji, lecz Strony zgadzają się podjąć działania naprawcze w odpowiedzi na zastrzeżenia zawarte we wstępnej ocenie Urzędu Nadzoru EFTA. W postępowaniu obie strony pragną uprościć wymogi administracyjne i prawne, które stanowią nieodłączny element pełnego postępowania wyjaśniającego w sprawie rzekomego naruszenia reguł konkurencji.

Ani strony, ani osoby trzecie nie zgłosiły do mnie w ramach tego postępowania żadnych zapytań ani uwag.

W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.

Bruksela, dnia 21 sierpnia 2008 r.

Per Andreas BJØRGAN

______

(1) Dz.U. C 118 z 15.5.2008, s. 31 oraz Suplement EOG nr 28 z 15.5.2008, s. 4.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024