Pomoc państwa - Finlandia - Pomoc państwa nr C 12/2009 (ex N 19/2009) - potencjalna pomoc dla Järvi-Suomen Portti Osuuskunta - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - FINLANDIA

Pomoc państwa nr C 12/2009 (ex N 19/2009) - potencjalna pomoc dla Järvi-Suomen Portti Osuuskunta

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 134/07)

(Dz.U.UE C z dnia 13 czerwca 2009 r.)

Pismem z dnia 8 kwietnia 2009 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następu-jących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Finlandię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, przesyłając je na następujący adres Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: SPA3, 6/5

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faksu +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Finlandii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

I. PROCEDURA

W dniu 15 stycznia 2009 r. władze fińskie dokonały zgłoszenia pomocy na ratowanie, a następnie pismem z dnia 5 lutego 2009 r. przedstawiły informacje dodatkowe. W piśmie z dnia 10 lutego 2009 r. Komisja zwróciła się o dodatkowe infor-macje, które zostały przesłane pismem z dnia 11 lutego 2009 r. Tego samego dnia przedstawiono i zarejestrowano informacje dodatkowe w sprawie udzielonych w przeszłości gwarancji. Pismem z dnia 16 lutego 2009 r. władze fińskie przesłały streszczenie pewnych faktów. W dniu 16 lutego 2009 r. Komisja zwróciła się z prośbą o dodatkowe informacje, które zostały przesłane pismem z dnia 20 lutego 2009 r.

II. OPIS

Przedsiębiorstwo Järvi-Suomen Portti Osuuskunta (zwane dalej "Järvi-Suomen Portti"), beneficjent przedmiotowych środków pomocy państwa, jest spółdzielnią prowadzącą działalność w zakresie produkcji środków spożywczych. Przedsiębiorstwo ma siedzibę w regionie kwalifikującym się do pomocy regio-nalnej na mocy art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE.

Zgłoszone środki pomocy państwa obejmują gwarancję w wysokości 2,75 mln EUR, przyznaną przez miasto Mikkeli oraz odroczenie spłaty zobowiązań publicznoprawnych. Przed podjęciem zgłoszonych środków miasto Mikkeli przyznało przedsiębiorstwu Järvi-Suomen Portti gwarancję w wysokości około 4 mln EUR. Uruchomienie tej gwarancji w 2004 r. spowodowało zadłużenie Järvi-Suomen Portti wobec miasta Mikkeli w wysokości ponad 5 mln EUR. W 2006 r. przedsię-biorstwo Järvi-Suomen Portti zaciągnęło kolejne zobowiązania wobec miasta Mikkeli na kwotę około 700.000 EUR. W odniesieniu do wymienionych powyżej pożyczek ustano-wiono niskie stopy procentowe. Więcej niż jeden raz dokony-wano zmiany harmonogramu spłaty długów, a niespłacone odsetki zostały zamienione na pożyczki udzielone przez miasto Mikkeli.

Od grudnia 2004 r. przedsiębiorstwo Järvi-Suomen Portti prowadzi nieprzerwany proces restrukturyzacji, przeprowadziło redukcję liczby pracowników i rozpoczęło zlecanie niektórych działań firmom zewnętrznym. Wydaje się jednak, że restruktu-ryzacja nie była skuteczna, ponieważ w grudniu 2008 r. władze podatkowe złożyły wniosek o wszczęcie postępowania upadłoś-ciowego wobec przedsiębiorstwa Järvi-Suomen Portti.

III. OCENA

Komisja ma wątpliwości, czy środki podjęte przed zgłoszeniem mogą zostać uznane za środki nieobjęte pomocą państwa. Wydaje się, że żadne z nich nie zostały podjęte zgodnie z testem prywatnego inwestora. Ponadto wydaje się, że przed-miotowe środki nie są zgodnie ze wspólnym rynkiem.

Komisja uważa, że zgłoszone środki w postaci gwarancji oraz odroczenia spłaty zobowiązań stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Komisja przeanalizo-wała tę pomoc w świetle Wytycznych wspólnotowych z 2004 r. w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji. Na podstawie wstępnych przypuszczeń, że podjęte w przeszłości środki należy potraktować jako pomoc państwa, wydaje się wątpliwe, iż zgłoszone środki są zgodne z zasadą pomocy jednorazowej (zasada "pierwszy i ostatni raz").

IV. WNIOSEK

W świetle powyższych ustaleń Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego przewidzianego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do opisanych środków.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024