Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa C 44/08 (ex NN 45/04) - Finansowanie badań dotyczących pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE) u bydła - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA

Pomoc państwa C 44/08 (ex NN 45/04) - Finansowanie badań dotyczących pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE) u bydła

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2009/C 11/05)

(Dz.U.UE C z dnia 16 stycznia 2009 r.)

Pismem z dnia 26 listopada 2008 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres:

European Commission

Directorate-General for Agriculture and Rural Development

Directorate M - Agricultural Legislation

Unit M.2 - Competition

Office: Loi 130 - 5/94A

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 76 72

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom belgijskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Po otrzymaniu w styczniu i lutym 2004 r. skarg Komisja Europejska podjęła nieformalne dochodzenie w sprawie pomocy udzielonej przez Belgię na testy na obecność TSE. W odpowiedzi na wyżej wspomniane skargi dnia 27 stycznia 2004 r. Komisja skierowała do władz belgijskich pismo, prosząc o udzielenie informacji na temat pomocy na pokrycie kosztów związanych z testami na obecność BSE. Jednocześnie pismem z dnia 23 stycznia 2004 r., zarejestrowanym dnia 28 stycznia 2004 r., omawiany środek został zgłoszony przez władze belgijskie zgodnie z art. 83 ust. 3 Traktatu. Pisemne informacje zostały przekazane Komisji przez władze belgijskie pismem z dnia 14 maja 2004 r., zarejestrowanym dnia 24 maja 2004 r. Pismem z dnia 19 lipca 2004 r. Komisja poinformowała Belgię, że środek zarejestrowany poprzednio pod numerem N 54/04 został przeniesiony do rejestru niezgłoszonych pomocy pod numerem NN 45/04, gdyż stało się jasne, iż środki finansowe zostały już częściowo wypłacone. Dnia 1 września 2004 r. odbyło się spotkanie władz belgijskich z urzędnikami DG AGRI. Władze belgijskie przedstawiły dodatkowe informacje w pismach z dnia 16 września 2004 r. i 22 lutego 2007 r., zarejestrowanych odpowiednio dnia 20 września 2004 r. i 22 lutego 2007 r.

Od dnia 1 stycznia 2002 r. rząd belgijski dokonywał wstępnego finansowania kosztów obowiązkowych testów na obecność BSE u bydła. Od dnia 1 stycznia 2003 r. część funduszy środka pokrywa dokonywanie przez rolników zwrotu wstępnie sfinansowanych kosztów przekraczających maksymalną kwotę 40 EUR na test. Krajową podstawę prawną w zakresie zwrotu stanowią dwa dekrety królewskie w sprawie finansowania dokonywanego przez Federalną agencję ds. bezpieczeństwa łańcucha żywieniowego. Według informacji przedstawionych przez władze belgijskie od dnia 1 stycznia 2003 r. rolnikom przyznano bezpośrednią i pośrednią pomoc w kwocie 15.237.646 EUR w odniesieniu do kwot przekraczających 40 EUR na test oraz pomoc na testy na obecność BSE przeprowadzane zgodnie z wytycznymi Wspólnoty dotyczącymi testów na obecność TSE, padłych zwierząt gospodarskich i odpadów rzeźniczych (zwanymi dalej "wytycznymi TSE") z dnia 30 czerwca 2004 r. Pozostałe fundusze dostępne w ramach środka wykorzystywane są na przyszłe finansowanie obowiązkowych testów na obecność BSE u bydła. Krajową podstawę prawną stanowi dekret królewski w sprawie finansowania badania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych u zwierząt.

OCENA ŚRODKA

Intensywność pomocy nie powinna przekraczać 100 % kosztów kwalifikowanych

Decyzją C(2005) 4203 w sprawie środków pomocy państwa nr N 9/05 i N 10/05 dotyczących finansowania dokonywanego przez Federalną agencję ds. bezpieczeństwa łańcucha żywieniowego Komisja zatwierdziła m.in. program finansowania obowiązkowych testów na obecność BSE. Niniejszy środek pomocy dotyczy finansowania badań na obecność TSE u zwierząt. Zgodnie z pkt 23 wytycznych dotyczących testów na obecność TSE Komisja zatwierdza pomoc w maksymalnej wysokości 100 % kosztów związanych z testami na obecność TSE.

Jak stwierdzono w niniejszym projekcie pisma, na obecnym etapie nie można wykluczyć, że obowiązkowe testy na obecność BSE są finansowane w ramach różnych programów pomocy, co mogło i może spowodować, iż maksymalna intensywność pomocy przekroczy 100 %. W związku z tym podjęto decyzję o wszczęciu postępowania ustanowionego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wymienionego środka.

Pomoc na obowiązkowe testy na BSE nie może przekraczać kwoty 40 EUR na test

W pkt 24 wytycznych TSE zezwala się na udzielanie od dnia 1 stycznia 2003 r. wsparcia publicznego w maksymalnej kwocie 40 EUR na test na obecność BSE u bydła. Władze belgijskie wskazały, że w okresie od 1 stycznia 2003 r. do 30 czerwca 2004 r. rolnikom przyznano bezpośrednią i pośrednią pomoc w kwocie 15.237.646 EUR w odniesieniu do kwot przekraczających 40 EUR na test. Bardziej szczegółowy opis znajduje się w załączonym projekcie pisma do państwa członkowskiego.

Jak określono w projekcie pisma Komisja ma wątpliwości czy programy pomocy spełniają wymóg ograniczenia maksymalnej kwoty wsparcia publicznego do wysokości 40 EUR na test na obecność BSE i w związku z tym podjęła decyzję o wszczęciu postępowania ustanowionego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE wobec wyżej wymienionego środka.

Komisja zwraca się do Belgii o przedstawienie w szczególności:

– informacji, które umożliwią Komisji ocenę, czy kwoty wypłacone FAVV za testy na obecność BSE były uzależnione od cen obowiązujących na rynku i stanowiły zapłatę z usługi, które FAVV świadczyła na rzecz podmiotów gospodarczych,

– informacji, które umożliwią Komisji ocenę, czy środek pomocy jest zgodny z utrwalonym orzecznictwem dotyczącym obciążeń pieniężnych stosowanych w odniesieniu do towarów oraz czy, między innymi, nie powoduje obciążeń w odniesieniu do produktów przywożonych,

– wyjaśnienia na temat szczegółów i harmonogramu udzielania pomocy, w tym finansowania wspólnotowego, przeznaczonej na testy na obecność BSE u bydła poddanego ubojowi do celów spożycia przez ludzi począwszy od dnia 1 stycznia 2001 r., na temat instrumentów prawnych ustanawiających pomoc, w tym systemu opłat oraz na temat skutków pomocy oraz jej intensywności,

– wyjaśnienia szczegółów dotyczących warunków przyznawania pomocy, jako uzupełnienie N 21/02, beneficjentom testów na obecność BSE w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 1 stycznia 2003 r., w celu ustalenia zgodności tej pomocy z wytycznymi rolnymi,

– pełnych danych na temat kwoty pomocy przewyższającej maksymalną wysokość bezpośredniego i pośredniego wsparcia publicznego, w tym płatności wspólnotowych, 40 EUR na test na obecność BSE u bydła poddanego ubojowi do celów spożycia przez ludzi,

– wyjaśnienia szczegółów dotyczących żądania zwrotu nielegalnej i niezgodnej z prawem pomocy przekraczającej maksymalną kwotę 40 EUR na test na obecność BSE, która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2003 r.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/99 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024