POMOC PAŃSTWA - BELGIAPomoc państwa C 44/08 (ex NN 45/04) - Finansowanie badań dotyczących pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE) u bydła
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2009/C 11/05)
(Dz.U.UE C z dnia 16 stycznia 2009 r.)
Pismem z dnia 26 listopada 2008 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres:
European Commission
Directorate-General for Agriculture and Rural Development
Directorate M - Agricultural Legislation
Unit M.2 - Competition
Office: Loi 130 - 5/94A
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 76 72
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom belgijskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Po otrzymaniu w styczniu i lutym 2004 r. skarg Komisja Europejska podjęła nieformalne dochodzenie w sprawie pomocy udzielonej przez Belgię na testy na obecność TSE. W odpowiedzi na wyżej wspomniane skargi dnia 27 stycznia 2004 r. Komisja skierowała do władz belgijskich pismo, prosząc o udzielenie informacji na temat pomocy na pokrycie kosztów związanych z testami na obecność BSE. Jednocześnie pismem z dnia 23 stycznia 2004 r., zarejestrowanym dnia 28 stycznia 2004 r., omawiany środek został zgłoszony przez władze belgijskie zgodnie z art. 83 ust. 3 Traktatu. Pisemne informacje zostały przekazane Komisji przez władze belgijskie pismem z dnia 14 maja 2004 r., zarejestrowanym dnia 24 maja 2004 r. Pismem z dnia 19 lipca 2004 r. Komisja poinformowała Belgię, że środek zarejestrowany poprzednio pod numerem N 54/04 został przeniesiony do rejestru niezgłoszonych pomocy pod numerem NN 45/04, gdyż stało się jasne, iż środki finansowe zostały już częściowo wypłacone. Dnia 1 września 2004 r. odbyło się spotkanie władz belgijskich z urzędnikami DG AGRI. Władze belgijskie przedstawiły dodatkowe informacje w pismach z dnia 16 września 2004 r. i 22 lutego 2007 r., zarejestrowanych odpowiednio dnia 20 września 2004 r. i 22 lutego 2007 r.
Od dnia 1 stycznia 2002 r. rząd belgijski dokonywał wstępnego finansowania kosztów obowiązkowych testów na obecność BSE u bydła. Od dnia 1 stycznia 2003 r. część funduszy środka pokrywa dokonywanie przez rolników zwrotu wstępnie sfinansowanych kosztów przekraczających maksymalną kwotę 40 EUR na test. Krajową podstawę prawną w zakresie zwrotu stanowią dwa dekrety królewskie w sprawie finansowania dokonywanego przez Federalną agencję ds. bezpieczeństwa łańcucha żywieniowego. Według informacji przedstawionych przez władze belgijskie od dnia 1 stycznia 2003 r. rolnikom przyznano bezpośrednią i pośrednią pomoc w kwocie 15.237.646 EUR w odniesieniu do kwot przekraczających 40 EUR na test oraz pomoc na testy na obecność BSE przeprowadzane zgodnie z wytycznymi Wspólnoty dotyczącymi testów na obecność TSE, padłych zwierząt gospodarskich i odpadów rzeźniczych (zwanymi dalej "wytycznymi TSE") z dnia 30 czerwca 2004 r. Pozostałe fundusze dostępne w ramach środka wykorzystywane są na przyszłe finansowanie obowiązkowych testów na obecność BSE u bydła. Krajową podstawę prawną stanowi dekret królewski w sprawie finansowania badania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych u zwierząt.
OCENA ŚRODKA
Intensywność pomocy nie powinna przekraczać 100 % kosztów kwalifikowanych
Decyzją C(2005) 4203 w sprawie środków pomocy państwa nr N 9/05 i N 10/05 dotyczących finansowania dokonywanego przez Federalną agencję ds. bezpieczeństwa łańcucha żywieniowego Komisja zatwierdziła m.in. program finansowania obowiązkowych testów na obecność BSE. Niniejszy środek pomocy dotyczy finansowania badań na obecność TSE u zwierząt. Zgodnie z pkt 23 wytycznych dotyczących testów na obecność TSE Komisja zatwierdza pomoc w maksymalnej wysokości 100 % kosztów związanych z testami na obecność TSE.
Jak stwierdzono w niniejszym projekcie pisma, na obecnym etapie nie można wykluczyć, że obowiązkowe testy na obecność BSE są finansowane w ramach różnych programów pomocy, co mogło i może spowodować, iż maksymalna intensywność pomocy przekroczy 100 %. W związku z tym podjęto decyzję o wszczęciu postępowania ustanowionego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącego wyżej wymienionego środka.
Pomoc na obowiązkowe testy na BSE nie może przekraczać kwoty 40 EUR na test
W pkt 24 wytycznych TSE zezwala się na udzielanie od dnia 1 stycznia 2003 r. wsparcia publicznego w maksymalnej kwocie 40 EUR na test na obecność BSE u bydła. Władze belgijskie wskazały, że w okresie od 1 stycznia 2003 r. do 30 czerwca 2004 r. rolnikom przyznano bezpośrednią i pośrednią pomoc w kwocie 15.237.646 EUR w odniesieniu do kwot przekraczających 40 EUR na test. Bardziej szczegółowy opis znajduje się w załączonym projekcie pisma do państwa członkowskiego.
Jak określono w projekcie pisma Komisja ma wątpliwości czy programy pomocy spełniają wymóg ograniczenia maksymalnej kwoty wsparcia publicznego do wysokości 40 EUR na test na obecność BSE i w związku z tym podjęła decyzję o wszczęciu postępowania ustanowionego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE wobec wyżej wymienionego środka.
Komisja zwraca się do Belgii o przedstawienie w szczególności:
– informacji, które umożliwią Komisji ocenę, czy kwoty wypłacone FAVV za testy na obecność BSE były uzależnione od cen obowiązujących na rynku i stanowiły zapłatę z usługi, które FAVV świadczyła na rzecz podmiotów gospodarczych,
– informacji, które umożliwią Komisji ocenę, czy środek pomocy jest zgodny z utrwalonym orzecznictwem dotyczącym obciążeń pieniężnych stosowanych w odniesieniu do towarów oraz czy, między innymi, nie powoduje obciążeń w odniesieniu do produktów przywożonych,
– wyjaśnienia na temat szczegółów i harmonogramu udzielania pomocy, w tym finansowania wspólnotowego, przeznaczonej na testy na obecność BSE u bydła poddanego ubojowi do celów spożycia przez ludzi począwszy od dnia 1 stycznia 2001 r., na temat instrumentów prawnych ustanawiających pomoc, w tym systemu opłat oraz na temat skutków pomocy oraz jej intensywności,
– wyjaśnienia szczegółów dotyczących warunków przyznawania pomocy, jako uzupełnienie N 21/02, beneficjentom testów na obecność BSE w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 1 stycznia 2003 r., w celu ustalenia zgodności tej pomocy z wytycznymi rolnymi,
– pełnych danych na temat kwoty pomocy przewyższającej maksymalną wysokość bezpośredniego i pośredniego wsparcia publicznego, w tym płatności wspólnotowych, 40 EUR na test na obecność BSE u bydła poddanego ubojowi do celów spożycia przez ludzi,
– wyjaśnienia szczegółów dotyczących żądania zwrotu nielegalnej i niezgodnej z prawem pomocy przekraczającej maksymalną kwotę 40 EUR na test na obecność BSE, która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2003 r.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/99 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.
TEKST PISMA
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika