Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 42/07 (ex N 428/06) - Reforma sposobu finansowania systemu emerytalnego przedsiębiorstwa RATP - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - FRANCJA

Pomoc państwa C 42/07 (ex N 428/06) - Reforma sposobu finansowania systemu emerytalnego przedsiębiorstwa RATP

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 9/08)

(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2008 r.)

Pismem z dnia 10 października 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Francję o swojej decyzji wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres:

Commission européenne

Direction générale de l'energie et des transports

Direction A "Affaires générales"

DM 28, 6/109

B-1049 Bruxelles/Brussel

Faks: (32-2) 296 14 01

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony przedkładające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1. OPIS ŚRODKÓW POMOCY

W dniu 29 czerwca 2006 r. władze francuskie powiadomiły o reformie sposobu finansowania systemu emerytalnego przedsiębiorstwa RATP.

W dniu 1 stycznia 2006 r. Francja stworzyła niezależny fundusz emerytalny dla pracowników RATP(1) (zwany dalej: CAR). CAR ma status instytucji zabezpieczeń społecznych, posiada osobowość prawną oraz niezależność prawną i finansową w stosunku do RATP. CAR podlega kodeksowi zabezpieczeń społecznych obowiązkowemu dla wszystkich niezależnych funduszy emerytalnych.

W chwili stworzenia CAR stała się jedyną instytucją prawną wypłacającą emerytury dla pracowników etatowych objętych statutem; dotychczas tę funkcje spełniała RATP. RATP i jej pracownicy płacą swoje składki bezpośrednio do CAR. Począwszy od dnia 1 stycznia 2006 r. wysokość składek została dostosowana do poziomu składek podlegających ogólnym przepisom prawa(2).

W 2007 r. Francja przewiduje dostosowanie systemu emerytalnego RATP do systemów emerytalnych podlegających ogólnym przepisom prawa. Projekt ten rozróżnia dwa rodzaje praw emerytalnych:

prawa zwane podstawowymi, które odpowiadają prawom systemu emerytalnego podlegającego ogólnym przepisom prawa (ogólny system zabezpieczeń społecznych(3) i obowiązkowe systemy uzupełniające(4)), w zamian za płacenie składek przewidzianych ogólnymi przepisami prawa, wymaganych od pracodawcy i pracownika,

prawa "specjalne" właściwe dla specjalnego systemu emerytalnego RATP, które wykraczają poza prawa normalnie wynikające z systemów emerytalnych podlegających ogólnym przepisom prawa (system ogólny i systemy uzupełniające). Zatem prawa "specjalne" to różnica pomiędzy prawami do emerytury dla pracowników RATP a częścią odpowiadającą podstawowym prawom do emerytury.

Źródła finansowania emerytury z tytułu tych dwóch praw są odrębne. W odniesieniu do praw podstawowych ustalone zostało, że w zamian za zawarcie umów finansowych między CAR a systemami emerytalnymi podlegającymi ogólnym przepisom prawa (system ogólny i systemy uzupełniające), na mocy których RATP i jej pracownicy płacą składki emerytalne podlegające ogólnym przepisom prawa, do systemu ogólnego i systemów uzupełniających należą podstawowe prawa emerytalne.

Struktura demograficzna przedsiębiorstwa RATP jest gorsza niż struktura demograficzna przeciętnego przedsiębiorstwa francuskiego objętego systemem emerytalnym podlegającym ogólnym przepisom prawa. Aby podpisanie umów pomiędzy CAR a systemem emerytalnym podlegającym ogólnym przepisom prawa nie zakłóciło równowagi tego ostatniego, rząd francuski przewiduje wniesienie nadzwyczajnych, ostatecznych wkładów ryczałtowych (zwanych dalej: wyrównaniami), które zostaną wpłacone na rzecz trzech funduszy zarządzających systemami podlegającymi ogólnym przepisom prawa, tak aby zapewnić neutralność finansową przejścia na te systemy. Wyrównania te odpowiadają przyszłemu deficytowi, który pojawi się w systemie podlegającym ogólnym przepisom prawa, wskutek niekorzystnej struktury demograficznej RATP.

W obecnej chwili rząd szacuje, że przedmiotowe wyrównania będą następujące:

– wyrównanie wniesione na rzecz CNAV (Caisse nationale d'assurance vieillesse - Krajowego Funduszu Ubezpieczeń Emerytalnych), który zarządza ogólnym systemem zabezpieczeń społecznych, wynoszące około (od 400 do 800 mln EUR)(*),

– wyrównanie wniesione na rzecz podlegających ogólnym przepisom prawa emerytalnych systemów uzupełniających AGIRC-ARRCO, mające formę udziału w zasobach technicznych tych systemów i wynoszące około (od 80 do 300 mln EUR).

2. OCENA

Komisja wyraża wątpliwości, czy finansowanie przedmiotowych wyrównań przez państwo francuskie oraz finansowanie praw specjalnych systemu emerytalnego RATP przez państwo za pośrednictwem CAR nie stanowi pomocy państwa, ponieważ wydaje się, że pozwala to przedsiębiorstwu RATP uniknąć finansowania obciążenia, które normalnie byłoby finansowane z budżetu przedsiębiorstwa.

Jeżeli przedmiotowe dwa środki lub przynajmniej jeden z nich stanowią pomoc państwa, rodzi się pytanie, czy pomoc ta może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu. W przeszłości Komisja akceptowała podobnego rodzaju pomoc, jeśli przyczyniała się ona do rzeczywistego otwarcia rynku oraz jeśli finansowanie specjalnych praw emerytalnych nabytych w okresie poprzedzającym otwarcie rynku wpływało na konkurencyjność zainteresowanych przedsiębiorstw po otwarciu rynku na konkurencję.

Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy finansowanie praw specjalnych spełnia kryteria określone w jej poprzednich decyzjach. Wątpliwości Komisji dotyczą czterech następujących kwestii:

– Przyszłe rozporządzenie PSO przewiduje otwarcie rynku transportu publicznego, które ma być rozłożone w czasie. Artykuł 8 ust. 3 tego rozporządzenia pozwala przedsiębiorstwom transportu publicznego w regionie Ile de France na zachowanie wyłącznych praw przez okres 30 lat po dniu wejścia w życie wspomnianego rozporządzenia. Wobec tego Komisja wątpi, czy będzie miało miejsce faktyczne i skuteczne otwarcie rynku, towarzyszące reformie systemów emerytalnych.

– Finansowanie przez państwo specjalnych praw emerytalnych nie ogranicza się do praw nabytych przed reformą, ale obejmuje również prawa, jakie nabędą pracownicy statutowi po reformie.

– Finansowanie przez państwo praw specjalnych nie ogranicza się również do praw nabytych przed otwarciem rynku transportu publicznego na mocy przepisów wspólnotowych, ale dotyczy także pracowników statutowych, którzy zostaną zatrudnieni po całkowitym otwarciu przedmiotowego rynku.

– Na obecnym etapie nie jest jasne, co czeka pracowników statutowych RATP, jeżeli, w wyniku przetargu, przedsiębiorstwo to straciłoby obsługiwane linie w regionie paryskim na rzecz konkurentów. Nie jest również jasne, czy przedsiębiorstwa konkurujące z RATP będą zmuszone do utrzymania praw specjalnych przysługujących pracownikom statutowym, czy też będą mogły je uchylić po upływie okresu przejściowego. Komisja wzywa Francję i zainteresowane strony trzecie do przesłania jej analizy omawianych kwestii.

______

(1) Dekrety nr 2005-1635 do 2005-1637 z dnia 26 grudnia 2005 r.

(2) Dekret 2005-1638 z dnia 26 grudnia 2005 r. ustalający poziomy składek na fundusz emerytalny przedsiębiorstwa Régie autonome des transports parisiens.

(3)Caisse nationale d'assurance vieillesse des travailleurs salariés (Krajowy fundusz ubezpieczeń emerytalnych pracowników etatowych - CNAV-TS); przepływy pieniędzy zarządzane są przez Agence centrale des organismes de sécurité sociale (Centralną Agencję Instytucji Zabezpieczeń Społecznych-ACOSS).

(4) Instytucje uzupełniających ubezpieczeń emerytalnych podlegające tytułowi II księgi IX Kodeksu zabezpieczeń społecznych (AGIRC-ARRCO).

(*) Informacje poufne.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024