Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora/dyrektorki Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn w Wilnie (Litwa) - COM(2008) 10062.

Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora/dyrektorki Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn w Wilnie (Litwa)

COM(2008) 10062

(2008/C 69 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 14 marca 2008 r.)

Ogólny opis zadań i funkcji instytutu

Rozporządzenie (WE) nr 1922/2006 ustanawiające Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn(1) zostało przyjęte dnia 20 grudnia 2006 r. i weszło w życie dnia 20 stycznia 2007 r.

Zadaniem instytutu będzie gromadzenie i analiza wiarygodnych, porównywalnych i obiektywnych danych na szczeblu Wspólnoty, opracowywanie właściwych narzędzi metodologicznych, zwłaszcza w celu włączenia aspektu równości płci do polityk wspólnotowych; ułatwienie wymiany dobrych praktyk i dialogu pomiędzy zainteresowanymi stronami oraz sprawienie, że działania te będą bardziej dostrzegalne dla obywateli europejskich.

Jego celem będzie zatem przyczynianie się do propagowania i lepszego wdrażania idei równości płci, a także zwalczanie dyskryminacji ze względu na płeć. Będzie się on także przyczyniał do poprawy świadomości obywateli UE w zakresie problematyki równości płci poprzez dostarczanie pomocy technicznej instytucjom Wspólnoty, zwłaszcza Komisji, oraz organom państw członkowskich.

Opis i charakter zadań dyrektora/dyrektorki

Zadania i obowiązki dyrektora/dyrektorki określone są w rozporządzeniu ustanawiającym instytut. Dyrektor/ dyrektorka jest prawnym przedstawicielem instytutu i współtworzy jego zewnętrzny wizerunek. Pełni on/ona swoją funkcję w interesie Wspólnoty i niezależnie od wszelkich specyficznych interesów. Jednym z jego/jej zadań będzie zapewnienie skutecznego funkcjonowania instytutu podczas szczególnie trudnego okresu, jakim jest początek działalności. Dyrektor/dyrektorka będzie musiał/-a w szczególności zadbać o ustanowienie szybkich i skutecznych procedur administracyjnych, operacyjnych i finansowych, umożliwiających funkcjonowanie instytutu. Będzie musiał/-a również opracować program działań instytutu i zapewnić właściwie zarządzanie.

Dyrektor/dyrektorka, pod nadzorem zarządu, odpowiadać będzie za wykonanie zadań, o których mowa w art. 3 i które stanowią misję instytutu; zapewni on/ona także wykonanie zadań opisanych w art. 12 rozporządzenia, obejmujących w szczególności:

– przygotowywanie i realizację rocznych i średnioterminowych programów działań instytutu,

– przygotowywanie posiedzeń zarządu i forum ekspertów,

– przygotowywanie i publikowanie rocznego sprawozdania,

– zarządzanie personelem instytutu (w tym zatrudnianie, zwalnianie oraz motywowanie i rozwój zawodowy pracowników),

– bieżące zarządzanie instytutem, w tym wykonywanie budżetu i zarządzanie finansami,

– wdrażanie procedur monitorowania i oceny wyników działalności instytutu; dyrektor/dyrektorka corocznie składa zarządowi sprawozdanie z wyników systemu monitorowania.

Ponadto dyrektor/dyrektorka będzie odgrywał/-a główną rolę w procesie tworzenia instytutu pod względem operacyjnym, technicznym i administracyjnym. Zapewni on/ona ustanowienie struktur administracyjnych, operacyjnych i finansowych niezbędnych do właściwego funkcjonowania instytutu, obsadzenie najważniejszych stanowisk i wprowadzenie w życie zasad właściwego zarządzania.

Do roku 2013 instytut zatrudni około 30 osób i dysponować będzie budżetem w wysokości ok. 52,5 mln EUR na okres 2007-2013.

Kryteria wyboru

Kandydaci będą oceniani na podstawie następujących kryteriów:

– zdolność do stworzenia struktur instytutu i zarządzania nimi oraz do stawiania czoła wyzwaniom, które pojawią się w ciągu pierwszych lat działalności, połączona z zaangażowaniem, rozwagą i pragmatyzmem, jak również zdolnością do określania kierunków strategicznych działań w przyszłości,

– zdolność do kierowania zespołem i motywowania pracowników w środowisku europejskim, wielokulturowym i wielojęzycznym,

– udokumentowane doświadczenie w zarządzaniu zasobami budżetowymi, finansowymi i ludzkimi w kontekście krajowym, europejskim lub międzynarodowym,

– wiedza w zakresie polityki równości płci i polityki zapobiegania dyskryminacji; znajomość aspektów prawnych w tych dziedzinach będzie dodatkowym atutem. Doświadczenie zawodowe powinno częściowo być związane z zagadnieniami równości płci,

– doświadczenie w negocjacjach na najwyższym szczeblu, z partnerami europejskimi lub międzynarodowymi,

– umiejętność współpracy i komunikacji z zaangażowanymi podmiotami (organy europejskie, międzynarodowe, krajowe i lokalne, organizacje międzynarodowe, pracodawcy i związki zawodowe, organizacje pozarządowe itd.),

– znajomość instytucji wspólnotowych, metod ich funkcjonowania i wzajemnych powiązań,

– umiejętności w zakresie komunikacji pisemnej i ustnej. Ponieważ komunikacja w instytucie odbywa się głównie w języku angielskim, niezbędna jest bardzo dobra znajomość tego języka. Znajomość trzeciego języka urzędowego UE (lub dalszych języków) uznana będzie za dodatkowy atut.

Ponadto pożądane jest, aby kandydaci byli w stanie sprawować funkcje dyrektora/dyrektorki instytutu co najmniej przez okres trwania 5-letniego mandatu, przed osiągnięciem wieku emerytalnego, który pracownicy Wspólnot Europejskich zatrudnieni na czas określony osiągają z końcem miesiąca, w którym kończą 65 lat.

Kryteria kwalifikacji

Do procedury wyboru zakwalifikowani zostaną kandydaci, którzy, przed upływem terminu składania podań, spełniają następujące kryteria:

– posiadają obywatelstwo jednego z państw członkowskich UE,

– posiadają biegłą znajomość jednego z języków urzędowych Wspólnoty oraz dobrą znajomość innego języka urzędowego,

– legitymują się dyplomem ukończenia studiów wyższych, który uprawnia do podjęcia studiów doktoranckich, najlepiej w dziedzinie związanej z misją instytutu,

– posiadają przynajmniej piętnastoletnie doświadczenie zawodowe na stanowiskach wymagających wyżej wymienionych kwalifikacji,

– posiadają przynajmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe na stanowisku kierowniczym wyższego szczebla, obejmującym obowiązki w zakresie zarządzania personelem i finansami.

Warunki ogólne

– Kandydat/-ka musi posiadać pełnię praw obywatelskich(2).

– Kandydat/-ka musi mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej zgodnie z przepisami krajowymi.

– Przed zatrudnieniem kandydat/-ka musi przejść badanie lekarskie zgodnie z wymogami art. 12 ust. 2 lit. d) Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich.

Procedura wyboru i mianowania(3)

Na potrzeby procedury wyboru powołana zostanie komisja kwalifikacyjna. Komisja ta zaprosi na rozmowę kwalifikacyjną kandydatów, których profil najpełniej odpowiada przedstawionym wymaganiom, wybranych na podstawie kryteriów określonych powyżej. Kandydaci zakwalifikowani przez komisję kwalifikacyjną zostaną zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym Komisji ds. Mianowania (CCN) i na testy w centrum oceny (assessment centre). Ten etap procedury prowadzony będzie przez zewnętrznych konsultantów ds. naboru, którzy wspierają CCN.

Lista wybranych kandydatów, zatwierdzona przez Komisję, zostanie przekazana zarządowi instytutu, który spośród wstępnie wybranych kandydatów mianuje dyrektora/dyrektorkę instytutu według procedury określonej w odpowiedniej części rozporządzenia ustanawiającego instytut.

Przed mianowaniem na stanowisko kandydat/-ka wybrany/-a przez zarząd będzie zobowiązany/-a złożyć oświadczenie przed odpowiednią(-imi) komisją(-ami) Parlamentu Europejskiego i udzielić odpowiedzi na pytania jej (ich) członków.

Niniejsze ogłoszenie o naborze jest podstawą do sporządzenia listy kandydatów wybranych przez Komisję. Umieszczenie nazwiska kandydata na liście nie gwarantuje mianowania na stanowisko.

Warunki zatrudnienia

Dyrektor/dyrektorka zostanie zatrudniony/-a na okres pięciu lat, w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14 zgodnie z art. 2a Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich. Kadencja może zostać przedłużona na kolejny okres nieprzekraczający pięciu lat.

Miejscem zatrudnienia jest Wilno (Litwa).

Niezależność i oświadczenie o braku konfliktu interesów

Dyrektor/dyrektorka będzie musiał/-a zobowiązać się, że będzie wykonywać swoje obowiązki w pełni niezależnie i w interesie publicznym, a także złożyć oświadczenia o jakichkolwiek interesach, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jego niezależność. W podaniu kandydaci muszą potwierdzić swoją gotowość do złożenia takich oświadczeń.

Równość szans

Instytucje i inne organy Unii Europejskiej stosują politykę równych szans i przyjmują zgłoszenia kandydatów niezależnie od płci, rasy, koloru skóry, pochodzenia etnicznego lub społecznego, cech genetycznych, języka, wyznania, poglądów politycznych i innych, przynależności do mniejszości narodowej, majątku, urodzenia, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.

Procedura zgłaszania kandydatur

Zainteresowane osoby powinny przesłać swoje zgłoszenie obejmujące:

– formularz zgłoszeniowy zawarty w załączniku (lub pobrany ze strony internetowej: http://ec.europa.eu/ dgs/personnel_administration/working_senior_mgt_en.htm),

– list motywacyjny,

– życiorys sporządzony w formacie europejskim(4),

na niżej podany adres.

Formularz zgłoszeniowy dostępny jest wyłącznie w języku angielskim. W celu uproszczenia procedury wyboru wszelka komunikacja z kandydatami w związku z niniejszym ogłoszeniem odbywać się będzie w języku angielskim. Trzy dokumenty wchodzące w skład zgłoszenia muszą być sporządzone w języku angielskim, francuskim lub niemieckim (preferowany jest język angielski).

Na tym etapie postępowania nie należy przysyłać kopii świadectw/dyplomów, świadectw pracy, referencji ani innych dokumentów z poświadczeniem zgodności z oryginałem; takie dokumenty będą musiały zostać dostarczone na wniosek na późniejszym etapie rekrutacji.

Termin zakończenia rejestracji kandydatów

Kompletne zgłoszenie, obejmujące formularz zgłoszeniowy, list motywacyjny i życiorys, należy przesłać pocztą elektroniczną najpóźniej do dnia 22 kwietnia 2008 r. na następujący adres:

EMPL-INSTITUTE-OF-GENDER-EQUALITY@ec.europa.eu

Zgłoszenia, które nie będą zawierały wszystkich wymienionych wyżej dokumentów lub zostaną przesłane po upływie terminu zgłoszenia, zostaną automatycznie odrzucone.

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów wyłącznie poprzez odpowiednie ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ważne informacje dla kandydatów

– Wybrani kandydaci mogą zostać poproszeni o przedstawienie oryginałów dyplomów i świadectw pracy na późniejszym etapie procedury wyboru.

– Ewentualne dokumenty poświadczające załączone do zgłoszenia na obecnym etapie procedury nie będą zwracane kandydatom.

– Kandydaci proszeni są o informowanie bezzwłocznie i na piśmie o wszelkich zmianach adresu.

– Przypomina się kandydatom, że prace komisji kwalifikacyjnej są tajne. Zabronione jest nawiązywanie przez kandydatów bezpośredniego bądź pośredniego kontaktu z członkami komisji oraz proszenie o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszelkie pytania oraz prośby o informacje lub dokumenty związane z niniejszym ogłoszeniem należy kierować na piśmie na adres podany powyżej.

Ochrona danych osobowych

Komisja zadba, aby przetwarzanie danych osobowych kandydatów odbywało się zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(5). Odnosi się to głównie do poufności i bezpieczeństwa tych danych.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Tekst rozporządzenia został opublikowany w Dz.U. L 403 z dnia 30.12.2006 r. i jest dostępny na następującej stronie internetowej: http://ec.europa.eu/employment_social/gender_equality/gender_institute/index_en.html

(2) Przed zatrudnieniem kandydat będzie musiał przedstawić zaświadczenie o niekaralności wydane przez odpowiedni organ.

(3) Rozpoczęcie procedury rekrutacyjnej jest uzależnione od dostępności środków w budżecie agencji oraz odpowiednich stanowisk w planie zatrudnienia.

(4) Życiorys w formacie europejskim można stworzyć na stronie internetowej: http://www.europass.cedefop.europa.eu

(5) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024