Opinia w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do niektórych przepisów przejściowych dotyczących stawek podatku od wartości dodanej.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do niektórych przepisów przejściowych dotyczących stawek podatku od wartości dodanej

COM(2007) 381 wersja ostateczna - {SEK(2007) 910}

(2008/C 44/26)

(Dz.U.UE C z dnia 16 lutego 2008 r.)

Dnia 27 lipca 2007 r. Rada, działając na podstawie art. 95 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.

Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 8 października 2007 r. Samodzielnym sprawozdawcą był Umberto BURANI.

Na 439. sesji plenarnej w dniach 24-25 października 2007 r. (posiedzenie z dnia 24 października) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął 154 głosami - 4 osoby wstrzymały się od głosu - następującą opinię:

Wnioski i zalecenia

Uzasadnienie

1. Treść wniosku Komisji

1.1 Komisja rozpoczęła szeroką debatę na temat stosowania obniżonych stawek VAT, publikując komunikat do Rady i Parlamentu Europejskiego(1). Głównym celem tych działań jest przygotowanie gruntu pod nową dyrektywę i poszukiwanie trwałych i długoterminowych rozwiązań globalnych w sprawie obniżonych stawek. Pod pojęciem "stawki obniżone" rozumiemy stawki niższe od podstawowej (15 %).

1.2 W komunikacie opublikowanym w tym samym dniu co wniosek dotyczący dyrektywy Komisja oświadcza, że "ustalenie odpowiednich kierunków działań będzie bardzo czasochłonne". W międzyczasie pojawi się problem tymczasowych odstępstw przyznanych nowym państwom członkowskim. Odstępstwa te wygasną w różnym okresie między czerwcem 2007 r. i 1 stycznia 2010 r. (artykuły 123-130 "dyrektywy w sprawie VAT")(2): Komisja przyjęła we wniosku dotyczącym dyrektywy, omawianym w niniejszej opinii, najprostsze rozwiązanie, a mianowicie zaproponowała przedłużenie tych odstępstw do końca 2010 r., jednak przedłużenie to nie ma charakteru ogólnego, lecz ograniczone jest do niektórych towarów lub usług. Tym samym zakończenie stosowania tych odstępstw zbiegłoby się w czasie z wygaśnięciem terminu obowiązywania podstawowej stawki VAT na minimalnym poziomie 15 % oraz z zakończeniem eksperymentalnego stosowania obniżonej stawki podatku VAT na niektóre usługi pracochłonne.

1.3 Przedłużenie przyznano dla dostaw dóbr i usług pracochłonnych (sektor mieszkalnictwa i restauracyjny itd.) oraz w odniesieniu do niektórych państw dla dóbr o szczególnym znaczeniu społecznym (produkty spożywcze, książki i specjalistyczne periodyki, produkty farmaceutyczne itd.). Wybór ten jest uzasadniony faktem, że najprawdopodobniej obniżona

stawka VAT będzie obowiązywać dla wszystkich państw również po ustaleniu nowych zasad. Nie przedłuży się odstępstw, które pozostają w sprzeczności ze sprawnym funkcjonowaniem rynku wewnętrznego (produkty dla rolnictwa).

1.4 Produkty wyłączone z przedłużenia to szczególnie węgiel oraz energia grzewcza, wobec których wyjątki przyznane w poszczególnych aktach akcesyjnych niedługo wygasną (w roku 2007 lub 2008) i nie przewidywano ich przedłużenia. Z drugiej strony opodatkowanie źródeł energii stanowi osobny rozdział i jest obecnie przedmiotem rozważań; gdy znalezione zostaną rozwiązania, powinny one obowiązywać wszystkich w taki sam sposób.

2. Uwagi ogólne

2.1 Dyrektywa 2006/112/WE ustalała, dla państw, które przystąpiły do Unii przed 2001 r., całą serię odstępstw(3). Odstępstwa te obowiązują bez ograniczeń czasowych, a dokładniej do czasu wejścia w życie "ostatecznego systemu dotyczącego transakcji wewnątrzwspólnotowych". Obecnie w świetle dotychczasowych doświadczeń nie przewiduje się wprowadzenia ostatecznego systemu w perspektywie krótko- lub średnioterminowej, dlatego istnieje ryzyko, że odstępstwa przyznane "starym" państwom członkowskim będą obowiązywać praktycznie w nieskończoność, natomiast "nowe" państwa znajdą się w gorszej sytuacji ze względu na wygaśnięcie terminów wynegocjowanych przy akcesji. Ponadto niektórym państwom członkowskim wolno stosować do końca 2010 r. obniżone stawki na usługi świadczone lokalnie(4), podczas gdy inne państwa nie mają takiej możliwości. Nie ma żadnego uzasadnienia dla takiej sytuacji.

2.2 Wniosek dotyczący dyrektywy stanowi "rozwiązanie pomostowe" pozwalające nowym państwom członkowskim działać zasadniczo na takich samych warunkach jak pozostałe państwa, przynajmniej do 31 grudnia 2010 r. Komisja ma

nadzieję, że do tego czasu Rada przyjmie nową dyrektywę, która uporządkuje całą kategorię wyjątków, zgodnie z oczekiwaniami wyrażonymi w komunikacie.

3. Uwagi szczegółowe

3.1 EKES z zadowoleniem przyjmuje pracę wykonaną przez Komisję, tak w postaci wniosku dotyczącego dyrektywy, który popiera bez zastrzeżeń, jak i w postaci wydanego komunikatu, który zapowiada utworzenie zorganizowanego systemu "wyjątków" zgodnie z zasadami jednolitego rynku i strategią lizbońską. Komitet wypowie się na temat komunikatu w specjalnej opinii z zamiarem przyczynienia się w konstruktywny sposób do prowadzonej debaty.

3.2 W świetle dotychczasowych doświadczeń można się jednak obawiać, że nad ogólnym interesem polegającym na szybkim osiągnięciu zgody w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy przeważy obrona partykularnych interesów i kierunków polityki. EKES ma nadzieję, że obawy te okażą się nieuzasadnione. Z punktu widzenia poprawności technicznej wniosek jest bez zarzutu. Tylko aspekty polityczne będą odgrywać rolę przy dalszym podejmowaniu decyzji. EKES zwraca uwagę decydentów na wymagania rynku i obywateli, którzy potrzebują przejrzystych, sprawiedliwych i uchwalonych w krótkim czasie przepisów.

Bruksela, 24 października 2007 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Dimitris DIMITRIADIS

______

(1) COM (2007) 380 końcowy z 5.7.2007.

(2) Dyrektywa Rady 2006/112/WEz 28.11.2006.

(3) Art. 109-122dyrektywywsprawieVAT.

(4) Patrz IV załącznik do dyrektywy.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024