Pomoc państwa - Portugalia - Pomoc państwa C 85/01 - Środki doraźne wobec RTP - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - PORTUGALIA

Pomoc państwa C 85/01 - Środki doraźne wobec RTP

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 329/11)

(Dz.U.UE C z dnia 24 grudnia 2008 r.)

W dniu 26 czerwca 2008 r.(1) Sąd Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich częściowo unieważnił decyzję Komisji z dnia 15 października 2003 r. w sprawie środków doraźnych zastosowanych przez Portugalię wobec RTP(2).

Komisja pragnie zwrócić uwagę zainteresowanych stron na fakt, że ponownie wszczęto postępowanie wyjaśniające. Niniejszym Komisja zaprasza zainteresowane strony do zgłaszania uwag odnośnie do kwestii wymienionych w poniższym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego ogłoszenia na adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate State Aid II

State Aid Registry

SPA3 6/5

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom portugalskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

W dniu 15 listopada 2001 r., po otrzymaniu licznych skarg ze strony komercyjnego konkurenta, Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, w odniesieniu do środków doraźnych zastosowanych przez państwo portugalskie wobec publicznego nadawcy RTP w latach 1992-1998(3).

W dniu 15 października 2003 r. Komisja przyjęła pozytywną decyzję ostateczną. Komisja uznała, że niektóre środki, z których przedsiębiorstwo RTP skorzystało w wymienionym okresie, stanowiły pomoc państwa, inne zaś nią nie były. Uznano, że łączna kwota pomocy państwa, z której skorzystało przedsiębiorstwo RTP, jest zgodna ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 86 ust. 2 Traktatu WE, ponieważ nie prowadziła ona do nadmiernej rekompensaty kosztów netto działań związanych ze świadczeniem usług publicznych, powierzonych przedsiębiorstwu RTP.

W dniu 26 czerwca 2008 r. Sąd Pierwszej Instancji (dalej zwany "Sądem") częściowo unieważnił decyzję Komisji z dnia 15 października 2003 r. Decyzja została unieważniona z dwóch następujących przyczyn:

1. Zakwalifikowanie zwolnienia z opłat notarialnych i rejestracyjnych jako pomocy państwa

Sąd uznał, że Komisja doszła do niewłaściwego wniosku, iż zwolnienie z opłat notarialnych i rejestracyjnych na korzyść przedsiębiorstwa RTP nie stanowi pomocy państwa.

W opinii Sądu Komisja nie zdołała udowodnić zgodnie z wymaganymi normami prawnymi, że zwolnienie z opłat notarialnych i rejestracyjnych nie stanowiło szczególnej korzyści dla przedsiębiorstwa RTP, oraz że - zgodnie z powyższym - nie stanowiło ono pomocy państwa.

2. Proporcjonalność pomocy państwa

Sąd uznał, że Komisja nie spełniła swojego obowiązku, polegającego na sumiennym przeprowadzeniu bezstronnego postępowania wyjaśniającego oraz na postawieniu się w sytuacji, w której posiadałaby wystarczająco wiarygodne informacje pozwalające na ustalenie, czy usługa publiczna była rzeczywiście świadczona, a związane z tym świadczeniem koszty zostały rzeczywiście poniesione. Nie posiadając takich informacji, Komisja nie mogła zatem następnie we wnikliwy posób sprawdzić tego, czy finansowanie było proporcjonalne do kosztów usługi publicznej, a więc nie mogła zgodnie z prawem dojść do wniosku, że nie doszło do nadmiernej rekompensaty kosztów usługi publicznej.

W szczególności Sąd odniósł się do sprawozdań w przedmiocie usługi publicznej, które opisują wypełnianie każdego z zadań wynikających ze świadczenia usług nadawcy publicznego przez RTP, oraz wykazują koszty związane z wypełnieniem każdego z tych zadań na podstawie analitycznego systemu rachunkowości. Sąd uznał, że sprawozdania te, które pozostawały do dyspozycji Komisji przez wszystkie lata, włącznie z okresem prowadzenia postępowania wyjaśniającego, miały obiektywnie słaby punkt, o którym Komisja wiedziała. Ten słaby punkt polegał na tym, że do sprawozdań nie dołączano regularnie sprawozdania audytorskiego, wymaganego na mocy umowy koncesyjnej zawartej przez państwo portugalskie i przedsiębiorstwo RTP.

Ze względu na brak systematycznej kontroli zewnętrznej wymienionych sprawozdań, którą realizowaliby audytorzy RTP, Sąd uznał, że po stronie Komisji pojawiły się lub powinny były się pojawić wątpliwości dotyczące wiarygodności informacji zawartych w wymienionych sprawozdaniach. Te sprawozdania z audytu zewnętrznego, wymagane na mocy zawartej umowy, mogły - przynajmniej w odniesieniu do lat, za które nie zostały przedłożone -dostarczyć Komisji znaczących informacji, które potwierdzałyby posiadane przez nią dane lub wykazałyby ich fałszywość.

Sąd uznał, że ze względu na brak dowodów na istnienie systematycznej weryfikacji zewnętrznej sprawozdań w przedmiocie usługi publicznej, która dokonywana byłaby przez audytora, Komisja nie była w stanie uznać informacji zawartych w wymienionych sprawozdaniach za wiarygodne. W związku z tym, że Komisja nie wezwała władz portugalskich do udostępnienia sprawozdań z audytu zewnętrznego, zagwarantowanych na mocy umowy, Komisja nie spełniła swojego obowiązku, polegającego na sumiennym przeprowadzeniu bezstronnego postępowania wyjaśniającego.

WEZWANIE DO ZGŁASZANIA UWAG

Częściowe unieważnienie ma skutki prawne w postaci ponownego wszczęcia postępowania, które rozpoczęło się w dniu 15 listopada 2001 r. Część decyzji, która nie została unieważniana, jest ostateczna i w związku z tym nie zostaje objęta zakresem postępowania, które zostało ponownie wszczęte.

Celem niniejszego ogłoszenia jest umożliwienie zainteresowanym stronom przedstawienia (dalszych) uwag odnośnie do postępowania, które zostało ponownie wszczęte.

W szczególności Komisja pragnie otrzymać nowe informacje dotyczące rzeczywistego wypełniania zadań nadawcy publicznego oraz kosztów poniesionych przez RTP w latach 1992-1998 z tytułu świadczenia usług publicznych. Komisja oczekuje również na wszelkie dowody odnośnie do zwolnienia z opłat notarialnych i rejestracyjnych, jakie przyznano RTP w okresie objętym postępowaniem wyjaśniającym.

______

(1) Sprawa T-442/03.

(2) Dz.U. L 142 z 6.6.2005, s. 1.

(3) Dz.U. C 85 z 9.4.2002, s. 9.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024