Streszczenie decyzji Komisjiz dnia 7 października 2008 r.
dotyczącej procedury przewidzianej w art. 86 ust. 3 Traktatu WE zastosowanej w sprawie przepisów słowackiego prawa pocztowego dotyczących usług poczty hybrydowej
(Sprawa nr COMP/F-1/39.562)
(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 5912)
(Jedynie tekst w języku słowackim jest autentyczny)
(2008/C 322/06)
(Dz.U.UE C z dnia 17 grudnia 2008 r.)
1. W dniu 7 października 2008 r. Komisja przyjęła decyzję na mocy art. 86 ust. 3 Traktatu WE. Niniejszym Komisja publikuje zasadniczą treść decyzji i nazwę przedsiębiorstwa, którego ona dotyczy, przy uwzględnieniu prawnie uzasadnionego interesu przedsiębiorstwa w zakresie ochrony jego działalności gospodarczej. Jawna wersja pełnego tekstu decyzji w autentycznej wersji językowej oraz w języku angielskim znajduje się na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod adresem:
http://ec.europa.eu/comm/competition/antitrust/cases/index.html
2. Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Słowackiej. Przedmiotem postępowania jest zwiększenie monopolu pocztowego operatora dominującego w dziedzinie usług pocztowych - Poczty Słowackiej (Slovenská Pošta).
3. Poczta hybrydowa to szczególna usługa pocztowa polegająca na tym, że treść przesyłek dostarczana jest drogą elektroniczną do operatora świadczącego usługi pocztowe, który drukuje, kopertuje, sortuje i dostarcza takie przesyłki. Poczta hybrydowa kierowana jest głównie do podmiotów, takich jak banki, przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe i telekomunikacyjne, które regularnie wysyłają dużą liczbę przesyłek (np. faktury).
4. W Republice Słowackiej świadczenie usługi poczty hybrydowej odbywało się na zasadach wolnej konkurencji i na rynku tym działało wiele prywatnych przedsiębiorstw. W dniu 8 listopada 2007 r. przedstawiono jednakże w parlamencie wniosek legislacyjny mający na celu zastrzeżenie usługi poczty hybrydowej dla Poczty Słowackiej (Slovenská Pošta). Wniosek ten przyjęto w drugim czytaniu w dniu 15 lutego 2008 r., a przepisy weszły w życie w dniu 1 kwietnia 2008 r.
5. Jednocześnie w dniu 30 listopada 2007 r. Urząd Nadzoru Usług Pocztowych wydał publiczne oświadczenie, w którym poinformował zainteresowane strony, że niezależnie od treści poprzednich oświadczeń i decyzji, od tego momentu usługa poczty hybrydowej stanowi element monopolu pocztowego.
6. Prywatnym operatorom uniemożliwiono więc wykonywanie działalności w tej dziedzinie, co spowodowało straty zagrażające rentowności tych przedsiębiorstw. Ponadto konsumenci pozbawieni zostali możliwości korzystania z wartości dodanej usług oferowanych przez wspomnianych operatorów.
7. Slovenská Pošta stanowi całkowitą własność Republiki Słowackiej, jest więc przedsiębiorstwem publicznym. Korzysta ono z wyłącznego prawa do świadczenia usług związanych z tradycyjnymi przesyłkami o wadze poniżej 50g i cenie poniżej 2,5-krotności taryfy podstawowej. W związku z tym ma zastosowanie art. 86.
8. W związku z wyłącznością na te usługi Slovenská Pošta posiada pozycję dominującą na rynku tradycyjnych usług pocztowych i na znaczącej części wspólnego rynku, tj. na terytorium Słowacji. Poprzez rozszerzenie monopolu pocztowego na usługi poczty hybrydowej, których świadczenie odbywało się do tej pory na zasadach wolnej konkurencji, a więc poprzez ograniczenie oferty usług pocztowych dostępnych dla konsumentów, Republika Słowacka naruszyła postanowienia art. 86 ust. 1 w związku z art. 82 Traktatu WE.
9. Zgodnie z art. 86 ust. 2 Traktatu przedsiębiorstwa zobowiązane do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym podlegają normom Traktatu, zwłaszcza regułom konkurencji, w granicach, w jakich ich stosowanie nie stanowi prawnej lub faktycznej przeszkody w wykonywaniu poszczególnych powierzonych im zadań. Do państw członkowskich należy wykazanie, że do świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym konieczne jest ograniczenie konkurencji.
10. Republika Słowacka oraz Slovenská Pošta utrzymywały, że omawiane ograniczenie konkurencji było konieczne do zapewnienia świadczenia powszechnych usług pocztowych. Niemniej jednak ani Republika Słowacka, ani Slovenská Pošta nie były w stanie dostarczyć przekonujących dowodów na to, że bez ponownej monopolizacji poczty hybrydowej Slovenská Pošta nie mogłaby świadczyć powszechnych usług pocztowych na możliwych do zaakceptowania warunkach ekonomicznych.
11. W decyzji wzywa się Republikę Słowacką do zaproponowania skutecznych środków prowadzących do zaprzestania naruszania przepisów i poinformowania Komisji o podjętych środkach w terminie jednego miesiąca od dnia otrzymania decyzji.