Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji

(2008/C 311/11)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy decyzji Komisji 2005/56/WE z dnia 14 stycznia 2005 r.(1). Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2005 r. i kończący się dnia 31 grudnia 2015 r.(2). Agencja zarządza zatwierdzonymi przez Komisję programami w dziedzinie edukacji, sektora audiowizualnego i kultury, w tym realizacją projektów technicznych.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r.(3). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(4) zostało sporządzone przez jej dyrektora zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(5) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Ostateczny budżet administracyjny Agencji na 2007 r. wyniósł 36,0 mln euro w porównaniu z 27,7 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Wzrost ten można przede wszystkim wytłumaczyć rozszerzeniem kompetencji Agencji o wdrażanie nowej generacji programów UE na okres 2007-2013. Środki budżetowe w wysokości 6,8 mln euro przeniesiono na 2008 r. Znaczna część tych przeniesień dotyczyła usług zakontraktowanych w 2007 r., a przewidzianych do realizacji w 2008 r. (informatyka, eksperci itp.). Budżetowa zasada jednoroczności nie była zatem ściśle przestrzegana.

8. 1,1 mln euro ze środków przeniesionych z 2006 r. zostało anulowane w 2007 r. głownie ze względu na przeszacowanie wydatków na ekspertów oraz opóźnienia w realizacji umów na usługi audytorskie. Wiele audytów(6) zakontraktowanych przed końcem 2006 r. nie zostało zakończonych na koniec 2007 r. Przeznaczone na nie środki musiały zostać anulowane i Agencja będzie musiała użyć środków z 2008 r. na pokrycie kosztów związanych z tymi audytami. Istnieje ryzyko, że taka sytuacja powtórzy się w 2008 r.(7). Opisane powyżej przypadki wskazują, że ciągle możliwa jest poprawa w zakresie programowania i budżetowania działalności Agencji.

9. W przypadku jednego zamówienia(8) Agencja dokonała płatności okresowej z tytułu opłat, pomimo iż wykonawca nie przedstawił całej wymaganej dokumentacji.

10. Agencja powinna przyjąć jeszcze formalny praktyczny przewodnik dotyczący zatrudniania pracowników na czas określony i pracowników kontraktowych. Zapewniłoby to lepiej przejrzystość i niedyskryminacyjność procedur.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 18 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 24 z 27.1.2005, s. 35.

(2) Dz.U. L 49 z 17.2.2007, s. 21.

(3) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.

(4) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 16 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 8 lipca 2008 r.

(5) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(6) Około 34 umów na ogólną sumę 139.103,74 euro.

(7) Ponad 1,1 mln euro środków przeznaczonych na "Koszty audytu" (art. 264 budżetu) zostało przeniesione z roku 2007 na 2008.

(8) Umowa dotycząca organizacji dorocznej konferencji Erasmus Mundus Consortia (wartość umowy: 283.953,50 euro).

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela)

grafika

Tabela 2

Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (Bruksela) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

7. Agencja już w 2007 r. zmniejszyła o 4 % stopę przeniesień środków w porównaniu z 2006 r. Ponadto drugie odnowienie w 2008 r. niektórych umów o świadczenie usług podpisanych pod koniec 2006 r., po tym jak Agencja uzyskała niezależność finansową, obejmuje krótszy okres, w celu naprawienia sytuacji podczas przenoszenia środków na 2009 r.

8. Aby uniknąć większych anulowań przeniesionych środków, Agencja wprowadziła procedurę zamknięcia na koniec 2007 r., w celu przeniesienia środków do N+1, które były przeznaczone na pokrycie zapłaty faktur, których nie otrzymano do dnia 31/12/N. W 2007 r. w większym stopniu monitorowano również zobowiązania tymczasowe. W odniesieniu do audytów zmniejszanie zaległości w tym zakresie z 2006 r. stanowi priorytet na 2008 r. Plan audytu na 2009 r. został również tak zmieniony, aby pozwolił zmniejszyć zaległości i zapewnił szybkie ich nadrobienie.

9. Uwzględniając szczególnie krótki odstęp pomiędzy datą seminarium a terminem składania sprawozdania, Agencja uzgodniła z wykonawcą, że sprawozdanie okresowe będzie ograniczać się do danych finansowych i do potwierdzenia liczby uczestników. Szczegółowa kontrola całej dokumentacji przed dokonaniem płatności końcowej jest w toku.

10. Praktyczny przewodnik zostanie przyjęty po zakończeniu procedury konsultacji z komitetem personelu.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024