Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji

(2008/C 311/03)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r.(1). Podstawowym zadaniem Agencji jest wzmacnianie zdolności Wspólnoty do zapobiegania problemom związanym z bezpieczeństwem sieci i informacji i rozwiązywania ich dzięki inicjatywom podejmowanym na szczeblu zarówno krajowym, jak i wspólnotowym.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r.(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora naczelnego zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 460/2004 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(4) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Budżet Agencji na 2007 r. wyniósł 8,3 mln euro w porównaniu z 7,0 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Realizacja działań operacyjnych (Tytuł III) skupiła się w ostatnim kwartale 2007 r. W związku ze spóźnionym uruchomieniem środków około 40 % zobowiązań i ponad 50 % płatności w ramach Tytułu III miało miejsce w listopadzie i grudniu 2007 r. W przypadku małych agencji z ograniczonymi środkami uruchamianie funduszy pod koniec roku zagraża realizacji działań operacyjnych.

8. Przeniesione środki nie odpowiadały zobowiązaniom prawnym w czterech przypadkach(5). Ponadto departamenty operacyjne powinny przygotowywać dokładniejsze informacje finansowe(6), aby zminimalizować ryzyko błędów w sprawozdaniu finansowym.

9. Spis środków trwałych prowadzony był przy pomocy arkusza kalkulacyjnego, co nie gwarantowało integralności danych. Nie sporządzono również pełnego spisu z natury środków trwałych.

10. Odnotowano stałe uchybienia w zakresie procedur przetargowych: wstępna selekcja ofert nie posiadała uzasadnienia, dokumenty związane z oceną nie były podpisane przez komisję oceniającą, poza tym dokumenty były nieuporządkowane i niekompletne. W jednym przypadku nie odnaleziono potrzebnych informacji. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie zasady

11. Zgodnie z art. 27 rozporządzenia powołującego Agencję jej mandat wygasa w dniu 13 marca 2009 r. Biorąc pod uwagę finansowy i organizacyjny wpływ tej sytuacji na działalność Agencji, konieczne jest podjęcie stosownej decyzji.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 18 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1. przejrzystości.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 25 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2008 r.

(4) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(5) Na łączną kwotę 121.500 euro.

(6) Podczas kontroli stwierdzono i skorygowano błędy w postaci ok. 105.000 euro rozliczeń międzyokresowych biernych.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion)

grafika

Tabela 2

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (Heraklion) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

7. Faktycznie zewnętrzne wskaźniki, takie jak spóźnione uruchomienie środków, częściowo wpłynęły na realizację działań operacyjnych. W międzyczasie Agencja szczegółowo zaplanowała realizację budżetu na 2008 r. oraz działania uzupełniające.

8. W niektórych przypadkach, gdzie występuje znacząca liczba zmiennych, przeniesione środki zostały obliczone z pewnym przybliżeniem. Agencja zdaje sobie sprawę z tego zagrożenia i dokłada wszelkich możliwych starań w celu zapewnienia możliwie najwyższego stopnia dokładności przenoszonych środków.

9. Aktywami trwałymi zarządza się poprzez oprogramowanie księgowe Agencji. W związku z ograniczoną liczbą pozycji inwentarz administracyjny prowadzi się w arkuszach kalkulacyjnych. W 2009 r. Agencja zamierza stosować system "ABAC Aktywa" (ABAC Assets).

10. Agencja odnotowała pewne uchybienia w trzech aktach przetargowych. Agencja podejmuje działania w celu wyeliminowania tych uchybień administracyjnych, w tym wynajęcie doświadczonego specjalisty ds. przetargów.

11. Komisja Europejska zaproponowała przedłużenie mandatu Agencji, a legislatorzy zgodzili się na jego przedłużenie o 3 lata.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024