Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Centrum.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Centrum

(2008/C 311/18)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwane dalej "Centrum") zostało ustanowione na mocy rozporządzenia (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r.(1). Centrum gromadzi i rozpowszechnia informacje w zakresie zapobiegania chorobom człowieka i ich kontroli, jak również wydaje ekspertyzy naukowe na ten temat. Koordynuje ono także europejską sieć instytucji działających w tej dziedzinie.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Centrum. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Centrum sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r.(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Centrum, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2007 r.(3) zostało sporządzone przez jego dyrektora zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 851/2004 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(4) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legaln i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Budżet Centrum na 2007 r. wyniósł 28,9 mln euro w porównaniu z 17,1 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Do wzrostu budżetu przyczyniło się przede wszystkim rozszerzenie działalności Centrum zgodnie z jego programem wieloletnim. Wykorzystano 28,3 mln euro ze środków na zobowiązania na 2007 r., z czego 16,3 mln euro wypłacono a 12,0 mln euro przeniesiono. Niski poziom płatności jest wskaźnikiem trudności we wdrażaniu działań w 2007 r. Ten niski poziom może być częściowo wytłumaczony dodatkowymi środkami (1,8 mln euro) udostępnionymi przez Komisję pod koniec roku. Ponadto poziom zmian(5) wprowadzonych do budżetu wskazuje na uchybienia w zakresie monitorowania wykonania budżetu. Powyższa sytuacja stanowiła naruszenie zasady jednoroczności i specyfikacji.

8. Spis środków trwałych (na kwotę brutto 3,5 mln euro) prowadzony był przy pomocy arkusza kalkulacyjnego, co nie gwarantowało integralności danych. Nie sporządzono również, od czasu ustanowienia Centrum, pełnego spisu z natury środków trwałych.

9. Program pracy Centrum na 2007 r. jest zadaniowy, a budżet początkowy posiada tę samą strukturę co program pracy. Jednak przy uchwalaniu zmian w budżecie nie przeprowadzono oceny ich wpływu na program pracy oraz na możliwość osiągnięcia celów.

10. W 2007 r. Centrum wydało 0,5 mln euro na różne prace remontowe w budynku wynajętym na jego siedzibę. Podobnie jak w 2006 r. Decyzję o tych pracach podjęto na podstawie bezpośredniego porozumienia pomiędzy Centrum a właścicielem budynku, nie określając rodzaju i terminów prac do przeprowadzenia, a także warunków płatności. Powyższa sytuacja stała w sprzeczności z rozporządzeniem finansowym i stanowiła naruszenie zasady oszczędności.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 24 i 25 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 18 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 30 czerwca 2008 r.

(4) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(5) Środki z Tytułu I oraz z Tytułu III zostały pomniejszone odpowiednio o 0,9 i 1,3 mln euro w celu zwiększenia środków w Tytule II.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm)

grafika

Tabela 2

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (Sztokholm) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI CENTRUM

7. Centrum, jak zauważył Trybunał, jest wciąż w fazie rozszerzania działalności, co sprawia, że osiągnięcie wysokich wskaźników wykonania płatności jest większym wyzwaniem. Jednakże zarząd zwiększył już poziom wykonanych płatności i postawił sobie za zadanie zbliżenie się do poziomu 70 % wykonanych płatności do 2010 r.

Centrum ostrożnie rozważa potrzeby wprowadzania zmian do budżetu i zobowiązuje się do dalszej poprawy jego monitorowania na podstawie nabytego doświadczenia, w celu zmniejszenia dalszej wielkości przeniesień.

8. Centrum jest świadome ograniczonej wiarygodności spisu inwentarza opartego na arkuszu kalkulacyjnym, zatem w celu rozwiązania tego problemu dokonuje się regularnych weryfikacji danych. Opracowano nowy system spisu środków trwałych, który ma działać od końca 2008 r. Ponadto wzmocniono jednostkę ds. logistyki w celu monitorowania dostaw i fizycznej weryfikacji środków trwałych Centrum.

9. Wszystkich przeniesień wpływających na tytuł operacyjny budżetu dokonano w celu dynamicznego ustalania priorytetów dla celów Centrum. Centrum zgadza się jednak z uwagą i od 2008 r. będzie aktualizować program pracy wraz z każdą zmianą wprowadzoną do budżetu.

10. Centrum ściśle monitoruje realizowane prace w celu zachowania zasady oszczędności. Centrum jest obecnie w trakcie zawierania umowy ramowej określającej warunki dla poszczególnych prac do zrealizowania.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024