Pomoc państwa - Szwecja - Pomoc państwa C 33/08 (ex N 732/07) - Wysoka kwota pomocy na badania i rozwój dla Volvo Aero – GEnx - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - SZWECJA

Pomoc państwa C 33/08 (ex N 732/07) - Wysoka kwota pomocy na badania i rozwój dla Volvo Aero - GEnx

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 253/10)

(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2008 r.)

Pismem z dnia 16 lipca 2008 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Szwecję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:

Commission européenne

Direction générale de la concurrence

Greffe des aides d'État

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom szwedzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

W listopadzie 2007 r. Szwecja poinformowała o zamiarze przyznania pożyczki przedsiębiorstwu Volvo Aero Corporation, podmiotowi zależnemu Volvo Group, na cele uczestnictwa w GEnx. W pismach z dnia 28 stycznia 2008 r. oraz z dnia 21 kwietnia 2008 r. Komisja wystąpiła z prośbą o dostarczenie dodatkowych informacji. W odpowiedzi, pismami z dnia 18 marca 2008 r., 2 czerwca 2008 r., i 19 czerwca 2008 r. Szwecja przesłała wymagane informacje.

OPIS ŚRODKA POMOCY, WZGLĘDEM KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Decyzją szwedzkiego rządu z dnia 14 czerwca 2007r., stanowiącą krajową podstawę prawną, szwedzkie Biuro Długu Narodowego zostało upoważnione do zawarcia umowy pożyczki z Volvo Aero Corporation.

Projekt obejmuje stworzenie przez Volvo Aero szeregu komponentów dla silnika GEnx, zbudowanego przez General Electric (zwany dalej GE) w dwóch różnych wersjach: dla Boeinga 787 oraz dla Boeinga 747-800. Pismem z dnia 7 grudnia 2004 r., przed rozpoczęciem projektu, przedsiębiorstwo Volvo Aero zwróciło się do rządu szwedzkiego z wnioskiem o przyznanie pomocy państwa.

Szwecja zamierza przyznać przedsiębiorstwu Volvo Aero pomoc w formie zaliczki zwrotnej, w wysokości 362 mln SEK (w przybliżeniu 39 mln EUR), odpowiadających 40 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych. Spłata zaliczki ustalona jest na podstawie wpływów Volvo Aero pochodzących z projektu (w zakresie płatności ze strony GE dla Volvo Aero). Według szacunków władz szwedzkich odpowiada to 23 mld SEK, przy założeniu produkcji 4.937 silników do 2028 r.

OCENA ŚRODKA LUB POMOCY

Szwecja zgłosiła przedmiotową pomoc jako że stanowi ona pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Komisja oceniła zgodność środka pomocy z zasadami wspólnego rynku na podstawie wspólnotowych zasad ramowych dotyczących pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną (Dz.U. C 323 z 30.12.2006, s. 1).

Komisja ma szereg wątpliwości dotyczących omawianej pomocy państwa.

Po pierwsze, Komisja ma wątpliwości czy rzeczywiście występuje zawodność rynku. Komisja ma wątpliwości co do niezależności finansowej Volvo Aero względem spółki dominującej, która wydaje się być w stanie na bieżąco finansować swoje przepływy pieniężne; nie wydaje się również nie mieć dostępu do rynków finansowych. Ponadto wydaje się, że spółka dominująca nalega, aby jej podmioty zależne ubiegały się o fundusze UE oraz fundusze państwowe przed rozstrzygnięciem czy planowaną inwestycję można zdefiniować jako przypadek zawodności rynku.

Po drugie, Komisja ma wątpliwości odnośnie efektu zachęty wywołanego przez dany środek pomocy, a w szczególności odnośnie konieczności przyznania powyższego środka. Decyzja rządu o przyznaniu pomocy państwa została podjęta dopiero w czerwcu 2007 r. W tym momencie sam projekt został już w dużej mierze zrealizowany, przynajmniej w zakresie GEnx dla B787. Rozmowy pomiędzy rządem a przedsiębiorstwem, które miały miejsce, nie mogą zastąpić formalnego procesu ubiegania się o pomoc państwa. Ocena znaczenia momentu wydania formalnej decyzji wydaje się więc bardzo istotna. Mimo że zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną nie określają szczegółowo kiedy rząd powinien podjąć decyzję i w jasny sposób dopuszczają możliwość rozpoczęcia projektów przed podjęciem formalnej decyzji, nie można jednak uznać, że nie istnieją żadne ograniczenie czasowe odnośnie podejmowania rzeczonych decyzji.

Hipoteza, że nie istnieją ograniczenia czasowe dopuszczałaby w istocie możliwość przyjęcia przez rząd decyzji o przyznaniu pomocy państwa dla projektu w fazie finalnej lub, w skrajnym przypadku, nawet dla projektów już zakończonych. Nie ulega jednak wątpliwości, że w przypadku zakończonego projektu, decyzja o przyznaniu pomocy nie miałaby efektu zachęty dla danego przedsiębiorstwa, gdyż przyznana pomoc nie wpłynęłaby w żaden istotny sposób na ewentualną modyfikację zakresu lub rozmiaru projektu. Jedyny efekt powyższej pomocy państwa to obniżenie kosztów przedsiębiorstwa (np. pomoc operacyjna), bez wpływu na zwiększenie działań badawczo-rozwojowych lub na sam projekt.

Podsumowując powyższą kwestię wydaje się, że decyzja rządu o przyznaniu pomocy państwa, która ma wywołać efekt zachęty dla przedsiębiorstwa, powinna zostać podjęta na wystarczająco wczesnym etapie projektu, aby dać gwarancje, że pomoc faktycznie wpłynie w sposób pozytywny na podmiot realizujący projekt.

Po trzecie, Komisja ma wątpliwości co do proporcjonalności pomocy, a w szczególności do wykorzystanego instrumentu, który przerzuca na rząd ryzyko kursowe powyższego projektu.

Na obecnym etapie Komisja uważa wreszcie, że wpływ przedmiotowej pomocy państwa na konkurencję jest ograniczony, zważywszy na znikomy udział beneficjenta w rynku. Komisja wyraża gotowość oceny wszelkich materiałów dowodowych wniesionych przez konkurentów oraz inne strony trzecie w trakcie trwania postępowania.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024