Europejski globalny plan dotyczący walki z podrabianiem i piractwem.

REZOLUCJA RADY

z dnia 25 września 2008 r.

w sprawie europejskiego globalnego planu dotyczącego walki z podrabianiem i piractwem

(2008/C 253/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1. UWZGLĘDNIAJĄC sprawozdanie strategiczne przygotowane przez Komisję(1) oraz nowy etap odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia (2008-2010) zapoczątkowany na posiedzeniu Rady Europejskiej 14 marca 2008 r.;

2. KŁADĄC NACISK na fakt, że przy tej okazji Unia Europejska została wezwana do dalszego działania na rzecz poprawienia skuteczności systemu ochrony praw własności intelektualnej, tak by lepiej zwalczać podrabianie;

3. PODKREŚLAJĄC, że konieczne jest przestrzeganie podstawowych swobód obowiązujących na rynku wewnętrznym i usprawnienie jego funkcjonowania;

4. PRZYPOMINAJĄC o znaczeniu, jakie dla walki z podrabianiem i piractwem - zwłaszcza na granicach Unii Europejskiej - ma harmonizacja, w stosownych przypadkach, praw własności intelektualnej; przypominając o znaczeniu obowiązujących krajowych i wspólnotowych tytułów własności przemysłowej;

5. UWZGLĘDNIAJĄC wspólnotowe akty prawne przyjęte by zwalczać podrabianie i piractwo, zwłaszcza dyrektywę 2004/48/WE w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej i rozporządzenie nr 1383/2003 dotyczące działań organów celnych skierowanych przeciwko towarom podejrzanym o naruszenie niektórych praw własności intelektualnej;

6. BĘDĄC ŚWIADOMA również zmienionego wniosku dotyczącego dyrektywy w sprawie środków prawa karnego mających na celu zapewnienie egzekwowania praw własności intelektualnej;

7. UWZGLĘDNIAJĄC inicjatywy na rzecz walki z podrabianiem i piractwem podejmowane w ramach stosunków wielostronnych, na forum m.in. Światowej Organizacji Handlu (WTO), Światowej Organizacji Celnej (WCO), Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO), Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i grupy G8 (proces Heiligendamm); 8. UWZGLĘDNIAJĄC strategię egzekwowania praw własności intelektualnej w krajach trzecich(2);

9. UWZGLĘDNIAJĄC sprawozdanie sporządzone przez OECD na temat ekonomicznych skutków podrabiania i piractwa, a zwłaszcza przedstawione w nim dane na temat międzynarodowego obrotu towarami podrobionymi lub pirackimi, którego wartość oszacowano - na podstawie wartości towarów przechwyconych przez organy celne państw OECD - na ok. 200 miliardów USD w 2005 roku; w sprawozdaniu tym stwierdza się, że całkowita wartość obrotu podrobionymi lub pirackimi towarami może przekraczać tę kwotę o kilkaset miliardów dolarów; uwzględniając również zalecenia dotyczące wzmocnienia współpracy między organami publicznymi a przemysłem;

10. BĘDĄC ŚWIADOMA wpływu, jakie natężenie i niepokojący rozwój zjawiska podrabiania i piractwa, zwłaszcza w sytuacji globalizacji gospodarki, ma na konkurencyjność Unii Europejskiej, jej przedsiębiorstw, twórców i konsumentów; świadoma, jak bardzo rozwinięte jest to zjawisko również w Internecie; świadoma zagrożeń wynikających z podrabiania towarów, którego skutki mogą być niebezpieczne dla zdrowia i bezpieczeństwa obywateli;

11. PODKREŚLA znaczenie, jakie przykłada do ochrony praw własności intelektualnej, co jest podstawą promowania kultury i jej różnorodności, a także uwypuklenia wartości badań, innowacji i kreatywności przedsiębiorstw europejskich, zwłaszcza MŚP, tak by możliwe było wspieranie wzrostu i zatrudnienia w obrębie Unii Europejskiej i rozwijanie zewnętrznego wymiaru konkurencyjności europejskiej;

12. BĘDĄC ŚWIADOMA, że w tej sytuacji należy zapewnić innowacyjnym przedsiębiorstwom środki, które pozwolą im lepiej chronić swoje wynalazki i czerpać z nich większe korzyści; przypomina, jak istotne jest istnienie patentu wspólnotowego i systemu sądownictwa w zakresie patentów, co pozwoli wyposażyć użytkowników w środki pozwalające im egzekwować swoje prawa własności intelektualnej na całym terytorium Unii;

13. PODKREŚLA potrzebę zaangażowania wszystkich zainteresowanych podmiotów w zwiększenie skuteczności wszystkich aktów prawnych dotyczących własności intelektualnej i zwalczania zjawiska podrabiania i piractwa na rynku wewnętrznym i na szczeblu międzynarodowym; przypominając, że działania te są wyrazem poszanowania praw podstawowych i ogólnych zasad prawa wspólnotowego, takich jak ochrona danych osobowych i ochrona prawa własności;

14. Z zadowoleniem PRZYJUMUJE komunikat Komisji z dnia 16 lipca 2008 r., w którym wyraża ona pragnienie wprowadzenia w życie europejskiej strategii w zakresie praw własności przemysłowej, zwłaszcza jeśli chodzi o zagadnienia związane z poszanowaniem praw własności przemysłowej oraz praw autorskich i praw pokrewnych:

– inicjatywy organów celnych mające na celu walkę z podrabianiem i piractwem, która jest prowadzona na granicach Unii Europejskiej i poza nią,

– działania uzupełniające normy legislacyjne; działanie te mają spowodować zmiany w postrzeganiu przez społeczeństwo zjawiska podrabiania i piractwa, pozwolić na lepsze i dokładniejsze poznanie tego zjawiska, doprowadzić do zacieśnienia współpracy między wszystkimi zaangażowanymi stronami w państwach członkowskich i do utworzenia skutecznej sieci współpracy administracyjnej między państwami członkowskimi, co pozwoli prowadzić działania na skalę europejską; mają też promować umowy w ramach partnerstw publicznoprywatnych i zawieranie umów między przedstawicielami branży na szczeblu europejskim, aby ograniczyć zjawisko piractwa i sprzedaży podrobionych towarów przez Internet,

– zbadanie możliwości lepszego transgranicznego egzekwowania wyroków,

– działania, które mają doprowadzić do poszanowania praw własności intelektualnej w państwach trzecich, poprzez prowadzenie regularnych analiz, promowanie skutecznej ochrony praw w ramach dwustronnych umów handlowych, a także poprzez wzmocnienie współpracy w ramach regularnego dialogu z państwami trzecimi, zwłaszcza tymi, w których obserwuje się szczególne natężenie zjawiska podrabiania i piractwa,

– prace nad wielostronną umową handlową w zakresie walki z podrabianiem (ACTA);

15. ZACHĘCA Komisję, by wytyczne te zrealizowała przez:

– stworzenie europejskiego obserwatorium zajmującego się zjawiskiem podrabiania i piractwa, określając przy tym tryb funkcjonowania obserwatorium i warunki, w tym warunki finansowe, konieczne do jego realizacji; obserwatorium to, powstałe w oparciu o istniejące struktury Komisji, powinno umożliwić sporządzanie - na podstawie danych przekazywanych dobrowolnie przez sektor publiczny i prywatny - regularnych ocen rozmiarów zjawiska podrabiania i piractwa, a także przeprowadzanie dogłębniejszej analizy tych zjawisk,

– rozpowszechnianie wśród uczestników walki z podrabianiem i piractwem, przede wszystkim za pośrednictwem Internetu, informacji na temat tych zjawisk,

– opracowanie kampanii uświadamiających i informacyjnych wśród uczestników walki z podrabianiem i piractwem oraz wśród konsumentów, w tym najmłodszych, również poprzez działania podejmowane podczas europejskiego dnia świadomości o niebezpieczeństwach, jakie niesie ze sobą podrabianie, oraz poprzez opracowanie wytycznych operacyjnych;

16. ZACHĘCA Komisję i państwa członkowskie, by w ramach swoich kompetencji wprowadziły wszelkie środki, które pozwolą skutecznie zwalczać podrabianie i piractwo, a zwłaszcza by:

– przedstawiły plan walki z podrabianiem na lata 2009- 2012 przeznaczony dla służb celnych; plan ten powinien doprowadzić do zwiększenia wymiany informacji dzięki pełnemu wykorzystaniu systemów elektronicznych, do rozwoju współpracy między odpowiednimi organami, w szczególności na granicach, a w pierwszym rzędzie z organami celnymi oraz właścicielami praw; sporządziły spis przepisów mających zastosowanie w dziedzinie kontroli celnych i oceniły, jakie ulepszenia ram prawnych są konieczne, by lepiej zwalczać podróbki towarów niebezpieczne dla konsumentów i uświadomić ich o ryzyku związanym ze zjawiskiem podrabiania,

– utworzyć sieć służącą szybkiej wymianie informacji na temat podrabianych towarów i usług, m.in. przez wzmocnienie transgranicznej współpracy administracyjnej z wykorzystaniem krajowych punktów kontaktowych i nowoczesnych narzędzi wymiany informacji,

– promowały koordynację między instytucjami biorącymi udział w walce z podrabianiem i piractwem, zwłaszcza przez wymianę sprawdzonych rozwiązań między administracjami krajowymi,

– zbadały, czy obowiązujące ramy prawne pozwalają skutecznie egzekwować prawa własności intelektualnej,

– przedstawiły stosowne propozycje, by propagować partnerstwa między sektorem publicznym a sektorem prywatnym na rzecz zwalczania podrabiania i piractwa, wprowadzić zalecenia odnośnie do sprawdzonych rozwiązań dotyczących zwłaszcza sprzedaży w Internecie i promować współpracę między przedstawicielami branży,

– wzmocniły ochronę praw własności intelektualnej na szczeblu międzynarodowym; promowały włączanie do dwu- i wielostronnych umów zawieranych przez Unię Europejską postanowień odnoszących się do tych praw z poszanowaniem wspólnotowego dorobku prawnego i przyczyniły się do przestrzegania tych postanowień; aktywnie uczestniczyły w negocjacjach w sprawie zawarcia wielostronnej umowy handlowej w zakresie walki z podrabianiem, zwłaszcza by działały na rzecz utworzenia w stosownym czasie grupy zadaniowej, która będzie miała za zadanie monitorowanie realizacji tej umowy; promowały to zagadnienie w ramach dialogu między Unią Europejską a państwami trzecimi i w ramach działań współpracy z państwami trzecimi.

______

(1) Komunikat Komisji do Rady Europejskiej "Sprawozdanie strategiczne na temat odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia: rozpoczęcie nowego etapu (2008-2010). Utrzymanie tempa zmian", COM(2007) 803 wersja ostateczna.

(2) Dz.U. C 129 z 26.5.2005, s. 3.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024