Realizacja wspólnych celów dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie realizacji wspólnych celów dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu 1

(2008/C 241/01)

(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

MAJĄC NA UWADZE, CO NASTĘPUJE:

(1) W rezolucji z dnia 27 czerwca 2002 r.(1) Rada przyjęła otwartą metodę koordynacji, która ma stanowić nowe ramy współpracy europejskiej w sprawach młodzieży i zatwierdziła cztery tematyczne obszary priorytetowe w odniesieniu do młodzieży, uwypuklone w przygotowanej przez Komisję w listopadzie 2001 r. białej księdze zatytułowanej "Nowe impulsy dla młodzieży"; te obszary to: uczestnictwo, informowanie, wolontariat oraz lepsze zrozumienie i poznanie młodzieży.

(2) W rezolucji z dnia 25 listopada 2003 r.(2) Rada przyjęła wspólne cele w zakresie pierwszych dwóch priorytetów, tzn. uczestnictwa młodzieży i informowania jej.

(3) Wolontariat europejski (European Voluntary Service - EVS) jest jedną z inicjatyw realizowanych od 1996 roku w ramach programu "Młodzież"; stanowi on wzór ponadnarodowego wolontariatu, który umożliwia młodzieży angażowanie się w różne dziedziny działalności w ramach wolontariatu i wzmacnia w ten sposób solidarność wśród młodzieży, jej aktywną postawę obywatelską oraz wzajemne zrozumienie. Aktualnie realizowany program "Młodzież w działaniu" uzupełnia wspomnianą inicjatywę.

(4) W komunikacie z dnia 30 kwietnia 2004 r.(3) Komisja zaproponowała wspólne cele dotyczące działań młodzieży w ramach wolontariatu sformułowane na podstawie odpowiedzi państw członkowskich na pytania zawarte w kwestionariuszu Komisji oraz po konsultacjach z młodzieżą.

(5) W rezolucji z dnia 15 listopada 2004 r.(4) Rada przyjęła wspólne cele dotyczące działań młodzieży w ramach wolontariatu tzn. rozwijanie, ułatwianie, propagowanie i uznawanie działań młodzieży w ramach wolontariatu, a także uzgodniła, że do końca 2006 roku przedstawi sprawozdanie na temat realizacji tych celów.

(6) W rezolucji z dnia 15 listopada 2004 r. Rada przyjęła wspólne cele dotyczące lepszego zrozumienia i poznania młodzieży, które obejmowały również problematykę wolontariatu. Państwa członkowskie postanowiły określić aktualny stan wiedzy związanej z wolontariatem na poziomie lokalnym i krajowym.

(7) W rezolucji z dnia 20 lipca 2006 r.(5) Rada uznała znaczenie kształcenia nieformalnego i incydentalnego w zakresie problematyki dotyczącej młodzieży europejskiej.

(8) W rezolucji z dnia 31 października 2006 r.(6) dotyczącej uczestnictwa i informowania młodzieży Rada wzmocniła także otwartą metodę koordynacji opierając się na komunikacie Komisji z dnia 20 lipca 2006 r.(7).

(9) Z badania przeprowadzonego w 2007 roku przez Eurobarometr(8) wynika, że znaczna większość młodych ludzi pozytywnie postrzega programy realizowane w ramach wolontariatu umożliwiające im zwiększenie ich uczestnictwa w funkcjonowaniu społeczeństwa.

(10) W komunikacie z dnia 5 września 2007 r.(9) Komisja zaproponowała potwierdzenie istotności i znaczenia wspólnych celów dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu. Komisja zaproponowała także konkretne działania ukierunkowane na lepszą realizację wspomnianych wspólnych celów,

PODKREŚLAJĄ, ŻE:

1) w komunikacie z dnia 30 kwietnia 2004 r.(10) dotyczącym proponowanych wspólnych celów w zakresie działań młodzieży w ramach wolontariatu Komisja definiuje wolontariat jako wszelkie formy zaangażowania w dobrowolną działalność. Działania takie charakteryzują się następującymi cechami: są dostępne dla wszystkich, nie są źródłem wynagrodzenia, są podejmowane z własnej wolnej woli, mają aspekt edukacyjny (kształcenie nieformalne) oraz dodaną wartość społeczną;

2) działania w ramach wolontariatu należy wyraźnie odróżniać od zatrudnienia - w żadnym przypadku nie powinny one go zastępować;

3) istotne jest zachowanie różnorodności form wolontariatu istniejących w państwach członkowskich;

4) przeprowadzona przez Komisję analiza sprawozdań państw członkowskich na temat realizacji wspólnych celów dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu potwierdza aktualność przyjętych wspólnych celów, ponieważ dostarczają one bodźca do dalszego rozwoju tych działań w bardziej uporządkowany sposób;

5) należy wzmocnić otwartą metodę koordynacji w zakresie problematyki młodzieżowej, co przyczyni się do sprawniejszej realizacji wspólnych celów;

6) należy propagować i pochwalać działania młodzieży w ramach wolontariatu. Takie działania pozwolą na wykazanie, że wielu młodych ludzi istotnie pomaga innym pracując jako wolontariusze w szkołach oraz społecznościach lokalnych.

ODNOTOWUJĄ, ŻE:

1) państwa członkowskie powinny podjąć zgodnie z prawem wspólnotowym i prawem krajowym stosowne działania, dzięki którym wolontariusze i ich rodziny z uwagi na swoją mobilność nie będą dyskryminowani pod względem odpowiedniej ochrony socjalnej, w tym opieki zdrowotnej i opieki społecznej; działania te, dzięki usuwaniu istniejących barier, ułatwią prowadzenie działań w ramach wolontariatu;

2) istotne jest propagowanie wolontariatu oraz uznawanie możliwości, jakie stwarza on w zakresie zdobywania osobowych, społecznych i zawodowych umiejętności i kompetencji przez różne podmioty, tzn. pracodawców publicznych i prywatnych, partnerów społecznych, społeczeństwo obywatelskie, szkoły, a także przez samych młodych ludzi i przez ich rodziny;

3) umiejętności i kompetencje zdobyte podczas działań w ramach wolontariatu na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim mogą przyczyniać się do zwiększenia możliwości znalezienia zatrudnienia przez młodzież, a także do rozwijania inicjatywy oraz ducha przedsiębiorczości i kreatywności wśród młodzieży, co z kolei jest istotnym aspektem strategii lizbońskiej;

4) wolontariat odgrywa istotną rolę w upodmiotowieniu młodzieży, co prowadzi do jej aktywniejszego udziału w życiu społecznym, współpracy międzypokoleniowej, powszechnego poczucia solidarności w społeczeństwie oraz lepszej integracji i spójności społecznej, w szczególności w przypadku mniej uprzywilejowanej młodzieży; co więcej, wolontariat może ułatwić młodzieży podjęcie zatrudnienia po ukończeniu szkoły;

5) wszyscy młodzi ludzie powinni mieć możliwość korzystania z wysokiej jakości ofert działania w ramach wolontariatu. Inicjatywy w tej dziedzinie powinny docierać do młodzieży, w szczególności mniej uprzywilejowanej, dając jej możliwość kontaktów z innymi oraz pozwalając na osiągnięcie satysfakcji z sukcesu. Jest to szczególnie istotne, ponieważ wolontariat stanowi dla młodzieży oraz osób pracujących z młodzieżą szansę na zdobycie uznania społecznego oraz na stały rozwój własny;

6) w wielu krajach organizacje społeczeństwa obywatelskiego są strategicznymi podmiotami w dziedzinie wolontariatu wśród młodzieży;

7) wolontariat wspiera wartości, jakimi są demokracja i solidarność i może przyczyniać się do wzmocnienia dialogu międzykulturowego i aktywnej postawy obywatelskiej dzięki zwiększeniu mobilności młodzieży. Wolontariat odgrywa już ważną rolę w politykach europejskich, takich jak stosunki zewnętrzne i polityka współpracy.

ZGADZAJĄ SIĘ, ŻE:

1) potwierdzone zostają istotność i znaczenie wspólnych celów dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu przyjętych w 2004 roku - cele te należy w dalszym ciągu realizować;

2) kierunki postępowania dotyczące działań młodzieży w ramach wolontariatu uzgodnione w 2004 roku, zostaną przystosowane oraz wzmocnione z uwzględnieniem ostatnich postępów osiągniętych w tej dziedzinie, tak aby zwiększyć ich efektywność zgodnie z treścią załącznika do niniejszego dokumentu;

3) podniesienie prestiżu wolontariatu zachęciłoby młodzież do dalszego angażowania się w taką działalność;

4) aby podnieść prestiż wolontariatu i wzmocnić jego społeczne uznanie należy zintensyfikować działania służące zwiększeniu świadomości społeczeństwa w ogóle, a młodzieży w szczególności, a także instytucji od poziomu lokalnego do europejskiego oraz innych właściwych podmiotów;

5) wzmocnienie koordynacji międzysektorowej pomiędzy różnymi obszarami polityki jest niezbędne z uwagi na rozległy charakter wolontariatu oraz pozytywny wpływ, jaki takie działanie wywarłyby na zaangażowanie się młodzieży w wolontariat.

ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

1) sformułowania krajowych strategii w zakresie działań młodzieży w ramach wolontariatu oraz działań liderów i działaczy organizacji młodzieżowych lub włączania takich działań do krajowych polityk dotyczących młodzieży oraz opracowania odpowiednich programów w stosownych przypadkach w ścisłej współpracy z właściwymi podmiotami, takimi jak: organizacje społeczeństwa obywatelskiego, organizacje młodzieżowe, a także organizacje działające na zasadach wolontariatu;

2) określenia do września 2008 r. tych kierunków postępowania dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu, na których zamierzają się skupić i do sformułowania krajowych strategii lub konkretnych działań w zakresie ich realizacji;

3) ustanowienia mechanizmów przygotowawczych i mechanizmów monitorowania, aby zapewnić sprawną realizację wspólnych celów - we współpracy z właściwymi podmiotami, między innymi młodzieżą, liderami organizacji młodzieżowych, pracownikami i zrzeszającymi ich organizacjami oraz organizacjami działającymi na zasadach wolontariatu;

4) włączania organizacji młodzieżowych oraz organizacji działających na zasadach wolontariatu w formułowanie, opracowywanie i wdrażanie polityk w zakresie działań młodzieży w ramach wolontariatu;

5) propagowania wspólnych celów w zakresie działań młodzieży w ramach wolontariatu wśród władz regionalnych i lokalnych, organizacji młodzieżowych oraz młodzieży, a także ścisłej współpracy z władzami regionalnymi i lokalnymi;

6) zachęcania przedsiębiorstw do wspierania działań młodzieży w ramach wolontariatu w ich szczegółowych programach dotyczących odpowiedzialności społecznej, w tym przez uznawanie umiejętności i kompetencji nabytych dzięki wolontariatowi w celu zapewnienia płynnego wejścia młodzieży na rynek pracy;

7) zachęcania młodzieży do udziału w wielkich międzynarodowych imprezach, w szczególności w świetle opracowanej przez Komisję białej księgi w sprawie sportu i związanego z nią planu działania;

8) osiągnięcia porozumienia w sprawie przewodnich wartości, zasad oraz etyki dotyczących działań w ramach wolontariatu, jak również omówienia potrzeb w zakresie stworzenia nowych instrumentów promowania działań w ramach wolontariatu.

ODNOTOWUJĄ, ŻE KOMISJA ZAMIERZA:

rozpocząć konsultacje w kontekście ewentualnych nowych inicjatyw podjętych na poziomie UE mających propagować działania młodzieży w ramach wolontariatu i przyczynić się do ich uznawania.

ZACHĘCAJĄ KOMISJĘ DO:

1) wysunięcia w tym kontekście propozycji dotyczących instrumentów promocji i uznawania działań młodzieży w ramach wolontariatu;

2) propagowania rozwoju oraz uznawania działań młodzieży w ramach wolontariatu we współpracy z innymi zainteresowanymi stronami przez informowanie o takich działaniach oraz poprzez maksymalne wykorzystanie takich instrumentów jak: niniejsza rezolucja, wolontariat europejski, Europejska karta na rzecz jakości mobilności, Europass oraz mające powstać europejskie ramy kwalifikacji;

3) rozważenia możliwości zorganizowania roku europejskiego w celu propagowania wolontariatu oraz poprawy jego postrzegania w społeczeństwie w ogóle, a wśród młodzieży w szczególności.

ZACHĘCAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:

1) wzmocnienia otwartej metody koordynacji w zakresie wolontariatu przez prowadzenie wymiany dobrych praktyk, jak również działania w zakresie kształcenia partnerskiego w celu intensyfikacji realizacji wspólnych celów, w tym również wyeliminowania czynników utrudniających ich osiągnięcie oraz w celu zwiększenia uznawania umiejętności i kompetencji zdobytych podczas działań w ramach wolontariatu;

2) rozszerzenia mandatu grupy roboczej utworzonej na szczeblu europejskim o zagadnienia związane z działaniami młodzieży w ramach wolontariatu w celu rozważenia praktycznych środków określenia postępów w dziedzinie uczestnictwa młodzieży i informacji dla niej dostępnej;

3) przedyskutowania realizacji wspólnych celów dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu na poziomie krajowym i europejskim w kontekście oceny - planowanej na 2009 rok - otwartej metody koordynacji i współpracy europejskiej na rzecz młodzieży.

______

(1) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2.

(2) Dz.U. C 295 z 5.12.2003, str. 6.

(3) Dok. 9182/04 (COM(2004) 337 wersja ostateczna).

(4) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie wspólnych celów w zakresie działań młodzieży w ramach wolontariatu (dok. 13996/04).

(5) Dz.U. C 168 z 20.7.2006, str. 1.

(6) Dz.U. C 297 z 7.12.2006, str. 6.

(7) COM(2006) 417 wersja ostateczna.

(8)http://ec.europa.eu/youth/index_en.html

(9) Dok. 12772/07 (COM(2007) 498 wersja ostateczna).

(10) Dok. 9182/04 (COM(2004) 337 wersja ostateczna).

ZAŁĄCZNIK

ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE REALIZACJĘ WSPÓLNYCH CELÓW DOTYCZĄCYCH DZIAŁAŃ MŁODZIEŻY W RAMACH WOLONTARIATU

W zależności od sytuacji w poszczególnych państwach członkowskich i priorytetów wyznaczonych przez każde państwo członkowskie oraz bez uszczerbku dla różnych obowiązków władz krajowych, regionalnych i lokalnych w państwach członkowskich, można podejmować działania w kierunkach określonych poniżej (wykaz orientacyjny).

1. Rozwijanie działań młodzieży w ramach wolontariatu

Zachęcać do wypracowywania działań młodzieży w ramach wolontariatu w celu zwiększania świadomości co do istniejących możliwości, rozszerzania ich zakresu i poprawy ich jakości.

Na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym

Ze względu na różnorodne tradycje i praktyki w zakresie wolontariatu istniejące w poszczególnych państwach członkowskich, sformułować strategie krajowe lub włączać działania młodzieży w ramach wolontariatu oraz działania liderów i działaczy organizacji młodzieżowych do krajowych programów na rzecz młodzieży, a także opracować odpowiednie programy, w ścisłej współpracy z właściwymi podmiotami, takimi jak: organizacje społeczeństwa obywatelskiego, organizacje młodzieżowe, a także organizacje działające na zasadach wolontariatu.

a) Z myślą o stworzeniu jasnego i wyraźnego obrazu działań w ramach wolontariatu dostępnych dla młodzieży kontynuować prace nad określaniem istniejących form wolontariatu (np. wolontariat, sporadyczne angażowanie się w działania w ramach wolontariatu itp.) i organizacji działających na zasadach wolontariatu.

b) Wzmacniać obecne działania młodzieży w ramach wolontariatu przez:

– dalsze rozwijanie różnych kategorii tych działań, w szczególności rozszerzanie ich zakresu,

– dalsze wspieranie działań o szczególnym znaczeniu dla młodzieży,

– dalsze wspieranie organizacji społeczeństwa obywatelskiego działających na rzecz angażowania młodzieży w działalność w ramach wolontariatu,

– dalsze wzmacnianie wolontariatu, tam gdzie już funkcjonuje i, w stosownych przypadkach, wspieranie tworzenia nowych struktur.

c) W celu poprawy jakości wolontariatu i jego ram organizacyjnych zwiększać możliwości szkolenia młodych wolontariuszy oraz osób koordynujących taką działalność i zarządzających nią.

d) Wzmacniać działania w ramach wolontariatu na poziomie lokalnym z udziałem organizacji lokalnych, w tym liderów i działaczy organizacji młodzieżowych oraz zrzeszających ich organizacji, pamiętając o roli, jaką odgrywają w propagowaniu aktywnych postaw obywatelskich, w rozwoju przedsiębiorczości, w udziale w życiu społecznym i kulturalnym oraz w upodmiotowieniu młodzieży.

e) Rozwijać wolontariat w państwach trzecich w celu propagowania współpracy młodzieży w wymiarze światowym, wzmacniania dialogu międzykulturowego oraz wspierania zaangażowania mniej uprzywilejowanej młodzieży wywodzącej się z różnych kultur i wyznającej odmienne religie.

Na poziomie europejskim

f) Wspierać:

– lepszą koordynację ponadnarodowej współpracy służb obywatelskich, tam, gdzie one funkcjonują,

– zintensyfikowaną wymianę młodych wolontariuszy w różnych dziedzinach,

– zintensyfikowaną wymianę informacji dotyczących krajowych programów wolontariatu i ich europejskiego wymiaru przez dopracowywanie działań w zakresie kształcenia partnerskiego oraz metod wymiany najlepszych praktyk z uwzględnieniem różnorodności działań w ramach wolontariatu w poszczególnych państwach członkowskich.

g) Nadal rozwijać i propagować wolontariat europejski (European Voluntary Service - EVS) w ramach programu "Młodzież w działaniu".

h) Rozważyć możliwość rozszerzenia europejskiego wolontariatu o większy zakres działań z myślą o umożliwieniu młodzieży uczestnictwa w działaniach solidarnościowych Unii Europejskiej.

2. Ułatwianie działań młodzieży w ramach wolontariatu

Ułatwiać młodzieży udział w wolontariacie przez usuwanie istniejących utrudnień z poszanowaniem kontroli imigracyjnej oraz wymogów państw członkowskich dotyczących wiz i wjazdu.

Na wszystkich poziomach

a) Przedsiębrać dalsze środki uważane za stosowne w celu usuwania prawnych i administracyjnych czynników utrudniających mobilność osób angażujących się w działania w ramach wolontariatu określone w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie mobilności(1).

b) Wzmacniać współpracę międzysektorową pomiędzy właściwymi organami w celu ułatwiania wydawania młodym wolontariuszom wiz i pozwoleń na pobyt, jeżeli wymaga tego sytuacja.

c) Intensyfikować wymianę informacji, doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy wszystkimi właściwymi podmiotami w dziedzinie działań młodzieży w ramach wolontariatu w celu wyeliminowania wszelkich utrudnień oraz opracowania uproszczonych procedur.

d) Rozważyć, jakie ramy i instrumenty prawne można ulepszyć, aby ułatwić młodzieży udział w wolontariacie, a organizacjom prowadzenie działań o wysokim standardzie, ze szczególnym uwzględnieniem mniej uprzywilejowanej młodzieży oraz problemu równowagi płci.

3. Propagowanie działań młodzieży w ramach wolontariatu

Propagować wolontariat w celu wzmocnienia solidarności wśród młodzieży i ich odpowiedzialnej postawy obywatelskiej oraz zwalczać jednocześnie wszelkie formy dyskryminacji i wszelkie stereotypy, propagując równość, integrację społeczną i współpracę między pokoleniami.

Na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym

a) Rozpowszechniać informacje na temat wolontariatu na wszelkich stosownych poziomach w celu zwiększania świadomości młodych ludzi w zakresie wolontariatu, informowania ich o konkretnych możliwościach wzięcia udziału w takiej działalności, udzielania rad oraz propagowania pozytywnego postrzegania wolontariatu.

b) Podejmować wysiłki prowadzące do zacieśniania współpracy pomiędzy wszystkimi właściwymi podmiotami (młodzieżą, osobami aktywnie uczestniczącymi w działaniach na rzecz młodzieży i w organizacjach młodzieżowych, władzami publicznymi, sektorem przedsiębiorstw prywatnych, szkołami itp.) w zakresie propagowania wolontariatu przez wymianę informacji, doświadczeń i dobrych praktyk.

c) Wraz z organizacjami młodzieżowymi i organizacjami działającymi na zasadach wolontariatu oraz innymi właściwymi podmiotami poddać dokładniejszej analizie zjawiska prowadzące do wyłączenia pewnych grup młodzieży z możliwości uczestniczenia w działaniach w ramach wolontariatu oraz opracować konkretne, dostosowane do sytuacji metody zachęcania młodzieży, w szczególności tej mniej uprzywilejowanej, do uczestniczenia w działaniach w ramach wolontariatu.

d) Zachęcać organizacje młodzieżowe i inne organizacje działające na zasadach wolontariatu do opracowywania i rozpowszechniania informacji na temat wolontariatu oraz do propagowania takiej działalności wśród młodzieży.

e) Zachęcać przedsiębiorstwa do wspierania działań w ramach wolontariatu wśród młodych ludzi za sprawą programów dotyczących odpowiedzialności społecznej.

Na poziomie europejskim

f) Prowadzić właściwe kampanie informacyjne w celu propagowania działań młodzieży w ramach wolontariatu oraz wartości, jakie niesie wolontariat.

Na wszystkich poziomach

g) Zwiększyć udział młodych wolontariuszy w wielkich międzynarodowych imprezach, zwłaszcza w świetle opracowanej przez Komisję białej księgi w sprawie sportu i związanego z nią planu działania.

4. Uznawanie działań młodzieży w ramach wolontariatu

Uznawać działania młodzieży w ramach wolontariatu w celu docenienia wartości ich indywidualnych umiejętności i ich zaangażowania na rzecz społeczeństwa oraz roli, jaką odgrywa wolontariat w ułatwianiu przejścia od edukacji do pracy i dorosłego życia.

Na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym

a) Uznawać działanie młodzieży w ramach wolontariatu, nabyte indywidualne umiejętności, wiedzę i kompetencje przez wspieranie środków prowadzących do zwiększonego uznawania wolontariatu na wszystkich poziomach i we właściwej formie przez różne podmioty, np. pracodawców publicznych i prywatnych, partnerów społecznych, społeczeństwo obywatelskie i samą młodzież, z uwzględnieniem potrzeb młodzieży, w tym młodzieży mniej uprzywilejowanej.

b) Uznawać dodaną wartość społeczną, jaką przedstawia dla społeczeństwa wolontariat przez prowadzenie działań, takich jak kampanie na rzecz zwiększania świadomości, prowadzące do większego uznawania wolontariatu przez społeczeństwo.

c) W celu zwiększenia uznawania wolontariatu oraz, we właściwych przypadkach, opracowania systemu potwierdzania kompetencji zdobytych w trakcie wolontariatu, angażować właściwych przedstawicieli organizacji działających na zasadach wolontariatu i innych organizacji młodzieżowych, partnerów społecznych, instytucji edukacyjnych oraz władz krajowych mogących ułatwić proces uznawania.

d) Zachęcać przedsiębiorstw do wspierania działań w ramach wolontariatu w ich programach dotyczących odpowiedzialności społecznej, w tym przez uznawanie umiejętności i kompetencji nabytych dzięki wolontariatowi, w celu zapewnienia płynnego wejścia młodzieży na rynek pracy.

Na poziomie europejskim

e) Opracować spójne podejście do lepszego uznawania - w pracy i w społeczeństwie opartym na wiedzy - umiejętności, wiedzy i kompetencji nabytych dzięki wolontariatowi w ramach trwających procesów oraz za pomocą istniejących środków w innych obszarach polityki, takich jak: otwarta metoda koordynacji w dziedzinie edukacji, strategia uczenia się przez całe życie, dialog społeczny, odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw, a szczególności w oparciu o planowany instrument Europass/Młodzież.

______

(1) Dz.U. L 215 z 9.8.2001, str. 30.

1 Rezolucja zmieniona przez sprostowanie z dnia 14 listopada 2008 r. (Dz.U.UE.C.08.292.9).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024