Sprawozdanie w sprawie Programu Wspólnoty Europejskiej SAFA (Ocena bezpieczeństwa zagranicznych statków powietrznych).

Sprawozdanie Komisji w sprawie Programu Wspólnoty Europejskiej SAFA (Ocena bezpieczeństwa zagranicznych statków powietrznych)

(Informacje zbiorcze - Sprawozdanie - 1 stycznia 2007 r.-31 grudnia 2007 r.)

Tekst mający znaczenie dla EOG

(2008/C 231/01)

(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2008 r.)

1. PROGRAM SAFA WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ

1.1. Początki wspólnotowego programu SAFA

Program SAFA został uruchomiony przez Europejską Konferencję Lotnictwa Cywilnego (ECAC) w 1996 r. Nie miał on europejskiej podstawy prawnej, lecz opierał się na zobowiązaniu dyrektorów generalnych z państw członkowskich uczestniczących w ECAC. Kontrole "zagranicznych" statków powietrznych obejmują statki powietrzne, które nie są eksploatowane pod nadzorem właściwych organów państwa, w którym kontrola ma miejsce.

Dnia 30 kwietnia 2004 r. opublikowana została dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa statków powietrznych państwa trzeciego korzystających z portów lotniczych Wspólnoty (tak zwana "dyrektywa SAFA"), nakładająca na państwa członkowskie UE prawny obowiązek przeprowadzania kontroli na ziemi statków powietrznych państwa trzeciego lądujących w portach lotniczych Wspólnoty. Przez "statek powietrzny państwa trzeciego" rozumie się statek powietrzny, który nie jest używany lub eksploatowany pod nadzorem właściwego organu państwa członkowskiego UE, chociaż dyrektywa absolutnie nie zabrania państwu członkowskiemu UE przeprowadzenia kontroli statku powietrznego pochodzącego z innego państwa członkowskiego UE. Państwom członkowskim UE przyznano dwuletni okres na wdrożenie dyrektywy poprzez przyjęcie odpowiednich przepisów krajowych.

Decyzją dyrektorów generalnych z państw członkowskich ECAC program SAFA został przekazany w kompetencje Wspólnoty Europejskiej i w związku z tym, począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., za zarządzanie wspólnotowym programem SAFA i jego dalszy rozwój odpowiada Komisja Europejska wspomagana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego

(EASA). EASA to agencja Komisji Europejskiej z siedzibą w Kolonii, która odpowiedzialna jest za operacyjne zarządzanie wspólnotowym programem SAFA w imieniu Komisji, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 768/2006.

Do 2006 r. wdrażaniem operacyjnych elementów programu SAFA zajmowało się Centralne Zrzeszenie Władz Lotniczych (CJAA). Pod koniec 2006 r. działalność koordynująca program SAFA, obejmująca także prowadzenie centralnej bazy danych, została przeniesiona z CJAA do EASA.

Dalszy udział w ECAC 15 państw spoza UE, a zatem utrzymanie paneuropejskiego charakteru programu, możliwy był dzięki podpisaniu roboczego porozumienia pomiędzy 14 z tych państw a EASA. Zatem wraz z 27 państwami UE wspólnotowy program SAFA obejmuje 41 państw uczestników (zob. załącznik A). Pod koniec 2007 r. także Albania podpisała robocze porozumienie, które weszło w życie dnia 1 stycznia 2008 r.

1.2. Funkcjonowanie wspólnotowego programu SAFA

W każdym państwie uczestniczącym w programie SAFA statki powietrzne (państwa trzeciego, w odniesieniu do państw UE, lub zagraniczne, w odniesieniu do państw ECAC spoza UE) mogą zostać poddane kontroli na ziemi, przede wszystkim w zakresie dokumentacji i instrukcji statku powietrznego, licencji członków załogi, ogólnego stanu statku powietrznego oraz obowiązkowego wyposażenia bezpieczeństwa. Kontrole te opierają się na standardach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) zawartych w załącznikach 1 (licencjonowanie personelu), 6 (eksploatacja statków powietrznych) i 8 (zdatność do lotu statków powietrznych).

Kontrole przeprowadza się zgodnie z procedurą, która jest wspólna dla wszystkich uczestniczących państw. Ich wyniki są następnie przedstawiane w formie sprawozdań przygotowywanych według wspólnego wzoru. W przypadku poważnych nieprawidłowości informowany jest przewoźnik i odpowiedni urząd lotnictwa (państwo przewoźnika lub rejestru) w celu ustalenia środków naprawczych, jakie należy podjąć nie tylko w stosunku do przedmiotowego statku powietrznego, ale także pozostałych statków powietrznych, których stwierdzone nieprawidłowości o charakterze ogólnym również mogą dotyczyć. Wszystkie dane ze sprawozdań oraz dodatkowe informacje są upowszechniane i umieszczane w centralnej bazie komputerowej utworzonej i prowadzonej przez EASA.

Najważniejsze cechy wspólnotowego programu SAFA można podsumować w następujący sposób:

- program stosowany jest przez wszystkie uczestniczące w programie SAFA państwa - zasadniczo wszystkie 42 państwa członkowskie ECAC z wyjątkiem Albanii (państwa członkowskie UE i państwa członkowskie ECAC spoza UE, które podpisały porozumienie robocze EASA),

- wyniki kontroli rozpowszechniane są na szeroką skalę poprzez centralną bazę danych,

- w odniesieniu do programu stosuje się podejście oddolne: program opiera się na kontrolach na ziemi dotyczących poszczególnych statków powietrznych,

- program skupia się głównie na statkach powietrznych państw trzecich odbywających loty do UE i do państw uczestniczących w programie SAFA (chociaż kontrole SAFA mogą być także przeprowadzane w statkach powietrznych pochodzących z państw członkowskich UE),

- najważniejszy cel programu to zapewnienie zgodności ze standardami ICAO, które są powszechnie stosowane w odniesieniu do wszystkich kontrolowanych statków powietrznych na świecie.

1.3. Włączenie wspólnotowego programu SAFA do całego łańcucha bezpieczeństwa lotniczego

Z przeprowadzonych w okresie ostatnich pięciu lat kontroli SAFA wynika, że są one źródłem ogólnych informacji o bezpieczeństwie zagranicznych przewoźników. Informacja ta jest jednak niepełna, gdyż brak jest pełnego obrazu bezpieczeństwa danego statku powietrznego lub przewoźnika. Spowodowane jest to tym, że niektóre aspekty trudno jest ocenić w trakcie kontroli (na przykład zarządzanie załogami, stan zdatności do lotu itp.) ze względu na ograniczenia czasowe w momencie przeprowadzania kontroli, a tym samym brak możliwości przeprowadzenia kontroli w sposób szczegółowy. Mimo to wartość wymienionych wskaźników zostanie poprawiona poprzez zwiększenie poziomu harmonizacji w zakresie przeprowadzania kontroli SAFA we wszystkich uczestniczących państwach.

Pełna ocena danego statku powietrznego lub przewoźnika możliwa jest tylko dzięki stałemu nadzorowi ze strony odpowiedzialnego urzędu lotnictwa (państwa przewoźnika lub

państwa rejestru). W związku z tym informacje uzyskane dzięki wspólnotowemu programowi SAFA są użyteczne:

- przede wszystkim jako narzędzie prewencji pozwalające określić ewentualne negatywne tendencje w zakresie bezpieczeństwa. Także liczne i/lub powtarzające się ustalenia odnoszące się do danego przewoźnika stanowią doskonały wskaźnik potencjalnych słabych punktów zarówno w zakresie zarządzania kontrolą jakości u tego przewoźnika, jak i poziomu nadzoru w zakresie bezpieczeństwa sprawowanego przed właściwy urząd lotnictwa cywilnego państwa, w którym przewoźnikowi wydano certyfikat. Podobnie negatywne tendencje można stwierdzić w stosunku do określonych typów statków powietrznych,

- w bardziej bezpośrednim wymiarze kontrole SAFA mogą przyczynić ze skutkiem natychmiastowym do bezpieczniejszej eksploatacji danego statku powietrznego, który został właśnie skontrolowany, zmuszając organy kontrolujące do bezzwłocznego podjęcia działań naprawczych przed ponownym wykorzystaniem danego statku powietrznego.

Ponadto od czasu wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 2111/ 2005 ustanawiającego wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów do Wspólnoty, kontrole SAFA nabrały jeszcze większe znaczenia jako jedno z kryteriów stosowanych przez Komisję przy podejmowaniu decyzji w sprawie wpisywania przewoźników do wspólnotowego wykazu. Dzieje się tak od momentu sporządzenia pierwszego wspólnotowego wykazu w marcu 2006 r. i dotyczy wszystkich kolejnych aktualizacji wykazu.

1.4. Rozwój programu w 2007 r.

W 2007 r. program SAFA nadal się rozwijał. Najważniejsze aspekty tego procesu przedstawiono poniżej:

- w lipcu 2007 r. przeprowadzono pierwszą okresową kontrolę zawartości bazy danych pod względem jej jakości. Tego rodzaju okresowe kontrole mają na celu wykrycie ewentualnych błędów w sprawozdaniach, zanim zostanie przeprowadzona okresowa analiza bazy danych. Państwa uczestniczące są informowane o stwierdzonych nieprawidłowościach z prośbą o ich zbadanie i, w razie konieczności, skorygowanie. Druga kontrola jakości miała miejsce we wrześniu, a kolejne będą przeprowadzane co cztery miesiące,

- w październiku 2007 r. przeprowadzono pierwszą okresową analizę danych znajdujących się w centralnej bazie danych SAFA. Kolejne analizy będą przeprowadzane co cztery miesiące i na ich podstawie będzie opracowywany ranking skontrolowanych przewoźników w oparciu o ich poziom bezpieczeństwa określony na podstawie wyników kontroli,

- w listopadzie 2007 r. centralna baza danych SAFA została "przerobiona". Jej dawny układ (ustalony przez JAA -Zrzeszenie Władz Lotniczych) został zastąpiony przez układ odpowiadający EASA,

- ustanowiono wirtualną wspólnotę SAFA - przy wykorzystaniu sieci łączności "SINAPSE" - jako główne narzędzie wymiany informacji (poza sprawozdaniami z kontroli na ziemi) w zakresie wspólnotowego programu SAFA.

1.5. Czemu służy niniejsze sprawozdanie?

Artykuł 6 ust. 2 dyrektywy 2004/36/WE stanowi, że:

"Komisja corocznie publikuje zbiorcze sprawozdanie z informacji dostępnych opinii publicznej oraz podmiotom branżowym, zawierające analizę wszelkich informacji otrzymanych zgodnie z art. 5. Analiza ta powinna być prosta i łatwa do zrozumienia oraz wskazywać, czy występuje podwyższone zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów statków powietrznych. W analizie tej należy utajnić źródło tych informacji".

Niniejsze sprawozdanie jest pierwszym sprawozdaniem, które obejmuje pełny rok, od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2007 r.

2. CENTRALNA BAZA DANYCH PROGRAMU SAFA

EASA zarządza centralną bazą danych SAFA od grudnia 2006 r., czyli od momentu przeniesienia bazy z Centralnego Zrzeszenia Władz Lotniczych (CJAA) w Niderlandach do EASA w niemieckiej Kolonii.

Pomimo że bazą danych zarządza i utrzymuje ją EASA, wprowadzaniem do niej sprawozdań nadal zajmują się poszczególne krajowe urzędy lotnictwa państw uczestniczących w programie SAFA.

W 2007 r. państwa uczestniczące w programie SAFA przeprowadziły 8.594 kontrole, w których wyniku zarejestrowano 12.073 ustalenia (zob. załącznik A).

Dane znajdujące się w bazie danych traktuje się jako poufne, to znaczy są one udostępniane tylko państwom uczestniczącym i nie są upubliczniane. Dostęp do bazy danych za pośrednictwem bezpiecznego połączenia internetowego mają wszystkie krajowe urzędy lotnictwa państw uczestniczących. Obecnie bezpośredni dostęp do bazy danych ma 39 krajowych urzędów lotnictwa.

3. OBSZARY PODLEGAJĄCE KONTROLI

Zgodnie z "dyrektywą SAFA* statek powietrzny, w odniesieniu do którego istnieje podejrzenie, iż nie spełnia on międzynarodowych wymogów bezpieczeństwa (między innymi na podstawie okresowych analiz bazy danych przeprowadzanych przez EASA), musi zostać skontrolowany w pierwszej kolejności przez państwo członkowskie. Ponadto kontrole na ziemi SAFA mogą być przeprowadzane z zastosowaniem procedury kontroli na miejscu.

Kontrole mogą dotyczyć pięciu obszarów:

1. określone państwo przewoźnika (kontrola przewoźników z danego państwa);

2. określony typ statków powietrznych;

3. określony rodzaj przewozów (rozkładowe, pozarozkła-dowe, cargo itp.);

4. określony przewoźnik z państwa trzeciego;

5. określony statek powietrzny rozpoznawalny na podstawie indywidualnego znaku rejestracyjnego.

Załączniki B, C i D zawierają wykaz państw przewoźnika, typów statków powietrznych i przewoźników skontrolowanych w 2007 r. Obrazują one szeroki zakres działania wspólnotowego programu SAFA i jego niedyskryminujący charakter.

Sprawne działanie programu można również zilustrować poniższą tabelą, która podsumowuje informacje znajdujące się w załącznikach i stanowi przegląd podejmowanych działań.

Mimo że na podstawie "dyrektywy SAFA" głównym zadaniem państw członkowskich UE jest kontrolowanie statków powietrznych państw trzecich lądujących w portach lotniczych UE, statki powietrzne przewoźników UE również podlegają kontroli. Poniższa tabela przedstawia wyniki:

Kontrole 8.594 kontrole ...
Przewoźnik ... u 984 różnych przewoźników ...
Państwo przewoźnika ... z 132 państw ...
Typ statku powietrznego ... eksploatujących 215 różnych (pod)typów statków powietrznych

Natomiast tabela poniżej wskazuje na fakt, że zdecydowana większość wszystkich lotów na terytorium państw członkowskich UE wykonywana jest przez przewoźników UE oraz że zasadniczo państwa uczestniczące w programie SAFA stosują bardziej rozbudowane kryteria niż miało to miejsce w przypadku poprzedniego programu SAFA ECAC.

Kontrole u przewoźników UE Kontrole u przewoźników spoza UE
2007 4.656 3.938
Udział procentowy 54,18 % 45,82 %

4. NAJWAŻNIEJSZE WYNIKI KONTROLI SAFA

4.1. Ogólne ustalenia pokontrolne

Punktem wyjścia w przypadku ustaleń dotyczących odstępstw od standardów ICAO jest podejście ilościowe. Podejście to polega na porównaniu liczby ustaleń (F) z całkowitą liczbą kontroli (I) i skontrolowanych pozycji (II).

Kontrolę przeprowadza się na podstawie listy kontrolnej obejmującej w sumie 54 pozycje. W większości przypadków w trakcie kontroli nie sprawdza się wszystkich pozycji, ponieważ czas od przylotu statku powietrznego do jego odlotu jest zbyt krótki na przeprowadzenie pełnej kontroli. Dlatego też związek pomiędzy całkowitą liczbą ustaleń a całkowitą liczbą skontrolowanych pozycji może być bardziej zrozumiały niż prosty stosunek opierający o liczbę kontroli. Wyniki przedstawiono w poniższej tabeli:

Okres 1 stycznia 2007 r. - 31 grudnia 2007 r.

Ogółem liczba kontroli (I) 8.594
Ogółem liczba skontrolowanych pozycji (II) 300.035
Ogółem liczba ustaleń (F) 12.073
Średnia liczba skontrolowanych pozycji w czasie jednej kontroli 34,91
Ustalenia/kontrole (F/I) 1,4048
Ustalenia/skontrolowane pozycje (F/II) 0,0402

4.2. Ustalenia pokontrolne i ich kategorie

Należy uwzględnić nie tylko bezwzględną liczbę ustaleń pokontrolnych, ale również ich stopień powagi. W tym celu określono trzy kategorie ustaleń. "Kategoria 1" oznacza ustalenia o mniejszym znaczeniu, "kategoria 2" oznacza istotne ustalenia, a "kategoria 3" - ustalenia poważne. Terminy "o mniejszym znaczeniu", "istotne" i "poważne" odnoszą się do poziomu odstępstwa od standardu ICAO. Zasadniczym celem kategoryzacji ustaleń jest sklasyfikowanie zgodności ze standardem i stopnia powagi niezgodności z tym standardem.

Kontrole i kategorie ustaleń zapisywane są w bazie danych, a wyniki przedstawia poniższa tabela.

Liczba ustaleń (F) Stosunek liczby ustaleń do liczby kontroli (F kat./I)
Rok Liczba kontroli (I) Kat. 1

(o mniejszym znaczeniu)

Kat. 2 (istotne) Kat. 3 (poważne) Ogółem F kat.1/I F kat. 2/I F kat. 3/I F ogółem/I
2007 8.594 4.954 4.923 2.196 12.073 0,576 0,573 0,256 1,405
41,03 % 40,78 % 18,19 % 100 %

4.3. Rys historyczny

Rok Ogółem

1996-2007

1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Ogółem liczba kontroli (I) 75 1.748 2.767 2.833 2.394 2.706 3.234 3.413 4.568 5.457 7.458 8.594 45.247
Ogółem liczba skontrolowanych pozycji (II) 1.675 31.413 88.400 95.524 80.454 82.935 93.681 100.014 148.850 181.440 260.524 300.035 1.080.168
Ogółem liczba ustaleń (F) 212 1.951 2.573 2.631 2.587 2.851 3.064 3.242 6.799 8.492 12.481 12.073 58.956
Ustalenia/kontrole (F/I) 2,8267 1,1161 0,9299 0,9287 1,0806 1,0536 0,9474 0,9499 1,4884 1,5562 1,6704 1,405 1,303
Ustalenia/skontrolowane pozycje (F/II) 0,127 0,062 0,029 0,028 0,032 0,034 0,033 0,032 0,046 0,047 0,048 0,040 0,0546
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

4.4. Ustalenia pokontrolne w zależności od regionu

Liczba ustaleń (F) Stosunek liczby ustaleń do liczby kontroli (F kat./I)
Region Liczba skontrolowanych państw Liczba skontrolowanych przewoźników Kontrole (I) Kat. 1 (o mniejszym znaczeniu) Kat. 2 (istotne) Kat. 3 (poważne) Ogółem F kat.1/I F kat. 2/I F kat. 3/I F ogółem/I
EU (27)(1) 27 487 4.656 2.323 2.091 791 5.205 0,499 0,499 0,170 1,118
Europa (ECAC)(2) 42 615 5.944 3.146 2.921 1.221 7.288 0,529 0,491 0,205 1,226
Federacja Rosyjska, Białoruś i Azja Centralna(3) 6 81 802 535 627 328 1,490 0,667 0,782 0,409 1,858
Ameryka Północna(4) 3 77 351 246 171 78 495 0,701 0,487 0,222 1,410
Ameryka Łacińska i Karaiby(5) 18 48 159 117 109 50 276 0,736 0,686 0,314 1,736
Bliski Wschód i Afryka Północna(6) 17 64 877 609 685 314 1,608 0,694 0,781 0,358 1,834
Afryka(7) 27 51 189 137 244 133 514 0,725 1,291 0,704 2,720
Azja(8) 16 36 249 157 157 65 379 0,631 0,631 0,261 1,522
Oceania(9) 3 12 23 7 9 7 23 0,304 0,391 0,304 1,000
Średnia/wszystkie państwa 0,576 0,573 0,256 1,405
(1) EU - Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo.

(2) Europa (ECAC) - Albania, Armenia, Austria, Azerbejdżan, Belgia, Bośnia-Hercegowina, Bułgaria, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Gruzja, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Monako, Niderlandy, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Republika Mołdowy, Rumunia, Serbia i Czarnogóra, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Ukraina, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo.

(3) Federacja Rosyjska, Białoruś i Azja Środkowa - Białoruś, Kazachstan, Kirgistan, Federacja Rosyjska, Tadżykistan, Turkmenistan, Uzbekistan.

(4) Ameryka Północna - Bermudy, Kanada, Stany Zjednoczone Ameryki.

(5) Ameryka Łacińska i Karaiby (Anguilla, Antigua i Barbuda, Antyle Holenderskie, Argentyna, Aruba, Bahamy, Barbados, Belize, Boliwia, Brazylia, Chile, Dominika, Ekwador, Grenada, Gujana, Gwatemala, Haiti, Honduras, Jamajka, Kajmany, Kolumbia, Kostaryka, Kuba, Meksyk, Nikaragua, Panama, Paragwaj, Peru, Portoryko, Republika Dominikańska Saint Kitts i Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent i Grenadyny, Salwador, Surinam, Trynidad i Tobago, Turks i Caicos, Urugwaj, Wenezuela (Boliwariańska Republika Wenezueli).

(6) Bliski Wschód i Afryka Północna - Algieria, Arabia Saudyjska, Bahrain, Egipt, Irak, Iran (Islamska Republika Iranu), Izrael, Jemen, Jordania, Katar, Kuwejt, Liban, Maroko, Oman, Sudan, Syryjska Republika Arabska, Tunezja, Wielka Arabska Libijska Dżamahirijja Ludowo-Socjalistyczna, Zjednoczone Emiraty Arabskie.

(7) Afryka - Angola, Benin, Botswana, Burkina Faso, Burundi, Czad, Dżibuti, Erytrea, Etiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Gwinea, Gwinea-Bissau, Gwinea Równikowa, Kamerun, Kenia, Komory, Kongo, Lesotho, Liberia, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauretania, Mauritius, Mozambik, Namibia, Niger, Nigeria, Republika Południowej Afryki, Republika Środkowoafrykańska, Rwanda, Senegal, Seszele, Sierra Leone, Somalia, Suazi, Togo, Uganda, Wybrzeże Kości Słoniowej Wyspy Świętego Tomasza i Książęce, Wyspy Zielonego Przylądka, Zambia, Zimbabwe, Zjednoczona Republika Tanzanii.

(8) Azja - Afganistan, Bangladesz, Bhutan, Chiny, Filipiny, Hong Kong (Specjalny Region Administracyjny Chin), India, Indonezja, Japonia, Kambodża, Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Malediwy, Malezja, Mongolia, Myanmar, Nepal, Pakistan, Państwo Brunei Darussalam, Republika Korei, Singapur, Sri Lanka, Tajwan, Tajlandia, Timor Wschodni, Wietnam.

(9) Oceania - Australia, Fidżi, Kiribati, Mikronezja (Sfederowane Stany Mikronezji), Nauru, Nowa Zelandia, Palau, Papua Nowa Gwinea, Samoa, Wyspy Marshalla, Wyspy Salomona, Tonga, Tuvalu, Vanuatu.

Z tabeli wynika, że:

- przewoźnicy z państw UE, ECAC i Oceanii mają mniej ustaleń pokontrolnych niż wynosi średnia,

- przewoźnicy z Afryki, Federacji Rosyjskiej/Białorusi/Azji Środkowej, Azji, Bliskiego Wschodu, Ameryki Północnej i Afryki Północnej mają więcej ustaleń pokontrolnych niż wynosi średnia.

grafika

Sytuacja według regionów ICAO

Liczba ustaleń (F) Stosunek liczby ustaleń do liczby kontroli (F kat./I)
Region Liczba państw poddanych inspekcji Liczba przewoźników poddanych inspekcji Kontrole (I) Kat. 1 (o mniejszym znaczeniu) Kat. 2 (istotne) Kat. 3 (poważne) Ogółem F kat. 1/I F kat. 2/I F kat. 3/I F ogółem/I
APAC(1) 17 45 244 149 138 62 349 0,611 0,566 0,254 1,430
ESAF(2) 14 29 117 69 102 81 252 0,590 0,872 0,692 2,154
EUR/NAT(3) 54 703 7,088 3,957 3,785 1,625 9,367 0,558 0,534 0,229 1,322
MID(4) 18 68 602 363 503 260 1,126 0,603 0,836 0,432 1,870
NACC(5) 9 100 391 269 201 88 558 0,688 0,514 0,225 1,427
SAM(6) 8 19 86 84 70 36 190 0,977 0,814 0,419 2,209
WACAF(7) 12 20 66 63 124 44 231 0,955 1,879 0,667 3,500
Wszystkie państwa 132 984 8,594 4,954 4,923 2.196 12,073 0,576 0,573 0,256 1,405
(1) APAC-Region ICAO Azji i Pacyfiku: Australia, Bangladesz, Bhutan, Chiny (w tym Hong Kong i Makau), Fidżi, Filipiny, India, Indonezja, Japonia, Kambodża, Kiribati, Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Malediwy, Malezja, Mikronezja, Mongolia, Myanmar, Nauru, Nepal, Nowa

Zelandia, Palau, Państwo Brunei Darussalam, Papua Nowa Gwinea, Republika Korei, Samoa, Singapur, Sri Lanka, Tajlandia, Tonga, Vanuatu, Wietnam, Wyspy Cooka, Wyspy Marshalla, Wyspy Salomona.

(2) ESAF-Region ICAO Afryki Wschodniej i Południowej: Angola, Botswana, Burundi, Dżibuti, Erytrea, Etiopia, Kenia, Komory, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Mauritius, Mozambik, Namibia, Republika Południowej Afryki, Rwanda, Seszele, Somalia, Suazi, Uganda, Zambia, Zimbabwe, Zjednoczona Republika Tanzanii.

(3) EUR/NAT-Region ICAO Europy i Północnego Atlantyku: Albania, Algieria, Andora, Armenia, Austria, Azerbejdżan, Białoruś, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Była

Jugosłowiańska Republika Macedonii, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Federacja Rosyjska, Finlandia, Francja, Grecja, Gruzja, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Kazachstan, Kirgistan, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Maroko, Monako, Niderlandy (w tym Antyle Holenderskie), Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Republika

Czeska, Republika Mołdowy, Rumunia, San Marino, Serbia i Czarnogóra, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Szwajcaria, Tadżykistan, Tunezja, Turcja, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan, Węgry, Włochy oraz Zjednoczone Królestwo (w tym Kajmany, Bermudy).

(4) MID-Region ICAO Bliskiego Wschodu: Afganistan, Arabia Saudyjska, Bahrain, Egipt, Irak, Iran, Izrael, Jemen, Jordania, Katar, Kuwejt, Liban, Oman, Pakistan, Sudan, Syryjska Republika Arabska, Tunezja, Wielka Arabska Libijska Dżamahirijja Ludowo-Socjalistyczna, Zjednoczone Emiraty Arabskie.

(5) NACC-Region ICAO Ameryki Północnej, Ameryki Środkowej i Karaibów: Antigua i Barbuda, Bahamy, Barbados, Belize, Grenada, Gwatemala, Haiti, Honduras, Jamajka, Kanada, Kostaryka, Kuba, Meksyk, Nikaragua, Republika Dominikańska, Saint Kitts i Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent i Grenadyny, Salwador, Stany Zjednoczone Ameryki, Trynidad i Tobago.

(6) SAM-Region ICAO Ameryki Południowej: Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chile, Kolumbia, Ekwador, Gujana, Panama, Paragwaj, Peru, Surinam, Urugwaj, Wenezuela.

(7) WACAF-Region ICAO Afryki Zachodniej i Środkowej: Benin, Burkina Faso, Czad, Demokratyczna Republika Konga, Gabon, Gambia, Ghana, Gwinea, Gwinea-Bissau, Gwinea Równikowa, Kamerun, Kongo, Liberia, Mali, Mauretania, Niger, Nigeria, Republika Środkowoafrykańska, Senegal, Sierra Leone, Togo, Wybrzeże Kości Słoniowej, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca, Wyspy Zielonego Przylądka.

Z tabeli wynika, że:

- przewoźnicy z państw przynależących do EUR/NAT mają mniej ustaleń pokontrolnych niż wynosi średnia,

- przewoźnicy z państw przynależących do MID, SAM, WACAF, NACC, APAC mają więcej ustaleń pokontrolnych niż wynosi średnia.

grafika

Porównanie EU (27), ECAC i reszty świata

Liczba ustaleń (F) Stosunek liczby ustaleń do liczby kontroli (F kat./I)
Region Liczba państw poddanych inspekcji Liczba przewoźników poddanych inspekcji Kontrole (I) Kat. 1 (o mniejszym znaczeniu) Kat. 2 (istotne) Kat. 3 (poważne) Ogółem F kat.1/I F kat. 2/I F kat. 3/I F ogółem/I
UE 27 487 4.656 2.323 2.091 791 5.205 0,499 0,449 0,170 1,118
Reszta Europy (państwa spoza UE ECAC) 15 128 1.288 823 830 430 2.083 0,639 0,644 0,334 1,617
Europa (ECAC) 42 615 5.944 3.146 2.921 1.221 7.288 0,529 0,491 0,205 1,226
Państwa spoza UE 105 497 3.938 2.631 2.832 1.405 6.868 0,668 0,719 0,357 1,744
Wszystkie państwa 132 984 8.594 4.954 4.923 2.196 12.073 0,576 0,573 0,256 1,405

4.5. Ustalenia pokontrolne odnoszące się do pozycji z listy kontrolnej

Załącznik F zawiera wyniki dotyczące poszczególnych skontrolowanych pozycji (III). Wskazuje on ile razy dana pozycja została sprawdzona, liczbę ustaleń oraz stosunek F/III. Załącznik G zawiera szczegółowy podział ustaleń wg kategorii za 2007 r.

4.6. Trzy najważniejsze istotne i poważne ustalenia pokontrolne odnoszące się do pozycji z listy kontrolnej

Lista kontrolna składa się z czterech głównych części. Część A dotyczy pozycji, które należy sprawdzić w kabinie pilotów statku powietrznego. Część B listy dotyczy pozycji, które należy sprawdzić w kabinie pasażerskiej, i dotyczy głównie sprzętu

ratunkowego. Część C odnosi się do ogólnego stanu technicznego statku powietrznego, który należy sprawdzić w trakcie kontroli polegającej na obejściu dookoła statku powietrznego. Część D listy dotyczy przedziału ładunkowego statku powietrznego i przewożonego ładunku.

Wszelkie ogólne ustalenia nie objęte częściami A, B, C lub D można wpisać w części E (ogólnej) listy.

Analizując ustalenia wynikające z kontroli SAFA, szczególną uwagę należy poświęcać ustaleniom kategorii 2 (istotne) i kategorii 3 (poważne), gdyż w ich przypadku konieczne jest podjęcie działań naprawczych. Najważniejsze ustalenia kategorii 2 i 3 odnoszące się do liczby kontroli dla każdej części listy 3 podane zostały w tabelach w załącznikach D i E poniżej.

5. DZIAŁANIA PODEJMOWANE PO KONTROLACH NA ZIEMI

W zależności od kategorii, liczby i charakteru ustaleń możliwe są różne działania.

Jeśli ustalenia wskazują, że bezpieczeństwo statku powietrznego i jego pasażerów jest zagrożone, konieczne będą działania naprawcze. Zazwyczaj kapitan statku powietrznego jest proszony o usunięcie poważnych nieprawidłowości, na które została zwrócona jego uwaga. W ekstremalnych przypadkach, gdy kontrolerzy mają powody sądzić, że kapitan statku powietrznego nie zamierza podjąć koniecznych działań w zakresie zgłoszonych mu nieprawidłowości, następuje formalne uziemienie statku powietrznego. Formalne uziemienie przez państwo kontrolujące oznacza, że statek powietrzny nie może wznowić lotu do czasu podjęcia odpowiednich działań naprawczych.

Innym rodzajem działań są tak zwane "działania naprawcze przed zezwoleniem na lot". Zanim statek powietrzny otrzyma zezwolenie na wznowienie lotu, konieczne jest przeprowadzenie działań naprawczych mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. W pozostałych przypadkach statek powietrzny może odlecieć, podlega jednak ograniczeniom operacyjnym. Przykładem takiego ograniczenia może być przypadek, gdy nieprawidłowości dotyczą foteli pasażerów. Eksploatacja statku powietrznego jest możliwa pod warunkiem, że niesprawne fotele nie będą zajmowane przez pasażerów.

Standardową praktyką jest informowanie o ustaleniach kapitana skontrolowanego statku powietrznego. Ponadto ustalenia kategorii 2 i 3 są przekazywane urzędowi lotnictwa oraz bazie macierzystej przewoźnika z prośbą o podjęcie odpowiednich działań mających na celu zapobieżenie ponownemu wystąpieniu nieprawidłowości.

W celu jak najpełniejszej realizacji celów wspólnotowego programu SAFA bezwzględnie konieczna jest ścisła współpraca z urzędami lotnictwa cywilnego wszystkich państw, których przewoźnicy i statki powietrzne zostały poddane kontroli SAFA. Urzędy lotnictwa cywilnego, w ramach swoich zadań związanych z nadzorem w zakresie bezpieczeństwa nad swoimi krajowymi przewoźnikami, są proszone o zapewnienie prawidłowego wdrożenia działań naprawczych w celu rozwiązania

kwestii stwierdzonych w ramach kontroli SAFA, zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa.

W niektórych przypadkach, gdy ustalenia dotyczące statku powietrznego uznaje się za poważne, państwo uczestniczące w programie SAFA może podjąć decyzję o cofnięciu zezwolenia na wlot dla tego statku powietrznego. Oznacza to, że dany statek powietrzny nie może lądować w portach lotniczych ani korzystać z przestrzeni powietrznej danego państwa. Zakaz taki może zostać cofnięty, jeśli przewoźnik statku powietrznego udowodni, że usterki zostały prawidłowo usunięte. Tego typu zakaz może mieć zatem charakter tymczasowy i zazwyczaj tak też się dzieje.

W przypadku tego typu zakazów i ich późniejszego anulowania państwa członkowskie Wspólnoty uczestniczące w programie SAFA działają zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty.

Liczba kontroli 8.594
Liczba ustaleń 12.073
PODJĘTE DZIAŁANIA Informacja dla urzędu i przewoźnika 3.386
Ograniczenie eksploatacji statku powietrznego 126
Działania naprawcze przed zezwoleniem na lot 1.318
Uziemienie statku powietrznego 22
Konsekwencje dotyczące zezwolenia na wlot 14(1)
(1) Nie obejmuje zakazów/ograniczeń operacyjnych nałożonych przez UE na podstawie rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.

APPENDIX  A

Data Collection by SAFA Programme Participating States

(January-December 2007)
EU Member States
Number Member State Number Inspections Number Findings Average no, of inspected items/inspec

tion

1 Austria 243 392 42,29
2 Belgium 100 99 29,00
3 Bulgaria 0 0 0
4 Cyprus 9 9 37,33
5 Czech Republic 24 25 32,63
6 Denmark 60 15 35,58
7 Estonia 31 7 28,87
8 Finland 125 34 34,84
9 France 2.357 4.259 33,35
10 Germany 845 715 32,65
11 Greece 182 45 23,18
12 Hungary 3 3 33,33
13 Ireland 24 21 47,75
14 Italy 883 890 31,47
15 Latvia 21 21 28,95
16 Lithuania 14 14 46,50
17 Luxembourg 2 4 26,00
18 Malta 9 5 40,11
19 Netherlands 277 971 35,90
20 Poland 135 3 35,07
21 Portugal 22 30 48,09
22 Romania 133 95 25,61
23 Slovak Republic 12 13 49,33
24 Slovenia 18 7 21,67
25 Spain 1.513 2.918 40,72
26 Sweden 101 136 46,05
27 United Kingdom 233 300 42,87
Total 7.376 11.031 35,14
Non-EU ECAC SAFA Participating States
1 Armenia 0 0 0
2 Azerbaijan 0 0 0
3 Bosnia Herzegovina 0 0 0
4 Croatia 46 47 39,43
5 Georgia 0 0 0
6 Iceland 6 1 26,33
7 Moldova 9 24 34,00
8 Monaco 0 0 0
9 Norway 179 113 43,39
10 Serbia and Montenegro 15 21 20,47
11 Switzerland 534 83 27,48
12 The Former Yugoslav Republic of Macedonia 7 6 34,00
13 Turkey 376 565 36,57
14 Ukraine 46 177 40,17
Total 1.218 1.042 33,55

APPENDIX  B

Lists of States of Inspected Operators (Listed in alphabetical order)

Operator State ICAO Code Number of Inspections Percentage(*)
Afghanistan OA 1 0,01 %
Albania LA 21 0,24 %
Algeria DA 48 0,56 %
Angola FN 9 0,10 %
Anguilla TQ 4 0,05 %
Antigua and Barbuda TA 6 0,07 %
Argentina SA 4 0,05 %
Armenia U5 9 0,10 %
Aruba T2 6 0,07 %
Australia Y 9 0,10 %
Austria LO 241 2,80 %
Azerbaijan UB 33 0,38 %
Bahamas MY 1 0,01 %
Bahrain OB 7 0,08 %
Bangladesh VG 2 0,02 %
Belarus UM 58 0,67 %
Belgium EB 191 2,22 %
Bermuda TX 11 0,13 %
Bosnia-Herzegovina LQ 6 0,07 %
Brazil SB 37 0,43 %
Brunei Darussalam WB 1 0,01 %
Bulgaria LB 149 1,73 %
Cabo Verde (Cape Verde) GV 10 0,12 %
Cameroon FK 4 0,05 %
Canada C 53 0,62 %
Cayman Islands MW 5 0,06 %
Chad (Tchad) FT 1 0,01 %
Chile SC 24 0,28 %
China ZB 41 0,48 %
Colombia SK 10 0,12 %
Comoros F1 6 0,07 %
Congo FC 1 0,01 %
Côte d'Ivoire DI 6 0,07 %
Croatia LD 79 0,92 %
Cuba MU 7 0,08 %
Cyprus LC 40 0,47 %
Czech Republic LK 105 1,22 %
Democratic Republic of the Congo FZ 1 0,01 %
Denmark EK 157 1,83 %
Djibouti HD 1 0,01 %
Dominican Republic MD 4 0,05 %
Egypt HE 163 1,90 %
Eritrea HH 1 0,01 %
Estonia EE 28 0,33 %
Ethiopia HA 13 0,15 %
Finland EF 87 1,01 %
France LF 177 2,06 %
Gabon FO 9 0,10 %
Georgia UG 18 0,21 %
Germany ED 559 6,50 %
Ghana DG 12 0,14 %
Greece LG 94 1,09 %
Hong Kong VH 14 0,16 %
Hungary LH 129 1,50 %
Iceland BI 77 0,90 %
India VA 18 0,21 %
Iran OI 42 0,49 %
Ireland EI 244 2,84 %
Israel LL 60 0,70 %
Italy LI 301 3,50 %
Japan RJ 16 0,19 %
Jordan OJ 36 0,42 %
Kazakhstan UA 44 0,51 %
Kenya HK 17 0,20 %
Korea/South Korea RK 35 0,41 %
Kuwait OK 8 0,09 %
Kyrgyzstan U2 1 0,01 %
Latvia EV 70 0,81 %
Lebanon OL 24 0,28 %
Libyan Arab Jamahiriya (Libya) HL 15 0,17 %
Lithuania EY 49 0,57 %
Luxembourg EL 50 0,58 %
Macedonia (F Y R of Macedonia) LW 24 0,28 %
Madagascar FM 20 0,23 %
Malawi FW 1 0,01 %
Malaysia WM 18 0,21 %
Malta LM 47 0,55 %
Mauritania GQ 6 0,07 %
Mauritius FI 12 0,14 %
Mexico MM 21 0,24 %
Moldova(RepublicofMoldova) LU 40 0,47 %
Monaco LN 7 0,08 %
Mongolia ZM 2 0,02 %
Morocco GM 111 1,29 %
Namibia FY 1 0,01 %
Netherlands EH 144 1,68 %
Netherlands Antilles TN 11 0,13 %
New Zealand NZ 10 0,12 %
Nigeria DN 2 0,02 %
Norway EN 69 0,80 %
Oman OO 13 0,15 %
Pakistan OP 27 0,31 %
Peru SP 1 0,01 %
Poland EP 109 1,27 %
Portugal LP 167 1,94 %
Qatar OT 30 0,35 %
Romania LR 126 1,47 %
Russian Federation U 675 7,85 %
Saint Vincent/Grenadines TV 8 0,09 %
Saudi Arabia OE 29 0,34 %
Senegal GO 13 0,15 %
Serbia and Montenegro LY 65 0,76 %
Seychelles FS 2 0,02 %
Sierra Leone GF 1 0,01 %
Singapore WS 29 0,34 %
Slovakia LZ 47 0,55 %
Slovenia LJ 37 0,43 %
South Africa FA 24 0,28 %
Spain LE 377 4,39 %
Sri Lanka VC 5 0,06 %
Sudan HS 6 0,07 %
Suriname SM 1 0,01 %
Sweden ES 192 2,23 %
Switzerland LS 222 2,58 %
Syrian Arab Republic (Syria) OS 34 0,40 %
Taiwan (Republic of China) RC 17 0,20 %
Thailand VT 19 0,22 %
Tunisia DT 190 2,21 %
Turkey LT 356 4,14 %
Turkmenistan U3 9 0,10 %
Uganda HU 2 0,02 %
Ukraine UK 262 3,05 %
United Arab Emirates OM 60 0,70 %
United Kingdom EG 739 8,60 %
United States of America K 287 3,34 %
Uruguay SU 5 0,06 %
Uzbekistan U4 15 0,17 %
Vanuatu NV 4 0,05 %
Venezuela SV 4 0,05 %
Vietnam VV 4 0,05 %
Yemen OY 7 0,08 %
Zimbabwe FV 8 0,09 %
TOTAL (EU/ECAC) 132 (42) 8.594 (5.944) 30,8 % (69,2 %)
(*) = Number of inspections in relation to total number of inspections (%) conducted during the time period being considered in this report
As mentioned earlier there is no discrimination between operators certified in the 42 EU/ECAC States (indicated in bold) and operators certified in the other 90 non-European States. The fact that inspections on ECAC operators account for almost two thirds of the total number of inspections is a direct consequence of the fact that a vast portion of European air traffic is performed by operators from those states.

APPENDIX  C

Aircraft types inspected (by manufacturer)

(Listed in alphabetical order)

Largeairliners(over100seats)

No Aircraft manufacturer
1 AIRBUS
2 ANTONOV
3 BOEING
4 BRITISH AEROSPACE
5 EMBRAER
6 FOKKER
7 ILYUSHIN
8 LOCKHEED
9 MCDONNEL DOUGLAS
10 TUPOLEV
11 YAKOVLEV

Regional airliners (19-99 seats)

No Aircraft manufacturer
1 ANTONOV
2 AVIONS DE TRANSPORT RÉGIONAL
3 BOMBARDIER AEROSPACE
4 BRITISH AEROSPACE
5 CASA
6 CONVAIR
7 DORNIER
8 EMBRAER
9 FAIRCHILD
10 FOKKER
11 LET
12 LOCKHEED
13 SAAB
14 YAKOVLEV

Commuter, business and general aviation aeroplanes

No Aircraft manufacturer
1 AERO VODOCHODY
2 BEECH
3 BOMBARDIER AEROSPACE
4 BRITTEN-NORMAN
5 CESSNA
6 DASSAULT
7 DIAMOND AIRCRAFT INDUSTRIES
8 DORNIER
9 FAIRCHILD
10 GULFSTREAM
11 ISRAEL AIRCRAFT INDUSTRIES
12 MITSUBISHI
13 PIAGGIO
14 PIPER
15 RAYTHEON
16 ROCKWELL
17 SHORT BROTHERS
18 SOCATA

Helicopters

No Aircraft manufacturer
1 AEROSPATIALE
2 BELLHELICOPTERTEXTRON
3 EUROCOPTER
4 KAMOV OKB
5 MIL HELICOPTERS
6 ROBINSON HELICOPTER COMPANY

The distribution of SAFA inspections by aircraft manufacturers mirrors to a large extent the current market penetration of the various aircraft manufacturers. During 2007, inspections covered also general aviation and helicopter operations.

APPENDIX  D

Operators inspected

(Listed in alphabetical order)
Operator Name Operator Code
ABC BEDARFSFLUG GMBH FTY
ABC HUNGARY AHU
ABELAG AVIATION AAB
ABS JETS ABP
ACH HAMBURG GMBH 7AC
ACM AIR CHARTER GMBH BVR
ACT HAVAYOLLARI AS RUN
AD AVIATION LIMITED VUE
ADRIA AIRWAYS ADR
AEGEAN AVIATION AEE
AER ARANN TEORANTA REA
AER LINGUS TEORANTA EIN
AERO AIRLINES EAY
AERO BUSINESS CHARTER BENSHEIM GBJ
AERO CHARTER KRIFKA GMBH KFK
AERO CONTRACTORS COMPANY NIG
AERO RENT, JOINT STOCK COMPANY NRO
AERO SERVICES EXECUTIVE BES
AERO VICS, SA DE CV ARI
AERO-CHARTER UKRAINE LTD UCR
AERODIENST GMBH, NURNBURG ADN
AEROFLOT-RUSSIAN INT. AIRL. AFL
AEROFLOT CARGO RCF
AEROFLOT DON/DONAVIA DNV
AEROFLOT-NORD AUL
AEROLINEA PRINCIPAL PCP
AEROLINEAS ARGENTINAS ARG
AEROLINEAS DE TEHUACAN, S.A. HUC
AEROLINEAS EJECUTIVAS, S.A. LET
AEROLINEAS SOL, S.A. DE CV. SOD
AEROMARINE 7AE
AERONORDGRUP NRP
AERONOVA OVA
AEROPORTUL INT'L MARCULESTI AMM
AEROSERVICES CORPORATE CJE
AEROSVIT AIRLINES AEW
AEROTAXI LOS VALLES VAD
AEROVIAS DE MEXICO, S.A. DE CV AMX
AEROVIS AIRLINERS LTD VIZ
AEROVISION AOV
AEROVISTA GULF EXPRESS VGF
AEROVITRO, S.A. DE CV. VRO
AFFRETAIR AFM
AFRICAN AIRLINES CORPORATION AAW
AFRICAN EXPRESS AIRWAYS AXK
AFRICAN INTERNATIONAL AIRWAYS AIN
AFRICAN SAFARI AIRWAYS LTD QSC
AFRICAN TRAN. TRADING (ATTICO) ETC
AFRIJET BUSINESS SERVICE 8ED
AIGLE AZUR AAF
AIR ALGERIE DAH
AIRALLIANCEEXPRESS 6AT
AIRALPSAVIATIONG.M.B.H. LPV
AIR ALSIE A/S MMD
AIR ARMENIA ARR
AIR ASTANA KZR
AIR BALTIC CORPORATION SIA BTI
AIR BASHKORTOSTAN BBT
AIR BERLIN, INC. BER
AIR BLUE 6BO
AIR BOSNA BON
AIR BRIDGE CARGO ABW
AIR CAIRO MSC
AIR CANADA ACA
AIR CARAIBES ATLANTIQUE CAJ
AIR CENTRAL ASIA GIW
AIR CHARTER EXPRESS LIMITED ACE
AIR CHATHAMS CVA
AIR CHINA CCA
AIR CHINA CARGO CO., LTD CAO
AIR COMET PLUS MPD
AIR CONTRACTORS (IRELAND) LTD ABR
AIR DIVISION OF THE EAST. KAZ. UCK
AIR DOLOMITI DLA
AIR ENTERPRISE PULKOVO PLK
AIR EUROPA AEA
AIR EXECUTIVE JMS
AIR EXECUTIVE CHARTER GMBH XEC
AIR EXPRESS SWEDEN AB AEQ
AIR FOUR S.P.A. AFM
AIR FRANCE AFR
AIR GLACIERS SA AGV
AIR GO 8BG
AIR GREENLAND A/S GRL
AIR INDEPENDENCE LUFT. JTV
AIR INDIA AIC
AIR INVEST 8ET
AIR ITALY SPA AEY
AIR LAZUR - GENERAL AVIATION LZR
AIR LIBYA TIBESTI TLR
AIR MADAGASCAR MDG
AIR MALAWI AML
AIR MALTA PLC AMC
AIR MAURITANIE MRT
AIR MAURITIUS LIMITED MAU
AIR MEDICAL LTD MCD
AIR MEDITERRANEE BIE
AIR MEMPHIS MHS
AIR MOLDOVA MLD
AIR NAMIBIA (PTY) LTD NMB
AIR NATIONAL CORPORATE LTD 8FB
AIR NEW ZEALAND LTD ANZ
AIR NOSTRUM ANE
AIR ONE ADH
AIR ONE EXECUTIVE S.PA. AOE
AIR PARTNER PLC ACG
AIR PINK 8AM
AIR SCORPIO SCU
AIR SENEGAL INTERNATIONAL SNG
AIR SERVICE LIEGE ASL
AIR SEYCHELLES SEY
AIR SLOVAKIA BWJ LTD SVK
AIR SOFIA SFB
AIR TAXI EUROPE 6AN
AIR TOMISKO 8FG
AIR TRAFFIC GMBH DUSSELDORF ATJ
AIR TRANSAT TSC
AIR TRANSPORT INTERNATIONAL ATN
AIR UNIVERSAL LIMITED UVS
AIR URGA URG
AIRVANUATU AVN
AIR VIA VIM
AIR ZIMBABWE AZW
AIRCOMPANY KARAT AKT
AIRCOMPANY KOKSHETAU KRT
AIRCOMPANY TATARSTAN, OJSC TAK
AIRCOMPANY YAKUTIA SYL
AIRCRAFT MAINTENANCE COMPANY AMV
AIREST AIT
AIRFIX AVIATION FIX
AIRLINAIR SA RLA
AIRLINES 400, JSC VAZ
AIRLINK AIRWAYS HYR
AIRLINK LUFTVERKEHRS GESELL. JAR
AIR-TAXI EUROPE 7AH
AIRTIME CHARTERS IME
AIRVALLEE S.P.A.-(VAL D'AOSTE) RVL
ALBA SERVIZI AEROTRASPORTI SPA AFQ
ALBANIAN AIRLINES MAK S.H.P.K. LBC
ALBINATI AERONAUTICS LUC
ALEXANDRIA AIRLINES KHH
ALIPARMA PAJ
ALITALIA AZA
ALITALIA EXPRESS SMX
ALIVEN LVN
ALL NIPPON AIRWAYS CO., LTD ANA
ALPI EAGLES SPA ELG
ALROSA-AVIA LRO
AMC AIRLINE 6AM
AMERER AIR AMK
AMERICAN AIRLINES INC. AAL
AMERICAN TRANS AIR, INC. AMT
AMERICANO GM-AVIATION 6BD
AMERIJET INTERNATIONAL AJT
AMI JET CHARTER 6CN
AMIRA AIR GMBH XPE
AMR AMERICAN EAGLE, INC. EGF
AMW TCHAD 6DB
ANGUILLA AIR SERVICES 6BK
ANTONOV DESIGN BUREAU ADB
ARCUS-AIR-LOGISTIC GMBH AZE
ARIANA AFGHAN AIRLINES AFG
ARKAS AIR 8BI
ARKIA ISRAEL INLAND AIRLINES AIZ
ARMAVIA RNV
ARROW AIRWAYS, INC. APW
ASIA CONTINENTAL AIRLINES CID
ASIANA AIRLINES AAR
ASTRAEUS LTD AEU
ATA-AEROCONDOR TRANSPORTES ARD
ATLANTA ABD
ATLANTIC AIRLINES BJK
ATLANTIC AIRLINES LTD NPT
ATLANTIC AIRWAYS FAROE ISLANDS FLI
ATLANTIC EXPRESS/EOS AIRLINES ESS
ATLANT-SOYUZ AYZ
ATLAS AIR, INC. (JAMAICA, NY) GTI
ATLAS BLUE BMM
ATLAS JET INTERNATIONAL OGE
ATLASJETHAVACILIKAS KKK
ATMA AMA
ATRAN-AVIATRANS CARGO AIRLINES VAS
ATYRAU AUE JOLY JOL
AUGSBURG-AIRWAYS GMBH AUB
AUGUSTA AIR LUFTFAHRTUNTERN AUF
AURELA LSK
AURIGNYAIRSERVICESLTD AUR
AUSTRIAN AIRLINES (AUA) AUA
AVANTI AIR ATV
AVIACION EJECUTIVA MEXICANA AVM
AVIACON ZITOTRANS AZS
AVIAENERGO ERG
AVIAEXPRESS, AIRCOMPANY VXX
AVIAL NV LTD, AVIATION COMPANY NVI
AVIANCA (COLOMBIA). AVA
AVIAPRAD, JOINT-STOCK COMPANY VID
AVIASTAR-TU CO.LTD TUP
AVIATION BEAUPORT LTD AVB
AVIENTAVIATION SMJ
AVIES AIA
AVIO DETACHMENT-28 BGF
AVIO SLUZBA SLU
AVIOGENEX AGX
AVIONES DE ORIENTE, CA. ROI
AVIOSTARTASLTD VSR
AVITRANS NORDIC AB ETS
AXIS AIRWAYS AXY
AZERBAIJANHAVAYOLLARI AHY
BAHAMASAIR HOLDINGS LTD BHS
BAHREIN EX. AIR SERV. (BEXAIR) BXA
BALEARES LINK EXPRESS S.L. HOA
BALTYKA LTD BTK
BANGLADESH BIMAN BBC
BANNERTAIR BBA
BELAIR AIRLINES AG BHP
BELAIR AVIATION 6CT
BELAVIA BRU
BELLE AIR LBY
BELL-VIEW AIRLINES LIMITED BLV
BERKUTAIR BEK
BEST HAVAYOLLARI BST
BFS BUSINESS FLIGHT SALZBURG AUJ
BHAIR BGH
BIN AIR GMBH BID
BIZAIR FLUGGESELLSCHAFT BZA
BLUE AIR-TRANSPORT AERIAN JOR
BLUE ISLANDS BCI
BLUE LINE BLE
BLUE PANORAMA AIRLINES SPA BPA
BLUE WINGS AG, DUSSELDORF BWG
BLUE1 OY, FINLAND BLF
BLUEBIRD CARGO LTD BBD
BMIBABY LTD BMI
BOMBARDIER BUSINESS JET SOL. LXJ
BON AIR 6BN
BOOKAJET BOO
BRAATHENS ASA BRA
BRA-TRANSPORTES AEREOS LTDA. BRB
BRAVO AIRLINES 8FC
BRIGHTAVIATIONSERVICES BRW
BRISTOL FLYING CENTRE CLF
BRISTOW HELICOPTERS GROUP LTD BHL
BRITAIR S.A. BZH
BRITISH AIRWAYS BAW
BRITISH MIDLAND AIRWAYS LTD BMA
BRITISH MIDLAND REGIONAL LTD BMR
BRITISH REGIONAL AIRLINES LTD BRT
BUDAPESTAIRSERVICELTD BPS
BULGARIA AIR LZB
BULGARIAN AIR CHARTER BUC
BUSINESS AVIATION CENTER JSC BCV
BUSINESS EXPRESS 6CV
BUSINESS WINGS LUFTFAHRTUNT. 8BV
C N AIR, S.A. ORO
CAIRO AIR TRANSPORT COMPANY CCE
CAMEROON AIRLINES UYC
CAPITAL TRADING AVIATION LTD EGL
CAPITOL CARGO INTERN. AIRLINES CCI
CARGOITALIA SPA CRG
CARGOJET AIRWAYS LTD CJT
CARGOLUX AIRLINES INT. CLX
CARIB AVIATION LTD DEL
CARIBAIR SA CBC
CARIBBEAN STAR AIRLINES LIM. GFI
CARPATAIR S.A. KRP
CATHAY PACIFIC AIRWAYS LTD CPA
CCF MANAGER AIRLINE GMBH, KOLN CCF
CEGA AVIATION LIMITED CEG
CENTRE-AVIA AIRLINES, JSC CVC
CENTURY AIRBIRDS 6CM
CHALAIR CLG
CHALLENGE AIR LUFTVERKEHRS CLS
CHALLENGELINE LS GMBH 6CJ
CHARTER SERVICE HETZLER 8BD
CHC DENMARK APS NBI
CHINA AIRLINES CAL
CHINA CARGO AIRLINES CKK
CHINA EASTERN AIRLINES CES
CHINA SOUTHERN AIRLINES CSN
CIMBER AIR A/S CIM
CIRRUS LUFTFAHRTGESELL. MBH RUS
CITELYNX 8FL
CITY AIRLINE AB SDR
CITY STAR AIRLINES (LANDSFLUG) ISL
CITYFLYER EXPRESS CFE
CITYJET BCY
CITYLINE HUNGARY LTD CNB
CLICKAIR 8FH
CLICKAIR, S.A. CLI
CLUB 328 LTD SDJ
CLUB AIR S.P.A. ISG
COAST AIR AS CST
COMFORT AIR MUNCHEN FYN
COMLUX AVIATION AG CLA
COMORES AVIATION KMZ
COMPANIA AEREA DE NAVEGACION ALI
COMTEL BEDARFSFLUEGE KG COE
CONDOR FLUGDIENST GMBH (FRA) CFG
CONDOR FLUGDIENST GMBH (KELST) CIB
CONTACTAIR GMBH & CO KIS
CONTINENTAL AIR LINES INC. COA
CORPORATE JETS INC. CJI
CORSE AIR INTERNATIONAL CRL
COUGAR LEASING LTD (T/A FLY GL GSM
COVIDIEN CO 6DA
CROATIA AIRLINES CTN
CROSS AVIATION LTD CRX
CUBANA DE AVIACION S.A. CUB
CYPRUS AIRWAYS LTD CYP
CZECH AIRLINES J.S.C. CSA
DAEDALOS FLUGBETRIEBS GMBH IAY
DAGHESTAN AIRLINES DAG
DAIMLER CHRYSLER AVIATION GMBH DCS
DAIRO AIR SERVICES, LTD DSR
DANISH AIR TRANSPORT APS DTR
DARWIN AIRLINE SA DWT
DASNAIR SA DGX
DASSAULT FALCON SERVICE DSO
DEER JET CO LTD DER
DELTA AIR LINES, INC. DAL
DENIM AIR DNM
DEUTSCHE BA BAG
DEUTSCHE LUFTHANSA, A.G. DLH
DEUTSCHE ZEPPELIN REEDEREI 6DZ
DHL AIR LIMITED DHK
DI AIR DIS
DIRECTAIREXECUTIVE DAX
DJTAVIATIONGMBH&COKG DJC
DNIEPROAVIA UDN
DOGAN AIR DGC
DOMINGUEZ TOLEDO (GR MAYORAL) MYO
DONBASS-EASTERN UKRAINIAN UDC
DOT LT DNU
DRAGONFLY 6AG
DRF DEUTSCHE RETTUNGSFLUGWACHT AMB
DUBROVNIKAIRLINED.O.O. DBK
DUCAIR S.A. DUK
DUNYAYA BAKIS HAVA TASIMACILIG VVF
DYNAMICJETTRAVEL 8FK
EAGLE AIR LTD A BERNE EAB
EAGLE AVIATION FRANCE EGN
EAST WING EWZ
EASTERN AIRWAYS (UK) LIMITED EZE
EASTERN SKY JETS ESJ
EASTWAYAVIATION 6BZ
EASY JET SWITZERLAND SA EZS
EASYJET AIRLINES CO. LTD EZY
EDELWEISS AIR AG EDW
EDINBURGH AIR CHARTER LTD EDC
EFD EISELE FLUGDIENST GMBH EFD
EGYPT AIR MSR
EIRJET LTD EIR
EL AL - ISRAEL AIRLINES LTD ELY
ELBE AIR LUFTTRANSPORT LBR
ELBRUS AVIA AIR ENTERPRISE NLK
EL-BURAQ AIR TRANSPORT INC. BRQ
ELILARIO ITALIA 6BA
ELITE AVIATION LLC 6CK
ELIXAIR 8CR
EMIRATES UAE
EMPRESA AEROCARIBBEAN S.A. CRN
ERITREAN AIRLINES ERT
ESTONIAN AIR ELL
ETHIOPIAN AIRLINES CORPORATION ETH
ETIHAD AIRWAYS ETD
EURO CONTINENTAL AIE, S.L. ECN
EURO FLIGHT SERVICE FSD
EURO MEDITERRANEAN AIRLINES EUD
EUROAIR LTD EUP
EUROATLANTIC AIRWAYS MMZ
EUROCYPRIA AIRLINES LIMITED ECA
EUROFLUG FRENZEL 6DD
EUROFLY S.P.A. EEZ
EUROFLY SERVICE EEU
EUROJETAVIATIONLTD GOJ
EUROJET ITALIA ERJ
EUROJET ROMANIA 8SE
EUROLOT S.A. ELO
EUROMANX AIRWAYS GMBH EMX
EUROP STAR AIRCRAFT GMBH 6AX
EUROPE AIRPOST FPO
EUROPEAN 2000 AIRLINES LTD EUT
EUROPEAN AIR EXPRESS EAL
EUROPEAN AIR TRANSPORT BCS
EUROPEAN AVIATION AIR CHARTER EAF
EUROPEAN BUSINESS JETS PLC EBJ
EUROPEAN FLIGHT SERVICES 8DW
EUROWINGS AG, NURNBERG EWG
EVA AIRWAYS CORPORATION EVA
EVERGREEN INTERNATIONAL AIRL. EIA
EXACT HOLDINGS BV 6BP
EXCEL AVIATION LIMITED XLA
EXCELLENT AIR GMBH GZA
EXECUJET 6CR
EXECUJET MIDDLE EAST EJO
EXECUJET SCANDINAVIA A/S VMP
EXECUTIVE AIRLINES PTY LTD 6BG
EXECUTIVE AIRLINES S.L. EXU
EXECUTIVE AVIATION SERVICES JTR
EXECUTIVE JET CHARTER LIMITED EXJ
EXIN EXN
EXPO AVIATION (PVT) LTD EXV
FAI AIRSERVICE, NURNBERG IFA
FARNAIR HUNGARY LTD FAH
FARNAIR SWITZERLAND AG FAT
FEDERAL EXPRESS CORPORATION FDX
FINNAIR OYJ FIN
FINNISH COMMUTER AIRLINES OY WBA
FIRST CHOICE AIRWAYS FCA
FISHER AIR POLSKA, SP ZOO FFP
FLASH JET AVV 8FQ
FLEET AIR INTERNATIONAL 6BM
FLIGHTLINE (SPAIN) FTL
FLIGHTLINE (UNITED KINGDOM) FLT
FLIGHTWORKS, INC. (KENNESAW) FWK
FLUGFELAG ISLANDS, AIR ICELAND FXI
FLY AIR FLM
FLYEXCELLENTAB FXL
FLY ME SWEDEN AB FLY
FLY POINT FLUGSERVICE 8SD
FLYBABOO SA BBO
FLYBE JERSEY EUROPEAN BEE
FLYGUPPDRAGET BACKAMO AB INU
FLYING CARPET COMPANY FCR
FLYING SERVICE FYG
FLYJET LTD FJE
FOCUS AIR 8CD
FORMULA ONE MANAGEMENT LTD FOR
FOXAIR FXR
FR AVIATION LTD FRA
FREE BIRD AIRLINES FHY
FUTURA GAEL FGL
FUTURA INT'L AIRWAYS, SA FUA
G5 EXECUTIVE AG EXH
GABON AIRLINES GBK
GADAIR EUROPEAN AIRLINES GDR
GAINJETAVIATIONS.A. GNJ
GAMA AVIATION LTD GMA
GAZPROMAVIA GZP
GB AIRWAYS LTD GBL
GEMINI AIR CARGO, LLC GCO
GENEX LTD GNX
GEORGIAN AIRWAYS TGZ
GEORGIAN NATIONAL AIRLINES GFG
GERMANIA FLUGGESELLSCHAFT KOLN GMI
GERMANWINGS GMBH GWI
GESTAIR EXECUTIVE JET GES
GESTION AEREA AJECUTIVA S.L. GJT
GIO BUSINESS AVIATION 7GB
GLOBAL AVIATION OPERATIONS GBB
GLOBAL JET AUSTRIA GLJ
GLOBAL JET LUXEMBOURG SVW
GLOBAL SUPPLY SYSTEMS LTD GSS
GLOBE JET S.A.L. GJA
GOLD AIR INTERNATIONAL LIMITED GDA
GOLDECK FLUG GMBH GDK
GOLDEN AIR FLYG AB GAO
GOMEL AIRLINES GOM
GOODWIN PUMPS INC. 6BC
GRAFAIR 6DE
GREAT WALL AIRLINES CO., LTD GWL
GROSSMANN AIR SERVICE HTG
GROSSMANNJETSERVICE GSJ
GUARD SYSTEMS ASA GSY
GULF AIR GFA
GULF AIR BAHRAIN B.S.C. GBA
HAHN AIR-LINES GMBH HHN
HAINAN AIRLINES CHH
HAMBURG INTERNATIONAL LUFTV. HHI
HANG KHONG VIET NAM HVN
HANGAR 8 LTD HGR
HAPAG LLOYD EXPRESS GMBH HLX
HAPAG LLOYD FLUGGESELLSCHAFT HLF
HAWAIIAN AIRLINES HAL
HEAVYLIFT CARGO AIRLINES PTY. 6DO
HELI AIR SERVICES HLR
HELI FLIGHT FLUGHSCHULE GMBH 6CE
HELI-AIR-MONACO MCM
HELICOPTERTRAVELMUNICH 8EP
HELLAS JET HEJ
HELLENIC IMPERIAL AIRWAYS IMP
HELLO AG FHE
HELVETIC AIRWAYS AG OAW
HEMUS AIR HMS
HEWA BORA AIRWAYS ALX
HEXAIR HER
HFF TRAVEL AIRWAYS 6CQ
HOLA AIRLINES HOA
HOMAC AVIATION S.A. HMV
HONG KONG DRAGON AIRLINES HDA
HOP-A-JET, INC. FT. LAUDERDAL HPJ
HOTELES DINAMICOS, S.A. DE CV HDI
HOZU-AVIA OZU
I.J.M. INTERNATIONAL JET MANAG IJM
IBERIA IBE
IBERTRANS AEREA S.L. IBT
IBERWORLD IWD
ICAR AIR RAC
ICELANDAIR ICE
IMAIR ITX
IMP GROUP AVIATION SERVICE LTD XGG
INTER EXPRESS AIRLINES INX
INTERFLIGHT IFT
INTERFLY RFL
INTERJET MTF
INTERJET (GREECE) INJ
INTERNATIONAL BUSINESS AIR IBZ
INTERSKY LUFTFAHRT GMBH ISK
INTERSTATE AIRLINES B.V. FWA
INVESTAVIA TLG
IRAN NAT. AIRLINES (IRAN AIR) IRA
ISD AVIA LTD ISD
ISLAND BIRDS 7IB
ISRAEL AIRCRAFT INDUSTRIES LTD IAI
ISRAIR ISR
ITAFLY ITL
ITALI AIRLINES SRL ACL
IZMIR AIRLINES IZM
JADE CARGO INTERNATIONAL JAE
JAMAHIRIYA LIBYAN ARAB AIRL. LAA
JAPAN AIR LINES COMPANY, LTD JAL
JAT AIRWAYS JAT
JATE-JORDAN AVIATION JAV
JET AIR FLUG GMBH ZQV
JET AIRWAYS, M/S (INDIA) PVT JAI
JET AVIATION BUSINESS JETS GMB 6CY
JETAVIATIONUSA 6BH
JET AVIATION, BUSINESS JETS AG PJS
JET CONNECTION JCX
JET EXECUTIVE INTL CHARTER JEI
JETFLYAVIATION 6AE
JET ICU 6BY
JET LINE INTERNATIONAL LTD MJL
JET OPTIONS ATX
JET SOLUTIONS LLC 6BE
JET SOURCE CHARTER INC 6DG
JET STAR INC. 1JS
JET STREAM 8CM
JET TIME JTG
JET2.COM LTD EXS
JET4YOU JFU
JETAIRFLY JAF
JETALLIANCE AG JAG
JETBLUE AIRWAYS JBU
JETCLUB LIMITED JCS
JETFLITE OY, FINLAND JEF
JETFLY AIRLINES GESMBH JFL
JETFLYAVIATION 8BW
JETLINE FLUGGESELLSCHAFT 6DF
JETNETHERLANDS JNL
JETNETHERLANDS BV 6AD
JETRAN AIR SRL MDJ
JETSTREAM EXECUTIVE TRAVEL LTD JXT
JETX AIRLINES LTD JXX
JOB AIR JBR
JOHNSONS AIR LIMITED JON
K SERVICES 6CS
K2 SMARTJET KSJ
KALITTA AIR, LLC CKS
KAPO AIRCOMPANY KAO
KARLOG AIR CHARTER APS KLG
KARTHAGO AIRLINES KAJ
KAVMINVODYAVIA MVD
KD AVIA, OJSC KNI
KENYA AIRWAYS LTD KQA
KEY AIRLINES KEY
KHORS AIRCOMPANY KHO
KIBRIS TURK HAVA YOLLARI LTD KYV
KINGFISHER AIR SERVICES BEZ
KLM CITYHOPPER BV KLC
KLM ROYAL DUTCH AIRLINES KLM
KOGALYMAVIA KGL
KORAL BLUE AIRLINES KBR
KOREAN AIR LINES CO., LTD KAL
KOSMOS KSM
KRASNOJARSKY AIRLINES KJC
KUBAN AIRLINES KIL
KUWAIT AIRWAYS CORPORATION KAC
KUZU HAVAYOLLARI KARGO TASIMAC KZU
L T E INTERNATIONAL AIRWAYS LTE
LAGUN AIR S.L. JEV
LAN CHILE CARGO LCO
LAN -LINEA AEREA NAC. DE CHILE LAN
LAN PERU S.A. LPE
LATCHARTER LTC
LAUDA AIR LDA
LEADAIR UNIJET LEA
LEEWARD ISLAND HELICOPTERS 6DM
LEEWARD ISLANDS AIR TRANSPORT LIA
LIBYAN ARAB CO. FOR AIR CARGO LCR
LINEAS AEREAS SURAMERICANAS LAU
LINXAIR BUSINESS AIRLINES 8EF
LITHUANIAN AIRLINES LIL
LIVINGSTON S.P.A. LVG
LONDON EXECUTIVE AVIATION LTD LNX
LOT - POLSKIE LINIE LOTNICZE LOT
LOTUS AIRLINE TAS
LTU BILLA LUFTTRANSPORT UNTERN LTO
LTU LUFTTRANSPORT-UNTERNEHMEN LTU
LUFTHANSA CITYLINE CLH
LUXAIR LGL
LUXE AVIATION 6DC
LUZAIR LUZ
LYDD AIR LTD LYD
MACEDONIAN AIRLINES (FYROM) MAK
MADAGASCAR TRANS AIR 6CD
MAHAN AIR IRM
MALAYSIAN AIRLINES SYSTEM MAS
MALEV - HUNGARIAN AIRLINES MAH
MALMO AVIATION AB SCW
MANHATTAN AIR LIMITED MHN
MAP-MANAGEMENT & PLANUNG GMBH MPJ
MARSHALL AEROSPACE MCE
MARTINAIR HOLLAND N.V. MPH
MAS AIRWAYS LTD TFG
MASTERJET, AVIACAO EXECUTIVA LMJ
MAXIMUS AIR CARGO MXU
MAXJET AIRWAYS MXJ
MC AIR SERVICES 6AC
MCHS ROSII (MIN OF EMERG SIT) 8MC
MEDITERRANEAN AIR FREIGHT S.A. MDF
MEGA AIRLINES MGK
MERIDIAN AVIATION ENTERPRISE POV
MERIDIAN LTD MEM
MERIDIANA SPA ISS
MERIDIEN AIR CHARTER 6CA
MIA AIRLINES 8CB
MIAMI AIR INTERNATIONAL INC. BSK
MICHELIN AIR SERVICES BIB
MID EAST JET INC. 7ME
MIDDLE EAST AIRLINES MEA
MINILINER SRL MNL
MISTRAL AIR MSA
MK AIRLINE LTD MKA
MNG HAVAYOLLARI VE TASIMACILIK MNB
MOLDAVIAN AIRLINES MDV
MONARCH AIRLINES LTD MON
MONGOLIAN AIRLINES MGL
MONTENEGRO AIRLINES MGX
MOTOR SICH MSI
MOUNTAIN AIR CARGO, INC. MTN
MSR FLUG-CHARTER GMBH, GREVEN EBF
MURRAY AIR, INC. MUA
MUSTIQUE AIRWAYS MAW
MY WAY AIRLINES SRL MYW
MYTRAVEL AIRWAYS (UK) MYT
MYTRAVEL AIRWAYS A/S VKG
NATIONAL AIR SERVICE-NETJETS 7NJ
NATIONWIDE AIR NTW
NATURELINK CHARTER (PTY) LTD NRK
NEOS SPA NOS
NETJETS AVIATION, INC. EJA
NETJETS INTERNATIONAL, INC. NJT
NETJETS, TRANSPORTES AEREOS NJE
NEW WORLD JET CORPORATION NWD
NIGHT EXPRESS, FRANKFURT EXT
NIKI LUFTFAHRT GMBH NLY
NIPPON CARGO AIRLINES CO. NCA
NL LUFTFAHRT GMBH NLY
NOORDZEE HELICOPTERS VLAAND. 8AA
NORD-FLYG AB NEF
NORDIC AIRLINK NDC
NORDIC REGIONAL AB NRD
NORDIC SOLUTION 8DF
NORMAN AVIATION 6AF
NORTH AMERICAN AIRLINES NAO
NORTH FLYING A/S NFA
NORTHERN EXECUTIVE AVIATION NEX
NORTHWEST AIRLINES INC. NWA
NORWEGIAN AIR SHUTTLE AS NAX
NOUVEL AIR TUNISIE LBT
NOUVELLE AIR AFFAIRES GABON NVS
NOUVELLE AIR IVOIRE VUN
NOVA AIRLINES AB NVR
NOVAIR - AVIACAO GERAL, S.A. NOP
NOWY PRZEWOŹNIK SP. ZO.O. CLW
OASIS HONG KONG AIRLINES OHK
OCEAN AIRLINES VCX
OCEAN SKY LTD OCS
OCEANAIR - LINHAS AEREAS LTDA. ONE
OHLAIR CHARTERFLUG 8FD
OLYMPIC AIRLINES SA OAL
OMEGA AIR HOLDINGS, LLC D/B/A FKS
OMNI - AVIACAO E TECNOLOGIA OAV
OMNI AIR EXPRESS, INC. (TULSA) OAE
ONUR HAVA TASIMACILIK AWMS OHY
ORBEST S. A. OBS
OSTERMANN HELICOPTER AB 6CF
OSTFRIESISCHE LUFTTRANSPORT OLT
OY AIR FINLAND LTD FINLAND FIF
OZJET AIRLINES OZJ
PAKISTAN INT. AIRLINES (PIA) PIA
PAN EUROPEENNE AIR SERVICE PEA
PARAMOUNT PICTURES 6BI
PECOTOX AIR PXA
PEGASUSHAVATASIMACILIGI PGT
PEN AVIA LIMITED 6AJ
PETROLEOS DE VENEZUELA 8BH
PHOENIX AVIATION 6BX
PIEDMONT AVIATION SERVICES INC PCE
PLUNA PUA
POLET POT
PORTUGALIA PGA
PREMIAIR S.A. BAT
PREMIUM AVIATION PMU
PRESIDENTIAL AIRWAYS, INC. 6BL
PRIMA CHARTER 6AZ
PRINCE AVIATION 8EG
PRIVATAIRSA PTI
PRIVATAIR GMBH, DUSSELDORF PTG
PRIVATE FLIGHT(s) ZZZ
PRIVATE WINGS FLUGCHARTER PWF
PRIVILEGE STYLE, S.A. PVG
PROAIRAVIATIONGMBH 6BB
PROFESSIONAL JET 6AI
PSKOV STATE AVIATION ENT PSW
PULLMANTUR AIR PLM
QANTAS AIRWAYS LIMITED QFA
QATAR AIRWAYS COMPANY QTR
QATAR AMIRI FLIGHT QAF
QUICK AIR JET CHARTER GMBH QAJ
RABBIT-AIR AG, ZURICH RBB
RAF-AVIA MTL
RAINBOW INTERNATIONAL AIRLINES 6DI
RAK AIRWAYS RKM
RATH AVIATION GMBH RAQ
RAYAVIATION REI
RAYA JET RYT
REGIONAL AIR EXPRESS GMBH REW
REGIONAL AIR LINES (MOROCCO) RGL
REGIONAL AIRLINES (FRANCE) RGI
REGIONAL LINEAS AEREAS (SPAIN) RGN
REGIONAL PACIFIC AIRLINES 6CP
REGIONAL, COMP. AERIENNE EURO. RAE
RIKSOS YACHTING & AVIATION 6CL
RIVAFLECHA S.L. (BKS AIR) CKM
ROBIN HOOD AVIATION 6BU
ROMAVIA RMV
ROYAL AIR MAROC RAM
ROYAL BRUNEI AIRLINES RBA
ROYAL FALCON RFJ
ROYAL JET ROJ
ROYAL JORDANIAN RJA
ROYAL WINGS AIRLINES RWZ
RUSJET AIRCOMPANY RSJ
RYAN AVIATION CORPORATION RYN
RYANAIR RYR
S.C.ION TIRIAC S.A. TIH
SAFAIR PTY LTD SFR
SAGAHAVATASIMACILIKA.S. SGX
SAINT BARTH COMMUTER SBU
S-AIRPRIV.JOINT-STOCKAV.C RLS
SALZBURG JET AVIATION GMBH MOZ
SAMARA BRZ
SARATOVAVIATIONDIVISION SOV
SAS BRAATHENS AS CNO
SATA - SERVICO ACOREANO DE T.A SAT
SATA INTERNACIONAL RZO
SAUDI ARABIAN AIRLINES SVA
SAUDIA OGER 6AL
SAYAKHAT SAH
SAYAT AIR SYM
SCANDINAVIAN AIRLINES SYSTEM SAS
SEA AIR 7SA
SEAGLE AIR CGL
SERVAIR,PRIVATE CHARTER AG SWZ
SERVICIOS AEREOS PROFESIONALES PSV
SERVICIOS AERONAUTICOS Z, S.A. SZT
SERVIZI AEREI SPA SNM
SEVASTOPOL-AVIA SVL
SEVENAIR TUI
SEVERSTAL, AIRCOMPANY LTD SSF
SHANGHAI AIRLINES CARGO SHQ
SHAR INK LTD UGP
SIA CARGO PTE LTD SQC
SIBERIA AIRLINES SBI
SIBERIA AIRLINES (S7) SBI
SILBERBIRD BUSINESS CHARTER 6AH
SILK WAY AIRLINES AZQ
SILVAIR CLOUD AIR 6CO
SILVER AIR SVJ
SILVER AIR LTD SLD
SINGAPORE AIRLINES LIMITED SIA
SIRIO SIO
SIRIO EXECUTIVE S.R.L. SIW
SIRIUS-AERO CIG
SKY AIRLINES SHY
SKY CARRIER 6CZ
SKY EUROPE AIRLINES HUNGARY HSK
SKY EXPRESS SP, Z.O.O. SXP
SKY SERVICE SKS
SKY WINGS AIRLINES S.A. GSW
SKYDIVE UK LTD 6BR
SKYDRIFT LTD SDL
SKYEUROPE AIRLINES, A.S. ESK
SKYSERVICE F.B.O. INC. SSV
SKYTAXI LTD IGA
SKYWAYS EXPRESS AB SKX
SKYWORK SA SRK
SLAM LAVORI AERI 8DY
SMARTAVIATION COMPANY SME
SN BRUSSELS AIRLINES DAT
SOLID AIR BV SOX
SONNIG SA ONG
SOS FLYGAMBULANS AB SGA
SOUTH AFRICAN AIRWAYS (SAA) SAA
SOUTH AIRLINES OTL
SOUTHERN AIR, INC. SOO
SPANAIR JKK
SPEEDWINGS SA SPW
SPITFIRE AVIATION 6BQ
SRILANKAN AIRLINES ALK
ST. VINCENT GRENADINES AIR SVD
STAR AIR A/S SRR
STAR XL GERMAN AIRLINES GMBH GXL
STARAIR (IRELAND) LTD BLY
STARLINE KZ 6CW
STATE FLIGHT ACADEMY, UKRAINE UFA
STATE ORENBURG AVIA ENTERPRISE ORB
STATE TRANSPORT COMPANY RUSSIA SDM
STATE UNITARY AIR ENTERPRISE SUM
STERLING AIRLINES A/S SNB
STUTTGARTER FLUGDIENST GMBH FFD
SUCKLING AIRWAYS SAY
SUN-AIR OF SCANDINAVIA A/S SUS
SUNDOR INT. AIR SERVICES ERO
SUNDT AIR MDT
SUNEXPRESS - GUNES EKSPRES HAV. SXS
SUNWING AIRLINES INC. SWG
SURINAAMSE LUCHTVAART MAATS. SLM
SWIFT COPTERS SA WFC
SWIFTAIR S.A. SWT
SWISS AIR-AMBULANCE LTD SAZ
SWISS EUROPEAN AIR LINES LTD SWU
SWISS INTERNATIONAL AIR LINES SWR
SYRIAN ARAB AIRLINES SYR
TAAG, LINHAS AEREAS DE ANGOLA DTA
TACV -TRANS. AEREOS CABO VERDE TCV
TAF-LINHAS AEREAS S.A. TSD
TAG AVIATION ESPANA, SA TGM
TAG AVIATION S.A. FPG
TAG AVIATION UK LTD VIP
TAM - LINHAS AEREAS S.A. TAM
TARHAN TOWER AIRLINES TTH
TAROM, ROMANIAN AIR TRANSPORT ROT
TAVAIR 6TV
TAVREY, AIRCOMPANY TVR
TESIS TIS
THAI AIRWAYS INTERNATIONAL THA
THOMAS COOK AIRLINES TCX
THOMAS COOK AIRLINES BELGIUM TCW
THOMSONFLY TOM
TIME AIR TIE
TIRAMAVIA LTD TVI
TITAN AIRWAYS LTD AWC
TNT AIRWAYS S.A. TAY
TOP-FLY TLY
TRADE AIR TDR
TRADEWIND AVIATION LLC, OXFORD GPD
TRANS ANGUILLA AIRWAYS 6BF
TRANS EXEC AIR SERVICE 6AY
TRANS HELICOPTERE SERVICE THZ
TRANS OCEAN AIRWAYS 6FC
TRANSAERO AIRLINES TSO
TRANSAIR 7TA
TRANSAVIA FRANCE TVF
TRANSAVIA HOLLAND B.V. TRA
TRANSAVIAEXPORT TXC
TRANSMILE AIR SERVICES (M) SDN TSE
TRANSPORT' AIR TSI
TRANSPORTES AEREOS PORTUGUESES TAP
TRANSWEDE AIRWAYS AB TWE
TRAVEL SERVICE LTD (HUNGARY) TVL
TRAVEL SERVIS (CZECH REP.) TVS
TRIPLE ALPHA LUFTFAHRTGESELLS. CLU
TRISTAR AIR TSY
TUI AIRLINES BELGIUM TUB
TUI AIRLINES NEDERLAND BV TFL
TUIFLY NORDIC AB BLX
TULPAR TUL
TUNIS AIR TAR
TURISTIK HAVA TASIMACILIK AS CAI
TURKISH AIRLINES-TURK HAVA YO. THY
TURKMENHOVAYOLLARY TUA
TWIN JET TJT
TWINJET AIRCRAFT LTD TWJ
TYROLEAN AIR AMBULANCE GMBH TYW
TYROLEAN AIRWAYS TYR
TYROLEANJETSERVICE TJS
UGANDA AIR CARGO UCC
UK INTERNATIONAL AIRWAYS UKI
UKRAINE AIR ENTERPRISE UKN
UKRAINE AIRALLIANCE UKL
UKRAINE CARGO AIRWAYS UKS
UKRAINE INTERNATIONAL AIRLINES AUI
UKRAINE MEDITERRANEAN AIRLINES UKM
UNIFLY SERVIZI AEREI SRL UNU
UNITED AIR LINES INC. UAL
UNITED ARABIAN AIRLINES UAB
UNITED AVIATION UVN
UNITED INTERNATIONAL AIRLINES UIL
UNITED PARCEL SERVICE COMPANY UPS
URAL AIRLINES SVR
US AIRWAYS USA
UTAIRAVIATION UTA
UZBEKISTAN AIRWAYS-HAVO JUL. UZB
VAN AIR EUROPE 8FO
VARIG LOGISTICA S.A. VLO
VEGA AIRLINES VEA
VENEZOLANA SERV EXPR DE CARGA VEC
VIAGGIO AIR VOA
VIBROAIR FLUGSERVICE GMBH VIB
VIENNAJET MJS
VIENNAJET BEDARFSLUFTFAHRT VJA
VIKING AIRLINES AB VIK
VIM AVIA MOV
VIPAVIA(LATVIA) PRX
VIRGIN ATLANTIC VIR
VIRGIN EXPRESS VEX
VISIG OPERACIONES AEREAS S.A. VSG
VISTAJET 8SC
VLAAMSE LUCHTTRANSPORTMAATSCH. VLM
VLADIVOSTOKAIRJSC VLK
VOLARE AVIATION ENT (UKRAINE) VRE
VOLARE SPA VLE
VOLGA AVIAEXPRESS COMPANY LTD WLG
VOLGA-DNEPR VDA
VORONEZH AIRCRAFT MANUFACTUR. VSO
VRG LINHAS AEREAS S/A VRN
VUELING AIRLINES VLG
VWAIRSERVICES 6BJ
WDL AVIATION (KOLN) WDL
WELCOME AIR LUFTFAHRT WLC
WERMLANDSFLYG AB BLW
WEST AIR LUXEMBOURG S.A. WLX
WESTAIRSWEDENAB SWN
WESTHELICOPTERAB 6CG
WHITE WHT
WHITE EAGLE AVIATION LTD WEA
WIDEROE'SFLYVESELSKAPA/S WIF
WIND JET S.P.A. JET
WINDROSE AIR BERLIN QGA
WINDWARD ISLANDS AIRWAYS INT. WIA
WINWARD EXPRESS AIRWAYS 7WE
WIZZ AIR BULGARIA 8DU
WIZZ AIR HUNGARY LTD WZZ
WORLD AIRWAYS INC. WOA
WRANGLER AVIATION, INC. TDX
XCLUSIVE JETS XJC
XL AIRWAYS FRANCE XLF
YAK-SERVICE AKY
YAMAL AIRLINES JSC LLM
YEMENIA, YEMEN AIRWAYS IYE
ZIMEX AVIATION LTD IMX
ZOOM AIRLINES INC. OOM

APPENDIX  E

Results (findings & inspections) per inspection item

Inspection item Description No. of times ins-pected (III) No. of findings (F) F/III
A. Flight Deck/General A01 General Condition 7.338 216 2,944 %
A02 Emergency Exit 5.868 10 0,170 %
A03 Equipment 5.235 104 1,987 %
Documentation A04 Manuals 4.476 268 5,987 %
A05 Checklists 4.796 240 5,004 %
A06 Radio Navigation Charts 5.858 689 11,762 %
A07 Minimum Equipment List 5.683 648 11,402 %
A08 Certificate of registration 7.918 107 1,351 %
A09 Noise certificate (where applicable) 7.704 105 1,363 %
A10AOCorequivalent 7.660 332 4,334 %
A11 Radio licence 7.835 121 1,544 %
A12 Certificate of Airworthiness 7.898 54 0,684 %
Flight data A13 Flight preparation 6.022 711 11,807 %
A14 Weight and balance sheet 5.084 418 8,222 %
Safety Equipment A15Handfireextinguishers 6.130 81 1,321 %
A16Lifejackets/flotationdevice 5.749 83 1,444 %
A17 Harness 5.989 46 0,768 %
A18 Oxygen equipment 5.510 47 0,853 %
A19 Flash Light 5.300 88 1,660 %
Flight Crew A20 Flight crew licence 7.410 221 2,982 %
Journey Log Book/Tech-nical Log or equivalent A21 Journey Log Book, or equivalent 5.991 72 1,202 %
A22 Maintenance release 5.824 51 0,876 %
A23 Defect notification and rec-tification 5.949 387 6,505 %
A24 Preflight inspection 5.466 48 0,878 %
B. Safety/Cabin B01 General Internal Condition 6.311 435 6,893 %
B02 Cabin Attendant's station and crew rest area 4.865 155 3,186 %
B03 First Aid Kit/Emergency medical kit 5.121 276 5,390 %
B04 Hand fire extinguishers 5.364 132 2,461 %
B05Lifejackets/Flotationdevices 5.063 150 2,963 %
B06 Seat belts 5.410 137 2,532 %
B07 Emergency exit, lighting and marking, torches 5.046 450 8,918 %
B08 Slides/Life-Rafts (as reąuired) 4.046 91 2,249 %
B09 Oxygen Supply (Cabin Crew and Passengers) 4.533 186 4,103%
B10 Safety Instructions 5.189 171 3,295%
Bil Cabin crew members 4081 64 1,568%
B12 Access to emergency exits 5.105 198 3,879%
B13 Safety of passenger baggage 2.249 43 1,912%
B14 Seat capacity 3.126 6 0,192%
C. Aircraft Condition C01 General external condition 7.514 1.287 17,128%
C02 Doors and hatches 7212 137 1,900 %
CO 3 Flight controls 7112 83 1,167%
C04 Wheels, tyres and brakes 7.344 259 3,527 %
CO 5 Undercarriage 7.082 295 4,165%
CO 6 Wheel well 6.762 215 3,180%
CO 7 Powerplant and pylon 6.854 376 5,486 %
CO 8 Fan blades 6.051 29 0,479 %
CO 9 Propellers 614 26 4,235%
CIO Obyious repairs 6.907 101 1,462 %
Cli Obyious unrepaired damage 6.776 127 1,874%
Cl2 Leakage 7.087 411 5,799 %
D. Cargo DOI General condition of cargo compartment 4.735 428 9,039 %
D02 Dangerous Goods 538 57 10,595%
DO 3 Safety of cargo on board 2.250 433 19,244%
E. General E01 General 995 168 16,884%

APPENDIX  F.1

Inspection items concerning the flight deck

grafika

APPENDIX F.1.1

Flight preparation

Flight preparation is an important part of the flight during which the crew is studying the flight relevant information: weather forecast, NOTAMs (Notice to Airmen) for en-route as well as for landing and alternate aerodromes and is preparing the Operational Flight Plan (OFP). The findings vary from minor findings (e.g. OFP not signed by the Pilot in Command) to findings having a significant (e.g. no or incorrect fuel monitoring) or major impact on safety (e.g. incomplete flight preparation, no or incomplete set of NOTAMs). In case of major (cat. 3) findings, SAFA inspectors imposed immediate corrective actions before the flight could commence.

APPENDIX F.1.2

Radio navigation charts

ICAO Annex 6 requires that aircraft shall carry current and suitable charts (en-route and approach) for the proposed flight(s). The majority of the findings concern out-dated charts and navigation databases not updated. When such major findings have been identified the aircraft were not allowed to depart until all the charts required for the flight have been updated.

APPENDIX F.1.3

Minimum equipment list (MEL)

The MEL specifies the circumstances under which an aircraft may be operated in spite of certain equipment being inoperative. The MEL is established by the aircraft operator and approved by the responsible State of Operator. The majority of the findings concerned the lack of evidence of approval of the MEL, the MEL not being carried onboard or being out of date. Also in many cases instead of the MEL the MMEL (Master MEL) is being used. The MMEL is established by the aircraft manufacturer as a baseline document for the operator to establish the MEL.

APPENDIX  F.2

Inspection items concerning the passenger cabin

grafika

APPENDIX F.2.1

Emergency exits, lighting and marking, torches

The findings mainly concerned emergency exit lights which were not functioning properly, torches (flashlights) which were not available, in poor condition or not available in sufficient quantity and non-installation or inadequately functioning of floor proximity (emergency) escape path marking systems. These systems indicate the location of the emergency exits. They are important especially when there is a fire or smoke in the passenger cabin or when the normal cabin lights are not functioning. In case of major findings the aircraft were allowed to depart after the findings were eliminated or, depending on the circumstances, in accordance with an operational restriction (for example in case of an unserviceable emergency exit some passengers would have to be offloaded).

APPENDIX F.2.2

General internal condition

The cabin crew members have to be able to perform their normal and abnormal duties without hindrance. The findings mainly revealed the poor condition of the cabin, loose carpeting impeding the crew to perform their duties, improper stowed luggage, catering equipment not correctly secured.

APPENDIX F.2.3

First aid kit/Emergency medical kit

Aircraft engaged in international air traffic have to be equipped with adequate medical supplies appropriate to the number of passengers. Usually the medical supplies should comprise at least one first aid kit (FAK) and, in case of aeroplanes carrying more than 250 passengers, a medical kit. The findings identified under this inspections item revealed that sometimes the FAK was not at the indicated position, not properly marked or its contents have passed the expiration date.

APPENDIX  F.3

Inspection items concerning general condition of aircraft

grafika

APPENDIX F.3.1

General external condition

Checking the general external condition means checking for apparent corrosion, cleanliness, presence of ice, snow, frost; legibilityof markings, windshield delamination, damages, exterior lights etc The majority of the findings concerned paint damage, illegible or missing markings, non-operative lighting, missing or loose screws.

APPENDIX F.3.2

Leakage

Under this inspection item SAFA inspectors check for leakages of the numerous aircraft systems: hydraulic, fuel, oil, and lavatory. Once such a finding is identified it is always assessed against the relevant standards of the aircraft manufacturer If the leakage is exceeding the limits the aircraft is dispatched only after the leakage is rectified.

APPENDIX F.3.3

Powerplant and pylon

The engine the engine housing the pylon (attachment of the engine to the wing or aircraft structure) and the access panels in the engine housing and pylon are carefully inspected Findings reported relate to missing rivets in engine housing and damage ofacoustic panels in the engine intake area

APPENDIX  F.4

Inspections concerning cargo compartment

APPENDIX F.4.1

Safetyof cargo onboard

In several cases it was established that cargo in the cargo holds was not properly secured. Heavy items were not restrained, which might lead to damage of the aircraft in case of rapid acceleration/deceleration. In other cases, barrier nets were either not installed or in poor condition. Cargo containers and pallets were in poor condition. Locks to secure the containers were not in the proper position or unserviceable. Depending on severity of the findings corrective actions imposed by inspectors included: relocation or reloading of cargo, off-loading of unserviceable cargo pallets.

APPENDIX F.4.2

Dangerous goods

"Dangerous Goods" are certain types of material/s needing special care and treatment because they are flammable, toxic, poisonous, etc. When properly packed, stored, labelled, protected etc, Dangerous Goods may be transported. Findings that have been recorded included improper storage and labelling of the Dangerous Goods carried onboard, unavailability of the required documents and manuals (Emergency Response Guide), missing authorisation for the transportation of Dangerous Goods and no proper notification to the Captain (NOTOC) of Dangerous Goods carried onboard. In those cases when major (cat. 3) findings have been identified the aircraft was allowed to depart only after corrective actions have been carried out (e.g. offloading of dangerous goods, repackaging and labelling).

APPENDIX F.4.3

General condition of cargo compartment

Findings related to the general condition of the cargo compartment, such as damage to panels, deficiencies with the locking system, improper repairs of panels, and missing separation nets.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024