Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 21/08 (ex N 864/06) - Niemcy - MSF z 2002 r. - EverQ - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 21/08 (ex N 864/06) - Niemcy - MSF z 2002 r. - EverQ

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 227/08)

(Dz.U.UE C z dnia 4 września 2008 r.)

Pismem z dnia 20 maja 2008 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

Beneficjentem zgłoszonego środka pomocy jest EverQ GmbH. EverQ jest spółką joint venture utworzoną w grudniu 2004 r. przez Evergreen Solar Inc. i Q-Cells AG (będących właścicielami EverQ odpowiednio w 75,1 % i 24,9 %). Evergreen jest producentem modułów słonecznych i posiada patent na technologię "String-Ribbon". Q-Cells jest drugim pod względem wielkości producentem ogniw słonecznych na świecie. W listopadzie 2005 r. do spółki dołączyło przedsiębiorstwo Renewable Energy Corporation, największy na świecie producent materiałów krzemowych dla przemysłu fotowoltaicznego oraz producent płytek, ogniw i modułów słonecznych poprzez swoje spółki zależne, i od grudnia 2006 r. każdy z trzech partnerów posiada udziały w EverQ wynoszące 33,3 %.

Władze niemieckie zamierzając udostępnić EverQ GmbH regionalną pomoc inwestycyjną w postaci dotacji i ulgi podatkowej w kwocie nominalnej 35,336 mln EUR na utworzenie nowego zakładu (EverQ2) produkcji modułów fotowoltaicznych o rocznej mocy produkcyjnej na poziomie 60 MWp. Nowy zakład zostanie wybudowany obok istniejącego zakładu EverQ1 w Thalheim w okręgu Bitterfeld w Saksonii-Anhalt w Niemczech, będącym obszarem objętym pomocą zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE. Koszty kwalifikowalne ogółem nowej inwestycji wyniosą 139 mln EUR (w wartości nominalnej).

EverQ był już beneficjentem regionalnej pomocy inwestycyjnej w wysokości 27,5 mln EUR, w tym 15 % premii dla MŚP, dla projektu EverQ1.

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY ZE WSPÓLNYM RYNKIEM

Komisja ma wątpliwości, czy zgłoszony projekt EverQ2 stanowi jednostkowy projekt inwestycyjny w rozumieniu pkt 49 wielosektorowych zasad ramowych dotyczących pomocy regionalnej na rzecz dużych projektów inwestycyjnych (MSF z 2002 r.). W rzeczywistości EverQ otrzymało już regionalną pomoc inwestycyjną na swój projekt EverQ1. Po pierwsze, władze niemieckie twierdzą, że EverQ1 jest projektem pilotażowym i tym samym nie może stanowić jednostkowego projektu inwestycyjnego razem z projektem EverQ2. Komisja ma pewne wątpliwości, czy EverQ1 można uznać za projekt pilotażowy, ponieważ między innymi istnieje już pilotażowy zakład produkcji energii w Marlboro (USA), a skali początkowej inwestycji nie można określić jako małej. Komisja prosi więc podmioty trzecie o przesyłanie uwag na temat stosowania pojęcia "projekt pilotażowy" i na temat możliwości uznania EverQ1 za projekt pilotażowy w sektorze energii słonecznej i na zwiększającym się rynku podlegającym dynamicznemu rozwojowi technologicznemu. Po drugie, władze niemieckie stoją na stanowisku, że nie ma ani fizycznego ani funkcjonalnego związku między EverQ1 i EverQ2. Niezależnie od tych argumentów, nie ulega wątpliwości, że mowa jest o jednym przedsiębiorstwie, posiadającym dwa zakłady produkcyjne, wybudowane na sąsiadujących działkach, wytwarzające ten sam produkt przy wykorzystaniu tej samej technologii, przy czym praca w drugim zakładzie rozpoczęła się w ciągu trzech miesięcy po rozpoczęciu produkcji w pierwszym zakładzie. Jeżeli przedmiotowe dwa projekty, tj. EverQ1 i EverQ2, stanowią jednostkowy projekt inwestycyjny, mechanizm zmniejszania intensywności pomocy ustanowiony w pkt 21 MSF z 2002 r. musi być zastosowany do kosztów kwalifikowalnych ogółem tego wspólnego projektu i zgłoszona kwota pomocy oraz intensywność pomocy przekroczyłyby maksymalną dopuszczalną kwotę pomocy i dopuszczalną intensywność dla zgłoszonego projektu EverQ2.

W oparciu o obecnie dostępne informacje Komisja, po dokonaniu pierwszej wstępnej oceny przedmiotowego środka, ma wątpliwości, czy zgłoszona pomoc jest niezbędna do zapewnienia efektu zachęty do podjęcia inwestycji, a jeśli tak, to w jakim stopniu, i czy może być uznana za zgodną z MSF z 2002 r. i ze wspólnym rynkiem.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024