Zaproszenie do składania wniosków dotyczących ogólnoeuropejskich systemów dostarczających satelitarne usługi komunikacji ruchomej (MSS)(2008/C 201/03)
(Dz.U.UE C z dnia 7 sierpnia 2008 r.)
1. Kontekst
Decyzja Komisji 2007/98/WE z dnia 14 lutego 2007 r. w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w pasmach częstotliwości 2 GHz celem wdrożenia systemów dostarczających satelitarne usługi komunikacji ruchomej(1) stanowi, że państwa członkowskie udostępniają te pasma częstotliwości na potrzeby systemów dostarczających satelitarne usługi komunikacji ruchomej na terytorium Wspólnoty.
Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 626/2008/WE w sprawie selekcji i zezwoleń dotyczących systemów dostarczających satelitarne usługi komunikacji ruchomej (MSS) została przyjęta dnia 30 czerwca 2008 r.(2) (dalej zwana "decyzją").
Decyzja ta określa wspólnotową procedurę wspólnej selekcji operatorów systemów satelitarnej komunikacji ruchomej wykorzystujących pasmo częstotliwości 2 GHz zgodnie z decyzją 2007/98/WE, na które składa się widmo radiowe od 1980 do 2010 MHz do komunikacji Ziemia-kosmos i od 2170 do 2200 MHz do komunikacji kosmos-Ziemia. Określa ona również przepisy w zakresie skoordynowanego udzielania zezwoleń wybranym operatorom przez państwa członkowskie na używanie widma radiowego przydzielonego w ramach tego pasma do eksploatacji systemów satelitarnej komunikacji ruchomej. Wszelkie niezbędne prawa do użytkowania widma oraz zezwolenia przyznawane są na okres osiemnastu lat od daty decyzji o selekcji.
2. Definicje
Do celów niniejszego zaproszenia stosuje się, zgodnie z decyzją, poniższe definicje:
a) "systemy satelitarnej komunikacji ruchomej" oznaczają sieci komunikacji elektronicznej i związane z nimi urządzenia zdolne do świadczenia usług radiokomunikacyjnych między ruchomą stacją naziemną i jedną lub kilkoma stacjami kosmicznymi, lub między ruchomymi stacjami naziemnymi za pośrednictwem jednej lub kilku stacji kosmicznych, lub też między ruchomą stacją naziemną i jednym lub kilkoma uzupełniającymi elementami naziemnymi o stałej lokalizacji; w skład takich systemów powinna wchodzić co najmniej jedna stacja kosmiczna;
b) "uzupełniające elementy naziemne" systemów satelitarnej komunikacji ruchomej oznaczają umieszczone na powierzchni Ziemi stacje o stałej lokalizacji służące poprawie dostępu do MSS na obszarach geograficznych w zasięgu wpływu satelity (satelitów) systemu, gdzie nie może zostać zapewniona łączność o wymaganej jakości z jedną lub więcej stacjami kosmicznymi.
3. Zaproszenie do składania wniosków
Zgodnie z decyzją Komisja niniejszym zaprasza do składania wniosków w celu selekcji operatorów ogólnoeuropejskich systemów satelitarnej komunikacji ruchomej.
Złożenie wniosku oznacza zgodę na warunki umowne określone w niniejszym zaproszeniu do składania wniosków.
Na mocy decyzji obowiązują następujące wymagania dotyczące dopuszczalności:
a) wnioskodawcy mają siedzibę we Wspólnocie;
b) wniosek określa wnioskowaną ilość widma radiowego, które nie może przekraczać 15 MHz dla komunikacji Ziemia-kosmos i 15 MHz dla komunikacji kosmos-Ziemia na jednego wnioskodawcę, oraz zawiera oświadczenia i dowody dotyczące wnioskowanego widma radiowego, wymaganych etapów oraz kryteriów selekcji;
c) wniosek obejmuje następujące zobowiązania wnioskodawcy:
– proponowany system satelitarnych usług komunikacji ruchomej będzie obejmował obszar usług odpowiadający co najmniej 60 % łącznej powierzchni państw członkowskich od chwili rozpoczęcia świadczenia MSS,
– MSS będą świadczone we wszystkich państwach członkowskich dla co najmniej 50 % mieszkańców i na co najmniej 60 % łącznej powierzchni poszczególnych państw członkowskich w terminie wskazanym przez wnioskodawcę, w każdym przypadku nie później niż siedem lat od daty publikacji decyzji Komisji przyjętej zgodnie z art. 5 ust. 2 lub art. 6 ust. 3.
Wniosek zawiera następujące informacje i dokumenty:
Lp. |
Wymagane informacje |
Odniesienie do wymogów szczegółowych podanych w
załącznikach
|
1. |
Informacje ogólne o wnioskodawcy |
Załącznik 1 |
2. |
Przedstawiony przez wnioskodawcę dowód, że ma siedzibę we Wspólnocie |
|
3. |
Wnioskowana ilość widma radiowego wraz z oświadczeniami i dowodami ją uzasadniającymi Wnioskodawcy mogą podać, wyłącznie w celach orientacyjnych, preferowane podzakresy częstotliwości wraz z uzasadnieniem oraz określić minimalne pasma międzykanałowe w celu zapewnienia kompatybilności z innymi systemami MSS i systemami wykorzystującymi sąsiednie pasma częstotliwości
|
|
4. |
Oświadczenia i dowody dotyczące zrealizowania etapów |
Załącznik 2 |
5. |
Oświadczenia i dowody dotyczące spełnienia kryteriów selekcji |
Załącznik 3 |
6. |
Zobowiązanie, że system obejmie obszar usług odpowiadający co najmniej 60 % łącznej powierzchni państw członkowskich od chwili rozpoczęcia świadczenia MSS |
|
7. |
Zobowiązanie, że MSS będą świadczone we wszystkich państwach członkowskich dla co najmniej 50 % mieszkańców i na co najmniej 60 % łącznej powierzchni poszczególnych państw członkowskich w terminie wskazanym przez wnioskodawcę, w każdym przypadku nie później niż siedem lat od daty publikacji decyzji Komisji o selekcji |
|
8. |
Biznesplan |
Załącznik 4 |
Komisja podejmuje decyzję o dopuszczalności wniosków, a następnie informuje wnioskodawców, czy ich wnioski zostały uznane za dopuszczalne i publikuje listę dopuszczonych wnioskodawców.
3.1. Składanie wniosków
Jeden wnioskodawca, działający indywidualnie lub w ramach konsorcjum, może złożyć wyłącznie jeden wniosek.
Wnioski składane są w języku angielskim, w czterech egzemplarzach na papierze (trzy oprawione, jeden nieoprawiony) i w jednym egzemplarzu na nośniku elektronicznym: płycie DVD lub urządzeniu pamięci masowej USB. Cztery egzemplarze papierowe muszą być podpisane (z nazwiskiem wydrukowanym obok podpisu) i opatrzone datą przez upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy, który tym samym zaświadcza, że wszystkie informacje zawarte we wniosku są prawdziwe i zgodne z jego najlepszą wiedzą. Nieprawdziwe lub błędne przedstawienie istotnej informacji może skutkować odrzuceniem wniosku lub unieważnieniem wszelkich decyzji podjętych na podstawie takiego wniosku. Dokumenty dołączone do wniosku za pomocą łącza hipertekstowego nie będą uwzględniane.
Wnioski należy umieścić w dwóch zapieczętowanych kopertach (podpisanych w miejscu opieczętowania). Na kopercie zewnętrznej należy umieścić adres podany poniżej, a na kopercie wewnętrznej adres podany poniżej wraz z adnotacją "Application for the selection of operators of mobile satellite systems in the 2 GHz band, submitted by (nazwa wnioskodawcy) - not to be opened by the internal mail depart-ment " ("Wniosek w sprawie selekcji operatorów systemów satelitarnej komunikacji ruchomej w paśmie 2 GHz, złożony przez (nazwa wnioskodawcy) - nie otwierać w dziale ekspedycji pocztowej").
Wnioski należy złożyć w nieprzekraczalnym terminie 7 października 2008 r. na adres:
European Commission
Information Society and Media Directorate-General
Unit B3 "Implementation of Regulatory Framework II"
BU 33 04/08
B-1049 Brussels
Wnioski należy wysłać listem poleconym najpóźniej w dniu 7 października 2008 r. (decyduje data stempla pocztowego) lub doręczyć (przez upoważnionego przedstawiciela albo prywatną firmę kurierską) nie później niż w dniu 7 października 2008 r. do godz. 17.00. W przypadku doręczenia wniosku urzędnik wspomnianego wyżej działu ekspedycji pocztowej niezwłocznie wystawia podpisane i opatrzone datą pokwitowanie otrzymania wniosku. W przypadku wysłania wniosku listem poleconym, w ciągu trzech dni roboczych od daty odbioru do wnioskodawcy wysyłane jest pokwitowanie. Wnioski, które złożono po terminie, oraz prośby o przedłużenie nieprzekraczalnego terminu nie będą rozpatrywane.
Za właściwe zaadresowanie wniosków i ich terminowe przesłanie odpowiada wnioskodawca. Komisja nie odpowiada za błędnie zaadresowane przesyłki oraz za wnioski podzielone na kilka przesyłek, jednak bez właściwego oznaczenia, które pozwalałoby na ich odpowiednie złożenie w miejscu docelowym.
3.2. Informacje dodatkowe i dane kontaktowe
Informacje związane z niniejszym zaproszeniem oraz informacje dodatkowe można uzyskać na stronie internetowej Komisji:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/current/pan_european/index_en.htm
Wszelkie zapytania lub prośby o informacje należy kierować do następujących urzędników Komisji w Dyrekcji Generalnej ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Mediów:
Philippe Gerard Audrius Perkauskas
Tel. (32-2) 296 86 44 Tel. (32-2) 298 00 82
E-mail: philippe.gerard@ec.europa.eu E-mail: audrius.perkauskas@ec.europa.eu
Przed upływem terminu składania wniosków Komisja może udzielać informacji dodatkowych jedynie o charakterze wyjaśnień. Prośby o informacje dodatkowe, otrzymane w terminie krótszym niż dziesięć dni roboczych przed upływem terminu składania wniosków, nie będą rozpatrywane. Treść odpowiedzi wystosowanej do jednej z zainteresowanych stron Komisja przekazuje wszystkim pozostałym stronom zainteresowanym w drodze publicznego udostępnienia odpowiedzi na wyżej wymienionej stronie internetowej. Komisja może z własnej inicjatywy poinformować zainteresowane strony o błędzie, nieścisłości lub opuszczeniu stwierdzonym w treści zaproszenia do składania wniosków.
Po upływie terminu składania wniosków Komisja może jedynie udzielać informacji dotyczących aspektów proceduralnych związanych z procesem selekcji. Komisja może zażądać od wnioskodawców dostarczenia dodatkowych informacji, dotyczących spełnienia wymogów dopuszczalności, w określonym przez nią terminie wynoszącym od 5 do 20 dni roboczych. Jeżeli takie informacje nie zostaną dostarczone w wyznaczonym terminie, wniosek uznaje się za niedopuszczalny.
3.3. Zmiana, zastąpienie, wycofanie wniosku
Przed upływem terminu składania wniosków wnioskodawcy mogą zmienić, zastąpić lub wycofać swoje wnioski w drodze pisemnego zawiadomienia Komisji. Takie zawiadomienie musi być podpisane (wraz z wydrukowanym nazwiskiem obok podpisu) i opatrzone datą przez upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy oraz umieszczone wewnątrz dwóch zapieczętowanych kopert (podpisanych w miejscu opieczętowania) w ten sam sposób, co wniosek. Zawiadomienie należy wysłać listem poleconym lub doręczyć przez upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy na adres podany w sekcji 3.1. Za przesłanie zawiadomienia o zmianie lub zastąpieniu wniosku w odpowiednim terminie, tzn. przed ostatecznym terminem składania wniosków, odpowiada wnioskodawca. Wszelkie zmiany lub nowe wersje wniosków, które towarzyszą zawiadomieniu, należy wyraźnie oznaczyć. W procesie selekcji rozpatrywana jest nowa wersja wniosku, która została nadesłana jako ostatnia.
Po upływie terminu składania wniosków wnioskodawcy mogą w dalszym ciągu wycofać wniosek, ale nie mogą dokonywać zmian, dopisków ani zamiany w odniesieniu do części technicznej lub eksploatacyjnej wniosku. Są oni jednocześnie zobowiązani do natychmiastowego zawiadomienia Komisji o istotnych zmianach dotyczących ich sytuacji prawnej lub finansowej, co potwierdzają stosowną dokumentacją.
Wycofanie wniosku ma charakter bezwarunkowy i stanowi ostateczne zakończenie udziału w procesie selekcji. Komisja może, ale nie musi, skontaktować się z wnioskodawcą w celu potwierdzenia jego wycofania.
3.4. Zachowanie poufności
Wnioskodawcy wyraźnie zaznaczają w swoich wnioskach fragmenty, które mają być traktowane jako poufne. Komisja postępuje z takimi wnioskami zgodnie z wymogami art. 287 Traktatu WE. W każdym przypadku kompletne wnioski są udostępnianie ekspertom z zewnątrz, zaangażowanym przez Komisję do analizy lub oceny wniosków. Eksperci zewnętrzni związani są przepisami o zachowaniu poufności równoważnymi przepisom obowiązującym urzędników Komisji. Upoważnieni przedstawiciele państw członkowskich uzyskują dostęp do wszelkich informacji zawartych we wnioskach, niezbędnych do podjęcia decyzji o selekcji oraz udzielenia zezwolenia wybranym wnioskodawcom. Państwa członkowskie są zobowiązane do respektowania poufności tych informacji na podstawie art. 10 Traktatu WE.
3.5. Wsparcie
Komisja będzie zasięgała konsultacji i korzystała z pomocy zewnętrznych ekspertów w celu dokonania analizy lub oceny wniosków. Zewnętrzni eksperci wybierani są na podstawie posiadanej przez nich wiedzy specjalistycznej i prezentowanego wysokiego poziomu niezależności i bezstronności.
4. Procedura selekcji
Ocena dopuszczonych wniosków i selekcja operatorów systemów satelitarnej komunikacji ruchomej odbywa się zgodnie z poniższą procedurą.
Komisja informuje wnioskodawców o wynikach każdej fazy procedury selekcji.
4.1. Orientacyjny plan i harmonogram procedury selekcji
Niniejszy plan i harmonogram prezentowany jest wyłącznie w celach informacyjnych i nie może być traktowany jako wiążący dla Komisji.
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika
4.2. Pierwsza faza selekcji
W tej fazie selekcji Komisja ocenia, czy wnioskodawcy wykazali wymagany poziom technicznego i komercyjnego rozwoju swoich systemów satelitarnej komunikacji ruchomej. Taka ocena oparta jest na zadowalającym zakończeniu etapów od pierwszego do piątego, o których mowa w załączniku 2 do niniejszego zaproszenia.
W poniższej tabeli przedstawiono orientacyjny harmonogram dotyczący tej fazy selekcji. Prezentowana jest ona wyłącznie w celach informacyjnych i nie jest wiążąca dla Komisji.
Czas |
Etap procedury selekcji |
Czynności wnioskodawców w odniesieniu do etapów |
Październik 2008 |
Złożenie wniosków przez operatorów MSS |
Dowody realizacji etapów 1-4 |
Luty 2009 (80 dni roboczych od złożenia wniosku) |
Pierwsza faza oceny wniosków |
Dowody realizacji etapu 5 (CDR) |
W tej fazie selekcji pod uwagę brana jest wiarygodność wnioskodawców i wykonalność proponowanych systemów satelitarnej komunikacji ruchomej. W tym celu analizowane są przede wszystkim ogólne informacje o wnioskodawcy (zob. załącznik 1) oraz biznesplan (zob. załącznik 4).
Komisja może zwrócić się do ekspertów zewnętrznych z prośbą o opracowanie sprawozdania z oceny w pierwszej fazie. Komisja zakończy ocenę w ciągu 40 dni roboczych.
W przypadku, gdy nie występuje deficyt widma radiowego, wnioskodawcy, którzy zrealizowali etapy od pierwszego do piątego, kwalifikują się do drugiej fazy selekcji. "Deficyt widma" definiowany jest jako sytuacja, w której łączny popyt na widmo radiowe zgłoszony przez kwalifikujących się wnioskodawców, ocenionych pozytywnie w pierwszej fazie selekcji, przekracza dostępną ilość widma radiowego, tj. dwa razy po 30 MHz.
Komisja informuje następnie wnioskodawców, czy ich wnioski zostały rozpatrzone jako kwalifikujące się do drugiej fazy selekcji i publikuje listę kwalifikujących się wnioskodawców.
W przypadku, gdy deficyt widma nie występuje, Komisja postanawia w drodze uzasadnionej decyzji zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 10 ust. 3, że wszyscy kwalifikujący się wnioskodawcy zostają wybrani. Komisja publikuje listę wybranych wnioskodawców.
W ciągu 30 dni roboczych od opublikowania takiej listy kwalifikujący się wnioskodawcy, którzy nie zamierzają brać udziału w dalszej części procedury selekcji, oraz wybrani wnioskodawcy, którzy nie zamierzają korzystać z częstotliwości radiowych, informują o tym Komisję na piśmie. Jeżeli ich wycofanie z procedury selekcji spowoduje sytuację, w której nie będzie występować deficyt widma, Komisja postanawia w drodze uzasadnionej decyzji zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 10 ust. 3, że wszyscy pozostali kwalifikujący się wnioskodawcy zostają wybrani.
4.3. Druga faza selekcji
W tej fazie selekcji Komisja ocenia, w jakim stopniu proponowane przez kwalifikujących się wnioskodawców systemy satelitarnej komunikacji ruchomej spełniają ważone kryteria selekcji przedstawione w załączniku 3 do niniejszego zaproszenia.
W tej fazie selekcji pod uwagę brana jest wiarygodność wnioskodawców i wykonalność proponowanych systemów satelitarnej komunikacji ruchomej. W tym celu bierze się przede wszystkim pod uwagę ogólne informacje o wnioskodawcy (zob. załącznik 1) oraz biznesplan (zob. załącznik 4).
Komisja może zwrócić się do ekspertów zewnętrznych z prośbą o opracowanie sprawozdania z oceny w drugiej fazie. Komisja zakończy ocenę i podejmie decyzję o selekcji w ciągu 80 dni roboczych.
Wnioskodawcy zostają sklasyfikowani na podstawie stopnia spełniania kryteriów selekcji (całkowitej liczby uzyskanych punktów) w taki sposób, że wnioskodawca o największej liczbie punktów znajduje się na pierwszym miejscu listy. W przypadku takiej samej liczby punktów przyznanej dwóm lub więcej wnioskodawcom, o miejscu na liście decyduje losowanie. Wnioskodawcy zostają wybrani decyzją Komisji poczynając od pierwszego miejsca na liście, aż do wyczerpania dostępnej ilości widma (dwa razy po 30 MHz) lub braku możliwości selekcji kolejnego wnioskodawcy ze względu na fakt, że żądana przez niego ilość widma jest większa od dostępnej.
Komisja publikuje listę wybranych wnioskodawców.
4.4. Decyzja o selekcji
W decyzji o selekcji podaje się wybranych wnioskodawców wraz z uzasadnieniem wyboru, a także częstotliwości, na używanie których każdy wybrany wnioskodawca uzyskuje zezwolenie w każdym państwie członkowskim.
Komisja, podczas przydzielania konkretnych podzakresów częstotliwości poszczególnym wybranym wnioskodawcom, uwzględnia wszelkie wskazówki lub preferencje zgłoszone we wnioskach, ale nie jest nimi związana. Określone podzakresy częstotliwości są podawane jako dwa pasma o równej szerokości i ze stałą separacją kierunków nadawanie/odbiór o wartości 190 MHz oraz niezbędnym pasmem międzykanałowym w celu zapewnienia kompatybilności z innymi systemami MSS lub systemami działającymi w sąsiednich pasmach częstotliwości. Komisja może zwrócić się do ekspertów zewnętrznych z prośbą o specjalistyczne konsultacje w tym względzie.
W decyzji o selekcji podjętej w sytuacji występowania deficytu widma podaje się dodatkowo kolejność wybranych wnioskodawców na podstawie stopnia spełnienia przez nich kryteriów selekcji.
Decyzja o selekcji jest publikowana w Dzienniku Urzędowym w ciągu jednego miesiąca od jej przyjęcia.
4.5. Warunki udzielania zezwoleń, uzupełniające elementy naziemne
Na mocy decyzji prawa do używania konkretnej częstotliwości radiowej i do eksploatacji systemu satelitarnej komunikacji ruchomej podlegają następującym warunkom wspólnym:
a) wybrani wnioskodawcy używają przydzielonego widma radiowego do świadczenia MSS;
b) wybrani wnioskodawcy realizują etapy od szóstego do dziewiątego w ciągu 24 miesięcy od przyjęcia decyzji o selekcji;
c) wybrani wnioskodawcy przestrzegają wszelkich zobowiązań podjętych we wnioskach lub podczas porównawczej procedury selekcji bez względu na to, czy łączne zapotrzebowanie na widmo radiowe przekracza dostępną ilość widma;
d) wybrani wnioskodawcy składają właściwym organom wszystkich państw członkowskich roczne sprawozdania opisujące stan rozwoju proponowanego systemu satelitarnej komunikacji ruchomej;
e) wszelkie niezbędne prawa do używania oraz zezwolenia przyznawane są na okres osiemnastu lat od daty decyzji o selekcji.
Na mocy art. 8 decyzji zezwolenia niezbędne do dostarczania uzupełniających elementów naziemnych systemów satelitarnej komunikacji ruchomej są przyznawane zgodnie z prawem krajowym i wspólnotowym.
Wybrani operatorzy są odpowiedzialni za stosowanie się do warunków dołączonych do posiadanych zezwoleń oraz zobowiązani do wnoszenia ewentualnych obowiązujących opłat i należności za zezwolenie lub używanie, wymaganych prawem obowiązującym w państwach członkowskich.
______
(1) Dz.U. L 43 z 15.2.2007, str. 32.
(2) Dz.U. L 172 z 2.7.2008, str. 15.
ZAŁĄCZNIKI