Pomoc państwa - Republika Czeska - Pomoc państwa C 17/08 (ex NN 1/06) - Skarga w sprawie krajowych usług publicznego transportu drogowego w regionie Ústí - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - REPUBLIKA CZESKA

Pomoc państwa C 17/08 (ex NN 1/06) - Skarga w sprawie krajowych usług publicznego transportu drogowego w regionie Ústí

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 187/07)

(Dz.U.UE C z dnia 24 lipca 2008 r.)

Pismem z dnia 16 kwietnia 2008 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Czeską o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres:

European Commission

Directorate-General for Energy & Transport

Directorate A, unit 2

DM 28

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 41 04

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom czeskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1. PROCEDURA

Pismem z dnia 14 lutego 2005 r. Komisja otrzymała skargę czeskiej spółki Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s. ("DPUK"). Komisja zwróciła się do władz Republiki Czeskiej z wnioskiem o dostarczenie dodatkowych informacji w pismach z dnia 11 maja 2005 r., 23 stycznia 2006 r., 5 października 2006 r. i 19 lipca 2007 r. Władze czeskie udzieliły odpowiedzi w pismach z dnia 22 listopada 2005 r., 7 kwietnia 2006 r., 21 grudnia 2006 r. i 17 października 2007 r. Strona skarżąca przedstawiła dodatkowe informacje w pismach z dnia 21 lutego 2006 r. i 31 października 2006 r.. Ponadto w dniu 26 lipca 2007 r. odbyło się spotkanie służb Komisji ze stroną skarżącą, a w dniu 28 sierpnia 2007 r. z władzami czeskimi.

2. OPIS ŚRODKA

Nazwa: Skarga w sprawie krajowych usług publicznego transportu drogowego w regionie Ústí

Czas trwania: 2005-2007 r.

Forma: Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych, gwarancje, dotacje, pożyczki, leasing pojazdów, dzierżawa dworca autobusowego, zwiększenie kapitału własnego, przeniesienie działalności związanej z obsługą parkometrów

Organ: Różne organy władz miejskich regionu Ústí

Beneficjenci: Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. ("DP Chomutov"), Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova a.s., Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. ("DP Ústí"), CSAD BUS Ústí nad Labem a.s., Dopravní podnik Teplice, s.r.o. ("DP Teplice"), Dopravní podnik města Děčín, a.s. ("DP Děčín"), Autobusová doprava, s.r.o., Podbořany, Miroslav Ohem - SADO, Petr Frommel

– FOBUS, Petr Stejskal - SPORTBUS

Cel: Obowiązek użyteczności publicznej, rozwój infrastruktury transportowej

3. OCENA ŚRODKA

Komisja nie może ocenić płatności przewidzianych w umowach zawartych przed dniem 1 maja 2004 r., datą przystąpienia Republiki Czeskiej do UE, ani pod względem zasad dotyczących pomocy państwa, ani pod względem zgodności z procedurami ustanowionymi w art. 88 Traktatu WE, ani przy zastosowaniu mechanizmu przejściowego, o ile w momencie zawarcia umowy znana była odpowiedzialność państwa. Jednakże zmiany tych umów dokonane po przystąpieniu, prowadzące do zwiększenia odpowiedzialności państwa względem beneficjentów, mogą stanowić nową pomoc.

W związku z tym Komisja zbadała wyłącznie:

– rekompensaty wypłacone w okresie 2005-2007,

– gwarancje na rzecz DP Ústí (35.000.000 CZK i 5.000.000 CZK),

– zwiększenie kapitału własnego DP Ústí (160.000.000 CZK),

– pożyczkę w wysokości 3.500.000 CZK na rzecz DP Chomutov,

– obsługę parkometrów przez DP Děčín,

– leasing pojazdów na rzecz DP Teplice (stanowiący część rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych).

Ponieważ nie zostały spełnione warunki określone w orzeczeniu w sprawie Altmark, Komisja stwierdza, że rekompensaty przyznane na podstawie umów zawartych na okres 2005-2007 mogą stanowić pomoc państwa w rozumieniu art. 87 Traktatu WE.

Komisja stwierdza ponadto, że wspomniane gwarancje oraz zwiększenie kapitału własnego DP Ústí stanowią środki pomocy państwa.

Ponieważ z pożyczki udzielonej DP Chomutov nie płynęły żadne korzyści, środek ten nie stanowi pomocy państwa. Jeżeli chodzi o obsługę parkometrów, potencjalne korzyści, jakie może ona przynieść, są niższe niż próg pomocy de minimis (100.000 EUR) i nie zakłócają zatem konkurencji ani nie wpływają na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Komisja ma wątpliwości czy udzielona w formie rekompensaty pomoc jest zgodna z zasadami wspólnego rynku i potrzebuje w związku z tym więcej informacji co do sposobu obliczania (ustalanie poziomu oczekiwanych cen, obliczanie uzasadnionego zysku) oraz co do pojęcia "nieprzewidzianych kosztów" uwzględnionych przez władze czeskie przy ostatecznym ustalaniu kwot płatności.

Ponadto w odniesieniu do pomocy na rzecz DP Ústí (zwiększenie kapitału własnego i gwarancje) Komisja ma wątpliwości czy pomoc ta była konieczna, proporcjonalna i czy miała charakter zachęty.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024