Komunikat w sprawie wyników analizy ryzyka i strategii ograniczania ryzyka stwarzanego przez następujące substancje: trójchloroetylen, benzen, 2-metoksy-2-metylobutan.

Komunikat Komisji w sprawie wyników analizy ryzyka i strategii ograniczania ryzyka stwarzanego przez następujące substancje: trójchloroetylen, benzen, 2-metoksy-2-metylobutan

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 157/01)

(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2008 r.)

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyk stwarzanych przez istniejące substancje(1) przewiduje przekazywanie danych, określanie priorytetów, ocenę ryzyka oraz - w razie konieczności - opracowywanie strategii mających na celu ograniczanie ryzyka stwarzanego przez istniejące substancje.

W ramach rozporządzenia (EWG) nr 793/93 następujące substancje zostały określone jako substancje priorytetowe wymagające oceny zgodnie z rozporządzeniami Komisji (WE) nr 1179/94(2) oraz (WE) nr 2364/2000(3), dotyczącymi - odpowiednio - pierwszego i czwartego wykazu substancji priorytetowych, przewidzianych w rozporządzeniu (EWG) nr 793/93:

– trójchloroetylen,

– benzen,

– 2-metoksy-2-metylobutan.

Państwa członkowskie wyznaczone jako sprawozdawcy na mocy powyższych rozporządzeń zakończyły działania związane z oceną ryzyka dla człowieka i środowiska naturalnego stwarzanego przez wymienione substancje zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1488/94 z dnia 28 czerwca 1994 r. ustanawiającym zasady oceny ryzyka dla człowieka i środowiska naturalnego ze strony istniejących substancji(4) oraz zaproponowały strategię ograniczenia ryzyka zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 793/93.

Przeprowadzono konsultacje z Komitetem Naukowym ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska (SCTEE) oraz z Komitetem Naukowym ds. Zagrożeń dla Zdrowia i Środowiska (SCHER), które wydały opinie na temat ocen ryzyka przeprowadzanych przez sprawozdawców. Opinie te zostały opublikowane na stronach internetowych tych komitetów naukowych.

Artykuł 11 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 793/93 stanowi, że wyniki oceny ryzyka oraz zalecana strategia ograniczania ryzyka przyjmowane są na poziomie wspólnotowym i publikowane przez Komisję. W niniejszym komunikacie i w towarzyszącym mu zaleceniu Komisji 2008/471/WE(5) (załączyć przypis z odniesieniem do zalecenia) przedstawiono wyniki oceny ryzyka(6) oraz strategie ograniczania ryzyka stwarzanego przez wyżej wymienione substancje.

Wyniki oceny ryzyka oraz strategie ograniczania ryzyka przewidziane w niniejszym komunikacie są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 793/93.

______

(1) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1.

(2) Dz.U. L 131 z 26.5.1994, str. 3.

(3) Dz.U. L 273 z 26.10.2000, str. 1.

(4) Dz.U. L 161 z 29.6.1994, str. 3.

(5) Dz.U. L 162 z 20.6.2008.

(6) Kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka, jak również jego streszczenie, jest dostępne na stronie internetowej Europejskiego Biura ds. Chemikaliów:

http://ecb.jrc.it/existing-substances/

ZAŁĄCZNIK

CZĘŚĆ 1

Nr CAS: 79-01-6 NrEinecs: 201-167-4
Wzór strukturalny: HClC=CCl2

Nazwa Einecs: Trójchloroetylen

Nazwa IUPAC: Trójchloroetylen

Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo

Klasyfikacja(1): Rakotw. Kat.2;R45

Muta. Kat. 3; R68 Xi; R36/38

R67

R52-53

Ocena ryzyka oparta jest na bieżących praktykach związanych z cyklem życia substancji produkowanej we Wspólnocie Europejskiej lub do niej przywożonej, zgodnie z opisem przedstawionym w ocenie ryzyka przedłożonej Komisji przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy(2).

W wyniku oceny ryzyka ustalono na podstawie dostępnych informacji, że we Wspólnocie Europejskiej wyżej wymieniona substancja stosowana jest głównie do czyszczenia metali. Substancja ta stosowana jest również w klejach oraz jako produkt pośredni w syntezie innych chemikaliów. Mogą istnieć pewne zastosowania nieobjęte niniejszą oceną ryzyka, ponieważ informacja o zastosowaniu całkowitej ilości substancji produkowanej we Wspólnocie lub przywożonej do niej była niedostępna.

Niemożliwe jest wyciągnięcie wniosków w odniesieniu do neurotoksyczności rozwojowej, w związku z czym ocena ryzyka nie obejmuje oceny ryzyka wobec jakiejkolwiek populacji pod względem tego skutku. Jednak dalsze badania nie są wymagane, ponieważ substancja została zidentyfikowana jako bezprogowy czynnik rakotwórczy.

OCENA RYZYKA

A. Zdrowie człowieka

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

PRACOWNIKÓW

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu ograniczenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z toksycznym zapaleniem nerek na skutek powtarzającego się narażenia oraz obaw związanych z mutagennością i rakotwórczością możliwymi we wszystkich scenariuszach narażenia w miejscu pracy,

– obaw związanych z ostrą depresją ośrodkowego układu nerwowego na skutek powtarzającego się narażenia oraz obaw związanych z zaburzeniami czynnościowymi ośrodkowego układu nerwowego w wyniku narażenia przy czyszczeniu metali oraz przy produkcji i wykorzystywaniu klejów.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

KONSUMENTÓW

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu ograniczenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z mutagennością i rakotwórczością w wyniku narażenia konsumentów na produkty zawierające omawianą substancję.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

LUDZI NARAŻONYCH POPRZEZ ŚRODOWISKO

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu ograniczenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:

– nie można wykluczyć ryzyka, ponieważ substancja została zidentyfikowana jako bezprogowy czynnik rakotwórczy. Należy zastanowić się czy istniejące ograniczenia są odpowiednie i czy istnieją praktyczne możliwości wprowadzania dalszych szczególnych środków ograniczenia ryzyka. Jednak ocena ryzyka wskazuje, że zagrożenie jest niewielkie. Należy to uwzględnić przy rozważaniu, czy istniejące ograniczenia są wystarczające i czy istnieją praktyczne możliwości wprowadzania dalszych szczególnych środków ograniczenia ryzyka.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

ZDROWIA CZŁOWIEKA (właściwości fizyko-chemiczne)

wskazują na brak w chwili obecnej potrzeby dalszych informacji i/lub badań lub środków mających na celu zmniejszenie ryzyka poza tymi, które są obecnie stosowane. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:

– ocena ryzyka wskazuje na brak spodziewanych zagrożeń. Obecnie stosowane środki mające na celu ograniczenie ryzyka uznano za wystarczające.

B. Środowisko

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla środowiska w odniesieniu do

ATMOSFERY

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu ograniczenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z oddziaływaniem na rośliny emisji trójchloroetylenu do powietrza pochodzących z procesów produkcji, przetwarzania jako produktu pośredniego, użytkowania jako rozpuszczalnika oraz stosowania przy odtłuszczaniu metali.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

EKOSYSTEMU WODNEGO i EKOSYSTEMU LĄDOWEGO

wskazują na brak w chwili obecnej potrzeby dalszych informacji i/lub badań lub środków mających na celu ograniczenie ryzyka poza tymi, które są obecnie stosowane. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:

– ocena ryzyka wskazuje, iż nie oczekuje się wystąpienia zagrożeń związanych z wyżej wymienionymi elementami środowiska. Obecnie stosowane środki mające na celu ograniczenie ryzyka są uznane za wystarczające.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

MIKROORGANIZMÓW W OCZYSZCZALNIACH ŚCIEKÓW

wskazują na brak w chwili obecnej potrzeby dalszych informacji i/lub badań lub środków mających na celu ograniczenie ryzyka poza tymi, które są obecnie stosowane. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:

– ocena ryzyka wskazuje, iż nie oczekuje się wystąpienia zagrożeń związanych z wyżej wymienionymi elementami środowiska. Obecnie stosowane środki mające na celu ograniczenie ryzyka są uznane za wystarczające.

STRATEGIA OGRANICZANIA RYZYKA

dla PRACOWNIKÓW

Uznaje się ogólnie, że prawodawstwo dotyczące ochrony pracowników obowiązujące obecnie na poziomie wspólnotowym, stanowi odpowiednie ramy dla zmniejszenia ryzyka stwarzanego przez omawianą substancję w zakresie, w jakim jest to niezbędne, i w związku z tym stosuje się je. Jednak w odniesieniu do czyszczenia metali, szczególnie w pomieszczeniach, przy wykorzystaniu mniejszym niż 1 tona rocznie, środki te należy uzupełnić następująco:

– ustanowić na poziomie Wspólnoty dopuszczalne poziomy narażenia zawodowego na trójchloroetylen zgodnie z dyrektywą 98/24/WE(3) lub w stosownych przypadkach dyrektywą 2004/37/WE(4),

– równolegle z dobrowolnym porozumieniem zawartym pomiędzy Europejskim Stowarzyszeniem ds. Rozpuszczalników Chlorowanych (ECSA) w imieniu europejskich producentów i dystrybutorów substancji a klientem(5) (załączyć przypis z odesłaniem do zalecenia Komisji 2008/471/WE), jeśli w wyniku monitorowania okaże się, że dobrowolne porozumienie nie jest w wystarczającym stopniu przestrzegane, a normy nie ulegają poprawie, trzeba będzie rozważyć możliwość przyjęcia na poziomie Wspólnoty ograniczeń w odniesieniu do stosowania trójchloroetylenu w czyszczeniu metali w systemach innych niż systemy całkowicie zamknięte, jak to zostało określone w części 4 normy europejskiej EN 12921.

dla KONSUMENTÓW i LUDZI NARAŻONYCH POPRZEZ ŚRODOWISKO

Istniejące środki prawne odnoszące się do ochrony konsumentów i ludzi narażonych poprzez środowisko, w szczególności przepisy dyrektywy Rady 76/769/EWG (dyrektywa w sprawie wprowadzania do obrotu i stosowania) dotyczące substancji rakotwórczych, mutagennych i działających szkodliwie na rozrodczość (tzw CMR) oraz przepisy dyrektywy 2008/1/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(6) (dyrektywa dotycząca zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli) uznane są za wystarczające do przeciwdziałania zidentyfikowanym zagrożeniom.

dla ŚRODOWISKA

Istniejące środki prawne odnoszące się do ochrony środowiska, w szczególności przepisy dyrektywy Rady 1999/13/WE(7) (dyrektywa w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych) oraz dyrektywy 2008/1/WE (dyrektywa dotycząca zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli) uznane są za wystarczające do przeciwdziałania zidentyfikowanym zagrożeniom.

______

(1) Dyrektywa Komisji 2001/59/WE z dnia 6 sierpnia 2001 r. dostosowująca po raz dwudziesty ósmy do postępu technicznego dyrektywę Rady 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych (Dz.U. L 225 z 21.8.2001, str. 30).

(2) Kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka, jak również jego streszczenie, jest dostępne na stronie internetowej Europejskiego Biura ds. Chemikaliów:

http://ecb.jrc.it/existing-substances/

(3) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.

(4) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, str. 50.

(5) Dz.U. L 162 z 20.6.2008.

(6) Dz.U.L 24 z 29.1.2008, str. 8.

(7) Dz.U.L 85 z 29.3.1999, str. 1.

CZĘŚĆ 2

Nr CAS: 71-43-2 Nr Einecs: 200-753-7

Wzór strukturalny:

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Nazwa Einecs: Benzen

Nazwa IUPAC: Benzen

Sprawozdawca: Niemcy

Klasyfikacja(1): F;R11

Rakotw.Kat. 1; R45

Muta. Kat. 2; R46

T; R48/23/24/25

Xn; R65 Xi; R36/38

S53-45

Ocena ryzyka oparta jest na bieżących praktykach związanych z cyklem życia substancji produkowanej we Wspólnocie Europejskiej lub do niej przywożonej, zgodnie z opisem przedstawionym w ocenie ryzyka przedłożonej Komisji przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy(2).

W wyniku oceny ryzyka ustalono na podstawie dostępnych informacji, że we Wspólnocie Europejskiej wyżej wymieniona substancja stosowana jest głównie jako produkt pośredni w produkcji plastiku, kauczuku syntetycznego, barwników, żywic, surowców koniecznych do produkcji środków czyszczących i środków ochrony roślin.

Przeprowadzona ocena ryzyka wskazała inne źródła narażenia człowieka i środowiska na przedmiotową substancję, w szczególności niewyodrębniony benzen, znajdujący się np. w benzynie i innych produktach naftowych, które to źródła nie wynikają z cyklu życiowego substancji wyprodukowanej we Wspólnocie Europejskiej lub przywożonej do niej. Ryzyko stwarzane przez wyżej opisane narażenia nie jest przedmiotem niniejszej oceny ryzyka. Jednakże kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka przedłożone Komisji przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy dostarcza informacji, które mogą być użyte do oceny powyższych zagrożeń.

OCENA RYZYKA

A. Zdrowie człowieka

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

PRACOWNIKÓW

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu ograniczenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z mutagennością i rakotwórczością w wyniku narażenia przez skórę oraz przez drogi oddechowe możliwym we wszystkich scenariuszach narażenia w miejscu pracy,

– obaw związanych z ostrym działaniem toksycznym w następstwie narażenia przez drogi oddechowe przy produkcji perfum (stosowanie benzenu) oraz przy czyszczeniu zbiorników, w których przechowywano nieprzetworzony benzen i benzynę,

– obaw związanych z toksycznością wielu dawek oraz z toksycznością rozwojową w następstwie narażenia przez drogi oddechowe przy produkcji perfum (stosowanie benzenu), przy czyszczeniu zbiorników, w których przechowywano nieprzetworzony benzen i benzynę, odzyskiwaniu benzenu w koksowniach, dystrybucji benzyny (bez odzyskiwania oparów), pracy w odlewniach (bez systemu wentylacyjnego) oraz przy produkcji, dalszym przetwarzaniu i rafinacji,

– obaw związanych konsekwencjami dla płodności w następstwie narażenia przez drogi oddechowe przy produkcji perfum (stosowanie benzenu), przy czyszczeniu zbiorników, w których przechowywano nieprzetworzony benzen i benzynę oraz odzyskiwaniu benzenu w koksowniach.

Benzen bardzo łatwo się wchłania w wyniku narażenia przez drogi oddechowe lub przez skórę. Wewnętrzne obrażenia powstałe na skutek narażenia przez skórę są zazwyczaj niewielkie z uwagi na szybkie parowanie benzenu i jedynie przedłużające się narażenie może stanowić ryzyko. Przy przedłużającym się narażeniu przez skórę lub przez drogi oddechowe na poziomie poniżej 1 ppm (3,2 mg/m3) jedyne obawy związane są z mutagennością i rakotwórczością.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

KONSUMENTÓW

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu zmniejszenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z mutagennością i rakotwórczością w wyniku narażenia przez drogi oddechowe przy korzystaniu z zanieczyszczonych farb i lakierów oraz na skutek stosowania przedmiotowej substancji w wyposażeniu wnętrz samochodów.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

LUDZI NARAŻONYCH POPRZEZ ŚRODOWISKO

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu ograniczenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z toksycznością, mutagennością i rakotwórczością na skutek powtarzającego się narażenia. Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

ZDROWIA CZŁOWIEKA (właściwości fizyko-chemiczne)

wskazują, że w chwili obecnej nie jest konieczne podjęcie środków innych niż te, które są stosowane. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:

– ocena ryzyka wskazuje na brak spodziewanych zagrożeń. Obecnie stosowane środki mające na celu ograniczenie ryzyka zostały uznane za wystarczające.

B. Środowisko

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

ATMOSFERY

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu ograniczenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z przyczynianiem się wyodrębnionego benzenu do powstawania ozonu i innych szkodliwych substancji, np. smogu.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

EKOSYSTEMU WODNEGO

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu ograniczenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw o lokalne ekosystemy wodne w następstwie narażenia ze strony zakładów produkujących i przetwarzających przedmiotową substancję.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

EKOSYSTEMU LĄDOWEGO

wskazują, że w chwili obecnej nie jest konieczne podjęcie środków innych niż te, które są stosowane. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:

– ocena ryzyka wskazuje na brak spodziewanych zagrożeń. Obecnie stosowane środki mające na celu ograniczenie ryzyka zostały uznane za wystarczające.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

MIKROORGANIZMÓW W OCZYSZCZALNIACH ŚCIEKÓW

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu zmniejszenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych z oddziaływaniem na mikroorganizmy w przemysłowych oczyszczalniach ścieków w 23 zakładach zajmujących się produkcją, lub produkcją i przetwarzaniem, lub tylko przetwarzaniem przedmiotowej substancji.

STRATEGIA OGRANICZANIA RYZYKA

dla PRACOWNIKÓW

Uznaje się ogólnie, że prawodawstwo dotyczące ochrony pracowników obowiązujące obecnie na poziomie wspólnotowym, stanowi odpowiednie ramy dla zmniejszenia ryzyka stwarzanego przez omawianą substancję w zakresie, w jakim jest to niezbędne, i w związku z tym stosuje się je.

W ramach powyższego zaleca się:

– dokonanie przez Komitet Naukowy Komisji ds. Norm Zawodowego Narażenia (SCOEL) przeglądu nowych informacji zawartych w sprawozdaniu z oceny ryzyka i przedstawienie przez niego zaleceń co do tego, czy istnieje potrzeba weryfikacji we Wspólnocie aktualnej dopuszczalnej wartości narażenia zawodowego,

– rozważenie wprowadzenia na poziomie Wspólnoty ograniczeń w zakresie stosowania benzenu jako środka do ekstrakcji w przemyśle perfumeryjnym na mocy przepisów dyrektywy Rady 76/768/EWG w sprawie produktów kosmetycznych(3).

dla KONSUMENTÓW

Istniejące środki prawne odnoszące się do ochrony konsumentów, w szczególności przepisy dyrektywy 76/769/EWG dotyczące substancji rakotwórczych, mutagennych i działających szkodliwie na rozrodczość (tzw. CMR) oraz przepisy dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące ogólnego bezpieczeństwa produktów uznane są za wystarczające do przeciwdziałania zidentyfikowanym zagrożeniom dla konsumentów.

dla ŚRODOWISKA

Przeprowadzona ocena ryzyka wskazała inne źródła emisji benzenu (w szczególności niewyodrębniony benzen, znajdujący się np. w benzynie i innych produktach naftowych), które nie pochodzą z substancji chemicznej wyprodukowanej we Wspólnocie Europejskiej lub przywożonej do niej. Potrzebę wprowadzenia dodatkowych środków zarządzania ryzykiem najlepiej rozważyć w kontekście przepisów dyrektywy 98/70/WE(4) (w sprawie jakości benzyny i olejów napędowych), dyrektywy 1999/13/WE(5) (w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych spowodowanej użyciem organicznych rozpuszczalników), dyrektywy 2000/69/WE(6) (w sprawie wartości dopuszczalnych benzenu i tlenku węgla w otaczającym powietrzu), dyrektywy 2001/81/WE(7) (w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza) oraz dyrektywy 2002/3/WE(8) (w sprawie ozonu w otaczającym powietrzu) z uwzględnieniem informacji zawartych w kompleksowym sprawozdaniu z oceny ryzyka.

Istniejące środki prawne odnoszące się do ochrony środowiska uznane są za wystarczające do przeciwdziałania zidentyfikowanym zagrożeniom dla atmosfery i środowiska wodnego, w szczególności przepisy dyrektywy 1999/13/WE (w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych spowodowanej użyciem organicznych rozpuszczalników), dyrektywy 2000/69/WE (w sprawie wartości dopuszczalnych benzenu i tlenku węgla w otaczającym powietrzu), dyrektywy 2001/81/WE (w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza), dyrektywy 2002/3/WE (w sprawie ozonu w otaczającym powietrzu) oraz dyrektywy 2000/60/WE(9) (ramowej dyrektywy wodnej w której benzen uznany jest za substancję priorytetową).

______

(1) Substancja została sklasyfikowana w dyrektywie Komisji 2004/73/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. dostosowującej po raz dwudziesty dziewiąty do postępu technicznego dyrektywę Rady 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych (Dz.U. L 152 z 30.4.2004, str. 1 zmienione w Dz.U. L 216 z 16.6.2004, str. 3).

(2) Kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka, jak również jego streszczenie, jest dostępne na stronie internetowej Europejskiego Biura ds. Chemikaliów

http://ecb.jrc.it/existing-substances/

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169.

(4) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1; Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201; Dz.U. L 11 z 15.1.2002, str. 4; Dz.U. L 143 z 30.4.2004, str. 87; Dz.U. L 350 z 28.12.1989, str. 58.

(5) Dz.U. L 85 z 29.3.1999, str. 1.

(6) Dz.U. L 313 z 13.12.2000, str. 12.

(7) Dz.U. L 309 z 27.11.2001, str. 22.

(8) Dz.U. L 67 z 9.3.2002, str. 14.

(9) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, str. 1.

CZĘŚĆ 3

Nr CAS: 994-05-8 Nr Einecs: 213-611-4

Wzór strukturalny:

grafika

Nazwa Einecs: 2-metoksy-2-metylobutan

Nazwa IUPAC: 2-metoksy-2-metylobutan

Sprawozdawca: Finlandia

Ocena ryzyka oparta jest na bieżących praktykach związanych z cyklem życia substancji produkowanej we Wspólnocie Europejskiej lub do niej przywożonej, zgodnie z opisem przedstawionym w ocenie ryzyka przedłożonej Komisji przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy.

W wyniku oceny ryzyka ustalono na podstawie dostępnych informacji, że we Wspólnocie Europejskiej wyżej wymieniona substancja stosowana jest głównie jako składnik mieszanki w paliwach bezołowiowych.

Inne zastosowanie to produkt pośredni stosowany w miejscu produkcji w postaci wolnej od zanieczyszczeń i dodatków.

OCENA RYZYKA

A. Zdrowie człowieka

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

PRACOWNIKÓW, KONSUMENTÓW i LUDZI NARAŻONYCH POPRZEZ ŚRODOWISKO

wskazują na brak w chwili obecnej potrzeby dalszych informacji i/lub badań lub środków mających na celu zmniejszenie ryzyka poza tymi, które są obecnie stosowane. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:

– ocena ryzyka wskazuje na brak spodziewanych zagrożeń. Obecnie stosowane środki mające na celu ograniczenie ryzyka zostały uznane za wystarczające.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

ZDROWIA CZŁOWIEKA (właściwości fizyko-chemiczne)

(Ludzi narażonych poprzez środowisko)

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu ograniczenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych ze zdatnością wody do picia w odniesieniu do jej smaku i zapachu w następstwie narażenia w wyniku przecieków ze zbiorników podziemnych oraz wycieków na skutek przepełnienia tych zbiorników.

B. Środowisko

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

ATMOSFERY i EKOSYSTEMU LĄDOWEGO

wskazują na brak w chwili obecnej potrzeby dalszych informacji i/lub badań lub środków mających na celu ograniczenie ryzyka poza tymi, które są obecnie stosowane. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:

– ocena ryzyka wskazuje na brak spodziewanych zagrożeń. Obecnie stosowane środki mające na celu ograniczenie ryzyka zostały uznane za wystarczające.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

EKOSYSTEMU WODNEGO (w tym ŚRODOWISKA MORSKIEGO)

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu ograniczenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw o ekosystem wodny w następstwie narażenia w wyniku okresowego lub ciągłego uwalniania do wód powierzch niowych z terminali produktów naftowych przede wszystkim wody zalegającej na dnie zbiorników lecz również z innych źródeł związanych z funkcjonowaniem terminala.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

WODY PODZIEMNE

wskazują na potrzebę podjęcia określonych środków w celu ograniczenia ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:

– obaw związanych ze zdatnością do picia wód podziemnych w odniesieniu do ich smaku i zapachu na skutek narażenia w wyniku przecieków ze zbiorników podziemnych oraz wycieków na skutek przepełnienia tych zbiorników.

Wnioski płynące z oceny ryzyka dla

MIKROORGANIZMÓW W OCZYSZCZALNIACH ŚCIEKÓW

wskazują na brak w chwili obecnej potrzeby dalszych informacji i/lub badań lub środków mających na celu ograniczenie ryzyka poza tymi, które są obecnie stosowane. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:

– ocena ryzyka wskazuje na brak spodziewanych zagrożeń. Obecnie stosowane środki mające na celu ograniczenie ryzyka zostały uznane za wystarczające.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024