Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie: COMP/B-1/39.388 - Niemiecki rynek hurtowy energii elektrycznej oraz COMP/B-1/39.389 - Niemiecki rynek bilansujący energii elektrycznej.

Zawiadomienie opublikowane na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie: COMP/B 1/39.388 - Niemiecki rynek hurtowy energii elektrycznej oraz COMP/B-1/39.389 - Niemiecki rynek bilansujący energii elektrycznej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 146/09)

(Dz.U.UE C z dnia 12 czerwca 2008 r.)

1. WPROWADZENIE

1. Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (1), Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 cytowanego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2. STRESZCZENIE SPRAWY

2. Dnia 7 maja 2008 r. Komisja przyjęła ocenę wstępną w sprawie rzekomych naruszeń, jakich dopuściło się przedsiębiorstwo E.ON AG, Düsseldorf oraz jego spółki zależne ("E.ON") na hurtowym i bilansującym rynku energii elektrycznej w Niemczech. Niniejszy dokument stanowi wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

3. Według oceny wstępnej E.ON oraz przedsiębiorstwa RWE i Vattenfall wspólnie zajmują pozycję dominującą na niemieckim rynku hurtowym energii elektrycznej. W dokumencie tym wyrażono zastrzeżenie, że E.ON prawdopodobnie nadużył swojej pozycji dominującej w rozumieniu art. 82 Traktatu WE, redukując moc dyspozycyjną (celowo nie oferując energii z niektórych czynnych i rentownych zakładów) aby podnieść ceny elektryczności ze szkodą dla konsumentów oraz zniechęcając strony trzecie do inwestowania w wytwarzanie energii elektrycznej.

4. Według oceny wstępnej przedsiębiorstwo E.ON zajmuje pozycję dominującą na rynku wtórnej energii bilansującej na obszarze objętym siecią E.ON, na której operator systemu przesyłowego jest jedynym nabywcą. W ocenie wstępnej wyrażono zastrzeżenie, że koncern E.ON prawdopodobnie nadużył swojej pozycji dominującej na obszarze objętym swoją siecią podnosząc swoje własne koszty, aby wspierać swoją spółkę zależną, jednocześnie przerzucając wyższe koszty na konsumentów oraz uniemożliwiając producentom energii z innych państw członkowskich sprzedawanie energii bilansującej na rynkach bilansujących E.ON.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

5. Strony postępowania nie zgadzają się ze wstępną oceną Komisji. Niemniej jednak, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, strony zaproponowały zobowiązania, które mogą podjąć, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji. Główne elementy zobowiązań są następujące:

6. E.ON wyzbędzie się następujących mocy produkcyjnych w Niemczech:

– E.ON wyzbędzie się wszystkich swoich udziałów w elektrowniach przepływowych ÖKB/Inn (182,5 MW), Weser (42 MW), Inn (Nußdorf, Egglfing, Ering; łącznie 102,2 MW) oraz Jansen (Trausnitz, Tanzmühle; łącznie 5,1 MW),

– E.ON udzieli prawa ciągnienia w następujących elektrowniach jądrowych do końca ich okresu eksploatacji (łącznie z możliwymi przedłużeniami): Gundremmingen B, C (643 MW), Krümmel (673MW)iUnterweser(184MW),

– E.ON wyzbędzie się wszystkich swoich udziałów w elektrowni węgla brunatnego Lippendorf (445,5 MW),

– E.ON udzieli prawa ciągnienia na 159 MW w elektrowni węgla brunatnego Buschhaus do końca okresu jej eksploatacji (wraz z odpowiednim prawem do udziału w każdej nowej budowie),

– E.ON wyzbędzie się wszystkich swoich udziałów w następujących elektrowniach węgla kamiennego: Rostock (256 MW), Zolling (449 MW), Farge (350 MW), Mehrum (345 MW) oraz Veltheim 2/3 (265,3 MW) i Bexbach (79,3 MW),

– E.ON wyzbędzie się wszystkich swoich udziałów w elektrowniach gazowych Robert Frank (491 MW),

– E.ON wyzbędzie się wszystkich swoich udziałów w elektrowniach szczytowo-pompowych Erzhausen (220 MW) oraz Jansen (Kainzmühlsperre, Reisachhochspeicher; łącznie 127 MW).

7. Ponadto E.ON wyzbędzie się swojego systemu przesyłowego obejmującego sieć przesyłową 380/220 kV, jak również działalności związanej z eksploatacją systemu przesyłowego na obszarze kontroli E.ON oraz innymi usługami w tej dziedzinie.

8. Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji: http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html

4. WEZWANIE DO ZGŁASZANIA UWAG

9. Komisja zamierza, po zbadaniu rynku, przyjąć decyzję zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 ogłaszającą jako wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.

10. Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać takie uwagi w nieprzekraczalnym terminie dziesięciu dni od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrznej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne, oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne". Uzasadnione wnioski o poufne traktowanie informacji zostaną uwzględnione.

11. Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny - COMP/B-1/39.388 - Niemiecki rynek hurtowy energii elektrycznej oraz COMP/B-1/39.389 - Niemiecki rynek bilansujący energii elektrycznej - można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTI-TRUST@ec.europa.eu), faksem (nr faksu: (32-2) 295 01 28) lub listownie na poniższy adres Kancelarii ds. przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję i nadużywania pozycji dominującej w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Brukseli:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

B-1049 Bruxelles/Brussel

______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024