Konkluzje w sprawie sprawozdania specjalnego nr 9/2007 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego oceny realizowanych przez Unię Europejską programów ramowych badań i rozwoju technologicznego (BRT) oraz kwestii, czy można ulepszyć podejście przyjęte przez Komisję.

Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 9/2007 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego oceny realizowanych przez Unię Europejską programów ramowych badań i rozwoju technologicznego (BRT) oraz kwestii, czy można ulepszyć podejście przyjęte przez Komisję

(2008/C 145/03)

(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady w sprawie poprawy analizy sprawozdań specjalnych przygotowywanych przez Trybunał Obrachunkowy w kontekście procedury udzielania absolutorium(1).

PRZYWOŁUJĄC art. 163 ust. 1 Traktatu, który stanowi, że: "Wspólnota ma na celu wzmacnianie bazy naukowej i technologicznej przemysłu Wspólnoty i sprzyjanie zwiększaniu jego międzynarodowej konkurencyjności, przy jednoczesnym promowaniu działalności badawczej uznanej za niezbędną na mocy innych rozdziałów niniejszego Traktatu" oraz przypominając o ważnym wkładzie programów ramowych w osiąganie celów strategii lizbońskiej, także pod względem zwiększania zasobów ludzkich w dziedzinie badań i rozwoju, priorytetowego traktowania inwestycji publicznych w naukę i badania oraz pobudzania inwestycji prywatnych, reformowania publicznej infrastruktury badawczej i propagowania umiędzynarodowienia badań.

PRZYPOMINAJĄC, że poprzednie oceny programów ramowych, takie jak ocena pięcioletnia w 2004 roku, stanowiły istotny wkład w inicjowanie i przyjmowanie kolejnych programów ramowych.

PRZYPOMINAJĄC o aktualnych zobowiązaniach prawnych Komisji dotyczących monitorowania, oceny i przekazywania informacji o programach ramowych, w szczególności art. 7 decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (dalej zwanego "7. PR")(2), art. 27 i 28 rozporządzenia (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiającego zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (2007-2013)(3) oraz decyzjach Rady w sprawie programów szczegółowych(4).

1. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE sprawozdanie specjalne nr 9/2007 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczące oceny realizowanych przez Unię Europejską programów ramowych badań i rozwoju technologicznego (BRT) oraz kwestii, czy można ulepszyć podejście przyjęte przez Komisję(5) (dalej zwane "sprawozdaniem specjalnym"); UZNAJE wysiłki podjęte przez Europejski Trybunał Obrachunkowy przy sporządzaniu tego kompleksowego sprawozdania oraz zawarte w nim osiągnięcia.

2. BIERZE POD ROZWAGĘ ogólne wnioski sprawozdania specjalnego i Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE zawarte w nim zalecenia.

3. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI odpowiedzi Komisji towarzyszące sprawozdaniu i Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE już podjęte lub planowane działania zmierzające do ulepszenia podejścia do ocen przyjętego przez Komisję.

4. ODNOTOWUJE, że sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego dotyczy okresu obejmującego czwarty, piąty i szósty program ramowy UE w zakresie badań i rozwoju technologicznego i że poza oceną w sprawozdaniu specjalnym poruszono szerszy zakres zagadnień, takich jak struktura, koordynacja i wdrażanie programów ramowych.

5. UZNAJE, że Europejski Trybunał Obrachunkowy zauważył, że stosowne służby Komisji wdrażające programy ramowe spełniły formalne wymogi obowiązujące w całej Komisji, w tym wymogi określone w komunikatach o ocenie z 2000 i 2002 roku.

6. PODKREŚLA, również z myślą o zbliżającym się procesie przeglądu śródokresowego 7. PR, że monitorowanie, ocena i przegląd odgrywają kluczową rolę w skutecznym prowadzeniu i ewentualnym dostosowaniu programów ramowych ("programy uczące się") oraz pomagają w kształtowaniu przyszłej polityki badawczej, zarówno na poziomie europejskim, jak i krajowym.

7. ODNOTOWUJE, że Komisja ustanowiła w 2000 roku ogólne ramy oceny, które poprawiła w 2002 i 2007 toku, i że stale dokonywane są stosowne korekty, szczególnie w 7. PR, zgodnie z oceną skutków ex ante 7. PR(6), standardami kontroli wewnętrznej(7) i ostatnio opracowanymi "ramami oceny jakości"(8). Te ulepszenia obejmują usprawnienie istniejącej wewnętrznej "sieci ocen BRT" w Komisji, poprawę rutynowego gromadzenia danych o projektach, nowy system informatyczny na użytek 7. PR, bardziej spójne i systematyczne korzystanie ze wskaźników wydajności oraz zachętę do stosowania podejść opartych na pomiarach naukowych; w związku z tym OCZEKUJE na zbliżającą się ocenę ex post 6. PR w 2008 roku.

8. PODKREŚLA, że pomimo tych korekt konieczne jest podjęcie dalszych wysiłków na rzecz poprawy systemów monitorowania i oceny badań z zastosowaniem podejścia opartego na danych naukowych; w związku z tym:

9. WZYWA Komisję do zwrócenia szczególnej uwagi na zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym, a w szczególności do:

a) zapewnienia większej przejrzystości zasad dotyczących udziału w planowaniu i wdrażaniu programów ramowych w kontekście stosownych wspólnotowych procedur decyzyjnych, szczególnie na poziomie programów i projektów; obejmowałoby to bardziej spójne i lepiej zdefiniowane cele naukowe i społeczno-ekonomiczne, które powinny być konkretne, wymierne, osiągalne, odpowiadające potrzebom i zgodne z harmonogramem, oraz wyważone wskaźniki wydajności, przy jednoczesnym uwzględnieniu specyficznego charakteru działań BRT;

b) ustanowienia jednolitej i spójnej strategii w zakresie ocen obowiązującej we wszystkich stosownych służbach Komisji, w tym odpowiednich metodologii i technik oceny, i przygotowania w tym celu podręcznika oceny działań związanych z programami ramowymi, a w tym

kontekście - dalszego korzystania z grup ekspertów oceniających wspomaganych przez ekspertów zewnętrznych, z myślą o zapewnieniu niezbędnego stopnia niezależności;

c) rozważenia możliwości bardziej scentralizowanego procesu ocen i ściślejszej koordynacji między właściwymi służbami Komisji, w tym możliwości powołania wspólnego biura ds. ocen;

d) zoptymalizowania procesu gromadzenia, analizy i wykorzystywania danych dotyczących ocen w taki sposób, by móc lepiej zmierzyć stopień osiągnięcia celów programu w kategoriach produktów, wyników i skutków społeczno-ekonomicznych, przy jednoczesnym uniknięciu niepotrzebnych obciążeń administracyjnych dla uczestników, a także do czerpania jak największych korzyści z takich danych w procesie podejmowania decyzji na szczeblu europejskim, krajowym i regionalnym;

e) ustanowienia typów i zakresu ocen, w szczególności, by zwrócić większą uwagę na ocenę długofalowych skutków poprzednich i obecnych programów ramowych, ze szczególnym naciskiem na konkurencyjność europejską; zapewnienia zainteresowanym stronom terminowych i wystarczających informacji o wynikach z myślą o podejmowaniu decyzji dotyczących polityki w przyszłości.

10. WZYWA Komisję do poinformowania Rady i Parlamentu Europejskiego przed końcem 2008 roku o krokach podjętych w związku z zaleceniami Trybunału Obrachunkowego dotyczącymi ulepszenia monitorowania i oceny programów ramowych i do przedstawienia odpowiednio wcześnie strategii w zakresie oceny 7. PR.

11. ZWRACA się do Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, aby odpowiednio wcześnie przed rozpoczęciem procedury udzielania absolutorium za rok 2010 podjął działania w następstwie przeprowadzonej przez niego kontroli oraz aby przedstawił sprawozdanie Radzie i Parlamentowi Europejskiemu.

12. ZWRACA się do państw członkowskich i Komisji, aby -uwzględniając polityczną wagę zarządzania europejską przestrzenią badawczą - zacieśniły współpracę i zwiększyły wymianę podjeść i wiedzy fachowej w zakresie oceny skutków udziału poszczególnych krajów w programach ramowych oraz w krajowych programach w zakresie badań i innowacji, na przykład za pośrednictwem "europejskiej sieci ocen BRT", tak by propagować większą spójność między analizami skutków prowadzonymi przez Komisję i przez państwa członkowskie

______

(1) Dok. 7515/00 FIN 127 z 3 kwietnia 2000 r. + COR 1 z 12 kwietnia 2000 r.

(2) Dz.U. L 412 z 30.12.2006, str. 1.

(3) Dz.U.L 391 z 30.12.2006, str.1.

(4) Zob. odpowiednie załączniki dotyczące informacji, które mają być przekazywane przez Komisję komitetowi (np. załącznik V do decyzji Rady z dnia 19 grudnia 2006 r. dotyczące programu szczegółowego "Współpraca", wdrażającego siódmy program ramowy Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013), Dz.U. L 54 z 22.2.2007, str. 30).

(5) Dok. 5136/08 FIN 4 RECH 5 ATO 5 COMPET 5 z 9 stycznia 2008 r.

(6) Dok. SEC(2005) 430.

(7) Dok. SEC(2007) 1341.

(8)http://ec.europa.eu/budget/documents/evaluation_en.htm

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.145.6

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Konkluzje w sprawie sprawozdania specjalnego nr 9/2007 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego oceny realizowanych przez Unię Europejską programów ramowych badań i rozwoju technologicznego (BRT) oraz kwestii, czy można ulepszyć podejście przyjęte przez Komisję.
Data aktu: 11/06/2008
Data ogłoszenia: 11/06/2008