Konkluzje w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym.

Konkluzje Rady z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym

(2008/C 140/08)

(Dz.U.UE C z dnia 6 czerwca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

mając na uwadze fakt, że:

– nowa dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych wzywa do "upowszechniania umiejętności korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych" oraz do uważnego obserwowania rozwoju tych umiejętności. Nakłada na Komisję obowiązek przedstawiania sprawozdań, które pozwolą wymiernie ocenić stopień umiejętności korzystania z mediów we wszystkich państwach członkowskich(1). Należy zatem określić, za pomocą jakich kryteriów oceniać stopień umiejętności korzystania z mediów,

– Parlament Europejski zwrócił się do Rady i Komisji o "stworzenie i wprowadzenie programów w zakresie umiejętności korzystania z mediów, by promować aktywne i świadome obywatelstwo w Europie"(2),

– na zasadnicze znaczenie umiejętności korzystania z mediów zwróciły uwagę także Unesco, np. w Deklaracji z Grünwaldu o edukacji medialnej (1982 r.) i w agendzie paryskiej obejmującej dwanaście zaleceń w zakresie edukacji medialnej (2007 r.), oraz Rada Europy, w zaleceniu Komitetu Ministrów do państw członkowskich w sprawie zwiększenia umiejętności dzieci w zakresie korzystania z nowego środowiska informacyjnego i komunikacyjnego (2006 r.),

– Komisja przeprowadziła konsultacje publiczne w zakresie umiejętności korzystania z mediów(3) oraz badanie zatytułowane: "Obecne tendencje i postawy w zakresie umiejętności korzystania z mediów w Europie"(4),

– w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006 r.) zdefiniowano wiedzę, umiejętności i postawy związane z kompetencjami informatycznymi,

– w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony małoletnich, godności ludzkiej oraz prawa do odpowiedzi w odniesieniu do konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego oraz internetowych usług informacyjnych (2006 r.) już zaproponowano szereg środków, które można zastosować do propagowania umiejętności korzystania z mediów.

1. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE

– komunikat Komisji pt. "Europejskie podejście do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym" jako kolejny element składający się na europejską politykę audiowizualną.

2. POPIERA

– zaproponowane przez Komisję Europejską strategiczne podejście zakładające, że umiejętność korzystania z mediów stanowi istotny element służący aktywności obywatelskiej w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym i może przyczynić się do realizacji celów agendy lizbońskiej.

3. ZDAJE SOBIE SPRAWĘ

– ze znaczenia i roli, jakie przypadają umiejętności korzystania w rozwoju aktywnego uczestnictwa obywateli w gospodarczym, kulturalnym i demokratycznym życiu społeczeństwa,

– z faktu, że od umiejętności korzystania z mediów, a zwłaszcza od zdolności krytycznej oceny przekazywanych przez nie treści w dużym stopniu zależy zaufanie użytkowników do technologii cyfrowych i mediów, a zatem rozpowszechnianie technologii informacyjno-komunikacyjnych i mediów, co jest jednym z priorytetów określonych w strategicznych ramach politycznych "i2010",

– ze znaczenia, które umiejętność korzystania z mediów przez ich użytkowników ma dla pluralizmu mediów i jakości treści,

– z różnorodnych działań podejmowanych przez państwa członkowskie w celu zwiększania i propagowania umiejętności korzystania z mediów, nawet jeśli praktyka i poziom w poszczególnych państwach członkowskich się różnią,

– z braku wspólnych kryteriów i wskaźników, które umożliwiłyby wymierną ocenę umiejętności korzystania z mediów,

– ze znaczenia, które dla rozwoju umiejętności korzystania z mediów mają wskazanie i promowanie dobrych wzorców,

– ze znaczenia, które dla większej umiejętności korzystania z mediów mają kształcenie i szkolenie, oraz z wynikającej z tego potrzeby lepszego szkolenia nauczycieli oraz poszerzania wiedzy dydaktyków na wszystkich szczeblach kształcenia i szkolenia.

4. PODKREŚLA

– wagę programów i inicjatyw europejskich, takich jak program MEDIA 2007, program "Uczenie się przez całe życie" na lata 2007-2013 oraz program Bezpieczniejszy Internet plus,

– że te i inne pokrewne inicjatywy powinny służyć za podstawę przyszłych działań mających wyraźniej uświadomić obywatelom, jakie znaczenie ma umiejętność korzystania z mediów,

– potrzebę regularnego dzielenia się przez państwa członkowskie informacjami, najlepszymi wzorcami, a w dziedzinie edukacji - metodami pedagogicznymi.

5. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI

– wyrażony przez Komisję zamiar, by prowadzić dalsze badania w celu opracowania kryteriów i wskaźników, które umożliwią wymierną ocenę umiejętności korzystania z mediów, i by należycie uwzględnić przy tym wszystkie stosowne działania podejmowane przez inne organizacje międzynarodowe,

– wyrażony przez Komisję zamiar, by dalej wspierać wypracowywanie i wymianę dobrych wzorców w zakresie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym.

6. ZWRACA SIĘ DO KOMISJI

– by uważnie obserwowała zmiany zachodzące w przedmiotowej dziedzinie i stale weryfikowała, czy konieczne jest podjęcie kolejnych działań politycznych na szczeblu europejskim,

– by traktowała komitet kontaktowy, utworzony na mocy dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych - w odpowiednim składzie - jako forum wymiany informacji i najlepszych wzorców w dziedzinie umiejętności korzystania z mediów oraz jako organ, który może się przyczynić do rozwoju programu politycznego w tej dziedzinie. Do udziału w pracach należy zachęcać ekspertów z sektora prywatnego oraz inne zainteresowane strony.

7. ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH

– by zachęcały stosowne organy, na przykład organy odpowiedzialne za regulowanie kwestii audiowizualnych i komunikacji elektronicznej, do współpracy służącej zwiększaniu umiejętności korzystania z mediów,

– by we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi krajowymi stronami wspierały i ułatwiały opracowywanie i wdrażanie kodeksów postępowania oraz innych inicjatyw współi samoregulacyjnych,

– by zachęcały wszystkie zainteresowane strony, a zwłaszcza sektor mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych, do systematycznego prowadzenia własnych badań i obserwacji, których przedmiotem byłyby różne aspekty i czynniki umiejętności korzystania z mediów,

– by popierały inicjatywy służące rozwijaniu świadomości społecznej, w tym inicjatywy koncentrujące się przede wszystkim na korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych, skierowane do młodzieży i rodziców i przewidujące udział organizacji młodzieżowych oraz mediów,

– by propagowały umiejętność korzystania z mediów w ramach krajowych strategii uczenia się przez całe życie i zachęcały dydaktyków do partnerskiego uczenia się i wymiany dobrych wzorców w tej dziedzinie edukacji.

______

(1) Artykuł 26: Komisja przedkłada "sprawozdanie dotyczące stosowania niniejszej dyrektywy, a w razie potrzeby przedkłada wnioski służące jej dostosowaniu do postępu w dziedzinie audiowizualnych usług medialnych; bierze przy tym pod uwagę przede wszystkim najnowsze osiągnięcia techniczne, konkurencyjność sektora oraz stopień umiejętności korzystania z mediów w każdym z państw członkowskich".

(2) Rezolucja z 6 września 2005 r. w sprawie dyrektywy o telewizji bez granic (89/552/EWG).

(3) Zob. "Sprawozdanie z wyników konsultacji publicznej w zakresie umiejętności korzystania z mediów": http://ec.europa.eu/avpolicy/media_literacy/docs/report_on_ml_2007.

pdf

(4) Zob: http://ec.europa.eu/avpolicy/media_literacy/index_en.htm

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024