Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa C 13/08 (ex N 589/07) - Pomoc dla Channel 4 w związku z przejściem na nadawanie cyfrowe - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa C 13/08 (ex N 589/07) - Pomoc dla Channel 4 w związku z przejściem na nadawanie cyfrowe

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 137/10)

(Dz.U.UE C z dnia 4 czerwca 2008 r.)

Pismem z dnia 2 kwietnia 2008 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej proponowanego wsparcia finansowego dla Channel 4 w celu umożliwienia mu pokrycia kosztów związanych z przejściem na nadawanie cyfrowe.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

SPA 3 6/5

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

Komisja zwróciła uwagę na środki pomocy, w stosunku do których wszczęła postępowanie określone w art. 88 ust. 2, początkowo za sprawą podmiotu skarżącego, a następnie formalnego zgłoszenia dokonanego przez władze Zjednoczonego Królestwa.

Władze Zjednoczonego Królestwa uznają, że zgłoszony środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu. Ich zdaniem jednak omawiany środek jest zgodny z Traktatem na mocy art. 86 ust. 2, uwzględniając komunikat Komisji(1) w sprawie udzielania pomocy państwa dla radiofonii i telewizji publicznej ("komunikat") i trzech szczególnych kryteriów, według których należy oceniać zgodność pomocy o takim charakterze, a mianowicie: definicji, zobowiązania i proporcjonalności.

OPIS ŚRODKA POMOCY

Zgłoszony środek pomocy dotyczy pomocy zgłoszonej przez władze Zjednoczonego Królestwa polegającej na przekazaniu spółce Channel 4 kwoty 14 mln GBP na pokrycie kosztów kapitałowych związanych z przejściem na nadawanie cyfrowe.

Channel 4 jest nadawcą zarejestrowanym jako jednoosobowa spółka publiczna, której powierzono zadanie realizowania misji publicznej. Jest on głównym kanałem przedsiębiorstwa Channel 4 Corporation (C4C) i jest prowadzony wyłącznie na zasadzie komercyjnej (podstawowym źródłem dochodów są wpływy z reklam). W 2006 r. Komisja otrzymała skargę od brytyjskiego nadawcy komercyjnego, który sprzeciwiał się udzielaniu Channel 4 jakiegokolwiek ewentualnego wsparcia ze względu na to, że C4C posiada obfite i wystarczające rezerwy gotówkowe, aby pokryć koszty przejścia na nadawanie cyfrowe, bez potrzeby występowania o wsparcie publiczne.

Decyzję władz Zjednoczonego Królestwa o udzieleniu Channel 4 pomocy podjęto po przeprowadzeniu w 2007 r. przez Ofcom szczegółowej oceny finansowej Channel 4 i w oparciu o ekspertyzę przeprowadzoną dla Ofcom przez firmę consultingową (LEK).

Podmiot skarżący kwestionuje konieczność wsparcia finansowego w przypadku Channel 4. Twierdzi on, że Channel 4 posiada znaczne rezerwy finansowe i obfite zasoby gotówkowe, umożliwiające pokrycie kosztów przejścia na nadawanie cyfrowe. Według podmiotu skarżącego, mimo, że Channel 4 może w przyszłości stanąć w obliczu problemu niższej rentowności, nie wpłynie to jednak na jego zdolności do realizowania misji publicznej, a zatem wspomniana pomoc nie jest konieczna.

Ocena środka pomocy

Zgodnie z komunikatem o nadawaniu, w przypadku udzielenia przez państwo wsparcia nadawcom publicznym Komisja - w celu określenia, czy istnieje nadmierna rekompensata - powinna ustalić najpierw koszty brutto zadań związanych z realizacją misji publicznej, a następnie odliczyć kwotę korzyści wynikającą z komercyjnego wykorzystania służby publicznej (np. z reklam) tak, aby uzyskać koszty netto związane ze służbą publiczną. Komisja musi również ustalić, czy omawiany nadawca nie bierze udział w działaniach powodujących niepotrzebne zakłócenie konkurencji w odniesieniu do działalności komercyjnej związanej ze służbą publiczną. Jeśli występują koszty netto, to rzeczony nadawca powinien być uprawniony do otrzymania pomocy państwa.

Informacje przekazane dotychczas przez Zjednoczone Królestwo nie pozwalają Komisji na dokonanie oceny, czy - biorąc pod uwagę jego obowiązek przejścia na nadawanie cyfrowe - C4 będzie miał w perspektywie krótkoterminowej jakiekolwiek koszy netto związane ze służbą publiczną, które umożliwiałyby mu otrzymanie pomocy państwa.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Dz.U. C 320 z 15.11.2001, str. 5.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024