Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa nr C 7/07 (ex NN 82/06 i NN 83/06) - Domniemana pomoc na rzecz Royal Mail i POL - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa nr C 7/07 (ex NN 82/06 i NN 83/06) - Domniemana pomoc na rzecz Royal Mail i POL

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 91/10)

(Dz.U.UE C z dnia 26 kwietnia 2007 r.)

Pismem z dnia 21 lutego 2007 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianych środków.

Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń co do pozostałych środków, zgodnie z opisem następującym po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Europejska

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

SPA 3 6/5

B-1049 Brussels

Nr faksu: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA

Komisja zwróciła uwagę na środki pomocy, w stosunku do których wszczęła postępowanie określone w art. 88 ust. 2, za sprawą otrzymanych skarg bądź też w trakcie wymiany korespondencji z władzami Zjednoczonego Królestwa na temat tych skarg. Żaden z tych środków nie został zgłoszony Komisji.

OPIS ŚRODKÓW, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Beneficjent

Beneficjentem domniemanej pomocy państwa jest Royal Mail Group plc (RM), która (poprzez spółkę dominującą Royal Mail Holdings plc) stanowi w 100 % własność państwa. RM jest głównym operatorem pocztowym w Zjednoczonym Królestwie, który do końca 2005 r. miał monopol prawny na najbardziej podstawowe usługi w zakresie doręczania listów. Operatorem sieci urzędów pocztowych jest POL, spółka zależna od RM. RM posiada odrębne przedsiębiorstwo "Parcelforce" zajmujące się doręczaniem paczek. Od 1991 r. przedsiębiorstwo Parcelforce wykazywało straty, a nieznaczny zysk z działalności handlowej osiągnęło w latach 1995/1996. Pomimo licznych wysiłków restrukturyzacyjnych przedsiębiorstwo Parcelforce ponosiło straty aż do 2005 r., kiedy to odzyskało rentowność.

Pożyczka z 2001 r.

W lutym 2001 r. władze Zjednoczonego Królestwa udzieliły spółce RM pożyczki w wysokości 500 mln GBP na sfinansowanie transakcji przejęcia zagranicznych przedsiębiorstw na potrzeby działalności związanej z doręczaniem listów i paczek. Pożyczka ma zostać spłacona w latach 2021 - 2025, a jej średnie oprocentowanie wynosi około 5,8 %. Władze Zjednoczonego Królestwa w korespondencji z Komisją oświadczyły, że pożyczka ta została udzielona na warunkach handlowych, zgodnie z zaleceniami doradców zaproszonych właśnie w tym celu do konsultacji. Ponadto według władz Zjednoczonego Królestwa pożyczka nie była przeznaczona na restrukturyzację przedsiębiorstwa Parcelforce - warunki jej udzielenia nie były związane z restrukturyzacją, a jedynie z przeznaczeniem na sfinansowanie transakcji przejęcia zagranicznych przedsiębiorstw.

Instrumenty pożyczkowe

W 2003 r. władze Zjednoczonego Królestwa udostępniły spółce RM różne instrumenty pożyczkowe na sfinansowanie "planu odnowy". Obejmowały one pożyczkę w wysokości 544 mln GBP z Narodowego Funduszu Pożyczkowego (ang. National Loans Fund) zabezpieczoną zgromadzonymi przez RM środkami pieniężnymi oraz nabycie przez władze dwóch obligacji wyemitowanych przez RM (jednej w wysokości 300 mln GBP, a drugiej w wysokości 200 mln GBP). Również w tym przypadku władze Zjednoczonego Królestwa oświadczyły w korespondencji z Komisją, że wyżej wymienione instrumenty pożyczkowe udostępnione zostały na warunkach handlowych, zgodnie z zaleceniami doradców zaproszonych właśnie w tym celu do konsultacji. Według stanu na październik 2006 r. instrumenty te nie zostały wykorzystane, a okres dostępności pożyczki w wysokości 200 mln GBP do tego czasu upłynął. Tym niemniej opłaty za zobowiązanie do udzielenia pożyczki zostały przez RM uiszczone. W maju 2006 r. władze Zjednoczonego Królestwa ogłosiły zamiar rozszerzenia zakresu pozostałych instrumentów pożyczkowych i zwiększenia ich poziomu z 844 mln GBP do 900 mln GBP.

Emerytalny rachunek powierniczy

W 2006 r. władze Zjednoczonego Królestwa zdecydowały o założeniu "rachunku depozytowego" ze środkami pieniężnymi z rezerw RM, nad którym władze Zjednoczonego Królestwa sprawują specjalną kontrolę zgodnie z sekcją 72 Ustawy o usługach pocztowych (ang. Postal Services Act) z 2000 r. Środki z rachunku mogłyby zostać wykorzystane przez Fundusz Emerytalny Royal Mail (RMPP - ang. Royal Mail Pension Plan) w określonych okolicznościach, w razie niewypełnienia zobowiązań przez RM. Wynikało to z tego, że różne fundusze emerytalne RM, z których największy to RMPP, wykazały łączny deficyt w wysokości 5,6 mld GBP w sprawozdaniach finansowych za lata 2005/6. Rachunek umożliwia RM uzgodnienie z powiernikami funduszu RMPP dłuższego terminu pokrycia deficytu, pozwalając tym samym na zmniejszenie jego wpłat z tytułu składek emerytalnych w następnych latach. Władze Zjednoczonego Królestwa oświadczyły, że uważają takie wykorzystanie rezerw za jak najbardziej leżące w interesie handlowym RM, oraz że umożliwiając spółce RM wykonanie planu strategicznego przyczynią się do wzrostu wartości swojego udziału w spółce. Komisja przyjmuje, że podjęto zobowiązania związane z zastosowaniem tego środka, które przyniosły już określone efekty, dlatego też środek uznaje się za zrealizowany.

Pożyczka akcjonariusza w wysokości 300 mln GBP

Dnia 8 lutego 2007 r. władze Zjednoczonego Królestwa poinformowały o środku dotyczącym emerytur, o instrumencie pożyczkowym w wysokości 900 mln GBP i o nowej pożyczce w wysokości 300 mln GBP udzielonej na rzecz Royal Mail.

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

Istnienie pomocy

Pożyczka z 2001 r. ma zostać spłacona w latach 2021-2025, a jej średnie oprocentowanie jest znacznie niższe od referencyjnej stopy oprocentowania mającej zastosowanie w Zjednoczonym Królestwie, która w czasie, kiedy władze poinformowały Komisję o udzieleniu pożyczki, wynosiła 7,06 %. Władze Zjednoczonego Królestwa dostarczyły pewnych dowodów na to, że wówczas stopy oprocentowania w przypadku pożyczek tak długoterminowych mogły być niższe niż referencyjna stopa oprocentowania (która oparta jest na stopach oprocentowania z pięciu lat) bez naruszenia zasady prywatnego inwestora. Jednak przedstawione dowody świadczą również o tym, że część pożyczki została udzielona w 1999 i 2000 r. Fakt ten nie tylko stoi w sprzeczności z wcześniejszymi informacjami, ale dotyczy też okresu, w którym stopa referencyjna była jeszcze wyższa (7,64 % w 2000 r.).

Instrumenty pożyczkowe udostępnione w 2003 r. nie zostały wykorzystane. Tym niemniej nie można wyciągnąć z tego wniosku, że powyższe instrumenty pożyczkowe nie przyniosły spółce żadnych korzyści, ponieważ sama ich dostępność stanowi dla niej pewną wartość. W 2003 r. nie było wiadomo, że pożyczki nie zostaną wykorzystane. Okres dostępności instrumentów pożyczkowych zachowujących swoją ważność w październiku 2006 r. ma zostać przedłużony na zmienionych warunkach. Dnia 31 października władze Zjednoczonego Królestwa poinformowały Komisję, że negocjacje na temat tych warunków nadal trwają. Zgodnie z informacjami, jakimi dysponuje Komisja nie można wykluczyć, że mamy do czynienia z elementem pomocy.

Jednym ze skutków utworzenia emerytalnego rachunku powierniczego, jednoznacznie selektywnym w stosunku do RM, jest zmniejszenie wpłat dokonywanych przez RM na rzecz funduszu emerytalnego RMPP na pokrycie obecnego deficytu. Wskazuje to na to, że spółka RM może uzyskać korzyści z zastosowania tego środka, który stanowiłby tym samym pomoc państwa. Władze Zjednoczonego Królestwa argumentowały, że zastosowanie środka pomocy można uzasadnić jako interwencję inwestora prywatnego, ponieważ pozwala on RM na przeprowadzenie modernizacji zgodnie z obecnym planem strategicznym. Komisja wyraża jednak wątpliwości co do takiej argumentacji, ponieważ na jej poparcie nie przedstawiono prognoz ani analiz finansowych, i w związku z tym podtrzymuje wątpliwości co do istnienia elementu pomocy.

Komisja nie została poinformowana o warunkach udzielenia pożyczki w wysokości 300 mln GBP. Zważywszy na fakt, że pożyczka jest częścią pakietu środków, w przypadku których Komisja w dalszym ciągu ma wątpliwości co do istnienia pomocy państwa, warunki jej udzielenia nie mogłyby w żadnym razie zostać poddane osobnej ocenie.

Zgodność pomocy ze wspólnym rynkiem

W przypadku powyższych środków powołanie się na art. 86 ust. 2 nie wydaje się możliwe. Pożyczka i instrumenty pożyczkowe z 2001 r. zostały przez władze Zjednoczonego Królestwa jednoznacznie powiązane z innymi celami niż świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym, to jest z transakcjami przejęcia zagranicznych przedsiębiorstw przeprowadzanymi przez RM oraz z planem odnowy przyjętym w 2003 r. Emerytalny rachunek powierniczy i pożyczka akcjonariusza w wysokości 300 mln GBP również nie są związane ze świadczeniem przez RM żadnych usług w ogólnym interesie gospodarczym.

Jedyną podstawą do stwierdzenia zgodności powyższych środków ze wspólnym rynkiem w przypadku, jeśli zawierają one element pomocy państwa, wydaje się na obecnym etapie art. 87 ust. 3 litera c) Traktatu. Jednakże środki te nie wydają się zgodne z żadną z zasad dotyczących stosowania przepisów tej litery, ogłoszonych dotychczas przez Komisję. Jeśli mamy więc do czynienia z pomocą państwa, Komisja poddaje w wątpliwość zgodność tych środków ze wspólnym rynkiem.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024