Procedura przydzielania praw przewozowych obowiązująca na Malcie.

PROCEDURA PRZYDZIELANIA PRAW PRZEWOZOWYCH OBOWIĄZUJĄCA NA MALCIE

(2007/C 90/09)

(Dz.U.UE C z dnia 25 kwietnia 2007 r.)

Zgodnie z art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, Komisja Europejska publikuje następującą procedurę krajową dotyczącą rozdziału między kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników lotniczych praw przewozowych, w przypadkach gdy ograniczają je umowy o usługach lotniczych z państwami trzecimi.

Wewnątrzwspólnotowe prawa przewozowe

Zgodnie z wymogami rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych, przewoźnik lotniczy z ważną koncesją na eksploatację przyznaną przez państwo członkowskie WE zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2407/92 jest upoważniony do wykonywania praw przewozowych na trasach między Wspólnotą a Maltą.

Prawa przewozowe na przeloty między Maltą a państwami nienależącymi do WE

Wnioski w sprawie korzystania z dostępnych praw przewozowych kierowane do dyrektora Urzędu Lotnictwa Cywilnego przez kwalifikujących się przewoźników lotniczych będą automatycznie zatwierdzane w każdym przypadku, gdy prawa te nie są ograniczone pod względem liczby wyznaczonych przewoźników lub częstotliwości lotów.

Przydzielanie ograniczonych praw przewozowych określonych w dwustronnych umowach dotyczących usług lotniczych, które Malta zawarła z państwami nienależącymi do WE odbywa się zgodnie z wymaganiami rozporządzenia Rady (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi.

(i) Kryteria kwalifikowalności

Przewoźnik lotniczy może ubiegać się o takie prawa, jeżeli:

– kwalifikuje się jako wspólnotowy przewoźnik pod względem prawa własności i organizacji (na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2407/92);

– spełnia określone normy bezpieczeństwa i jest objęty skuteczną kontrolą regulacyjną właściwych organów we Wspólnocie;

– ma siedzibę na Malcie.

(ii) Cele

Przydzielanie ograniczonych praw przewozowych odbywa się na Malcie przy uwzględnieniu następujących celów:

– Zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego;

– Zmaksymalizowanie korzyści dla konsumentów poprzez zapewnienie opłacalnych, wydajnych i konkurencyjnych usług lotniczych;

– Zachowanie ciągłości wykonywania usług;

– Rozwijanie turystyki na Malcie;

– Zminimalizowanie efektu izolacji geograficznej i zmaksymalizowanie połączeń międzynarodowych.

(iii) Przejrzystość

Przydzielanie ograniczonych praw przewozowych odbywa się na podstawie procedury gwarantującej, że wszystkie strony mające uzasadniony interes mogą wyrazić swoje zainteresowanie. Z tego powodu zarówno informacje dotyczące procedury, jak i dostępności ograniczonych praw przewozowych, będą regularnie umieszczane na stronie internetowej Departamentu Lotnictwa Cywilnego (Department of Civil Aviation - DCA). Ponadto dyrektor będzie informował w drodze zawiadomienia publikowanego na stronie internetowej DCA o wszelkich planowanych dwustronnych negocjacjach w sprawie usług lotniczych, które mają zostać podjęte. Każdy przewoźnik lotniczy, który czuje się poszkodowany w wyniku decyzji podjętej w sprawie przydzielania ograniczonych praw przewozowych, ma prawo złożyć odwołanie do komisji odwoławczej ds. praw przewozowych.

(iv) Zasada niedyskryminacji

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikat przewoźnika lotniczego i koncesję lotniczą (określaną również jako koncesję na wykonywanie przewozów lotniczych zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 2407/92, wydane przez państwa członkowskie WE, i mający siedzibę na Malcie, kwalifikują się do ubiegania się o prawa przewozowe.

Kryteria oceny uwzględniają charakter poszczególnych tras lotniczych a w szczególności ich potencjalny wkład w rozwój turystyki na Malcie, ułatwianie wymiany handlowej między Maltą a państwami trzecimi, proponowaną jakość usług, stosunek jakości do ceny oferowany konsumentom oraz obecne i przyszłe inwestycje w trasy lotnicze; powyższy zestaw kryteriów nie jest wyczerpujący.

(v) Monitorowanie i przydzielanie praw przewozowych

Przewoźnicy lotniczy nie mogą przekazywać sobie praw przewozowych, a prawa te mogą zostać cofnięte przez dyrektora. Podmiot, któremu przyznano prawa przewozowe, powinien wprowadzić nową usługę w rozsądnym terminie i straci przyznane mu prawa, jeżeli nie jest w stanie udowodnić, że opóźnienie we wprowadzeniu było spowodowane wyjątkowymi okolicznościami, na które nie miał on wpływu.

(vi) Procedura

Jeżeli prawa przewozowe są ograniczone, a o ich przyznanie ubiega się więcej niż jeden przewoźnik lotniczy, przydzielanie praw przywozowych odbywa się zgodnie z następującą procedurą:

1) Zainteresowany przewoźnik musi skierować do dyrektora DCA osobny wniosek o wykonywanie usług lotniczych na konkretnej trasie lotniczej.

2) W celu zachowania ciągłości usług, spośród wnioskodawców pierwszeństwo należy dać przewoźnikowi lotniczemu, który już wykonuje usługi lotnicze na danej trasie lotniczej, pod warunkiem że ten przewoźnik lotniczy może w dalszym ciągu w efektywny sposób korzystać z przyznanych mu praw przewozowych.

3) Jeżeli nowe wnioski składane są przez dwóch lub więcej przewoźników lotniczych, którzy zamierzają wykonywać usługi lotnicze na tej samej (nowej) trasie lotniczej, preferowany będzie przewoźnik, który świadczy najlepsze usługi, a także należy zezwolić mu na dalsze korzystanie z praw przewozowych, pod warunkiem że korzysta z nich w efektywny sposób.

4) Z wyjątkiem przypadków nieprzewidzianych okoliczności i działania siły wyższej przewoźnik, który w jakimkolwiek roku lub sezonie nie zapewnia wszystkich usług objętych złożonym przez niego wnioskiem, powinien zostać ukarany przy składaniu kolejnego wniosku o wykonywanie usług na tej samej trasie w nadchodzącym roku lub sezonie oraz może stracić swoje prawa do wykonywania usług na tej trasie lotniczej.

5) W przypadku przewoźnika lotniczego, który sezonowo wykonuje usługi na konkretnej trasie, nie należy uważać, że zakończył on wykonywanie usług wraz z końcem sezonu oraz że stracił następnie swoje prawa do wykonywania usług na tej trasie lotniczej, chyba że nie wykonywał usług przez okres dłuższy niż 12 miesięcy.

6) Należy wziąć pod uwagę wyposażenie samolotów i jakość usług wykonywanych na tej trasie.

7) W celu podjęcia decyzji o przyznaniu ograniczonych praw przewozowych, dyrektor powinien poinformować przewoźników lotniczych o tym, że jest zainteresowany umożliwieniem im przedstawienia ich poglądów na ten temat podczas osobistej rozmowy.

8) W ciągu 30 dni po zakończeniu wspomnianych wyżej osobistych rozmów dyrektor DCA ogłasza pozytywną lub negatywną decyzję w sprawie przyznania praw przewozowych.

(vii) Opłaty

Przyznanie praw przewozowych (zatwierdzenie trasy lotniczej) podlega opłacie zgodnie z maltańskimi rozporządzeniami dotyczącymi lotnictwa cywilnego Civil Aviation (Air Transport Licensing)(Fees) Regulations (Legal Notice 429 of 2004).

Formularz wniosku

Wniosek o pozwolenie na wykonywanie usług lotniczych na konkretnej trasie lotniczej należy złożyć wypełniając odpowiedni formularz, który można pobrać na stronie internetowej DCA (DCA website > Air Transport Section > Forms and Circulars).

Obowiązujące przepisy prawne

Civil Aviation Act 1972 (as amended) - Chapter 232 [Ustawa o lotnictwie cywilnym z 1972 r. (ze zmianami) - rozdział 232]

Civil Aviation (Air Transport Licensing) Regulations, 2004 - LN 78/2004 [Rozporządzenia w sprawie lotnictwa cywilnego (Przyznawanie koncesji lotniczych), z 2004 r. - LN 78/2004]

Civil Aviation (Air Transport Licensing)(Fees) Regulations, 2004 - LN 429/2004 [Rozporządzenia w sprawie lotnictwa cywilnego (Przyznawanie koncesji lotniczych) (Opłaty) z 2004 r. - LN 429/2004]

Civil Aviation (Distribution of Traffic Rights) Regulations, 2007 LN 23/2007 [Rozporządzenia w sprawie lotnictwa cywilnego (Rozdzielanie praw przewozowych) z 2007 r. - LN 23/2007]

Rozporządzenia (EWG) nr 2407/92, (EWG) nr 2408/92 i (WE) nr 847/2004.

J. SULTANA

Dyrektor Generalny

Urząd Lotnictwa Cywilnego 26 lutego 2007 r.

"L.N. 23 of 2007

USTAWA O LOTNICTWIE CYWILNYM

(CAP. 232)

Rozporządzenie w sprawie lotnictwa cywilnego (Rozdzielanie praw przewozowych) z 2007 r.

Wykonując uprawnienia przyznane na mocy art. 3 Ustawy o lotnictwie cywilnym, minister ds. konkurencyjności i komunikacji wydaje następujące zarządzenie:

1. Niniejsze zarządzenie nosi tytuł Rozporządzenie w sprawie lotnictwa cywilnego (Rozdzielanie praw przewozowych) z 2007 r.

2. Dla celów art. 5 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, rozdziału praw przewozowych między kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników lotniczych dokonuje dyrektor Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgodnie z procedurą opartą na zasadach przejrzystości i niedyskryminacji.

3. 1) Do komisji odwoławczej można złożyć odwołanie od każdej decyzji podjętej przez dyrektora Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgodnie z przepisem 2.

2) Prawo do odwołania przysługuje stronie, która czuje się poszkodowana w wyniku decyzji.

3) Odwołanie do komisji odwoławczej może być złożone z następujących powodów:

a) popełniono poważny błąd rzeczowy;

b) popełniono poważny błąd dotyczący procedury;

c) popełniono błąd prawny;

d) wystąpiły poważne niezgodności prawne, w tym niesłuszne lub nieproporcjonalne decyzje.

4) Komisja uzasadnia swoją decyzję oraz publikuje swoje decyzje, nie ujawniając w stosownych przypadkach, ze względu na tajemnicę handlową lub bezpieczeństwo, nazwisk osób lub jakichkolwiek innych informacji.

5) Ustosunkowując się do odwołania składanego na podstawie niniejszego rozporządzenia, Komisja może:

a) odrzucić odwołanie bądź

b) unieważnić decyzję.

W przypadku unieważnienia decyzji, komisja przekazuje sprawę do dyrektora Urzędu Lotnictwa Cywilnego w celu wykonania.

4. 1) Należy ustanowić komisję odwoławczą w zakresie praw przewozowych, zwaną dalej »komisją«, składającą się z trzech członków. Przewodniczącym komisji jest jeden z trzech członków, który posiada doświadczenie w dziedzinie prawa.

2) Członkowie komisji są wyznaczani przez ministra ds. lotnictwa cywilnego na okres wskazany w liście nominacyjnym, a ich mandat może być przez ministra przedłużany.

3) Członek komisji może zostać wyłączony z głosowania lub może wstrzymać się od głosowania z jakiegokolwiek powodu, dla którego sędzia może zostać wyłączony z głosowania lub może wstrzymać się od głosowania zgodnie z art. 734 Code of Organization and Civil (Kodeksu postępowania cywilnego).

W takim przypadku minister wyznacza osobę posiadającą takie same kwalifikacje jak członek wyłączony z głosowania lub wstrzymujący się od głosowania, która będzie uczestniczyła w posiedzeniu jako członek komisji zastępujący wspomnianego wyżej członka.

5. 1) Komisja jest uprawniona do przesłuchiwania i wydawania wszelkich decyzji w sprawie składanych do niej odwołań zgodnie z przepisami tych rozporządzeń i zgodnie z poniższym przepisem 6 decyzje komisji są ostateczne i prawnie wiążące.

2) W celu sprawowania swoich funkcji, komisja może wezwać jakąkolwiek osobę do stawienia się przed nią oraz przedstawienia jej dowodów i dokumentów, a jej przewodniczący jest upoważniony do zaprzysięgania. Komisja może również wyznaczyć ekspertów udzielających komisji porad we wszelkich kwestiach technicznych, które mogłyby wpłynąć na jej decyzję.

3) W tym celu komisja posiada takie same uprawnienia, jakie zgodnie z prawem krajowym przysługują sądowi cywilnemu pierwszej instancji.

4) Komisja ustanawia własny regulamin.

6. 1) Każda strona, która składa do komisji odwołanie i czuje się poszkodowana w wyniku decyzji wydanej przez komisję, może zgodnie z art. 41 ust. 6 Kodeksu postępowania cywilnego odwołać się w kwestii prawnej do sądu apelacyjnego (Court of Appeal) niższej instancji poprzez złożenie wniosku w kancelarii sądu w ciągu trzydziestu dni od daty otrzymania decyzji.

2) Opłaty wskazane w tabeli A Kodeksu postępowania cywilnego stosuje się do wniosków o decyzję sądu składanych w związku z odwołaniami objętymi niniejszym przepisem."

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024