Strategia na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego w Europie.

REZOLUCJA RADY
z dnia 22 marca 2007 r.
w sprawie strategii na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego w Europie

(2007/C 68/01)

(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ REZOLUCJĘ ORAZ

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE

Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Strategia na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego - "Dialog, partnerstwo i przejmowanie inicjatywy" z dnia 31 maja 2006 r.;

PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI

Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie walki ze spamem, oprogramowaniem szpiegującym i złośliwym z dnia 15 listopada 2006 r.;

PRZYPOMINA

1. Rezolucję Rady w sprawie wspólnego podejścia i działań szczególnych w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji(1) z dnia 28 stycznia 2002 r.;

2. Rezolucję Rady w sprawie europejskiego podejścia do kultury bezpieczeństwa sieci i informacji(2) z dnia 18 lutego 2003 r.;

3. Konkluzje Rady w sprawie niezamawianych informacji wykorzystywanych do marketingu bezpośredniego czyli "spamu" z dni 8-9 marca 2004 r. oraz konkluzje Rady w sprawie walki ze spamem z 9-10 grudnia 2004 r.;

4. Konkluzje Rady Europejskiej z marca 2005 r. wznawiające strategię lizbońską oraz konkluzje Rady Europejskiej z marca 2006 r., w których apeluje ona do Komisji i państw członkowskich o intensywne wdrażanie nowej strategii i2010;

5. Ramy regulacyjne UE w zakresie łączności elektronicznej(3), w szczególności dotyczące bezpieczeństwa, prywatności i poufności łączności, które przyczyniają się do zapewniania wysokiego poziomu ochrony danych osobowych i prywatności oraz do integralności i bezpieczeństwa publicznych sieci łączności;

6. Rozporządzenie (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA)(4);

7. Agendę z Tunisu oraz zobowiązanie podjęte podczas Światowego Szczytu Społeczeństwa Informacyjnego w Tunisie, które podkreślają potrzebę zwalczania cyberprzestępczości oraz spamu przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony prywatności i wolności wyrażania opinii, a także potrzebę dalszego promowania, rozwoju i wdrażania globalnej kultury cyberbezpieczeństwa we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami;

8. Konkluzje prezydencji w związku ze zorganizowaną w Espoo w Finlandii (27-28 września 2006 r.) Coroczną Europejską Konferencją Społeczeństwa Informacyjnego pod tytułem "i2010 - w kierunku wszechobecnego europejskiego społeczeństwa informacyjnego";

W KONSEKWENCJI PODKREŚLA, ŻE:

1. Nasze społeczeństwa w szybkim tempie wchodzą w nową fazę rozwoju, prowadzącą do wszechobecnego społeczeństwa informacyjnego, w której coraz więcej codziennych czynności obywateli opiera się na wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz sieci łączności elektronicznej; bezpieczeństwo sieci i informacji powinno być uważane za kluczowy czynnik umożliwiający ten rozwój i jego powodzenie;

2. Zaufanie jest zasadniczym elementem sukcesu nowego społeczeństwa informacyjnego; zaufanie związane jest także z doświadczeniami użytkowników oraz potrzebą poszanowania ich prywatności; dlatego też bezpieczeństwo sieci i informacji nie powinno być uważane jedynie za kwestię techniczną;

3. Bezpieczeństwo sieci i informacji jest niezbędnym elementem tworzenia europejskiej przestrzeni informacyjnej w ramach inicjatywy i2010, przyczyniając się do powodzenia odnowionej strategii lizbońskiej; TIK są również decydującym elementem innowacyjności, wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w całej gospodarce;

4. Nowe technologie, które poprowadzą nas ku wszechobecnemu społeczeństwu informacyjnemu, już są opracowywane; pojawienie się przełomowych technologii (takich jak szybkie sieci bezprzewodowe, urządzenia identyfikacji radiowej - RFID, sieci sensorów) oraz nowatorskich usług o bogatych zasobach treści (takich jak telewizja internetowa - IPTV, telefonia internetowa - VoIP, telewizja przenośna i inne usługi mobilne) wymaga odpowiednich poziomów bezpieczeństwa sieci i informacji już od pierwszych faz rozwoju, aby mogły one nabrać rzeczywistej wartości handlowej; szybkie przyjęcie nowych obiecujących wynalazków jest bardzo ważne dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz dla konkurencyjności Europy; organy rządowe i przedsiębiorstwa powinny jak najszybciej zacząć stosować bezpieczne nowo powstające technologie i usługi, aby przyspieszyć ich powszechne przyjęcie;

5. Dla UE strategiczne znaczenie ma fakt, że europejski przemysł jest zarówno wymagającym użytkownikiem, jak i konkurencyjnym dostawcą sieci oraz produktów i usług związanych z bezpieczeństwem; różnorodność, otwartość i interoperacyjność stanowią integralne elementy bezpieczeństwa i należy je wspierać;

6. Wiedza o bezpieczeństwie sieci i informacji oraz umiejętności z nim związane muszą stać się integralną częścią codziennego życia każdej osoby i zainteresowanej strony funkcjonującej w społeczeństwie; na szczeblu krajowym i UE przeprowadzono szereg kampanii na rzecz zwiększenia świadomości, lecz nadal należy podejmować działania w tej dziedzinie, zwłaszcza jeśli chodzi o użytkowników oraz małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP); szczególną uwagę poświęcić należy użytkownikom o szczególnych potrzebach lub ograniczonej wiedzy w zakresie bezpieczeństwa sieci i informacji; wszystkie zainteresowane strony powinny mieć świadomość, że stanowią element globalnego łańcucha bezpieczeństwa, i mieć możliwość działania w takim charakterze; kwestie bezpieczeństwa sieci i informacji powinny być uwzględniane we wszelkich działaniach edukacyjnych i szkoleniowych związanych z TIK;

7. Utworzenie ENISA jest bardzo ważnym krokiem naprzód w staraniach UE mających na celu sprostanie wyzwaniom dotyczącym bezpieczeństwa sieci i informacji; zakres, cele, zadania i okres działania agencji ENISA określa rozporządzenie (WE) nr 460/2004;

8. Zasoby przeznaczane na badania i rozwój oraz innowacje zarówno na poziomie krajowym, jak i UE, są jednym z głównych elementów podnoszenia poziomu bezpieczeństwa informacji i sieci w obrębie nowych systemów, aplikacji i usług; na szczeblu UE należy wzmocnić starania w zakresie badań i innowacyjności związanych z bezpieczeństwem, w szczególności poprzez siódmy program ramowy oraz program ramowy w zakresie konkurencyjności i innowacji; należy także podejmować działania w zakresie sposobów rozpowszechniania wyników i zachęcania do ich komercyjnego wykorzystania, w tym także oceny ich przydatności dla szerszych kręgów społeczeństwa; zwiększy to możliwości dostarczania przez europejskich dostawców takich rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, które będą zaspokajały szczególne potrzeby rynku europejskiego;

9. Wszechobecne społeczeństwo informacyjne obok ogromnych korzyści przynosi także istotne wyzwania, stwarzając w ten sposób nowe spektrum potencjalnych zagrożeń; zagrożenia bezpieczeństwa i prywatności, także spowodowane nielegalnym przechwytywaniem i wykorzystywaniem danych, stają się coraz poważniejsze, bardziej ukierunkowane i wyraźnie nacechowane dążeniem do korzyści finansowych; należy w nowatorski sposób znajdować nowe odpowiedzi na pojawiające się i już istniejące zagrożenia, tak aby uwzględnić w nich także zagadnienia wynikające ze złożoności systemów, błędów, nieprzewidzianych wypadków lub niejasnych wytycznych; należy zachęcać do tworzenia i rozwoju krajowych jednostek reagowania na sytuacje nadzwyczajne związane z komputerami, ukierunkowanych na wiele podmiotów, zachęcać do współpracy pomiędzy tymi jednostkami oraz między nimi a innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami, a także promować powyższe działania;

10. Na szczególną uwagę w polityce UE na rzecz bezpieczeństwa sieci i informacji zasługują normalizacja i certyfikacja produktów usług i systemów zarządzania - w szczególności przeprowadzana przez istniejące instytucje - stanowiące sposób rozpowszechniania dobrej praktyki i profesjonalizmu w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji; na terminowym przyjęciu ewentualnych nowych norm, o charakterze otwartym i interoperacyjnym, skorzystałyby zwłaszcza nowo pojawiające się technologie, takie jak RFID i telewizja przenośna; należy zachęcać europejskie organy normalizacyjne do działania w tej dziedzinie;

11. Ze względu na to, że sieci elektroniczne i systemy informacyjne odgrywają coraz większą rolę w ogólnym działaniu infrastruktury krytycznej, ich dostępność i integralność stają się niezbędne dla bezpieczeństwa i jakości funkcjonowania administracji, przedsiębiorstw i obywateli, dla jakości życia oraz dla ogólnego funkcjonowania społeczeństw;

12. Bardziej niż kiedykolwiek dotąd potrzebne są współpraca i podejścia praktyczne; różne zainteresowane strony powinny określić i uznać nawzajem swoje role, obowiązki i prawa.

I DLATEGO ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH O:

1. Wspieranie programów szkoleń oraz zwiększanie ogólnej wiedzy na temat kwestii bezpieczeństwa sieci i informacji, np. poprzez przeprowadzanie kampanii informacyjnych dotyczących zagadnień bezpieczeństwa sieci i informacji, skierowanych do wszystkich obywateli/użytkowników i sektorów gospodarki, w szczególności MŚP oraz użytkowników o szczególnych potrzebach lub niewielkiej wiedzy w tym zakresie; do roku 2008 należy wybrać dzień, który stanie się ogólnoeuropejskim dniem zwiększania świadomości (np. "dzień bezpieczeństwa informacji i sieci") i który w każdym państwie członkowskim będzie mógł co roku być organizowany na zasadzie dobrowolności;

2. Zwiększenie wkładu w związane z bezpieczeństwem badania i rozwój oraz stworzenie większych możliwości wykorzystania uzyskanych w ten sposób wyników, a także lepsze ich rozpowszechnianie; zachęcanie do rozwijania nowatorskich partnerstw w celu przyspieszenia wzrostu europejskiej branży bezpieczeństwa TIK oraz w celu upowszechniania szybszego stosowania nowych technologii i usług w zakresie bezpieczeństwa sieci i informacji, co zwiększy ich wartość komercyjną;

3. Zwrócenie należnej uwagi na potrzebę zapobiegania nowym i istniejącym zagrożeniom dla sieci łączności elektronicznej i zwalczania takich zagrożeń, które obejmują także nielegalne przechwytywanie i wykorzystywanie danych; rozpoznawanie i zmniejszanie zagrożeń z tym związanych oraz zachęcanie, w odpowiednich przypadkach we współpracy z agencją ENISA, do efektywnej wymiany informacji oraz do współpracy między odpowiednimi organizacjami i agencjami na szczeblu krajowym; zaangażowanie w walkę ze spamem, programami szpiegującymi i złośliwym oprogramowaniem, w szczególności poprzez poprawę współpracy właściwych organów na szczeblu krajowym i międzynarodowym;

4. Zwiększanie wzajemnej współpracy w ramach strategii i2010 w celu określenia skutecznych i nowatorskich praktyk mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa sieci i informacji oraz dobrowolne rozpowszechnianie wiedzy o takich praktykach na terenie całej UE;

5. Zachęcanie do stałego udoskonalania krajowych jednostek reagowania na sytuacje nadzwyczajne związane z komputerami;

6. Wspieranie środowiska sprzyjającego świadczeniu klientom przez dostawców usług i operatorów sieci solidnych usług oraz zapewnieniu przez nich odporności tych usług i rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, a także oferowaniu klientowi odpowiedniego wyboru w tym zakresie; zachęcanie lub w stosownych przypadkach obligowanie operatorów sieci i dostawców usług do zapewniania swym klientom odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa sieci i informacji;

7. Kontynuację strategicznych rozmów w ramach Grupy Wysokiego Szczebla ds. Strategii i2010, z jednoczesnym uwzględnieniem stałego rozwoju społeczeństwa informacyjnego, oraz zapewnienie konsekwentnego podejścia obejmującego wymiary: regulacji, współregulacji, badań i rozwoju oraz administracji elektronicznej (e-Rząd), łączności i edukacji;

8. Zgodnie z planem działania na rzecz administracji elektronicznej w ramach inicjatywy i2010 zapewnienie uruchomienia niezawodnych usług administracji elektronicznej, promowanie interoperacyjnych rozwiązań w zakresie zarządzania tożsamością oraz wprowadzanie wszelkich niezbędnych zmian w organizacji sektora publicznego; rządy i administracje publiczne powinny stanowić model najlepszych praktyk, promując bezpieczne usługi administracji elektronicznej dla wszystkich obywateli;

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE PLANOWANE PRZEZ KOMISJĘ:

1. Dalsze opracowywanie kompleksowej i dynamicznej ogólnounijnej strategii na rzecz bezpieczeństwa sieci i informacji. Szczególne znaczenie ma zaproponowane przez Komisję podejście całościowe;

2. Zajęcie się kwestią bezpieczeństwa sieci i informacji poprzez uczynienie z niej jednego z celów przeglądu ram regulacyjnych UE dotyczących komunikacji elektronicznej;

3. Dalsze pełnienie swej roli w celu zwiększania świadomości potrzeby ogólnego politycznego zaangażowania na rzecz zwalczania spamu, programów szpiegujących i złośliwego oprogramowania; wzmacnianie dialogu i współpracy z państwami trzecimi, w szczególności poprzez zawieranie z nimi umów uwzględniających kwestię zwalczania spamu, programów szpiegujących i złośliwego oprogramowania;

4. Zwiększenie zaangażowania agencji ENISA we wspieranie strategii na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego w Europie, przedstawionej w niniejszej rezolucji, zgodnie z celami i zadaniami wyznaczonymi w rozporządzeniu (WE) nr 460/2004 oraz przy bliższej współpracy i ściślejszych kontaktach roboczych z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami;

5. Opracowanie - w oparciu o ramy i2010, we współpracy z państwami członkowskimi i wszystkimi zainteresowanymi stronami, w szczególności z ekspertami w dziedzinie statystyki i ekspertami z państw członkowskich w dziedzinie bezpieczeństwa informacji - odpowiednich wskaźników do wspólnotowych badań aspektów związanych z bezpieczeństwem i zaufaniem;

6. Zachęcanie państw członkowskich do zbadania, poprzez dialog obejmujący wiele zainteresowanych stron, czynników gospodarczych, biznesowych i społecznych w celu opracowania polityki dla sektora TIK zmierzającej do zwiększenia bezpieczeństwa oraz odporności sieci i systemów informatycznych, co może stanowić wkład w planowany europejski program ochrony infrastruktury strategicznej;

7. Kontynuację prowadzonych w porozumieniu z państwami członkowskimi działań mających na celu propagowanie dialogu z odpowiednimi partnerami i organizacjami międzynarodowymi z myślą o wspieraniu globalnej współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji, w szczególności poprzez realizację linii działania wytyczonych przez Światowy Szczyt Społeczeństwa Informacyjnego oraz regularne składanie sprawozdań Radzie;

ORAZ WZYWA:

1. Agencję ENISA - do dalszego działania w bliskiej współpracy z państwami członkowskimi, Komisją i innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu realizacji zadań i celów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 460/2004, a także do wspomagania podejmowanych przez Komisję i państwa członkowskie działań zmierzających do sprostania wymaganiom bezpieczeństwa sieci i informacji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji i dalszego rozwoju strategii na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego w Europie, przedstawionej w niniejszej rezolucji;

2. Wszystkie zainteresowane strony - do poprawy bezpieczeństwa oprogramowania oraz bezpieczeństwa i odporności sieci i systemów informacyjnych zgodnie ze strategią na rzecz bezpiecznego społeczeństwa informacyjnego w Europie, przedstawioną w niniejszej rezolucji, a także do udziału w zorganizowanej debacie z udziałem wielu zainteresowanych stron na temat sposobów najlepszego wykorzystania istniejących narzędzi i instrumentów regulacyjnych;

3. Przedsiębiorstwa - do zajęcia pozytywnego stanowiska wobec bezpieczeństwa informacji i sieci w celu stworzenia bardziej zaawansowanych i bezpieczniejszych produktów i usług, do rozważania inwestycji w takie produkty i usługi jako sposób osiągnięcia przewagi nad konkurencją;

4. Producentów i dostawców usług - do projektowania produktów i usług oraz wdrażania infrastruktury sieciowej, aplikacji i oprogramowania - w stosownych przypadkach - z uwzględnieniem wymogów w zakresie bezpieczeństwa, prywatności i poufności, a także do wdrażania i monitorowania rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa;

5. Zainteresowane strony - do współpracy oraz tworzenia środowisk doświadczalnych służących do testowania i pilotażu nowych technologii i usług w sposób bezpieczny; do przyjmowania nowych bezpiecznych technologii i usług bez zbędnych opóźnień po ich wprowadzeniu do obrotu;

6. Wszystkie zainteresowane strony - do zaangażowania w dalsze starania zmierzające do zwalczania spamu i innych nieprawidłowych działań w sieci oraz do aktywnej współpracy z właściwymi organami na szczeblu krajowym i międzynarodowym;

7. Dostawców usług oraz sektor TIK - do skupienia się na zwiększeniu bezpieczeństwa, prywatności i możliwości korzystania z produktów, procesów i usług, w celu zapewnienia niezawodności, zapobiegania kradzieżom tożsamości i innym naruszającym prywatność atakom oraz zwalczania takich zjawisk;

8. Operatorów sieci, dostawców usług oraz sektor prywatny - do wzajemnego udostępniania oraz do realizacji dobrych praktyk w dziedzinie bezpieczeństwa, a także do propagowania kultury analizy ryzyka i zarządzania ryzykiem w organizacjach i firmach poprzez wspieranie odpowiednich programów szkoleń, rozwój planowania awaryjnego oraz udostępnianie klientom w ramach swych usług rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa.

______

(1) Dz.U. C 43 z 16.2.2002, str. 2.

(2) Dz.U. C 48 z 28.2.2003, str. 1.

(3) Dyrektywy 2002/58/WE (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej), 2002/20/WE (dyrektywa o zezwoleniach), 2002/22/WE (dyrektywa o usłudze powszechnej) (odpowiednio Dz.U. L 201 z 31.7.2002, str. 37, Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 21 oraz Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 51).

(4) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024