Opinia komitetu doradczego w sprawie praktyk ograniczających i pozycji dominujących wydana na 370. posiedzeniu komitetu dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie COMP/C-3/37.792 - Microsoft.

Opinia komitetu doradczego w sprawie praktyk ograniczających i pozycji dominujących wydana na 370. posiedzeniu komitetu w dniu 15 marca 2004 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie COMP/C-3/37.792 - Microsoft

(2007/C 26/02)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2007 r.)

Komitet doradczy zgadza się odnośnie do następujących kwestii:

I.

KWESTIE DOTYCZĄCE ELEMENTU "INTEROPERACYJNOŚCI"

A.

Definicja rynku

1.
Ocena Komisji dotycząca właściwych rynków produktu jako

a) "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych"; oraz

b) "systemów operacyjnych dla serwerów grup roboczych".

2.
Ocena Komisji dotycząca właściwego rynku geograficznego jako rynku ogólnoświatowego w przypadku obu wyżej wymienionych rynków produktu; oraz

B.

Pozycja dominująca

1.
Microsoft posiada "pozycję dominującą" na rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych" w rozumieniu przepisów art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG.

C.

Nadużycie pozycji dominującej

1.
Microsoft nadużył pozycji dominującej na właściwym rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych", odmawiając udzielenia swoim konkurentom "informacji dotyczących interoperacyjności", które są im niezbędne w celu prowadzenia rzeczywistej konkurencji na rynku systemów operacyjnych dla serwerów grup roboczych.
2.
Odmowa przedsiębiorstwa Microsoft dotycząca udzielenia informacji o interoperacyjności stanowi zagrożenie wyeliminowania konkurencji na rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych" (na którym Microsoft osiągnął już znaczną pozycję rynkową) oraz ogranicza rozwój techniczny ze szkodą dla klientów.
3.
Microsoft nie jest w stanie przedstawić obiektywnego uzasadnienia odmowy udzielenia swoim konkurentom informacji dotyczących interoperacyjności.

II.

KWESTIE DOTYCZĄCE ELEMENTU "MEDIA PLAYER"

A.

Definicja rynku

1.
Oceny Komisji dotycząca właściwych rynków produktu jako

a) "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych"; oraz

b) "odtwarzaczy mediów strumieniowych".

2.
"Systemy operacyjne dla komputerów osobistych" i "odtwarzacze mediów strumieniowych" są oddzielnymi produktami.
3.
Ocena Komisji dotycząca właściwego rynku geograficznego jako rynku ogólnoświatowego w przypadku obu wyżej wymienionych rynków produktu.

B.

Pozycja dominująca

1.
Microsoft posiada pozycję dominującą na rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych" w rozumieniu przepisów art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG.

C.

Nadużycie pozycji dominującej

1.
Microsoft nadużył pozycji dominującej na właściwym rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych", wiążąc z nimi swój produkt "Windows Media Player".
2.
Powiązanie przez Microsoft "Windows Media Player" ze swoim systemem operacyjnym dla komputerów osobistych stwarza poważne zagrożenie wykluczenia konkurencji i ograniczenia innowacyjności na rynku odtwarzaczy mediów.
3.
Microsoft nie jest wstanie przedstawić obiektywnego uzasadnienia powiązania "Windows Media Player" ze swoimi systemami operacyjnymi dla komputerów klienckich.

III.

KWESTIE DOTYCZĄCE OBU ELELENTÓW: INTEROPERACYJNOŚCI I MEDIA PLAYER

A.

Wpływ działań i/lub zaniechania podjęcia działań ze strony Microsoft na wymianę handlową między państwami członkowskim

1.
Działania i/lub zaniechania podjęcia działań ze strony Microsoft opisane w projekcie decyzji Komisji znacząco wpływają na wymianę handlową między państwami członkowskimi i "umawiającymi się stronami" w rozumieniu przepisów art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG.

B.

Środki zaradcze

1.
Środki odnoszące się do elementu "interoperacyjność":

a) środek zaradczy polegający na żądaniu ujawnienia "informacji dotyczących interoperacyjności", wyjaśniony szerzej w projekcie decyzji, jest odpowiedni; oraz

b) mechanizm polegający na zapewnieniu wdrożenia i zgodności z wymienionym środkiem zaradczym jest odpowiedni.

2.
Środki odnoszące się do elementu "Media Player":

a) środek zaradczy polegający na zażądaniu od Microsoft, aby zaoferował nabywcom wersję swojego systemu operacyjnego dla komputerów osobistych niezawierającą Windows Media Player oraz środki mające na celu zapewnienie wdrożenia tego środka są właściwe; oraz

b) mechanizm polegający na zapewnieniu wdrożenia i zgodności z wymienionym środkiem zaradczym jest odpowiedni.

C.

Grzywny

1.
Poważne naruszenia konkurencji wystarczające do nałożenia grzywien

a) naruszenia przedstawione w projekcie decyzji kwalifikują się do nałożenia grzywny;

b) Microsoft dopuścił się bardzo poważnego naruszenia przepisów zarówno art. 82 traktatu WE, jak i art. 54 porozumienia EOG; oraz

c) nadużycia przedstawione w projekcie decyzji obejmują cały obszar EOG jeśli chodzi o zakres stanowiący podstawę obliczenia grzywny.

2.
Okres stanowiący podstawę obliczenia grzywny

a) Czas trwania naruszeń dokonanych przez Microsoft, zgodnie z tym, co zostało przedstawione w projekcie decyzji, wynosi pięć (5) lat i pięć (5) miesięcy.

3.
Okoliczności obciążające lub łagodzące

a) Nie istnieją ani okoliczności obciążające, ani łagodzące, które mogłyby wpłynąć na wysokość grzywny.

IV. Komitet doradczy zwraca się do Komisji o wzięcie pod uwagę wszystkich innych kwestii poruszonych podczas dyskusji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024