Obowiązek użyteczności publicznej(2007/C 205/05)
(Dz.U.UE C z dnia 4 września 2007 r.)
Rząd Finlandii (Ministerstwo Transportu i Łączności) podjął decyzję o modyfikacji obowiązku użyteczności publicznej dotyczącego regularnych przewozów lotniczych, nałożonego zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92/EWG z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych(1). Przedmiotowy obowiązek użyteczności publicznej opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 144 z dnia 20 czerwca 2006 r. Zmodyfikowany obowiązek użyteczności publicznej wchodzi w życie po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Obowiązek użyteczności publicznej dotyczy regularnych połączeń lotniczych na trasie Helsinki-Savonlinna w okresie od 1 października 2007 r. do 30 września 2010 r.
Ustala się następujące zasady i warunki realizacji obowiązku użyteczności publicznej na trasie Helsinki-Savonlinna:
Minimalna liczba lotów
Minimalna liczba lotów na trasie Helsinki-Savonlinna wynosi trzy w każdą stronę w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
Rozkład może być modyfikowany stosownie do popytu w okresie wakacji letnich oraz w okolicach świąt Bożego Narodzenia i innych dni wolnych od pracy. Obowiązek użyteczności publicznej nie ma zastosowania w następujących okresach: od 4 lipca do 2 sierpnia 2008 r., od 3 lipca do 1 sierpnia 2009 r. oraz od 2 lipca do 31 lipca 2010 r.
Liczba miejsc
Liczba dostępnych miejsc siedzących na każdy rejs musi odpowiadać zapotrzebowaniu. Średnie miesięczne obłożenie nie może przekraczać 80 %.
Pojemność bagażowa powinna pozwalać każdemu pasażerowi na zabranie 8 kg bagażu podręcznego oraz nadanie 20 kg bagażu rejestrowanego, przy całkowitym wypełnieniu miejsc i w normalnych warunkach pogodowych.
Ceny i sprzedaż biletów
Bilet w jedną stronę na trasie Savonlinna-Helsinki nie może kosztować więcej niż 190 EUR, z wszystkimi podatkami i opłatami. Oferta musi obejmować tańsze rodzaje biletów, które stanowić muszą co najmniej 40 % całej puli.
Przewoźnik musi podpisać porozumienie o wzajemnym honorowaniu dokumentów przewozowych dotyczące trasy, której dotyczy obowiązek użyteczności publicznej, z co najmniej jednym przewoźnikiem wykonującym przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa. Porozumienie takie musi zawierać identyczne lub równoważne warunki. Należy także ustalić proporcjonalny system rozliczeń wpływów ze sprzedaży biletów, zgodnie z odpowiednimi zasadami międzynarodowymi. Przewoźnik musi zawrzeć porozumienie o wzajemnym honorowaniu dokumentów przewozowych na takich samych lub równoważnych warunkach z każdym zainteresowanym przewoźnikiem wykonującym przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa. W ramach sprawowania nadzoru Ministerstwo Transportu i Łączności ma prawo zażądać od przewoźnika niezbędnych informacji na temat zawartych przez niego porozumień o wzajemnym honorowaniu dokumentów przewozowych oraz ich warunków.
Przewoźnik musi posiadać międzynarodowy system rezerwacji i sprzedaży biletów działający w Finlandii oraz porozumienie o wzajemnym honorowaniu dokumentów przewozowych IATA z możliwością kalkulacji cen połączeń przesiadkowych i nadawania bagażu na całą trasę. Informacje na temat cen biletów i rozkładów lotów muszą być dostępne w międzynarodowym systemie rezerwacji i sprzedaży biletów.
Przewoźnik musi posiadać umowę o współpracy w zakresie kalkulacji cen połączeń przesiadkowych z co najmniej jednym podmiotem wykonującym zagraniczne przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa.
Sprzedaż biletów musi być prowadzona w oparciu o co najmniej jeden komputerowy system rezerwacji miejsc.
Ciągłość usług
Wykonywanie przewozów lotniczych na przedmiotowej trasie w sposób niezgodny z wyżej wymienionym obowiązkiem użyteczności publicznej może pociągać za sobą sankcje administracyjne lub karne.
Przewoźnik zamierzający zakończyć wykonywanie regularnych przewozów lotniczych na przedmiotowej trasie zobowiązany jest powiadomić o tym fińskie władze lotnictwa cywilnego co najmniej sześć miesięcy przed zakończeniem wykonywania przewozów.
Dostępność dla osób niepełnosprawnych
Przewoźnik musi zapewnić należyte uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych.
______
(1) Dz.U. L 240 z 24.9.1992, str. 8.