Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc Państwa C 57/2006 (ex NN 56/2006) - Finansowanie przedsiębiorstwa Hessische Staatsweingüter - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc Państwa C 57/2006 (ex NN 56/2006) - Finansowanie przedsiębiorstwa Hessische Staatsweingüter

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2007/C 19/02)

(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2007 r.)

Pismem z dnia 20 grudnia 2006 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Agriculture and Rural Development

Directorate H - Agricultural Legislation

Unit H.2 - Competition

Office: Loi 130 - 5/94A

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 76 72

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Pokrycie strat w przeszłości (do dnia 31 grudnia 2002 r.)

Do końca 1997 r. kraj związkowy Hesja pokrywał straty Hessische Staatsweingüter w całości w ramach corocznego budżetu. Od roku 1998 do roku 2002 Landesbetrieb Hessische Staatsweingüter przyznawane były kwoty na pokrycie strat. Kraj związkowy Hesja spłacił ponadto zobowiązania Hessische Staatsweingüter, które narosły do dnia 31 grudnia 2002 r.

Na podstawie otrzymanych informacji można wyliczyć, że kwoty przekazywane na rzecz przedsiębiorstwa w latach 1995- 2002 wyniosły łącznie 2.333.859 EUR. Władze Hesji przedłożyły kopie odpowiednich wyciągów z planów budżetowych, które potwierdzają przedstawione okoliczności.

Według władz heskich faktycznym beneficjentem udzielonej w przeszłości pomocy jest tzw. Betrieb gewerblicher Art (instytucja handlowa utworzona na mocy prawa publicznego i będąca w 100 % własnością kraju związkowego) jako prawny i gospodarczy następca Landesbetrieb Hessische Staatsweingüter. Ten Betrieb gewerblicher Art znajduje się w posiadaniu majątku trwałego służącego działalności winiarskiej.

Kapitalizacja spółki z o.o. (GmbH) w roku 2003 i kolejne dokapitalizowanie w roku 2004

W ramach restrukturyzacji działalności winiarskiej kraj związkowy Hesja przeznaczył 1 mln EUR na wyposażenie kapitałowe utworzonej w dniu 1 stycznia 2003 r. spółki Hessische Staatsweingüter GmbH, a pod koniec 2003 r. podjął decyzję o jej dokapitalizowaniu w wysokości 1.225 mln EUR.

Według informacji przekazanych przez władze heskie, podejmując dwie powyższe decyzje inwestycyjne kraj związkowy Hesja działał niczym inwestor rynkowy, który swoje decyzje inwestycyjne opiera na możliwych do przyjęcia prognozach wyników spółki, porównywalnych ze średnio- i długookresowymi przeciętnymi wynikami sektora. Kraj związkowy Hesja oraz Hessische Staatsweingüter GmbH nie uzgodniły żadnej gwarantowanej minimalnej stopy zwrotu z wniesionego kapitału.

Finansowanie kapitałowe nowych pomieszczeń produkcyjnych

Kraj związkowy Hesja udostępnia Hessische Staatsweingüter GmbH mającą charakter wkładu kapitałowego pożyczkę udziałowca (Partiarisches Darlehen) w wysokości 7,5 mln EUR, służącą sfinansowaniu nowych pomieszczeń produkcyjnych. Jest to pożyczka o stałej rocznej stopie oprocentowania wynoszącej 3,7 % i będzie na nią również przypadać część zysków spółki. Będzie ona spłacana od roku 2021 w ratach wynoszących rocznie 5 % jej wysokości.

Część środków została już w związku z finansowaniem nowych pomieszczeń produkcyjnych wypłacona, jednak według otrzymanych informacji zostaną one włączone do wspomnianej pożyczki i będą z mocą wsteczną podlegać tym samym warunkom.

OCENA

Pokrycie strat w przeszłości (do dnia 31 grudnia 2002 r.)

Kwoty otrzymane przez Hessische Staatsweingüter w związku z pokryciem strat w okresie do 31 grudnia 2002 r. stanowią pomoc państwa i na obecnym etapie wydają się stanowić pomoc operacyjną, która jest niezgodna ze wspólnym rynkiem.

W związku z tym Komisja ma wątpliwości co do zgodności wspomnianego wyżej środka pomocy z art. 87-89 Traktatu WE i postanowiła w odniesieniu do tego środka wszcząć postępowanie określone w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Kapitalizacja spółki z o.o. (GmbH) w roku 2003 i kolejne dokapitalizowanie w roku 2004

Po dokonaniu oceny dostępnych w chwili obecnej informacji nie można twierdzić, że kraj związkowy Hesja - nie wymagając minimalnej stopy zwrotu porównywalnej ze średnią osiąganą w sektorze lub równoważnej nieobciążonej ryzykiem stopie zwrotu osiąganej przez papiery wartościowe emitowane przez rząd federalny - działał niczym inwestor rynkowy. Brak minimalnej stopy zwrotu oznacza więc pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Uwolnienie Hessische Staatsweingüter od rocznych obciążeń (odsetek), które w innym przypadku spółka musiałaby ponosić, wydaje się na obecnym etapie stanowić pomoc operacyjną, która jest niezgodna ze wspólnym rynkiem.

W związku z tym Komisja ma wątpliwości co do zgodności wspomnianego wyżej środka pomocy z art. 87-89 Traktatu WE i postanowiła w odniesieniu do tego środka wszcząć postępowanie określone w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Finansowanie kapitałowe nowych pomieszczeń produkcyjnych

Po dokonaniu oceny dostępnych w chwili obecnej informacji można by wyciągnąć wniosek, że kraj związkowy Hesja, przyznając Hessische Staatsweingüter GmbH Partiarisches Darlehen jako niezależną inwestycję działa niczym inwestor rynkowy.

Ponieważ jednak finansowanie kapitałowe nowych pomieszczeń produkcyjnych należy uważać za kolejną inwestycję kraju związkowego Hesja, nie można wykluczyć, że przyznając Partiarisches Darlehen kraj związkowy Hesja przyznaje korzyści GmbH i w obliczu środków przekazanych spółce w przeszłości nie działa niczym inwestor rynkowy.

W związku z tym na obecnym etapie nie można wykluczyć, że zastosowany środek stanowi pomoc operacyjną w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Komisja postanowiła więc w odniesieniu do wyżej wymienionego środka wszcząć procedurę określoną w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/99 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024