Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc Państwa C 57/2006 (ex NN 56/2006) - Finansowanie przedsiębiorstwa Hessische Staatsweingüter - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc Państwa C 57/2006 (ex NN 56/2006) - Finansowanie przedsiębiorstwa Hessische Staatsweingüter

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2007/C 19/02)

(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2007 r.)

Pismem z dnia 20 grudnia 2006 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Agriculture and Rural Development

Directorate H - Agricultural Legislation

Unit H.2 - Competition

Office: Loi 130 - 5/94A

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 76 72

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Pokrycie strat w przeszłości (do dnia 31 grudnia 2002 r.)

Do końca 1997 r. kraj związkowy Hesja pokrywał straty Hessische Staatsweingüter w całości w ramach corocznego budżetu. Od roku 1998 do roku 2002 Landesbetrieb Hessische Staatsweingüter przyznawane były kwoty na pokrycie strat. Kraj związkowy Hesja spłacił ponadto zobowiązania Hessische Staatsweingüter, które narosły do dnia 31 grudnia 2002 r.

Na podstawie otrzymanych informacji można wyliczyć, że kwoty przekazywane na rzecz przedsiębiorstwa w latach 1995- 2002 wyniosły łącznie 2.333.859 EUR. Władze Hesji przedłożyły kopie odpowiednich wyciągów z planów budżetowych, które potwierdzają przedstawione okoliczności.

Według władz heskich faktycznym beneficjentem udzielonej w przeszłości pomocy jest tzw. Betrieb gewerblicher Art (instytucja handlowa utworzona na mocy prawa publicznego i będąca w 100 % własnością kraju związkowego) jako prawny i gospodarczy następca Landesbetrieb Hessische Staatsweingüter. Ten Betrieb gewerblicher Art znajduje się w posiadaniu majątku trwałego służącego działalności winiarskiej.

Kapitalizacja spółki z o.o. (GmbH) w roku 2003 i kolejne dokapitalizowanie w roku 2004

W ramach restrukturyzacji działalności winiarskiej kraj związkowy Hesja przeznaczył 1 mln EUR na wyposażenie kapitałowe utworzonej w dniu 1 stycznia 2003 r. spółki Hessische Staatsweingüter GmbH, a pod koniec 2003 r. podjął decyzję o jej dokapitalizowaniu w wysokości 1.225 mln EUR.

Według informacji przekazanych przez władze heskie, podejmując dwie powyższe decyzje inwestycyjne kraj związkowy Hesja działał niczym inwestor rynkowy, który swoje decyzje inwestycyjne opiera na możliwych do przyjęcia prognozach wyników spółki, porównywalnych ze średnio- i długookresowymi przeciętnymi wynikami sektora. Kraj związkowy Hesja oraz Hessische Staatsweingüter GmbH nie uzgodniły żadnej gwarantowanej minimalnej stopy zwrotu z wniesionego kapitału.

Finansowanie kapitałowe nowych pomieszczeń produkcyjnych

Kraj związkowy Hesja udostępnia Hessische Staatsweingüter GmbH mającą charakter wkładu kapitałowego pożyczkę udziałowca (Partiarisches Darlehen) w wysokości 7,5 mln EUR, służącą sfinansowaniu nowych pomieszczeń produkcyjnych. Jest to pożyczka o stałej rocznej stopie oprocentowania wynoszącej 3,7 % i będzie na nią również przypadać część zysków spółki. Będzie ona spłacana od roku 2021 w ratach wynoszących rocznie 5 % jej wysokości.

Część środków została już w związku z finansowaniem nowych pomieszczeń produkcyjnych wypłacona, jednak według otrzymanych informacji zostaną one włączone do wspomnianej pożyczki i będą z mocą wsteczną podlegać tym samym warunkom.

OCENA

Pokrycie strat w przeszłości (do dnia 31 grudnia 2002 r.)

Kwoty otrzymane przez Hessische Staatsweingüter w związku z pokryciem strat w okresie do 31 grudnia 2002 r. stanowią pomoc państwa i na obecnym etapie wydają się stanowić pomoc operacyjną, która jest niezgodna ze wspólnym rynkiem.

W związku z tym Komisja ma wątpliwości co do zgodności wspomnianego wyżej środka pomocy z art. 87-89 Traktatu WE i postanowiła w odniesieniu do tego środka wszcząć postępowanie określone w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Kapitalizacja spółki z o.o. (GmbH) w roku 2003 i kolejne dokapitalizowanie w roku 2004

Po dokonaniu oceny dostępnych w chwili obecnej informacji nie można twierdzić, że kraj związkowy Hesja - nie wymagając minimalnej stopy zwrotu porównywalnej ze średnią osiąganą w sektorze lub równoważnej nieobciążonej ryzykiem stopie zwrotu osiąganej przez papiery wartościowe emitowane przez rząd federalny - działał niczym inwestor rynkowy. Brak minimalnej stopy zwrotu oznacza więc pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Uwolnienie Hessische Staatsweingüter od rocznych obciążeń (odsetek), które w innym przypadku spółka musiałaby ponosić, wydaje się na obecnym etapie stanowić pomoc operacyjną, która jest niezgodna ze wspólnym rynkiem.

W związku z tym Komisja ma wątpliwości co do zgodności wspomnianego wyżej środka pomocy z art. 87-89 Traktatu WE i postanowiła w odniesieniu do tego środka wszcząć postępowanie określone w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Finansowanie kapitałowe nowych pomieszczeń produkcyjnych

Po dokonaniu oceny dostępnych w chwili obecnej informacji można by wyciągnąć wniosek, że kraj związkowy Hesja, przyznając Hessische Staatsweingüter GmbH Partiarisches Darlehen jako niezależną inwestycję działa niczym inwestor rynkowy.

Ponieważ jednak finansowanie kapitałowe nowych pomieszczeń produkcyjnych należy uważać za kolejną inwestycję kraju związkowego Hesja, nie można wykluczyć, że przyznając Partiarisches Darlehen kraj związkowy Hesja przyznaje korzyści GmbH i w obliczu środków przekazanych spółce w przeszłości nie działa niczym inwestor rynkowy.

W związku z tym na obecnym etapie nie można wykluczyć, że zastosowany środek stanowi pomoc operacyjną w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Komisja postanowiła więc w odniesieniu do wyżej wymienionego środka wszcząć procedurę określoną w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/99 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.19.2

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc Państwa C 57/2006 (ex NN 56/2006) - Finansowanie przedsiębiorstwa Hessische Staatsweingüter - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 27/01/2007
Data ogłoszenia: 27/01/2007