Konkluzje w sprawie usprawnienia europejskich zdolności ochrony ludności.

Konkluzje Rady w sprawie usprawnienia europejskich zdolności ochrony ludności

(2005/C 304/01)

(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1. MAJĄC NA UWADZE:

– konkluzje Rady z dnia 7 stycznia 2005 r. w sprawie trzęsienia ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(1);

– plan działań Unii Europejskiej z dnia 31 stycznia 2005 r. dotyczący trzęsienia ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(2);

– konkluzje Rady z dnia 4 października 2004 r. w sprawie wzmocnienia ogólnego systemu ochrony ludności w Unii Europejskiej(3);

– konkluzje Rady z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie zapobiegania, przygotowania oraz odpowiedzi na ataki terrorystyczne(4);

– komunikat Komisji z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie usprawnienia wspólnotowego mechanizmu ochrony ludności(5);

– komunikat Komisji z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie wzmacniania zdolności reagowania UE na klęski żywiołowe i sytuacje kryzysowe w państwach trzecich(6);

– notę Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie kontynuacji planu działań UE w następstwie trzęsienia ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(7);

– notę Prezydencji z dnia 20 maja w sprawie kontynuacji planu działań UE w następstwie trzęsienia ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(8);

– konkluzje Prezydencji z Rady Europejskiej, która miała miejsce w Brukseli 16 i 17 czerwca 2005 r., w których wyrażono przekonanie o konieczności priorytetowego potraktowania w drugiej połowie 2005 r. wzmocnienia zdolności ochrony ludności, w szczególności w zakresie zasobów medycznych dostępnych w razie ataku bioterrorystycznego oraz rozwój zdolności szybkiego reagowania opartej na jednostkach ochrony ludności w Państwach Członkowskich(9).

2. UWZGLĘDNIAJĄC, że konsekwencje finansowe proponowanych usprawnień, a zwłaszcza wniosku w sprawie utworzenia instrumentu szybkiego reagowania i gotowości w poważnych sytuacjach kryzysowych, muszą być zgodne z ramami finansowymi na lata 2007-2013 oraz z zasadą pomocniczości.

3. POTWIERDZA potrzebę rozwoju zdolności szybkiego reagowania Unii Europejskiej w celu walki z klęskami żywiołowymi spowodowanymi siłami natury lub działalnością człowieka w Unii lub poza nią, w oparciu o zasoby krajowe i grupy przeszkolone w prowadzeniu wspólnych działań.

4. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE komunikat Komisji w sprawie usprawnienia wspólnotowego mechanizmu ochrony ludności, w którym określono krótkoi średnioterminowe propozycje mające na celu wzmocnienie współpracy europejskiej w ramach mechanizmu ochrony ludności.

5. WZYWA Komisję i Państwa Członkowskie do usprawnienia, w ramach ich kompetencji, europejskiej współpracy w dziedzinie ochrony ludności, także do wzmocnienia wspólnotowego mechanizmu ochrony ludności, tak aby zapewnić, że Unia Europejska jest w stanie szybko i skutecznie chronić ludność w przypadku wszelkiego typu sytuacji kryzysowych w Unii i poza nią.

6. PODKREŚLA ogólną rolę i odpowiedzialność Narodów Zjednoczonych w koordynowaniu pomocy międzynarodowej dla państw trzecich w dziedzinie ochrony ludności, tam gdzie jej ona udziela. UE powinna wspierać zdolności Narodów Zjednoczonych w zakresie koordynowania interwencji w państwach trzecich polegających na ochronie ludności. W tym sensie unijna zdolność szybkiego reagowania mogłaby przyczyniać się do wzmocnienia prowadzonego przez ONZ budowania zdolności instytucjonalnych w zakresie podejmowania szybkich działań w obliczu klęsk humanitarnych.

7. ZACHĘCA Komisję i Państwa Członkowskie do dalszego rozwijania, w ramach ich kompetencji, podejścia modułowego poprzez program określający scenariusze, oceny możliwości, plany operacyjne, szkolenia i ćwiczenia oraz wspólne metodologie oceny ryzyka, w ramach podejścia uwzględniającego wszelkie możliwe zagrożenia, naturalne lub spowodowane przez człowieka, w tym terroryzm. Program taki powinien być motorem działań w oparciu o zasadę pomocniczości i komplementarności oraz odpowiedzialności krajowej. Określone jednostki ochrony ludności są jednym z wielu znaczących zasobów szybkiego reagowania UE i będą działać niezależnie lub we współpracy bądź przy wsparciu innych organów UE lub instytucji międzynarodowych.

8. PODKREŚLA, że oceny, obejmujące oceny ryzyka, analizy braków, oraz doświadczenia nabyte w sytuacjach kryzysowych, podczas szkoleń i ćwiczeń, są podstawą decyzji o usprawnianiu zdolności reagowania UE.

9. ZACHĘCA Komisję i Państwa Członkowskie do podjęcia działań, w krótkim okresie, w następujących obszarach priorytetowych:

a) dalsza ocena zdolności w zakresie ochrony ludności, którą Państwa Członkowskie mogą sobie wzajemnie udostępniać w przypadku różnego rodzaju poważnych klęsk żywiołowych;

b) wypracowanie zdolności szybkiego reagowania w oparciu o jednostki ochrony ludności w Państwach Członkowskich i opracowanie w tym celu programu bazującego na zasadach pomocniczości i komplementarności; jednostki takie powinny być niezależne i samowystarczalne oraz działać w ramach odpowiedzialności krajowej, mogłyby być użyte samodzielnie lub dodatkowo z innymi wkładami;

c) dalsze rozwijanie działań szkoleniowych, ćwiczeń oraz wymiany ekspertów w celu stymulowania zdolności do współpracy oraz wspierania interoperacyjności;

d) opracowanie przed 31 grudnia 2005 r., oprócz oznaczeń krajowych, wspólnych oznaczeń UE dla personelu interwencyjnego i oceniającego/koordynującego na miejscu zdarzenia;

e) dalszy rozwój współpracy cywilno-wojskowej ze Sztabem Wojskowym UE, w szczególności z komórką cywilno-wojskową;

f) ulepszenie prowadzonej na miejscu oceny potrzeb poprzez wypracowanie wspólnej metodologii oceny, opartej na metodologiach uzgodnionych międzynarodowo, jeśli takie istnieją, oraz poprzez wzmacnianie zdolności do przeprowadzania oceny;

g) wzmacnianie możliwości ułatwiania koordynacji na miejscu i w sztabie, zarówno wewnątrz UE, jak i w relacjach z właściwymi organizacjami międzynarodowymi;

h) wzmacnianie powiązań między mechanizmem a systemem wczesnego ostrzegania na poziomie UE i ONZ;

i) dalsze prace nad ułatwieniem transportu w dziedzinie pomocy na rzecz ochrony ludności.

10. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE propozycję Komisji dotyczącą udostępnienia na potrzeby europejskiej współpracy konsularnej Ośrodka Monitoringu i Informacji (MIC), w celu udzielania wsparcia obywatelom UE będącym ofiarami kataklizmów w państwach trzecich.

11. WZYWA Komisję do jak najszybszego przedstawienia bardziej kompletnych propozycji dotyczących wzmacniania działań prewencyjnych, opartych na programie działań w zakresie ochrony ludności(10), na ramach działań na lata 2005-2015 z Hyogo(11), na planie działania Unii Europejskiej w sprawie trzęsień ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(12), oraz do usprawnienia systemów wykrywania i wczesnego ostrzegania, w szczególności na Morzu Śródziemnym i Oceanie Atlantyckim.

12. ZACHĘCA Komisję do jak najszybszego przedstawienia, nie później niż do października 2005 r., dalszych wniosków legislacyjnych dotyczących usprawnienia współpracy w dziedzinie ochrony ludności, w tym mechanizmu wspólnotowego, uwzględniających powyższe konkluzje.

13. POWRÓCI do zagadnienia unijnej zdolności szybkiego reagowania przed końcem 2005 r.

______

(1) 5187/05.

(2) 5788/05.

(3) 11549/04.

(4) 15232/04.

(5) 8430/05 - COM(2005) 137 wersja ostateczna.

(6) 8382/05 - COM(2005) 153 wersja ostateczna.

(7) 8204/05.

(8) 8961/1/98 REV 1.

(9) 10255/05.

(10) Decyzja Rady 1999/847/WE z dnia 9 grudnia 1999 r. ustanawiająca wspólnotowy program działań w dziedzinie ochrony ludności (Dz.U. L 327 z 21.12.1999, str. 53), zmieniona decyzją Rady 2005/12/WE z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U. L 6 z 8.1.2005, str. 7).

(11) Rezolucja w sprawie ram działania z Hyogo na lata 2005-2015: "Przygotowywanie narodów i wspólnot do klęsk", przyjęte 22 stycznia 2005 r. przez Światową Konferencję w sprawie ograniczania skutków katastrof (A.CONF.206/6).

(12) 5788/05.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.304.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje w sprawie usprawnienia europejskich zdolności ochrony ludności.
Data aktu: 01/12/2005
Data ogłoszenia: 01/12/2005