(2004/C 318/02)
(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2004 r.)
Komitet Regionów,
uwzględniając artykuł 265 ustęp 5 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz decyzję swego Prezydium z dnia 19 marca 2004 r. dotyczącą przygotowania projektu opinii na temat roli, jaką w rozwoju terytorialnym odgrywają tanie linie lotnicze, i polecenia Komisji ds. Polityki Spójności Terytorialnej, by podjęła prace przygotowawcze;
uwzględniając opinię (KR 388/2002 fin) z 9 kwietnia 2003 roku nt. spójności terytorialnej (sprawozdawca: Ramón Luis Valcárcel Siso, przewodniczący samorządu społeczności Murcji (ES/EPL));
uwzględniając swoją opinię z 15 maja 2002 dotyczącą wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego udzielania finansowego wsparcia Wspólnoty w celu poprawienia wpływu na środowisko systemu przewozu ładunków (COM(2002) 54 fin - 2002/0038 COD) (KR 103/2002 fin)(1);
uwzględniając swoją opinię perspektywiczną dotyczącą zdolności przeładunkowych lotnisk regionalnych (KR 393/2002)(2) przyjętą 2 lipca 2003 roku (sprawozdawca: Bob Verburg, wicegubernator prowincji Noord-Holland, NL, EPL);
uwzględniając wytyczne do stosowania artykułów 92 i 93 Traktatu WE oraz artykułu 61 porozumienia EOG w kwestii pomocy państwa w sektorze lotniczym COM (1994) 350 final;
uwzględniając orzeczenia C-159/91 i C-160/91 Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17 lutego 1993 r., dotyczące sprawy "Christian Poucet przeciwko Assurances Générales de France and Caisse Mutuelle Régionale du Languedoc-Roussillon" oraz C-82/01 z dnia 24 października 2002 roku dotyczące sprawy "Aéroports de Paris przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich";
uwzględniając projekt opinii (KR 63/2004 rev.1), przyjęty przez Komisję ds. Polityki Spójności Terytorialnej 5 maja 2004 r. (sprawozdawca: Gordon Keymer, przewodniczący rady okręgu Tandridge (UK/EPL));
oraz zważywszy na to, że:
1) gwałtowny rozwój tanich linii lotniczych w Europie pozwolił na stworzenie sieci usług, zapewniających międzyregionalne, bezpośrednie połączenia lotnicze, jak również połączenia z regionów do międzynarodowych lotnisk centralnych;
2) trwający rozwój tej sieci ma wyraźny i niekwestionowany wymiar regionalny; ułatwia połączenia międzyregionalne; sprzyja mobilności obywateli, stanowi zachętę dla rozwoju gospodarczego i wzrostu zatrudnienia, promuje turystykę, a w szczególności wspiera odrodzenie regionów peryferyjnych i słabiej rozwiniętych, i dlatego też ma pozytywny wpływ na spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną w Europie;
3) podjęta ostatnio decyzja Komisji Europejskiej w sprawie Ryanair/Charleroi (Belgia) potwierdza poparcie Komisji dla dalszego rozwoju sektora tanich linii lotniczych, mimo że unaoczniła ona niepewność, odnośnie przyszłego rozwoju międzyregionalnych połączeń lotniczych, istniejącą dla regionów, ich lotnisk i linii oferujących tanie usługi, jak również społeczności przedsiębiorców i zwykłych obywateli;
4) wprowadzone przez Komisję europejskie zasady konkurencji i pomocy rządowej stawiają pod znakiem zapytania trafność nakładów inwestycyjnych poniesionych przez regiony na infrastrukturę lotniskową oraz przez linie lotnicze na tanie usługi lotnicze;
5) ta sytuacja istotnie osłabia szanse władz publicznych na skierowanie inwestycji sektora publicznego w infrastrukturę lotniskową i usługi lotnicze, tam gdzie wynika to z potrzeby ulepszenia gospodarczej, społecznej i terytorialnej spójności na terenie Unii Europejskiej;
na 55. sesji plenarnej w dn. 16 i 17 czerwca 2004 r. (posiedzenie z dn. 17 czerwca), przyjął następującą opinię:
Stanowisko Komitetu Regionów
Wprowadzenie
Komitet Regionów
Bruksela, 17 czerwca 2004 r.
Przewodniczący | |
Komitetu Regionów | |
Peter STRAUB |
______
(1) Dz.U. C 278 z 14.11.2002, str. 15.
(2) Dz.U. 256 z 24.10.2003, str. 47.
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2004.318.7 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia z własnej inicjatywy na temat tanich linii lotniczych i rozwoju terytorialnego. |
Data aktu: | 17/12/2004 |
Data ogłoszenia: | 22/12/2004 |