Zmiana rozporządzenia w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 2 sierpnia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2022 r. poz. 1624 oraz z 2023 r. poz. 261) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1143) w § 3 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w pkt 1 lit. d-h otrzymują brzmienie:

"d) tor wodny Świnoujście - Szczecin o długości 67,13 km (licząc od punktu o współrzędnych podanych w układzie "WGS-84" φ = 53°55'45,6"N, λ = 14°16'40,5"E w kierunku południowym), z odpowiednimi poszerzeniami na łukach toru, przy mijankach i obrotnicach oraz na odcinkach przejściowych, o podanych parametrach na odcinkach prostych:

– od km 0 do km 3,1 o szerokości od 210 m do 150 m i głębokości technicznej:

–– od km 0 do km 2,95: 14,5 m,

–– od km 2,95 do km 3,1: 13 m,

– od km 3,1 do km 5,13 o szerokości od 150 m do 90 m i głębokości technicznej 13 m,

– od km 5,13 do km 17,00 o szerokości 110 m i głębokości technicznej:

–– od km 5,13 do km 5,14: 13 m,

–– od km 5,14 do km 17: 12,5 m,

– od km 17,00 do km 41,20 o szerokości 100 m i głębokości technicznej 12,5 m,

– od km 41,20 do km 55,40 o szerokości 110 m i głębokości technicznej 12,5 m,

– od km 55,40 do km 64,00 o szerokości 100 m i głębokości technicznej 12,5 m,

– od km 64,00 do km 66,00 o szerokości 90 m i głębokości technicznej 12,5 m,

– od km 66,00 do km 67,13 o szerokości 100 m i głębokości technicznej 12,5 m,

e) Kanał Grabowski o długości 0,34 km (pomiędzy obrotnicami przy Przesmyku Orlim i na wysokości Kanału Dębickiego), o szerokości minimalnej 100 m i głębokości technicznej 12,5 m,

f) Odra Zachodnia o długości 2,01 km (licząc od południowego końca Kanału Grabowskiego do południowego krańca Wyspy Grodzkiej) z odpowiednimi poszerzeniami o podanych parametrach na odcinkach:

– od km 0,00 do km 0,42 o szerokości od 180 m do 100 m i głębokości technicznej 12,5 m, - od km 0,42 do km 0,59 o szerokości od 100 do 120 m i głębokości technicznej 12,5 m,

– od km 0,59 do km 0,98 o szerokości od 100 do 80 m i głębokości technicznej 9,7 m, - od km 0,98 do km 2,01 o szerokości 80 m i głębokości technicznej 7,0 m,

g) tor wodny w Kanale Polickim (Wąski Nurt) o długości 5,12 km, o podanych parametrach na odcinkach: - od km 0 do km 3,94 o szerokości 70 m i głębokości technicznej 4,5 m,

– od km 3,94 do km 4,85 o szerokości 100 m i głębokości technicznej 12,5 m,

– od km 4,85 do km 4,97 o szerokości od 160 m do 130 m i głębokości technicznej 12,5 m,

– od km 4,97 do km 5,12 o szerokości od 130 m do 140 m i głębokości technicznej 12,5 m,

h) tor wodny w Kanale Wietlina (Ciasny Nurt) o długości 2,58 km, szerokości 70 mi głębokości technicznej 4,5 m;";

2)
w pkt 9:
a)
lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) pławy świetlne - 46 szt.,",

b)
lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) pławy świetlne zimowe - 22 szt.,";

3)
w pkt 13 w lit. e w tiret trzecim średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. f w brzmieniu:

"f) Port Szczecin:

– umocnienie skarpy podwodnej toru wodnego o długości:

–– 50 m przy nabrzeżu Huk,

–– 266,5 m przy nabrzeżu Żeglarskim,

–– 91 m przy nabrzeżu BON,

–– 200 m przy nabrzeżu Gnieźnieńskim,

– umocnienie brzegowe o długości:

–– 464,1 m wzdłuż wyspy Radolin,

–– 634 m wzdłuż wysp Wielka Kępa oraz przy Orlim Przesmyku,

–– 364,6 m wzdłuż północnego cypla wyspy Ostrów Grabowski;";

4)
w pkt 14 lit. c i d otrzymują brzmienie:

"c) kotwicowisko "Raduń" o powierzchni 0,044 km2 i głębokości od 8,0 m do 11,8 m,

d) kotwicowisko "Inoujście" o powierzchni 0,086 km2 i głębokości od 2,0 m do 13,5 m;";

5)
pkt 15 i 16 otrzymują brzmienie:

"15) pola refulacyjne przy torze wodnym Świnoujście - Szczecin:

a) pole "D" - na km 15,10 o powierzchni 127 ha, wraz z przystanią składającą się z 6 stalowych dalb cumowniczo-odbojowych, stalowej estakady i kładek komunikacyjnych,

b) pole "wyspa W 28" - na km 28,00 w odległości około 3,2 km na wschód od toru, o powierzchni 248,8 ha, wraz z:

– przystanią dla statków składającą się z sześciu stalowych dalb cumowniczo-odbojowych, grodzy oraz dwoma światłami nawigacyjnymi,

– przystanią dla refulerów składającą się z trzech stalowych dalb cumowniczo-odbojowych oraz dwoma światłami nawigacyjnymi,

– oznakowaniem nawigacyjnym wokół wyspy w postaci trzech pław świetlnych,

c) pole "Chełminek" - na km 35,68 o powierzchni 19,5 ha, wraz z przystanią składającą się z czterech stalowych dalb cumowniczo-odbojowych,

d) pole "Mańków" - na km 43,83 o powierzchni 141 ha, wraz z przystanią składającą się z czterech stalowych dalb cumowniczo-odbojowych, stalowej estakady i kładek komunikacyjnych,

e) pole "Dębina" - od km 59,09 do km 60,19 o powierzchni 31 ha;

16) obrotnice:

a) w Porcie Świnoujście:

– na km 1,72 (obrotnica o nieregularnych kształtach zbliżonych do elipsy, o maksymalnej długości 458 m, maksymalnej szerokości 401 m i głębokości od 10,0 m do 14,5 m),

– na km 3,27 (obrotnica południowa o średnicy 250 m i głębokości 13,0 m),

– na km 4,90 (obrotnica Mielińska w kształcie elipsy o osi krótszej o długości 420 m oraz o osi dłuższej o długości 525 m i głębokości 13,0 m),

b) na wysokości Polic - na km 49,73 (obrotnica w kształcie elipsy o osi krótszej o długości 350 m oraz osi dłuższej o długości 825 m i głębokości 12,5 m),

c) przy Przesmyku Orlim na Przekopie Mieleńskim u wejścia do Kanału Grabowskiego (obrotnica o średnicy 362 m i głębokości 12,5 m),

d) w porcie Szczecin:

– na połączeniu Kanału Grabowskiego i Basenu Dębickiego (obrotnica o średnicy 220 m i głębokości 12,5 m), - uwejściadoKanałuGrodzkiegoprzedNabrzeżemBelgijskim(obrotnicaośrednicy206migłębokości9,7m);";

6)
po pkt 16 dodaje się pkt 16a w brzmieniu:

"16a) mijanki:

a) Zalew Szczeciński - od Bramy Torowej nr 2 do Bramy Torowej nr 3 o długości 5 km, szerokości 250 m i głębokości 12,5 m,

b) Police - na południe od obrotnicy na wysokości Polic, styczna do tej obrotnicy, o długości 1,35 km, szerokości 220 m i głębokości 12,5 m;";

7)
pkt 24 otrzymuje brzmienie:

"24) system oświetlenia brzegowego (6 świateł - falochron centralny portu Świnoujście, 26 świateł - falochron wschodni Portu Świnoujście, 5 świateł - ostroga osłaniająca wejście do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, 92 światła - Kanał Mieliński i Kanał Piastowski, 1 światło - Radolin, 3 światła - Wielka Kępa);".

§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób z niepełnosprawnością uprawnionych do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.1679

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
Data aktu: 02/08/2023
Data ogłoszenia: 23/08/2023
Data wejścia w życie: 07/09/2023