Statut Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 9 września 2010 r.
w sprawie statutu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

Na podstawie art. 1 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1770 i 2020) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2010 r. 2

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

NARODOWEGO CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, zwane dalej "Centrum", działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1770 i 2020), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
2. 
Statut określa:
1)
szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów Centrum, o których mowa w art. 3 ustawy;
2)
organizację Biura Centrum;
3)
wartość majątku, powyżej której rozporządzanie nim przez Dyrektora Centrum wymaga zgody Rady Centrum, zwanej dalej "Radą".

Rozdział  2

Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy organów Centrum

§  2. 
1. 
Dyrektor Centrum, zwany dalej "Dyrektorem", kieruje działalnością Centrum i reprezentuje je na zewnątrz oraz wykonuje inne zadania określone w ustawie.
2. 
Do zadań Dyrektora należy:
1)
przygotowanie i przedstawienie do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanemu dalej "Ministrem", projektu rocznego planu działalności Centrum;
2)
przygotowanie i, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady, przedstawienie Ministrowi do zatwierdzenia projektu rocznego planu finansowego Centrum i planu finansowego w układzie zadaniowym na dany rok obrotowy oraz na 2 kolejne lata, z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla przedłożenia materiałów do projektu ustawy budżetowej;
3)
przygotowanie i przedstawianie Ministrowi planu ewaluacji, o której mowa w art. 31 ust. 1 ustawy, oraz informacji o jej wynikach;
4)
występowanie do Ministra z wnioskami o przyznanie dotacji celowych dla Centrum;
5)
przeprowadzanie konkursów na stanowisko zastępcy Dyrektora;
6)
podejmowanie decyzji w sprawach związanych z realizacją strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych oraz realizacją innych zadań Centrum;
7)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem projektów finansowanych lub współfinansowanych przez Centrum;
8)
zawieranie umów w sprawach należących do zakresu działania Centrum, z zastrzeżeniem ust. 3;
9)
dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Centrum;
10)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów ustawy.
3. 
Zgody Rady wymaga zawieranie umów dotyczących rozporządzania majątkiem Centrum o wartości przekraczającej równowartość w złotych kwoty 250.000 euro, obliczonej na podstawie średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski według stanu z dnia poprzedzającego dzień wystąpienia o zgodę.
§  3. 
1. 
Dyrektor działa przy pomocy:
1)
zastępców Dyrektora;
2)
głównego księgowego Centrum;
3)
kierowników komórek organizacyjnych Biura Centrum.
2. 
Dyrektor wyznacza zastępcę Dyrektora, który kieruje działalnością Centrum i reprezentuje je na zewnątrz w czasie nieobecności Dyrektora lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków.
3. 
Dyrektor udziela zastępcom Dyrektora pełnomocnictw do reprezentowania Centrum na zewnątrz w sprawach określonego rodzaju. Zastępcy Dyrektora działają w granicach udzielonych pełnomocnictw.
4. 
Dyrektor udziela zastępcom Dyrektora upoważnień do wykonywania czynności określonego rodzaju, w tym zarządzania sprawami Centrum. Zastępcy Dyrektora działają w granicach udzielonych upoważnień.
5. 
Dyrektor może udzielać pełnomocnictw i upoważnień, o których mowa w ust. 3 i 4, także innym pracownikom Centrum.
6. 
Zastępcy Dyrektora mogą udzielać dalszych pełnomocnictw i upoważnień innym pracownikom Centrum.
7. 
Zastępcy Dyrektora sprawują nadzór nad wyznaczonymi przez Dyrektora obszarami działalności Centrum.
§  4. 
1. 
Rada działa na podstawie ustawy, niniejszego statutu oraz uchwalonego przez nią regulaminu.
2. 
Rada wykonuje swoje zadania kolegialnie.
§  5. 
1. 
Rada wyraża opinie w sprawach określonych w ustawie oraz wyraża zgodę na rozporządzanie majątkiem Centrum o wartości, o której mowa w § 2 ust. 3.
2. 
Do zadań Rady należy:
1)
przygotowywanie i przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia projektów strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, z zastrzeżeniem art. 17 pkt 1 ustawy;
2)
wyrażanie opinii w sprawach projektów rocznego planu finansowego oraz rocznego planu działalności Centrum;
3)
wyrażanie opinii w sprawach rocznych sprawozdań finansowych i rocznych sprawozdań z działalności Centrum oraz sprawozdań z realizacji strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, z zastrzeżeniem art. 17 pkt 4 ustawy;
4)
wyrażanie opinii w sprawie realizacji innych działań Centrum niż określone w pkt 2 i 3;
5)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów ustawy.
§  6. 
1. 
Minister zwołuje, otwiera i przewodniczy pierwszemu posiedzeniu nowo wybranej Rady do chwili wyboru jej przewodniczącego.
2. 
Rada na pierwszym posiedzeniu ustanawia regulamin Rady określający szczegółowy tryb jej działania, tryb wyboru przewodniczącego oraz powołania komisji Rady.
3. 
Rada wybiera przewodniczącego na pierwszym posiedzeniu.
4. 
Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący. W razie niemożności zwołania posiedzenia przez przewodniczącego posiedzenie Rady zwołuje członek Rady wyznaczony przez przewodniczącego.
5. 
W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, bez prawa głosu, Dyrektor, zastępcy Dyrektora, eksperci, członkowie zespołów ekspertów oraz osoby zaproszone przez przewodniczącego.
6. 
Do realizacji zadań Rady przewodniczący powołuje spośród członków Rady komisje Rady do spraw:
1)
finansów;
2)
realizacji strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych;
3)
realizacji innych zadań Centrum.
7. 
Rada powołuje komisję odwoławczą Rady, która rozpatruje odwołania od decyzji Dyrektora w sprawie przyznania lub odmowy przyznania środków finansowych na wykonanie projektów, z zastrzeżeniem art. 17 pkt 10 ustawy.
§  7. 
1. 
Z posiedzeń Rady sporządza się protokół, który podpisuje osoba prowadząca posiedzenie.
2. 
Przewodniczący Rady zatwierdza protokół posiedzenia Rady i przekazuje go Dyrektorowi, a jego kopię Ministrowi.
3. 
Protokoły oraz uchwały Rady przechowuje się w Biurze Centrum.
4. 
Obsługę Rady wykonuje Biuro Centrum.
§  8. 
1. 
Komitet Sterujący do spraw badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa, zwany dalej "Komitetem Sterującym", koordynuje realizację badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa.
2. 
Do zadań Komitetu Sterującego należy:
1)
przygotowywanie i przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia projektów strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, w ramach których są realizowane badania naukowe lub prace rozwojowe na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa;
2)
określanie zakresów tematycznych badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa;
3)
ogłaszanie konkursów na wykonanie projektów w zakresie badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa;
4)
rozpatrywanie odwołań od decyzji Dyrektora w sprawie przyznania lub odmowy przyznania środków finansowych na wykonanie projektów, o których mowa w pkt 3;
5)
dokonywanie końcowej oceny merytorycznej projektów, o których mowa w pkt 3;
6)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów ustawy.
§  9. 
1. 
Minister zwołuje, otwiera i przewodniczy pierwszemu posiedzeniu nowo wybranego Komitetu Sterującego do chwili wyboru jego przewodniczącego.
2. 
Komitet Sterujący na pierwszym posiedzeniu ustanawia regulamin Komitetu Sterującego określający szczegółowy tryb jego działania oraz tryb wyboru przewodniczącego.
3. 
Komitet Sterujący wybiera przewodniczącego na pierwszym posiedzeniu.
4. 
Posiedzenia Komitetu Sterującego zwołuje przewodniczący. W razie niemożności zwołania posiedzenia przez przewodniczącego posiedzenie zwołuje członek Komitetu Sterującego wyznaczony przez przewodniczącego.
5. 
W posiedzeniach Komitetu Sterującego mają prawo uczestniczyć, bez prawa głosu, Dyrektor, zastępcy Dyrektora, członkowie zespołów ekspertów oraz eksperci, jeżeli spełniają wymogi określone w art. 12 ust. 2 ustawy oraz posiadają poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą "tajne".
§  10. 
1. 
Z posiedzeń Komitetu Sterującego sporządza się protokół, który podpisuje osoba prowadząca posiedzenie.
2. 
Przewodniczący Komitetu Sterującego zatwierdza protokół posiedzenia Komitetu Sterującego i przekazuje go Dyrektorowi, a jego kopię Ministrowi.
3. 
Protokoły oraz uchwały Komitetu Sterującego przechowuje się w Biurze Centrum.
4. 
Obsługę Komitetu Sterującego wykonuje Biuro Centrum.

Rozdział  3

Organizacja Biura Centrum

§  11. 
1. 
W skład Biura Centrum wchodzą:
1)
komórki organizacyjne właściwe do spraw:
a)
zarządzania strategicznymi programami badań naukowych i prac rozwojowych,
b)
instrumentów wsparcia inwestycji gospodarczych,
c)
transferu wyników badań naukowych i prac rozwojowych do gospodarki,
d)
zarządzania programami badań aplikacyjnych,
e)
zarządzania programami obejmującymi finansowanie badań naukowych lub prac rozwojowych oraz działań przygotowujących do wdrożenia wyniki badań naukowych lub prac rozwojowych,
f)
zarządzania realizacją badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa,
g)
międzynarodowej współpracy naukowej,
h)
analiz i ewaluacji,
i)
informacji i promocji,
j)
organizacyjno-administracyjnych,
k)
kontrolnych,
l)
finansowo-księgowych,
m)
prawnych;
2)
stanowisko samodzielne - główny księgowy Centrum.
2. 
Bezpośredni nadzór nad komórkami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-k i lit. m, sprawują Dyrektor lub zastępcy Dyrektora - na zasadach określonych w regulaminie organizacyjnym Biura Centrum.
3. 
Bezpośredni nadzór nad komórką właściwą do spraw finansowo-księgowych sprawuje główny księgowy Centrum.
4. 
Dyrektor może tworzyć samodzielne stanowiska pracy lub zespoły problemowe o charakterze stałym lub doraźnym, określając nazwę, skład osobowy zespołu, zakres zadań i tryb pracy.
5. 
Szczegółową organizację i sposób działania Biura Centrum, w tym nazwy oraz zadania komórek organizacyjnych, określa regulamin organizacyjny Biura Centrum nadawany przez Dyrektora.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2255).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 sierpnia 2007 r. w sprawie nadania statutu Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. poz. 1049), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. poz. 616).

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.201 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Statut Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Data aktu: 09/09/2010
Data ogłoszenia: 07/02/2020
Data wejścia w życie: 01/10/2010