Przepisy ogólne
Ośrodek szkolenia kierowców
– o powierzchni nie mniejszej niż 25 m2,
– wyposażoną w stoliki i miejsca siedzące dla każdej osoby biorącej udział w szkoleniu,
– oświetloną, ogrzewaną i przewietrzaną,
– odizolowaną od innych pomieszczeń,
- w zakresie każdej z kategorii prawa jazdy określonej w zaświadczeniu o wpisie do rejestru działalności regulowanej będącej zakresem szkolenia;
Szkolenie osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
- jeżeli pojazd jest wyposażony w wystarczającą ilość miejsc siedzących.
Ośrodki egzaminowania
Egzaminowanie osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
- pod warunkiem, że ich obecność nie zakłóca i nie utrudnia przebiegu egzaminu.
- pod warunkiem, że ich obecność nie zakłóca i nie utrudnia przebiegu egzaminu.
- pod warunkiem, że ich obecność nie zakłóca i nie utrudnia przebiegu egzaminu.
Kurs kwalifikacyjny dla instruktorów nauki jazdy
– dane osobowe kandydata na instruktora lub instruktora wraz z kategoriami, w zakresie których jest szkolony i datę urodzenia lub nr PESEL - jeżeli kandydat na instruktora lub instruktor go posiada,
– rodzaj szkolenia (podstawowe, dodatkowe),
– wykaz zajęć teoretycznych,
– wykaz osób prowadzących zajęcia teoretyczne;
Egzaminowanie instruktorów nauki jazdy
Kurs kwalifikacyjny dla egzaminatorów
– dane osobowe kandydata na egzaminatora lub egzaminatora wraz z kategoriami, w zakresie których jest szkolony, i datę urodzenia lub nr PESEL - jeżeli kandydat na egzaminatora lub egzaminator go posiada,
– rodzaj szkolenia (podstawowe, dodatkowe),
– wykaz zajęć teoretycznych,
– wykaz osób prowadzących zajęcia teoretyczne;
Egzaminowanie egzaminatorów
Dokumenty stwierdzające posiadanie uprawnień przez instruktorów i egzaminatorów
Przepisy przejściowe i końcowe
tabela
| Poz. | Rodzaj uprawnienia | Rodzaj pojazdu | |
| 1 | 2 | 3 | |
| 1 | KATEGORIA | C | samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 10 t i długości co najmniej 7 m |
| 2 | C1 | samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 4 t i nieprzekraczającej 7,5 t | |
| 3 | D | autobus przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nie mniejszej niż 9 m | |
| 4 | D1 | autobus przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nie mniejszej niż 5 m | |
| 5 | B+E | pojazd, o którym mowa w art. 88 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1 t, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów przekracza 3,5 t | |
| 6 | C+E | zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 18 t i długości co najmniej 12 m złożony z samochodu ciężarowego określonego w poz. 5 i przyczepy lub ciągnika siodłowego i naczepy | |
| 7 | C1+E | zespół pojazdów o długości co najmniej 8 m, złożony z samochodu ciężarowego określonego w poz. 6 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 2 t | |
| 8 | D+E | autobus określony w poz. 7 z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1,25 t | |
| 9 | D1+E | autobus określony w poz. 8 z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1,25 t | |
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia załącznika nr 2 dyrektywy Rady nr 91/439/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie praw jazdy (Dz. Urz. WE L 237 z 24. 08.1991, str. 1, z późn. zm.).
Dane dotyczące ogłoszenia powyższego aktu dotyczą jego ogłoszenia w Polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497.
ZAŁĄCZNIKI
PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA KIEROWCÓW LUB MOTORNICZYCH
Charakterystyka absolwenta kursu
– alkoholu lub innego podobnie działającego środka,
– wahań stanu emocjonalnego,
– zmęczenia;
Plan nauczania
Zasady przeprowadzania egzaminu wewnętrznego
INSTRUKCJA PRZEPROWADZANIA EGZAMINÓW PAŃSTWOWYCH NA PRAWO JAZDY LUB POZWOLENIE
Warunki i tryb przeprowadzania egzaminów
- stosując zasady określone w ust. 5 pkt 1.
Zasady przeprowadzania egzaminów teoretycznych
Tabela 1
| Poz. | Kategoria prawa jazdy | Zakres pytań w teście zasadniczym | Zakres pytań w teście specjalistycznym | Dopuszczalna liczba błędów w teście zasadniczym | Dopuszczalna liczba błędów w teście specjalistycznym | Łączna dopuszczalna liczba błędów |
Czas trwania egzaminu (min) |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
| 1 | B lub B1 | 1-18 | - | 2 | - | 2 | 25 |
| 2 | A, A1 lub T | 1-12 | 1-6 | - | - | 2 | 25 |
| 3 | C, C1, D lub D1 | - | 1-18 | - | 2 | 2 | 25 |
Zasady przeprowadzania egzaminu praktycznego
Tabela 2
| Poz. | Zadania egzaminacyjne | Kategorie prawa jazdy |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy | Wszystkie |
| 2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu | B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 3 | Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem) | C, C1,D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 4 | Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem - wyjazd przodem lub wjazd przodem - wyjazd tyłem) | C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 5 | Parkowanie równoległe (wjazd tyłem - wyjazd przodem) | C, C1, D, D1 |
| 6 | Zawracanie | C, C1 |
| 7 | Ruszanie z miejsca do przodu na Wzniesieni | A, A1, B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 8 | Slalom (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami) | A, A1 |
Tabela 3
| Poz. | Nr zestawu | Pozycja zadania w tabeli 2 | Kategoria |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1 | 1 | 3, 4 - wjazd tyłem | C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 2 | 2 | 3, 5 | C, C1, D, D1 |
| 3 | 3 | 4 - wjazd przodem, 6 | C, C1 |
| 4 | 4 | 4 - wjazd przodem, 7 | C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 5 | 5 | 5, 7 | C, C1, D, D1 |
| 6 | 6 | 4 - wjazd tyłem, 6 | C, C1 |
Tabela 4
| Poz. |
Poz. zadania z tabeli 2 |
Kryteria |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | 1 |
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić: a) poziom oleju w silniku, b) poziom płynu chłodzącego, c) poziom płynu hamulcowego, d) poziom płynu w spryskiwaczach, e) działanie sygnału dźwiękowego, f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych, g) działanie świateł mijania, h) działanie świateł drogowych, i) działanie świateł hamowania "STOP", j) działanie świateł cofania, k) działanie świateł kierunkowskazów, l) działanie świateł awaryjnych, m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych, - jeżeli występuje, Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut. Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego. Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. f-m. W przypadku jeżeli ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego. |
|
2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie czy drzwi pojazdu są zamknięte, - w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem - w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, - w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem, - zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy, - jeżeli występuje, | ||
|
3) dodatkowo dla kategorii A, A1: a) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku jeżeli pojazd jest w niego wyposażony), b) zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez pomocy silnika, c) podparcie motocykla na podpórce, | ||
|
4) dodatkowo dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E: a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku, b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok przyczepy) - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 min, Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania: - podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę, - cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia, - regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia), - dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem, - podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona. | ||
|
5) dodatkowo dla kategorii D, D+E, D1, D1+E sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia. | ||
| 2 | 2 |
1) pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli nr 9, 2) upewnienie się o możliwości jazdy, a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, 3) płynne ruszenie, a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony, b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika, 4) dla kategorii B, B1, C, C1, D1 - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka), 5) dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E: a) płynna jazda do przodu pasem ruchu, b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut, 6) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B1 i B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu), 7) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek, 8) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu: a) w przypadku kategorii B i B1 w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu, b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania. |
| 3 | 3,4 |
1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 10, 2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, 3) w czasie wykonania zadania: a) możliwa jedna korekta toru jazdy, b) pojazd nie może: - wyjechać poza określony obszar wjazdu, - naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko, - potrącić pachołków lub tyczek, 4) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska. |
| 4 | 5 |
1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 10, 2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, 3) w czasie wykonywania zadania: a) możliwa jedna korekta toru jazdy, b) pojazd nie może: - naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), oraz - najechać na krawężnik, 4) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska. |
| 5 | 6 |
1) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, 2) sposób zawracania: a) nie więcej niż 3 zmiany kierunku jazdy, b) nienajeżdżanie na krawężniki (dopuszcza się dotknięcie i dojechanie do krawężnika). |
| 6 | 7 | Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go. |
| 7 | 8 |
1) upewnienie się o możliwości jazdy: a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika, 2) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2 -krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków, 3) upewnianie się o możliwości skręcenia. |
Tabela 5
| Poz. | Zadania egzaminacyjne |
| 1 | 2 |
| 1 | Przygotowanie dojazdy i ruszenie z miejsca |
| 2 | Jazda do przodu i tyłu po prostej i łuku |
| 3 | Dojazd do zwrotnicy i ustawienie jej na pożądany kierunek oraz przejazd |
| 4 | Dojazd do stojącego wagonu i ich połączenie mechaniczne oraz elektryczne |
| 5 | Przejazd wagonem wieloczłonowym lub składem co najmniej 2-wagonowym |
| 6 | Jazda awaryjna jednym wagonem lub przy wykorzystaniu jednej z grup silników |
| 7 | Przejazd przez myjnię wagonów |
| 8 | Wjazd na stanowisko postojowe |
Tabela 6
| Poz. |
Poz. zadania z tabeli 5 |
Kryteria |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | 1 | 1) właściwe ustawienie fotela i lusterek, |
|
2) sprawdzenie: a) połączenia wagonów, b) działania hamulców, pantografu, przetwornicy, piasecznic, oświetlenia wagonu, c) mechanizmu otwierania i zamykania drzwi wagonów, 3) upewnienie się o możliwości jazdy, 4) płynne ruszenie |
||
| 2 | 2 | Płynna jazda do przodu i tyłu, zatrzymanie wagonu w określonych miejscach |
| 3 | 3 |
1) zatrzymanie wagonu przed zwrotnicą w odległości nie mniejszej niż 0,5 m, 2) właściwe ustawienie zwrotnicy i odpowiedni najazd na iglicę zwrotnicy |
| 4 | 4 |
1) dojazd do stojącego wagonu na odległość nie większą niż 0,1 m, 2) właściwe połączenie wagonów |
| 5 | 5, 6 |
1) płynna jazda, przejazd pod izolatorem sekcyjnym, 2) właściwa kolejność wykonywania czynności umożliwiających: a) jazdę jednym sprawnym wagonem, b) przy wykorzystaniu jednej z grup silników |
| 6 | 7, 8 |
1) właściwe przygotowanie wagonu do przejazdu przez myjnię oraz utrzymanie odpowiedniej prędkości przejazdu przez nią, 2) zatrzymanie wagonu w odpowiednim miejscu na stanowisku postojowym oraz jego zabezpieczenie na okres postoju |
Tabela 7
| Poz. | Zadania egzaminacyjne |
| 1 | 2 |
| 1 | Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego |
| 2 |
Jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi: a) o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, b) posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. |
| 3 | Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu. |
| 4 |
Przejazd przez skrzyżowania: a) równorzędne (trzy- i czterowlotowe), b) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A7, B 20, D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c), c) z sygnalizacją świetlną, d) na których ruch odbywa się wokół wyspy, e) dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*) |
| 5 | Przejazd przez przejścia dla pieszych |
| 6 |
W przypadku egzaminu dla kategorii B i B1 prawa jazdy wykonanie: a) jednego z następujących manewrów parkowania: - prostopadłe - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego, - skośne - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego, - równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - możliwa jedna korekta toru jazdy) - wjazd tyłem - wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik, b) manewru zawracania na drodze jednojezdniowej - dwukierunkowej - możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.) - zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego - miejsce do zawracania wyznacza egzaminator. W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania. |
| 7 | Przejazd przez torowisko tramwajowe**) i kolejowe*), przejazd przez tunel*) oraz obok przystanku tramwajowego**) i autobusowego |
| 8 |
Wykonanie manewrów: a) wyprzedzania, omijania, wymijania (dla kategorii A, A1 przy prędkości co najmniej 50 km/h), b) zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, oraz zawracania na skrzyżowaniu, |
| 9 | Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) - manewr nie dotyczy kategorii T prawa jazdy. |
| 10 |
Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych - obowiązkowo w zakresie kategorii A1 i A prawa jazdy, w przypadku pozostałych kategorii nieobowiązkowe: - w przypadku kategorii A i A1 prawa jazdy hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla, - manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania. |
| 11 | Rozprzęganie pojazdu przyczepą - zadanie realizowane po powrocie na plac manewrowy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 7 minut. |
|
Czynności wykonywane podczas rozprzęgania: - zaciągnięcie hamulca awaryjnego pojazdu silnikowego i unieruchomienie silnika, - zabezpieczenie pojazdu silnikowego i przyczepy przed samoczynnym przemieszczeniem się (użycie klinów lub hamulca postojowego przyczepy), - odłączenie przewodów elektrycznych i hamulcowych we właściwej kolejności (zabezpieczenie ich przed zabrudzeniem poprzez umieszczenie ich we właściwym miejscu), - wysunięcie podpory jeżeli zaczep przyczepy jest wyposażony w podporę, - rozłączenie pojazdu z przyczepą (odjechanie pojazdem), - ustawienie pojazdu obok przyczepy. Zadanie może być zrealizowane także po wykonaniu zadań na placu manewrowym. |
*) Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania.
**) Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.
Tabela 8
| Poz. | Rodzaj uprawnień | Minimalny czas trwania jazdy w ruchu drogowym [min] |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 |
Prawo jazdy kategorii: - A1, A, B+E, T, - B1, B - C1, C, D1, D, C1+E, C+E, D1+E, D+E. |
25 40 45 |
| 2 | Pozwolenie | 35 |
Tabela 9
| Jazda pasem ruchu oraz po łuku do przodu i do tyłu | ||||||||
| Legenda | ||||||||
| Kategorie | A [m] | b [m] | c [m] | d [m] | e [m] | f [m] | r [m] | R [m] |
| B, B1 | 30,5 | 3 | 27,5 | 6 | 9 | 5 | 6 | 6 |
| C, C1, D1 | 34 | 3,5 | 27,5 | 12 | 18,5 | - | 12 | 9 |
| D, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E | 32 | 4 | 25 | 16,5 | 23,5 | - | 15 | 12 |
Tabela 10
| Poz. | Nazwa stanowiska | Kategoria prawa jazdy | a [m] | b [m] | α [0] | r [m] | p[m] |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
| 2 | Parkowanie skośne | ||||||
| grafika |
C, C1, D, D1, B+E T, C+E, C1+E, D+E, D1+E, |
14,0 16,5 |
4,6 4,6 |
60 60 |
- - |
- - |
|
| 3 | Parkowanie prostopadłe | ||||||
| grafika |
C, C1, D, D1, B+E T, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
14,0 16,5 |
4,0 4,5 |
90 90 |
- - |
- - |
|
| 4 | Parkowanie równoległe | ||||||
| grafika |
C, C1 D, D1 |
12,0 16,0 |
3,0 3,0 |
90 90 |
- - |
- - |
|
| 5 | Zawracanie | ||||||
| grafika | C, C1 | 14,0 | 10,0 | - | - | - | |
| 6 | Wzniesienie | A, A1, B, B1, C, C1, D, D1 | co najmniej półtora długości pojazdu egzaminacyjnego | 3,0 |
2,5 - 5,5 |
- | - |
| grafika | T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E | co najmniej długość zespołu pojazdów egzaminacyjnych | 3,5 |
Tabela 11
| Nazwa stanowiska | Kat. prawa jazdy | a [m] | b [m] | R [m] | r [m] | d [m] |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| Slalom | ||||||
| grafika | A, A1 | 6,5 | 2 | 3,5 | 1,5 | 3,0 |
Tabela 12
| Zachowania osoby egzaminowanej skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego na prawo jazdy | |
| 1. | Kolizja drogowa |
| 2. | Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymała się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym. |
| 3. | Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi. |
| 4. | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu. |
| 5. | Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd. |
| 6. | Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwieniu jej przejścia. |
| 7. | Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania. |
| 8. |
Niezastosowanie się do: 8.1 sygnałów świetlnych, 8.2 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym, 8.3 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego. |
| 9. |
Niezastosowanie się do znaków: 9.1 "stop", 9.2 "zakaz wjazdu", 9.3 "zakaz wjazdu ...",*) 9.4 "zakaz ruchu w obu kierunkach", 9.5 "zakaz skręcania w lewo", 9.6 "zakaz skręcania w prawo", 9.7 "nakaz jazdy...",*) 9.8 "linia podwójna ciągła", 9.9 "powierzchnia wyłączona". *) Odpowiednio do znaków umieszczonych na trasie egzaminu. |
| 10. |
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: 10.1 na skrzyżowaniu w sytuacji równorzędnej, 10.2 na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu, 10.3 pojazdom szynowym, 10.4 rowerzystom, 10.5 podczas zmiany pasa ruchu, 10.6 w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze, 10.7 podczas włączania się do ruchu, 10.8 podczas cofania. |
| 11. | Naruszenie zakazu zawracania. |
| 12. | Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h. |
| 13. | Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania. |
| 14. |
Naruszenie zakazu wyprzedzania: 14.1 na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi, 14.2 przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, 14.3 na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi, 14.4 na skrzyżowaniach, 14.5 na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi, 14.6 na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi. |
| 15. | Niezastosowanie się do znaku zakaz wyprzedzania. |
| 16. | Wyprzedzanie z niewłaściwej strony. |
wzór nr 1
ZAŚWIADCZENIE O ZAKWALIFIKOWANIU NA EGZAMIN DLA KANDYDATÓW NA KIEROWCÓW
Format A5, układ poziomy
wzór nr 2
WZÓR PLANU EGZAMINÓW
Format A4, układ pionowy
wzór nr 3
LISTA OSÓB ZAKWALIFIKOWANYCH NA EGZAMIN - KATEGORIE A, B, C, D, T, B+E, C+E, D+E
|
Lista osób zakwalifikowanych na egzamin w dniu ....................... godz. Nr egzaminatora _ _ _ _ _ _ | |||||||||||||
| Poz. | Nazwisko i imię | Nr PESEL / data |
Nr instr. prowadzącego**) |
Nr ewidencyjny | Rodzaj | Wyniki egzaminów: | |||||||
| urodzenia*) - kod ograniczenia | Imię i nazwisko | A | B | C | D | T | B+E | C+E | D+E | ||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 1 | T | ||||||||||||
| P | |||||||||||||
| 2 | T | ||||||||||||
| P | |||||||||||||
| 3 | T | ||||||||||||
| P | |||||||||||||
| itd. | T | ||||||||||||
| P | |||||||||||||
|
Uwagi***):............................................................................................... Objaśnienie: *) datę urodzenia można wpisać tylko osobom, które nie mają nadanego numeru PESEL. **) numer instruktora prowadzącego wpisuje się wyłącznie w przypadku kiedy osoba wnioskowała o przeprowadzenie egzaminu ............................... w obecności instruktora prowadzącego (pieczęć i podpis egzaminatora) ***) uwagi ośrodka egzaminowania, np.: poz. 1 i 2 egzamin prowadzony na pojeździe osoby egzaminowanej. | |||||||||||||
|
Lista osób zakwalifikowanych na egzamin w dniu ....................... godz. Nr egzaminatora _ _ _ _ _ _ | ||||||||||||
| Poz. | Nazwisko i imię | Nr PESEL / data |
Nr instr. prowadzącego**) |
Nr ewidencyjny | Rodzaj | Wyniki egzaminów: | ||||||
| urodzenia *) - kod ograniczenia | Imię i nazwisko | A1 | B1 | C1 | D1 | C1+E | D1+E | pozwolenie | ||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
| 1 | T | |||||||||||
| P | ||||||||||||
| 2 | T | |||||||||||
| P | ||||||||||||
| 3 | T | |||||||||||
| P | ||||||||||||
| itd. | T | |||||||||||
| P | ||||||||||||
|
Uwagi***):............................................................................................... Objaśnienie: *) datę urodzenia można wpisać tylko osobom, które nie mają nadanego numeru PESEL. **) numer instruktora prowadzącego wpisuje się wyłącznie w przypadku kiedy osoba wnioskowała o przeprowadzenie egzaminu ............................... w obecności instruktora prowadzącego (pieczęć i podpis egzaminatora) ***) uwagi ośrodka egzaminowania, np.: poz. 1 i 2 egzamin prowadzony na pojeździe osoby egzaminowanej. | ||||||||||||
LISTA OSÓB ZAKWALIFIKOWANYCH NA EGZAMIN - KATEGORIE A1, B1, C1, D1, C1+E, D1+E, pozwolenie
wzór nr 4
PROTOKÓŁ EGZAMINACYJNY Z WYNIKÓW EGZAMINÓW PROWADZONYCH W ZAKRESIE PRAWA JAZDY KATEGORII: A, B, C, D, T, B+E, C+E lub D+E
wzór nr 5
PROTOKÓŁ EGZAMINACYJNY Z WYNIKÓW EGZAMINÓW PROWADZONYCH W ZAKRESIE PRAWA JAZDY KATEGORII: A1, B1, C1,C1+E, D1, D1+E ORAZ POZWOLENIA
wzór nr 6
ARKUSZ ODPOWIEDZI
Format A5, układ pionowy
wzór nr 7
ARKUSZ PRZEBIEGU EGZAMINU PRAKTYCZNEGO
|
.................................... Nazwisko i imię osoby egzaminowanej |
............................................. Data i godz. egzaminu praktycznego |
||||||
|
.................. /..................... Godz. rozpoczęcia / zakończenia egzaminu |
...................................... Nr zestawu (nie dot. kat. A, A1, B, B1) |
.............. Kategoria |
|||||
| Poz. | Plac manewrowy / ruch drogowy | Ocena | Poz. | Jazda w ruchu drogowym | Ocena | ||
| N-neg. | P-poz. | N-neg. | P-poz. | ||||
| 1 | Przygotowanie do jazdy | 1[]2[] | [] | 5 | Zachowanie w rejonach przejść dla pieszych i wobec pieszych | 1[]2[] | [] |
| 1.1 | Rozprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym | 1[]2[] | [] | 7.1 | Przejazd przez torowisko | 1[]2[] | [] |
| 1.2 | Sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym | 1[]2[] | [] | 7.2 | Przejazd przez tunel | 1[]2[] | [] |
| 2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu | 1[]2[] | [] | 7.3 | Przejazd obok przystanków | 1[]2[] | [] |
| 3 | Parkowanie skośne wjazd przodem, wyjazd tyłem | 1[]2[] | [] | 8.1 | Wyprzedzanie | 1[]2[] | [] |
| 4.1 |
Parkowanie prostopadłe wjazd przodem wyjazd tyłem |
1[]2[] | [] | 8.2 | Omijanie | 1[]2[] | [] |
| 4.2 |
Parkowanie prostopadłe wjazd tyłem wyjazd przodem |
1[]2[] | [] | 8.3 | Wymijanie | 1[]2[] | [] |
| 5 | Parkowanie równoległe wjazd tyłem, wyjazd przodem | 1[]2[] | [] | 8.4 | Zmiana pasa ruchu | 1[]2[] | [] |
| 6 | Zawracanie | 1[]2[] | [] | 8.5.1 | Zmiana kierunku jazdy w lewo | 1[]2[] | [] |
| 7 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu | 1[]2[] | [] | 8.5.2 | Zmiana kierunku jazdy w prawo | 1[]2[] | [] |
| 8.1 | Upewnienie się o możliwości jazdy i ruszanie z miejsca (dotyczy kat. A, A1) | 1[]2[] | [] | 8.5.3 | Zawracanie na skrzyżowaniu | 1[]2[] | [] |
| 8.2 | Slalom | 1[]2[] | [] | 9 |
Hamowanie do zatrzymania we wskazanym miejscu |
1[]2[] | [] |
| Poz. | Jazda w ruchu drogowym | Ocena | 10 | Hamowanie awaryjne | 1[]2[] | [] | |
| N-neg. | P-poz. | ||||||
| 1 | Włączanie się do ruchu | 1[]2[] | [] | 11 | Zachowanie wobec innych kierujących | 1[]2[] | [] |
| 2 | Jazda drogami dwukierunkowymi | 1[]2[] | [] | 12 | Zachowanie w odniesieniu do znaków drogowych pionowych | 1[]2[] | [] |
| 3 | Jazda drogami jednokierunkowymi | 1[]2[] | [] | 13 | Zachowanie w odniesieniu do znaków drogowych poziomych | 1[]2[] | [] |
| 4.1 | Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe) | 1[]2[] | [] | 14 | Zachowanie w odniesieniu do sygnałów świetlnych* / poleceń kierujących ruchem* | 1[]2[] | [] |
| 4.2 | Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu | 1[]2[] | [] | 15 | Respektowanie zasad techniki kierowania | 1[]2[] | [] |
| 4.3 | Przejazd przez skrzyżowania o ruchu kierowanym | 1[]2[] | [] | 15.1 | Dynamika jazdy | 1[]2[] | □ |
| 4.4 | Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy | 1[]2[] | [] | 15.2 | Dostosowanie prędkości do warunków ruchu | 1[]2[] | □ |
| 4.5 | Przejazd przez skrzyżowania wielopoziomowe | 1[]2[] | [] | 15.3 | Sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem | 1[]2[] | □ |
| UWAGI: | 16 | Przekroczenie dopuszczalnej prędkości | 1[]2[] | □ | |||
| 17 | Inne | 1[]2[] | □ | ||||
|
Wynik egzaminu: .................................. ................................. (podpis i pieczęć egzaminatora) | |||||||
√ - sposób zaznaczenia oceny * Niepotrzebne skreślić.
Szkolenie instruktorów nauki jazdy
Postanowienia wstępne
Charakterystyka absolwenta kursu
– łatwy do zrozumienia i rzeczowy,
– zgodny z obowiązującymi przepisami,
– wykrywania pojawiających się zagrożeń,
– przeciwdziałania zagrożeniom,
– postępowania wobec skutków powstałych zagrożeń,
Plan nauczania
Tabela 1
| Poz. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć | |
| teoretycznych | praktycznych | ||
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1 | Psychologia | 10 | - |
| 2 | Metodyka nauczania | 50 | - |
| 3 | Prawo o ruchu drogowym | 30 | - |
| 4 | Technika kierowania i obsługa pojazdu | 18 | - |
| 5 | Bezpieczeństwo ruchu drogowego | 10 | - |
| 6 | Zasady prowadzenia ośrodka szkolenia | 6 | - |
| 7 | Praktyka instruktorska | 4 | 50*) |
| 8 | Razem | 128 | 50*) |
*) Należy uwzględnić dodatkowo odpowiednią do zakresu nauczania słuchacza kursu liczbę godzin zajęć określoną w tabeli nr 2.
– alkoholu lub innego podobnie działającego środka,
– wahań stanu emocjonalnego,
– zmęczenia,
– zagrożeń występujących w ruchu drogowym,
– podział tematyczny zajęć w poszczególnych kategoriach prawa jazdy lub pozwolenia,
– podział wymiaru czasu szkolenia,
– kolejność realizacji zajęć,
– zachowania ostrożności i właściwości postawy w stosunku do innych uczestników ruchu,
– zachowania bezpiecznych prędkości i odstępów pomiędzy pojazdami podczas jazdy w różnych warunkach atmosferycznych i po różnych nawierzchniach jezdni,
– zagrożeń związanych z ruchem drogowym, m.in.: prowadzeniem pojazdu w różnych warunkach widoczności, niedoświadczeniem innych uczestników ruchu, podczas przewozu osób i ładunków,
– których znajomość powinna być sprawdzana na kursie dla kandydatów na kierowców,
– występujących w pytaniach egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie teoretycznym dla kandydatów na kierowców;
Tabela 2
| Poz. | Zakres objęty nauczaniem | Liczba godzin zajęć*) |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | Kat. A, A1 lub B1 | 10 |
| 2 | Kat. B, C, C1, D1, T, B+E, C1+E, D1 + E, T lub Pozwolenie | 30 |
| 3 | Kat. C+E, D+E | 15 |
| 4 | Kat. D | 25 |
*) Podane wartości odnoszą się do każdej kategorii prawa jazdy oddzielnie.
ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU KURSU KWALIFIKACYJNEGO DLA KANDYDATÓW NA INSTRUKTORÓW
Format A5, układ pionowy
WZÓR LEGITYMACJI INSTRUKTORA NAUKI JAZDY
Barwa tła: szara (strony - 4, 1), biała (strony 2, 3)
Napisy - barwa czarna
Strony 4, 1, 2, 3
Szkolenie Egzaminatorów
Postanowienia wstępne
Charakterystyka absolwenta kursu
Plan nauczania
Tabela 1
| Poz. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć | |
| teoretycznych | praktycznych | ||
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1 | Psychologia | 20 | - |
| 2 | Dydaktyka | 20 | - |
| 3 | Prawo o ruchu drogowym | 30 | - |
| 4 | Technika kierowania i obsługa pojazdu | 20 | - |
| 5 | Bezpieczeństwo ruchu drogowego | 16 | - |
| 6 | Zadania egzaminatora | 42 | - |
| 7 | Praktyka egzaminatorska | 4 |
lit. b - d, g, h - 6 lit. e, f, i, j - 4*) |
| 8 | Razem | 152 | 10**) |
*) W tematach określonych tymi literami należy uwzględnić dodatkowo 1 godzinę dla każdej kategorii prawa jazdy, jeżeli osoba jest szkolona w zakresie większym niż jedna kategoria lub pozwolenie.
**) Uwzględniając szkolenie tylko w zakresie jednej kategorii prawa jazdy lub pozwolenia.
– zachowania ostrożności i właściwości postawy w stosunku do innych uczestników ruchu,
– zachowania bezpiecznych prędkości i odstępów pomiędzy pojazdami podczas jazdy w różnych warunkach atmosferycznych i po różnych nawierzchniach jezdni,
– zagrożeń związanych z ruchem drogowym, m.in.: prowadzeniem pojazdu w różnych warunkach widoczności, niedoświadczeniem innych uczestników ruchu, podczas przewozu osób i ładunków,
– których znajomość powinna być sprawdzana na kursie dla kandydatów na kierowców,
– występujących w pytaniach egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie teoretycznym dla kandydatów na kierowców;
Tabela 2
| Poz. | Słuchacz kursu - prowadzący | Liczba pozytywnych ocen |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | Egzamin teoretyczny | 1 |
| 2 | I część egzaminu praktycznego | 1 w każdej kategorii objętej nauczaniem |
| 3 | II część egzaminu praktycznego | 1 w każdej kategorii objętej nauczaniem |
ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU KURSU KWALIFIKACYJNEGO DLA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW
Format A5, układ pionowy
WZÓR LEGITYMACJI EGZAMINATORA
Barwa tła: czarna - strony (4, 1), biała - strony (2, 3).
Barwa napisów: biała - strona (1), czarna - strony (2, 3).
Strony: 4, 1, 2, 3.
Pieczątka okrągła o średnicy 15 mm zawiera:
a) nazwę miejscowości stanowiącej siedzibę ośrodka egzaminowania - umieszczoną przy jej obwodzie zewnętrznym i ograniczoną obwodem wewnętrznym,
b) pierwsze litery wyrazów określających nazwę jednostki - umieszczone poziomo wewnątrz obszaru ograniczonego obwodem wewnętrznym.
TABELE ZADAŃ EGZAMINACYJNYCH STOSOWANYCH NA EGZAMINIE DLA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW
| Poz. | Zadania egzaminacyjne | Kategorie |
| 1 | Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. | A B C D |
| 2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu. | B C D |
| 3 | Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem - wyjazd tyłem) | C D |
| 4 | Parkowanie równoległe (wjazd tyłem - wyjazd przodem) | C D |
| 5 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu - zadanie realizowane na placu manewrowym dla wszystkich kategorii prawa jazdy. | A B C D |
| 6 | Slalom (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami) | A |
| 7 | Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego | B C D |
| 8 |
Jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi: a) o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, b) posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości. |
B C D |
| 9 | Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu. | B C D |
| 10 |
Przejazd przez skrzyżowania: a) równorzędne (trzy- i czterowlotowe), b) oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A7, B 20, D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c), c) z sygnalizacją świetlną, d) na których ruch odbywa się wokół wyspy, e) dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*) |
B C D |
| 11 | Przejazd przez przejścia dla pieszych | B C D |
| 12 | Wykonanie manewrów w ruchu drogowym: | B |
|
a) parkowanie prostopadłe lub skośne - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), - miejsce do parkowania wyznacza kandydat na egzaminatora oceniający sposób wykonywania zadań przez kandydata na egzaminatora lub egzaminatora wykonującego zadania w ruchu drogowym, wskazując je osobie wykonującej zadanie, - po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu), - parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego, | ||
|
b) lub parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - możliwa jedna korekta toru jazdy) - wjazd tyłem - wyjazd przodem, - miejsce do parkowania wyznacza, kandydat na egzaminatora oceniający sposób wykonywania zadań przez kandydata na egzaminatora lub egzaminatora wykonującego zadania w ruchu drogowym, wskazując je osobie wykonującej zadanie, - długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego, - w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy, - po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, - w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik ale powinien zaparkować się jak najbliżej jego. | ||
|
c) zawracanie na drodze jednojezdniowej - dwukierunkowej - możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.) - zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego. - miejsce do zawracania wyznacza kandydat na egzaminatora oceniający sposób wykonywania zadań przez kandydata na egzaminatora lub egzaminatora wykonującego zadania w ruchu drogowym, wskazując je osobie wykonującemu zadanie. | ||
| 13 | Przejazd przez torowisko tramwajowe**) i kolejowe*) oraz obok przystanku tramwajowego**) i autobusowego | B C D |
| 14 |
Wykonanie manewrów: a) wyprzedzania, omijania, wymijania, b) zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo oraz zawracania, |
B C D |
| 15 | Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) | A B C D |
| 16 |
Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych: - w przypadku kategorii A prawa jazdy hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla, - manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania. |
A B |
Tabela 2
| Poz. |
Poz. zadania z tabeli 1 |
Kryteria |
| 1 | 1 |
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić: a) poziom oleju w silniku, b) poziom płynu chłodzącego, c) poziom płynu hamulcowego, d) poziom płynu w spryskiwaczach, e) działanie sygnału dźwiękowego, f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych, g) działanie świateł mijania, h) działanie świateł drogowych, i) działanie świateł hamowania "STOP", j) działanie świateł cofania, k) działanie świateł kierunkowskazów, l) działanie świateł awaryjnych, m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych, - jeżeli występuje, Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 minut. Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub lit. j, osoba egzaminowana może poprosić drugą osobę egzaminowaną, występującą w roli egzaminatora, o potwierdzenie działania światła zewnętrznego. 2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się drzwi pojazdu są zamknięte: - w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem - w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, - w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, - zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy, - jeżeli występuje, 3) dodatkowo dla kategorii A: a) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku jeżeli pojazd jest w niego wyposażony), b) zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez pomocy silnika, c) podparcie motocykla na podpórce. 4) dodatkowo dla kategorii D sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia. |
| 2 | 2 |
1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 9 załącznika nr 5, 2) upewnienie się o możliwości jazdy, a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, 3) płynne ruszenie a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony, b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika, 4) dla kategorii B, C - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka), 5) dla kategorii D i T: a) płynna jazda do przodu pasem ruchu, b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut, 6) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kat. B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu), 7) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek, 8) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu: a) w przypadku kategorii B w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu, b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas ruchu - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii D i T dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania. |
| 3 | 3 |
1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 10 załącznika nr 5, 2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, 3) w czasie wykonania zadania pojazd nie może: - wyjechać poza określony obszar wjazdu, - naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko, - potrącić pachołków lub tyczek, 4) płynne wykonanie parkowania, 5) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska. |
| 4 | 4 |
1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 10 załącznika nr 5, 2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, 3) w czasie wykonania zadania pojazd nie może: - wyjechać poza określony obszar wjazdu, - naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko, - potrącić pachołków lub tyczek, 4) płynne wykonanie parkowania, 5) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska. |
| 5 | 5 | przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go, |
| 6 | 6 |
1) upewnienie się o możliwości jazdy: a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika, 2) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków, 3) upewnianie się o możliwości skręcenia. |
- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. c) tiret drugie rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 5 stycznia 2006 r. (Dz.U.06.3.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. h) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.09.78.653) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 5 stycznia 2006 r. (Dz.U.06.3.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 16 lit. a) i b) rozporządzenia z dnia 8 maja 2009 r. (Dz.U.09.78.653) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2009 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2005.217.1834 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Szkolenie, egzaminowanie i uzyskiwanie uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów. |
| Data aktu: | 27/10/2005 |
| Data ogłoszenia: | 31/10/2005 |
| Data wejścia w życie: | 10/01/2006, 10/04/2006 |








