Warunki i tryb wykonywania kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na morskich statkach handlowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 października 2003 r.
w sprawie warunków i trybu wykonywania kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na morskich statkach handlowych

Na podstawie art. 57a ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Kontrola przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na statku, zwana dalej "kontrolą", jest wykonywana przez organy inspekcyjne, o których mowa w art. 57a ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych.
§  2. 
Państwowa Inspekcja Pracy i Państwowa Inspekcja Sanitarna wykonują kontrolę na warunkach i w trybie określonych odpowiednio w przepisach o Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
§  3. 
1. 
Kontrola jest wykonywana z urzędu lub na pisemny wniosek pracownika zatrudnionego na morskim statku handlowym, zwanym dalej "statkiem", albo na podstawie wniosku lub skargi pochodzącej od osoby, która posiada informacje o nieprawidłowościach w zakresie przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na statku.
2. 
Nie ujawnia się danych osób, o których mowa w ust. 1.
§  4. 
Pracownik organu inspekcyjnego, zwany dalej "kontrolującym", wykonuje czynności kontrolne na statku na podstawie legitymacji służbowej i pisemnego imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określającego jednostkę kontrolowaną i podstawę prawną do podjęcia kontroli.
§  5. 
1. 
Kontrolę przeprowadza się w czasie pobytu statku w porcie, w sposób niepowodujący opóźnienia wyjścia statku w morze.
2. 
Kapitan statku lub upoważniona przez niego osoba, na czas wykonywania kontroli, udostępnia kontrolującemu pomieszczenie służbowe na statku.
§  6. 
1. 
Na żądanie kontrolującego kapitan statku lub upoważniona przez niego osoba udostępnia, z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych, oryginalne dokumenty i materiały dotyczące ewidencji czasu pracy, pracy w nocy i wypoczynku pracowników oraz dzienne rozkłady czasu pracy na statku.
2. 
Ustalanie stanu faktycznego może być dokonywane przez kontrolującego również na podstawie ustnych i pisemnych wyjaśnień udzielanych przez pracowników zatrudnionych na statku oraz kapitana statku.
3. 
Kontrolujący, wykonując na statku czynności kontrolne, ustala, na podstawie dowodów zebranych w toku kontroli, stan faktyczny co do przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników zatrudnionych na statku.
§  7. 
1. 
Z przeprowadzonych czynności kontrolnych kontrolujący sporządza protokół, zwany dalej "protokołem kontroli".
2. 
Protokół kontroli podpisują kontrolujący oraz kapitan statku lub upoważniona przez niego osoba.
3. 
Kapitanowi statku lub upoważnionej przez niego osobie, przed podpisaniem protokołu kontroli, przysługuje prawo pisemnego zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń w nim zawartych, w terminie 3 dni od dnia przedstawienia protokołu kontroli, jednak nie później niż przed terminem opuszczenia portu przez kontrolowany statek.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, kontrolujący dokonuje analizy zgłoszonych zastrzeżeń i, w razie stwierdzenia ich zasadności, wprowadza zmiany lub uzupełnienia do protokołu kontroli.
5. 
W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli przez kapitana lub upoważnioną przez niego osobę kontrolujący odnotowuje to w protokole kontroli.
6. 
Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kapitana statku lub upoważnioną przez niego osobę nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń zawartych w protokole kontroli.
7. 
Protokół kontroli powinien zawierać pouczenie o możliwości, trybie i terminie odwołania od ustaleń w nim zawartych.
8. 
Protokół kontroli sporządza się w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz otrzymuje kapitan statku, drugi - armator, trzeci - organ administracji morskiej właściwy dla portu macierzystego statku, a czwarty zatrzymuje organ inspekcyjny.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 113, poz. 547, z 1998 r. Nr 113, poz. 717, z 2000 r. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024