Opłaty drogowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 grudnia 1986 r.
w sprawie opłat drogowych.

Na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
Opłaty za przejazdy autobusów zarejestrowanych za granicą wynoszą:
Lp. Liczba miejsc siedzących w autobusie łącznie z przyczepą Opłata za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu autobusu na obszarze Polski w złotych
1 do 15 1.800
2 od 16 do 30 3.600
3 od 31 do 50 6.100
4 powyżej 50 7.100
§  2.
1. 2
Opłaty za przejazdy samochodów ciężarowych zarejestrowanych za granicą wynoszą:
Lp. Ładowność samochodu ciężarowego łącznie z przyczepą (naczepą) Opłata za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu samochodu ciężarowego na obszarze Polski w złotych
1 do 10 t 24.300
2 ponad 10 do 15 t 36.400
3 ponad 15 do 20 t 46.600
4 ponad 20 do 25 t 70.800
5 ponad 25 t 91.100
2.
Opłaty określone w ust. 1 pobiera się również w przypadku, gdy przyczepa (naczepa) jest zarejestrowana w państwie innym niż państwo rejestracji samochodu ciężarowego.
3. 3
W razie wykonywania przewozów pojazdem samochodowym, którego wymiary z ładunkiem lub bez ładunku albo nacisk osi lub ciężar przekraczają dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, stawki opłat przewidziane w ust. 1 podwyższa się o:
1)
11.700 zł - za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość,
2)
14.600 zł - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,0 do 4,5 m włącznie,
3)
28.300 zł - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,5 m,
4)
14.600 zł - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 2,5 do 3,2 m włącznie,
5)
29.100 zł - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 3,2 do 4,5 m włącznie,
6)
58.300 zł - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 4,5 m,
7)
43.300 zł - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 10 do 12 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi do 2 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
8)
86.600 zł - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 12 do 15 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi od 2 do 5 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
9)
173.300 zł - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 15 t albo jeżeli nacisk osi składowej osi wielokrotnej wynosi ponad 5 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
10)
12.100 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi do 3 t włącznie albo jeżeli przekroczenie masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi do 5 t włącznie,
11)
24.300 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi od 3,1 do 5 t włącznie albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 5 do 10 t włącznie,
12)
48.600 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi ponad 5 t albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 10,1 do 20 t włącznie,
13)
101.200 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 20,1 do 40 t włącznie,
14)
202.400 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi ponad 40 t.;
4.
W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.
§  3.
1.
Opłaty, o których mowa w § 1 i 2, wymierzają i pobierają:
1)
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce - podczas dokonywania czynności związanych z dopuszczeniem do wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego na obszarze Polski,
2)
graniczne urzędy celne - w pozostałych przypadkach, podczas przekraczania granicy Państwa.
2.
Przeliczenie opłaty na walutę płatności następuje zgodnie z ustaleniami tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego.
§  4.
1.
Urzędy celne oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce otrzymują 2% od kwot pobranych opłat za przejazdy pojazdów zarejestrowanych za granicą. Pozostała część wpływów z tego tytułu podlega przekazaniu na rachunek funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych.
2.
Środki finansowe odpowiadające 2% kwot pobranych opłat, o których mowa w ust. 1, otrzymywane przez urzędy celne, są przeznaczane na zasilenie funduszu socjalnego administracji celnej, natomiast środki otrzymywane przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce przeznacza się na finansowanie działalności statutowej.
§  5.
1. 4
Opłaty za przejazdy pojazdów samochodowych (z przyczepami lub bez przyczep) zarejestrowanych w kraju, o gabarytach i ciężarze przekraczającym dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, wynoszą:
Lp. Wyszczególnienie Opłata w zł za 1 km
1 2 3
1 Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość 15
2 Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem:
1) do 0,50 m 30
2) za każde dalsze przekroczenie o 10 cm ponad 0,50 m opłata

wzrasta o

60
3 Przy przekroczeniu dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem:
1) do 0,70 m 22
2) od 0,71 do 2,00 m 45
3) powyżej 2,00 m 90
4 Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 10 do 12 t
albo
2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej do 2 t

powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu

osi składowych

37
5 Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 12 do 15 t
albo
2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej od 2 do 5 t

włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od

rozstawu osi składowych

75
6 Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 15 t
albo
2) nacisku osi składowej osi wielokrotnej ponad 5 t powyżej

wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi

składowych

225
7 Przy przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
1) pojedynczego:
a) do 3 t 15
b) od 3,1 do 5 t 30
c) ponad 5 t 60
2) członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i

przyczepy:

a) do 5 t 15
b) od 5,1 do 10 t 30
c) od 10,1 do 20 t 75
d) od 20,1 do 40 t 150
e) ponad 40 t 300
2.
W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.
3.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobiera organ administracji państwowej, który wydał zezwolenie na przewóz ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazd pojazdu nienormatywnego.
4.
W razie stwierdzenia dokonywania przewozu ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazdu pojazdu nienormatywnego bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu, pobiera się opłaty, o których mowa w ust. 1, podwyższone o 200%. Opłaty te pobiera zarząd drogi, na którego obszarze działania dokonano kontroli przewozu.
§  6.
Opłaty, o których mowa w § 5 ust. 1 i 4, przeznacza się na dochody:
1)
funduszu gminnego lub funduszu miejskiego - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego,
2)
funduszu rezerwowego dyrekcji okręgowych dróg publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez te jednostki,
3)
funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez tę jednostkę,
4)
wojewódzkich rad narodowych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.14.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1988 r.
2 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.14.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1988 r.
3 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.14.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1988 r.
4 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.14.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1988 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1986.48.238

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty drogowe.
Data aktu: 05/12/1986
Data ogłoszenia: 31/12/1986
Data wejścia w życie: 31/12/1986