Jak poinformowała w środę Jolanta Szajbe z Politechniki Poznańskiej, realizowany w Poznaniu projekt kształcenia zintegrowanego jest nowatorski w skali kraju; absolwentowi studiów daje możliwość uzyskania, obok tytułu inżyniera, dodatkowego tytułu zawodowego - mechatronika.
 
"Jest to ewenement, bo mimo, że inne uczelnie w Polsce wprowadzały system studiów dualnych, to właśnie na Politechnice Poznańskiej będzie można uzyskać drugi tytuł zawodowy" - poinformowała.
 
Do rekrutacji na studia dualne przystąpiło 45 osób. Wyłoniono 14 studentów. Od lipca czworo studentów rozpocznie praktykę letnią w Phoenix Contact Wielkopolska, 10 osób wybronych przez Volkswagen Poznań rozpocznie praktyki w sierpniu.
 
"Przeprowadzony przez nas proces rekrutacji był bardzo zbliżony do rekrutacji jakie prowadzimy dla naszych potencjalnych przyszłych pracowników. Oczywiście mieliśmy na uwadze, że są to studenci pierwszego roku, więc kompetencje fachowe nie były tak bardzo brane pod uwagę. W obu firmach istotna jest za to np. umiejętność pracy w zespole" - powiedziała Katarzyna Salamończyk-Napierska z Volkswagen Poznań.
 
Na drugim roku studiów studenci będą spędzać w przedsiębiorstwach jeden dzień w tygodniu, rok później - dwa dni w tygodniu. Docelowo będą to trzy dni tygodniowo.
 
"W tym czasie studenci poznawać będą funkcjonowanie firm oraz realizować program kształcenia na kierunku: automatyka i robotyka. Część przedmiotów została bowiem przeniesiona do realizacji praktycznej do Volkswagen Poznań i Phoenix Contact Wielkopolska" - podała Szajbe.
 
Zarówno za okres praktyk letnich, jak i podczas roku akademickiego studenci za swoją pracę otrzymają wynagrodzenie.
 
Jak podkreślają uczestnicy projektu, studenci biorący udział w programie zdobywają umiejętności praktyczne i mogą liczyć na zatrudnienie. Korzyści odnoszą również przedsiębiorstwa, które mają do dyspozycji grupę odpowiednio przygotowanych pracowników.
 
"Po trzech i pół roku studiów mamy pracownika, który ma już dwuipółletnie doświadczenie w przedsiębiorstwie. Ta osoba nie potrzebuje okresu wdrożeniowego w naszej firmie i może rozpocząć pracę. W przygotowanie pierwszej edycji tych studiów zainwestowaliśmy ok. miliona złotych" - powiedziała Salamończyk-Napierska.
 
Jak dodała, Volkswagen w Niemczech z powodzeniem uczestniczy w podobnych projektach z tamtejszymi uczelniami.
 
Rektor Politechniki Poznańskiej prof. Tomasz Łodygowski powiedział w trakcie uroczystości podpisania umowy, że przygotowania do uruchomienia projektu trwały dwa lata.
 
"Jestem bardzo wdzięczny obu firmom, że wzięły na siebie obowiązek przeprowadzenia części edukacji u siebie. Bardzo bym chciał, żeby znaleźli się kontynuatorzy. Jest tylko problem, jak w następnych latach znaleźć partnerów, którzy powiedzą, że zależy im na podobnej formie kształcenia" - powiedział rektor.
 
W Volkswagen Poznań produkowane są miejskie samochody dostawcze na potrzeby rynków samochodowych całego świata, Phoenix Contact Wielkopolska to producent złączy elektrotechnicznych.