„Jednym z głównych założeń reformy szkolnictwa wyższego było wyrównywanie szans edukacyjnych”, powiedział wiceminister nauki Marek Ratajczak. Dodał, że obecnie więcej pieniędzy trafia do studentów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Taką ocenę reformy szkolnictwa wyższego wiceminister przedstawił podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. ekonomiki nauki.

 
Ratajczak podkreślił, że zasady udzielania pomocy są takie same dla uczelni publicznych i niepublicznych. Na realizację programów wsparcia dla studentów i doktorantów w tym roku przeznaczono 1 mld 650 mln złotych i jest to kwota wyższa niż w poprzednich latach pomimo spadającej liczby studentów. 
 
Połączono dawne stypendium socjalne, mieszkaniowe i na wyżywienie i wprowadzono stypendium rektora dla najlepszych studentów, a także za osiągnięcia sportowe. Zmieniono formułę przyznawania stypendium ministra nauki – teraz dostanie ją określona liczba studentów i doktorantów i sumarycznie nieznacznie wzrośnie. 
 
Pomimo szumnych zapowiedzi ministerstwa, zmiany te spotkały się z krytyką wśród środowiska studenckiego. Początkowe niejasne zasady przyznawania stypendium, zwłaszcza stypendium rektora i sportowego – pozbawiła możliwości otrzymywania tego rodzaju wsparcia lub znacznie je ograniczyło przez osoby, które do tej pory regularnie otrzymywały stypendia za bardzo wysokie wyniki w nauce. 
 
Więcej na stronach ministerstwa