To kolejna propozycja zgłoszona w ramach inicjatywy "SprawdzaMY", czyli zespołu kierowanego przez Rafała Brzoskę, prezesa InPost. Jak wyjaśniono w uzasadnieniu propozycji, według danych systemu POL-on w Polsce w 2023 r. studiowało łącznie 1 234 155 osób, z czego aż 453 630 osób na studiach niestacjonarnych. W tej grupie około 190 000 kobiet ma od 19 do 29 lat, czyli jest w wieku, w którym najczęściej decyduje się na pierwsze dziecko i rodzinę. Jednak obecnie obowiązujące przepisy Prawa o szkolnictwie wyższym wprowadzają ograniczenia dotyczące Indywidualnej Organizacji Studiów (IOS), które obejmują wyłącznie studentki w ciąży i studentów będących rodzicami studiującymi w trybie stacjonarnym. Studentki i studenci studiujący niestacjonarnie nie mają takiego ustawowego prawa, co oznacza, że uczelnie mogą odmawiać im przyznania IOS, mimo ich dużej potrzebny elastyczności. Przepisy te tworzą dysproporcje w dostępie do wsparcia i mogą skutkować trudnościami w pogodzeniu obowiązków studenckich z życiem rodzinnym. Jak zaznaczono, obecność tych regulacji prowadzi do sytuacji, w której grupa studentów studiujących niestacjonarnie jest systemowo wykluczona z możliwości korzystania z IOS, co może skutkować rezygnacją z nauki lub pogorszeniem jakości studiowania dla młodych rodziców. Takie rozwiązanie jest niezgodne z duchem równości i równo dostępnej edukacji, a także nie odpowiada potrzebom rosnącej liczby młodych, aktywnych zawodowo i rodzinnie studentów.

Same korzyści 

Autorzy propozycji podkreślają, że wprowadzenie proponowanej zmiany wiązałoby się z licznymi korzyściami społecznymi i edukacyjnymi. Umożliwiłoby większej liczbie młodych rodziców, studentów w ciąży i opiekunów elastyczne dostosowanie planu nauki, co z kolei zwiększyłoby ich szanse na ukończenie studiów i rozwijanie kompetencji. - Wyeliminowanie nierówności systemowych pozwoli na bardziej sprawiedliwy dostęp do edukacji, zmniejszy ryzyko rezygnacji i wykluczenia społecznego. Uczelnie zyskają na ujednoliceniu praktyk i będą lepiej odpowiadały na potrzeby społeczeństwa, wspierając aktywność młodych rodzin w nauce i rozwoju kariery. Projekt przyczyni się do poprawy wskaźników ukończenia studiów i zwiększy konkurencyjność absolwentów na rynku pracy, szczególnie w kontekście rosnącej liczby studentów łączących naukę z obowiązkami rodzinnymi. Długoterminowo podniesie to poziom wykształcenia społeczeństwa i wspomoże politykę prorodzinną kraju, wspierając równowagę społeczną i gospodarczą - oceniają autorzy w uzasadnieniu zmiany deregulacynej.