Agencja reklamowa ukarana za zbyt szerokie wyłączenie odpowiedzialności za niedotrzymanie umowy

Europejska Agencja Reklamowa naruszyła zbiorowe interesy konsumenta zbyt wąsko określając swoją odpowiedzialność za naruszenie warunków umowy - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przedsiębiorca, zajmujący się organizacją koncertów, zastrzegał sobie m.in. prawo do odwoływania lub zmiany godziny imprezy, co nie było obwarowane żadną sankcją.

Postępowanie przeciwko Agencji wszczęto w maju, w jego trakcie dopatrzono się stosowania przez przedsiębiorcę klauzul wpisanych do rejestru klauzul niedozwolonych. Urząd zakwestionował m.in. postanowienie, według którego przedsiębiorca mógł bez powiadomienia oraz zwrotu pieniędzy np. odwołać lub zmienić godzinę czy program koncertu. Tymczasem zgodnie z prawem przedsiębiorca nie może dowolnie zmieniać warunków umowy ani wyłączyć swojej odpowiedzialności za jej złe wykonanie. W przypadku odwołania lub istotnych zmian w programie imprezy konsumentowi przysługuje prawo do zwrotu pieniędzy za niewykorzystany bilet oraz odszkodowanie. Za niedopuszczalne UOKiK uznał także zastrzeżenie, że w konsument miał prawo zmiany lub zwrotu biletu jedynie w przypadku odwołania przez Agencję imprezy. Nie przewidziano jednocześnie tej samej możliwości, gdy to konsument rezygnuje z udziału w wydarzeniu. Spółka zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych przez Urząd postanowień.

Opracowanie: Monika Sewastianowicz

Źródło: www.uokik.gov.pl, stan z dnia 31 października 2012 r.

Data publikacji: 31 października 2012 r.