- Dzisiaj jest pełna zgoda członków Prezydium ZG ZNP o potrzebie podjęcia działań protestacyjnych. To co dzieje się w kwestii dobrostanu nauczycieli i nauczycielek, warunków pracy i płacy wymaga radykalnych działań – powiedział prezes ZNP Sławomir Broniarz. Przedstawił także uchwałę Prezydium ZG ZNP z 9 czerwca w sprawie wystąpienia do prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska o złożenie w trakcie wystąpienia przed Sejmem RP w dniu 11 czerwca 2025 r. jednoznacznej deklaracji, do kiedy rządząca większość parlamentarna zamierza:
- uchwalić ministerialny projekt ustawy z 20 marca 2025 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw,
- uchwalić projekt ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela – inicjatywa obywatelska ZNP (druk sejmowy nr 28),
- zmienić ustawę o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych, która ustanowi to świadczenie świadczeniem niewygasającym i obniży wiek jego nabywania,
- podnieść wynagrodzenie nauczycieli o co najmniej 10 proc.
Na zmiany w Karcie Nauczyciela trzeba będzie poczekać?
– Dowiedzieliśmy się, że zmiany, o które apelował ZNP – ta nowelizacja Karty Nauczyciela – może nie wejść w życie 1 września. To spotyka się z bardzo dużym rozczarowaniem naszego środowiska i pojawia się pytanie, dlaczego ten czas został zmarnowany i dlaczego te propozycje nie były szybciej procedowane. Należało pracować dzień i noc, biorąc pod uwagę fakt, że wiele rozwiązań miało wejść 1 września i na to nauczyciele czekają – komentował po posiedzeniu zespołu prezes ZNP.
Pracę nad nowelizacją trwają od początku roku - nowela, której spora część miała obowiązywać od 1 września 2025 r., miała wprowadzić wyczekiwane przez nauczycieli zmiany.
W noweli zaproponowano skrócenie do jednego roku szkolnego okresu zatrudnienia nauczyciela posiadającego wymagane kwalifikacje, ale nieposiadającego stopnia awansu zawodowego, na podstawie umowy o pracę na czas określony. Taka zmiana miała zachęcić młodych absolwentów studiów do podejmowania pracy w zawodzie nauczyciela, umożliwiając im wcześniejszą stabilizację zatrudnienia. Kolejnym postulatem jest wzmocnienie roli mentora przydzielanego nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu. Miało to pozytywnie wpłynąć na jakość wsparcia udzielanego nauczycielowi przez mentora, dzięki czemu proces adaptacji zawodowej mógłby stać się skuteczniejszy. Ustawa miała uregulować też precyzyjnie kwestię godzin ponadwymiarowych - a konkretnie przypadków, w których nauczyciel zachowuje albo traci prawo do wynagrodzenia za przydzielone ale niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, oraz określenie sposobu ustalania liczby godzin ponadwymiarowych w tygodniach, w których przypadają dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy nauczyciela lub dni ustawowo wolne od pracy, oraz w tygodniach, w których zajęcia rozpoczynają się lub kończą w środku tygodnia - obecnie praktyka w zakresie ustalania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe jest bardzo różna w kraju i wymaga ujednolicenia.
Kolejną propozycją było ujednolicenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli praktycznej nauki zawodu z wymiarem godzin nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe. Obecne różnice nie znajdują uzasadnienia, powodują poczucie niesprawiedliwości wśród nauczycieli praktycznej nauki zawodu i przyczyniają się do trudności w pozyskiwaniu specjalistów do pracy w szkołach. Ustawa miała też doprecyzować kwestię udzielania urlopu dla poratowania zdrowia po uzyskaniu prawa do wcześniejszej emerytury oraz dać pedagogom uprawnienie do nagrody jubileuszowej po 45 latach pracy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.








