Zmiany wprowadziła obowiązująca od września 2013 r. ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 827).

Przekształcenie oddziałów przedszkolnych w przedszkola
Docelowo od 1.09.2016 r. w systemie oświaty będą funkcjonowały przedszkola jako podstawowa forma edukacji przedszkolnej, a w przypadkach uzasadnionych miejscowymi warunkami rada gminy będzie mogła uzupełnić sieć przedszkoli publicznych o publiczne inne formy wychowania przedszkolnego. Inne formy zgodnie z art. 14a ust. 1a ustawy o systemie oświaty (u.s.o.) organizuje się dla dzieci w miejscu zamieszkania lub w innym możliwie najbliższym miejscu. Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych zostaną przekształcone (z zastosowaniem uproszczonej procedury) w przedszkola i będą tworzyły zespoły ze szkołą macierzystą. Jednym z podstawowych argumentów przemawiających za likwidacją oddziałów przedszkolnych w szkołach jest ich obecny czas pracy bardzo często podporządkowany organizacji pracy szkoły. W wielu przypadkach oddział przedszkolny w szkole podstawowej jest traktowany podobnie jak oddział szkolny, co oznacza, że nie działa w okresie ferii, wakacji i w innych dniach, kiedy zajęcia szkolne nie są prowadzone. Jednocześnie przekształcenie oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej w przedszkola spowoduje uproszczenie struktury form organizacyjnych prowadzących wychowanie przedszkolne oraz powstanie czytelnej sytuacji w zakresie statusu nauczycieli prowadzących w nich zajęcia, w szczególności ich czasu pracy oraz wymiaru urlopu.

Łączenie przedszkoli ze szkołami podstawowymi w zespoły

Zgodnie z art. 5 nowelizacji oddziały przedszkolne działające w szkołach podstawowych z mocy prawa 1.09.2016 r. staną się przedszkolami. Od tego samego dnia powstałe w ten sposób przedszkola z mocy prawa zostaną połączone w zespoły ze szkołami podstawowymi, w których działały dotychczas jako oddziały przedszkolne.
Stanowisko dyrektora takiego zespołu obejmie dotychczasowy dyrektor szkoły podstawowej (który będzie dyrektorem zespołu do końca okresu, na jaki zostało mu powierzone stanowisko dyrektora szkoły podstawowej), natomiast nauczyciele dotychczas zatrudnieni w szkole podstawowej staną się nauczycielami zatrudnionymi w zespole, a zatem nie będzie potrzeby nawiązywania nowych stosunków pracy z pracownikami.
Ponadto w przypadkach uzasadnionych miejscowymi warunkami od 1.09.2014 r. możliwe jeszt połączenie w zespół szkoły podstawowej z jednym lub kilkoma przedszkolami mającymi siedzibę w obwodzie tej szkoły. Dopuszcza się także możliwość tworzenia zespołu, w skład którego wchodziłyby jedynie przedszkola (pod warunkiem, że wszystkie znajdują się w obwodzie jednej szkoły podstawowej – nowe ust. 1d i 1e w art. 62 u.s.o.)
.@page_break@

Korzystnym rozwiązaniem organizacyjnym jest dopuszczenie możliwości przekształcenia publicznej innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej zarówno przez jednostkę samorządu terytorialnego, jak i osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną w przedszkole (art. 59 ust. 10 u.s.o .). W przypadku przekształcenia publicznej innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną w publiczne przedszkole konieczne będzie uzyskanie zmiany zezwolenia na założenie tej placówki. Do wniosku o zmianę zezwolenia trzeba będzie dołączyć projekt statutu przedszkola. Jednocześnie będzie wymagane stosowanie odpowiednio przepisów art. 58 ust. 3–5 u.s.o. (nowy ust. 3 art. 59a u.s.o. ).

Jak przekształcić inną formę wychowania przedszkolnego w przedszkole
Przekształcenie innej formy wychowania przedszkolnego w przedszkole może się odbyć z pominięciem procedury likwidacji. W obecnym stanie prawnym w przypadku przekształcenia innej formy wychowania przedszkolnego w przedszkole należy stosować procedurę likwidacji, która ma znaczenie jedynie formalne, gdyż faktycznie następuje jedynie zmiana nazwy i dostosowanie organizacji innej formy wychowania przedszkolnego do wymogów dotyczących przedszkola. W związku z tym wprowadza się procedurę przekształcenia innej formy wychowania przedszkolnego w przedszkole, która nie wiąże się z koniecznością uprzedniej likwidacji innej formy wychowania przedszkolnego. Dzieci nadal będą miały zapewnione miejsca wychowania przedszkolnego, a przekształcenie nie wpłynie w negatywny sposób na warunki nauczania, wychowania i opieki, gdyż warunki te określają przepisy dotyczące funkcjonowania przedszkoli. Powyższe zmiany wymagają wydania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań, jakie musi spełniać lokal, w którym jest prowadzone przedszkole; muszą one uwzględniać konieczność zapewnienia odpowiedniej jakości edukacji, wychowania i opieki nad dziećmi, w tym odpowiednich warunków lokalowych, sanitarnych i ochrony przeciwpożarowej. Spełnienie odpowiednich warunków lokalowych wymaga potwierdzenia przez organ prowadzący przedszkole pozytywnych opinii właściwego komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej ( art. 5 ust. 4 u.s.o. ).

Artykuł pochodzi z kwartalnika "Przed Szkołą" nr 3/2013>>

Polecamy także książkę: "Dotacje dla szkół i przedszkoli. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach".