Zgodnie z wstępnym algorytmem podziału subwencji oświatowej w roku 2023 szacuje się, że finansowy standard A wyniesie około 6947 zł ). W stosunku do roku 2022, w którym finansowy standard A wynosił 6081 zł, wzrośnie on o około 14,2 proc., tj. o około 866 zł.

 

Wskaźniki dla szkół artystycznych dostosowane do obniżenia wieku szkolnego

W przypadku szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, dla dzieci i młodzieży, wskaźniki zmniejszające zastosowano w związku z przejściem od września 2023 r. ze szkół podstawowych do szkół ponadpodstawowych dzieci, które rozpoczęły edukację w szkole podstawowej w wieku 6 lat zgodnie z tzw. „reformą 6-latka”. W przypadku techników i liceów plastycznych, dla dzieci i młodzieży, wskaźniki zmniejszające zastosowano w związku z zakończeniem w roku szkolnym 2022/2023 kształcenia przez uczniów dotychczasowych czteroletnich techników (klasy IV) i uczniów dotychczasowych czteroletnich liceów plastycznych (IV). Wskaźniki zmniejszające wynoszą odpowiednio dla uczniów:

  1. szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia – 1,31 proc.;
  2. klas IV dotychczasowych czteroletnich techników – 33,33 proc.;
  3. klas IV dotychczasowych czteroletnich liceów plastycznych – 33,33 proc

 

Nowa waga dla domów wczasów dziecięcych

Do obliczenia liczby wychowanków w zakresie wagi P68 dotyczącej domów wczasów dziecięcych:

  1. okres od dnia 1 marca 2019 r. do dnia 29 lutego 2020 r., tj. dane z okresu przed wystąpieniem stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 (analogicznie jak w przypadku naliczania subwencji oświatowej w roku 2022). Konieczność przyjęcia wskazanego okresu wynika m.in. z przyjmowania przez DWD uchodźców z Ukrainy, co w niektórych przypadkach mogło ograniczyć działalność DWD w okresie od dnia 1 września 2021 r. do dnia 31 sierpnia 2022 r.;
  2. dotychczasowe rozwiązania związane z okresem pobytu wychowanka w DWD. Do naliczenia subwencji oświatowej na rok 2023 rezygnuje się ze stosowania ograniczenia dotyczącego co najmniej 5 dni pobytu wychowanka w DWD, co jest związane z rozwiązaniami wprowadzonymi rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 12 sierpnia 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U. poz. 1782), które weszło w życie z dniem 1 września 2022 r. Powyższe rozwiązanie jest podyktowane tym, że dane o liczbie wychowanków DWD są uwzględnione za okres od dnia 1 marca 2019 r. do dnia 29 lutego 2020 r., tj. za okres, w którym nie obowiązywało jeszcze ww. ograniczenie dotyczące pobytu wychowanka w DWD. W konsekwencji JST zostaną naliczone środki w wysokości zbliżonej do roku 2021 i 2022.

Planuje się, że przy podziale subwencji oświatowej na rok 2024 w zakresie DWD dane będą dotyczyły roku szkolnego 2022/2023 i będą uwzględniały pobyty trwające minimum 5 dni.

 


Do obliczenia liczby uczniów, słuchaczy, wychowanków i dzieci w zakresie wag P41, P42 i P64 zostaną wykorzystane dane za rok szkolny 2021/2022, tj. dane dotyczące poprzedniego roku szkolnego, analogicznie jak przy podziale subwencji oświatowej w latach poprzedzających wystąpienie stanu epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Młodzieżowe ośrodki wychowawcze, zwane dalej „MOW”, w algorytmie podziału subwencji oświatowej uwzględnione są w dwóch wagach: P72 = 10 dla wychowanków korzystających z zakwaterowania oraz P71 = 5 dla wychowanków skierowanych, lecz niedoprowadzonych do MOW. Dotychczas ustalenie liczby wychowanków dla powyższych wag następowało na podstawie danych wykazanych w systemie informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Ponieważ w ciągu roku występuje znaczna rotacja wychowanków (liczba wychowanków zwiększa się lub zmniejsza) precyzyjniejszym sposobem obliczania liczby wychowanków jest naliczanie średnioroczne (suma liczby wychowanków w poszczególnych dobach w okresie od września do sierpnia danego roku szkolnego).

 

Inne wyliczenia dla szkolnictwa branżowego

Od roku szkolnego 2022/2023 szkoły mogą prowadzić kształcenie w sześciu nowych zawodach: monter konstrukcji targowo-wystawienniczych, technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego, technik izolacji przemysłowych, technik montażu i automatyki stolarki budowlanej, technik elektroautomatyk okrętowy, technik przemysłu jachtowego. Nowe zawody proponuje się przypisać do następujących wag:

  1. waga P18 – monter konstrukcji targowo-wystawienniczych, technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego, technik montażu i automatyki stolarki budowlanej, technik przemysłu jachtowego;
  2. waga P19 – technik izolacji przemysłowych;
  3. waga P47 – technik elektroautomatyk okrętowy.

Biorąc pod uwagę, że w obecnej wadze P18 jest ujęty zawód kierowca-mechanik, do wagi tej zostanie przyporządkowany również zawód technik transportu drogowego, w którym pierwsza z wyodrębnionych kwalifikacji jest tożsama z kwalifikacją wyodrębnioną w zawodzie kierowca-mechanik.
Z analizy zawodów, w których podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego przewiduje przygotowanie do uzyskania prawa jazdy określonej kategorii, wynika, że wszystkie takie zawody, z wyjątkiem zawodu technik weterynarii, znajdują się w wagach P17 lub P18. Dlatego też zasadne jest, aby w wadze P18 został również ujęty zawód technik weterynarii.


Dodatkowo:

  1. w wagach P22 i P23 uwzględniono uczniów, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2022/2023 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 120);
  2. w wagach P24 i P25 uwzględniono uczniów, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2022/2023 w zawodach „unikatowych”.

 

Inne wagi dla zespołów szkół

Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 12 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022 (Dz. U. poz. 1482) wprowadzono, na okres 4 miesięcy, rozwiązania dotyczące realizacji zadania związanego z zatrudnieniem nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych będącego konsekwencją zmian przewidzianych w ustawie z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1116). W roku 2022 rozwiązanie to zostało wprowadzone przez dodanie definicji „zespołu” rozporządzenia oraz mechanizmu umożliwiającego podział zwiększonej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej w roku 2022 na podstawie drugiej dodatkowej przeliczeniowej liczby dzieci i uczniów ustalanej na podstawie 15 nowych wag. Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem powyższe rozwiązania będą dotyczyły już całego roku 2023. Konieczne jest zatem dostosowanie sposobu podziału subwencji oświatowej w celu zapewnienia środków finansowych na ten cel.

 

Więcej pieniędzy za wyższe wyniki

W roku 2023 będą kontynuowane rozwiązania projakościowe odnoszące się do niepublicznych szkół, w których nie jest  realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, tj. zwiększenie finansowania „za zdany egzamin”, a zmniejszenie środków naliczanych „za uczestnictwo w zajęciach”. Przyjęcie takiego sposobu finansowania premiuje szkoły, które osiągają wysoką zdawalność egzaminów zewnętrznych przez swoich słuchaczy.