Panel dyskusyjny poświęcony tematowi nowoczesnej lekcji odbył się 27 września w Warszawie. Spotkanie zorganizowane zostało w ramach konferencji Edu Trendy 2013, skierowanej do osób zainteresowanych rozwojem edukacji i szukających rozwiązań poprawiających jakość oraz efektywność nauczania. Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), kierujący projektem Scholaris, zaprosił do uczestnictwa w panelu ekspertów-praktyków z Polski i zagranicy, którzy opowiedzieli o swoich doświadczeniach z nowymi metodami prowadzenia lekcji.

Jak rozmawiać o nowoczesnej edukacji?
Prowadzący spotkanie Wiktor Niedzicki (dziennikarz radiowy i telewizyjny, autor programu Laboratorium, wykładowca akademicki) rozmawiał z dwojgiem zasiadających obok niego ekspertów z Warszawy oraz z trójką pedagogów, którzy brali udział w panelu dzięki wirtualnemu mostowi, stworzonemu pomiędzy Warszawą a Anglią, Belgią i Kanadą.
Danuta Kozakiewicz (dyrektor Szkoły Podstawowej nr 103 w Warszawie), Radosław Wasiński (dyrektor Zespołu Szkół im. Joachima Lelewela przy Ambasadzie RP w Brukseli), Maria Sieńko (dyrektor ds. studiów w londyńskim oddziale Embassy Summer) i Piotr Engiel (wykładowca akademicki na Uniwersytecie w mieście Londyn z Ontario w Kanadzie) opowiadali o swoich doświadczeniach z nowymi technologiami,  ich roli oraz znaczeniu w edukacji. Piątym ekspertem w panelu był reprezentant ORE – Krzysztof Nierojewski, koordynator projektu Scholaris, który pomaga nauczycielom w przygotowaniu nowoczesnych, multimedialnych lekcji.

Rola nauczyciela
Jednym z najważniejszych wątków okazała się rola nauczyciela w procesie kształcenia. Paneliści zgodnie zwrócili uwagę na fakt, że to postawa pedagoga jest jednym z najistotniejszych wyznaczników nowoczesności w szkole. To od nastawienia nauczyciela zależy, czy lekcja jest ciekawa, a wiedza łatwo przyswajana przez uczniów. Jeśli opiekun ma dobre chęci i zapał, niezależnie od warunków technicznych panujących w szkole, potrafi przygotować taki format zajęć, który aktywnie angażuje uczniów. Danuta Kozakiewicz opowiadała, że najlepiej pamięta nauczycieli, którzy pozwalali jej przyswajać wiedzę nie tylko teoretycznie.
- To była biologia – wspominała – Kiedy mówiliśmy o ptakach, szliśmy oglądać ptaki. Kiedy o gadach, szliśmy pogłaskać węża. Dzięki takiemu podejściu pedagog nauczył, pokazał i wytłumaczył zagadnienie całościowo.
Podstawę programową można efektywnie realizować różnymi metodami: dzięki internetowi, tablicom multimedialnym, ale też dzięki klasycznej tablicy i kredzie. Zdaniem Marii Sieńko w kwestii nowoczesnego nauczania wszystko sprowadza się do tego, żeby to nauczyciel włączył komputer, przygotował lekcję na przykład w oparciu o zasoby dostępne w internecie i chciał uatrakcyjnić swoje zajęcia tak, aby przekazać uczniom wiedzę z użyciem różnych technik. Paneliści-pedagodzy na pytanie o to, co sami pamiętają z czasów swojej edukacji, przyznali, że  pamiętają przede wszystkim nauczycieli tych, którzy „zarażali” wiedzą, wydobywali i rozwijali ich predyspozycje osobowe. Ocenili, iż nauczanie jest wielką odpowiedzialnością i niejako misją społeczną, ale zaakcentowali także znaczenie pasji w całym tym procesie.

Nowoczesna lekcja: „moda” czy konieczność?
Panel dyskusyjny pokazał, że Polska pod względem technologicznym nie odstaje, jak powszechnie się sądzi, od innych krajów. - Cieszy mnie to, że dostrzegamy brak podziału na „szkołę nowoczesną” za granicą i „szkołę tradycyjną” w Polsce – mówił Krzysztof Nierojewski z Ośrodka Rozwoju Edukacji. Szkoły nowoczesne są zarówno u nas, jak i za granicą. Tak naprawdę jesteśmy na tym samym poziomie rozwoju, jak cały świat. W kraju też mamy ciekawe narzędzia budujące nowoczesną edukację. Z pewnością należy do nich portal Scholaris, na którym nauczyciele znajdą wiele sprawdzonych pomysłów na nowoczesne lekcje. Co ważne, na Scholaris, w jednym miejscu, zgromadzone są zasoby dotyczące wszystkich przedmiotów nowej podstawy programowej, kontynuował Krzysztof Nierojewski.
Radosław Wasiński uważa, że nowoczesne narzędzia w edukacji to po części moda, ale także konieczność wynikająca z rozwoju technologicznego, który zrewolucjonizował świat. Człowiek jest wzrokowcem i obraz, zwłaszcza dynamiczny i pobudzający emocje wpływa pozytywnie na percepcję, wyjaśnia. Dzięki takim metodom dzieci szybciej orientują się i wchłaniają wiedzę. Narzędzia multimedialne stwarzają też uczniom okazję do tworzenia, a to element mocno angażujący i bardzo istotny w nauce i wychowaniu. Piotr Engiel zgodził się z przedmówcą. Powiedział, że lekcje z wykorzystaniem multimediów są najlepiej zapamiętywane przez jego studentów.
Wymownym komentarzem panelu był głos uczestniczki z sali. Pani Ewa Dęga, dyrektorka Przedszkola Publicznego nr 25 w Opolu zwróciła uwagę, że "wykorzystanie multimediów w edukacji to naturalna rzecz ze względu na zmieniające się kompetencje cyfrowe dzieci. Dziś dwulatki, które nie umieją jeszcze mówić, sprawnie obsługują tablety." Jej zdaniem można stwierdzić, że  Z panelu można wyciągnąć wniosek, że nie powinniśmy mieć kompleksów i że rozwiązania, które wprowadzamy, idą w dobrym kierunku.

Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli (www.scholaris.pl) zawiera ponad 26 tysięcy bezpłatnych zasobów edukacyjnych, które mogą być wykorzystane do przygotowania nowoczesnych lekcji ze wszystkich przedmiotów nowej podstawy programowej. Są to gotowe, sprawdzone scenariusze zajęć, prezentacje, filmy, grafiki i wiele innych. Portal jest skierowany do nauczycieli wszystkich etapów edukacji (od przedszkola do szkół ponadgimnazjalnych), ale także do uczniów, którzy w ciekawy sposób chcą pogłębiać swoją wiedzę.