Ministerstwo edukacji w specjalnym informatorze radzi jak zakładać alternatywne formy wychowania przedszkolnego. Jak podkreśla resort edukacji, tradycyjne przedszkola najpełniej realizują zasadę powszechnej dostępności oraz zapewniają realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Jednak sieć przedszkoli publicznych może być uzupełniania alternatywnymi formami wychowania przedszkolnego. Chodzi o punkty i zespoły przedszkolne. Rada gminy po przeanalizowaniu lokalnej sieci przedszkolnej może podjąć uchwałę o utworzeniu zespołu wychowania przedszkolnego lub punktu przedszkolnego.
Zgodnie z prawem, punkty przedszkolne i zespoły wychowania przedszkolnego mogą być zakładane przez gminy, osoby prawne (organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, fundacje, związki wyznaniowe), jak również osoby fizyczne.
Punkty i zespoły mogą być tworzone przykładowo w budynku funkcjonującej szkoły lub przedszkola, budynku po zlikwidowanej szkole lub przedszkolu, świetlicy środowiskowej, remizie strażackiej, budynku parafialnym, domu kultury, prywatnym domu lub mieszkaniu.
Jednym z warunków utworzenia zespołu lub punktu będzie posiadanie przez organ prowadzący pozytywnej opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz komendanta powiatowego/miejskiego Państwowej Straży Pożarnej o zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w lokalu.
Zadania dotyczące edukacji przedszkolnej mogą być współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitału Ludzki 2007–2013. Na ten cel przeznaczono ponad 243 mln euro.
Na początku lat dziewięćdziesiątych zamknięto i zlikwidowano wiele przedszkoli. Według danych z Systemu Informacji Oświatowej aż w 539 gminach nie ma ani jednego przedszkola. Wychowaniem przedszkolnym objętych jest w skali kraju średnio ok. 44 proc. dzieci w wieku 3–6 lat. Są to najniższe wskaźniki upowszechniania wychowania przedszkolnego wśród krajów Unii Europejskiej. Najgorzej sytuacja wygląda w woj. podlaskim (ponad 75 proc. gmin wiejskich nie ma żadnego przedszkola), woj. zachodniopomorskim i warmińsko-mazurskim. Najlepiej wygląda sytuacja w woj. opolskim i śląskim.
W ostatnich latach w całym kraju dzięki inicjatywom lokalnych środowisk i organizacji pozarządowych z pieniędzy unijnych utworzono ponad 800 alternatywnych ośrodków wychowania przedszkolnego.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 4.09.2008 r.