Projekt rozporządzenia ministra edukacji w sprawie doradztwa zawodowego zakłada szereg zmian dostosowujących szkolny system doradztwa do potrzeb współczesnego rynku pracy. Wśród nowych rozwiązań przewidziano włączenie branżowych centrów umiejętności w działania doradcze szkół. Centra mają wspierać uczniów w poznawaniu zawodów i zdobywaniu praktycznych umiejętności oraz umożliwiać nauczycielom podnoszenie kwalifikacji.

 

Nowe rozwiązania w doradztwie zawodowym – większa rola pracodawców i rodziców

Szkoły będą również zobowiązane do korzystania z prognoz zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego oraz z wyników monitoringu karier absolwentów. Dzięki temu uczniowie otrzymają rzetelne informacje o możliwościach zatrudnienia i perspektywach rozwoju zawodowego. Nowe przepisy zwiększą też udział rodziców w procesie doradczym – ich współpraca ze szkołą ma pomóc w lepszym poznaniu predyspozycji uczniów i wspieraniu ich wyborów edukacyjno-zawodowych. Pracodawcy zyskają natomiast istotny wpływ na kształt szkolnych programów doradztwa, co ma zapewnić lepsze dostosowanie działań do potrzeb gospodarki i umożliwić uczniom kontakt z przedstawicielami różnych branż.

 

Większa rola technologii

Projekt rozporządzenia przewiduje rozszerzenie wykorzystania nowoczesnych technologii w doradztwie zawodowym. Szkoły mają być zobowiązane do korzystania z narzędzi cyfrowych i zasobów dostępnych na ogólnopolskich platformach edukacyjnych, w tym Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej oraz Infozawodowe.men.gov.pl. Celem proponowanych zmian jest ułatwienie uczniom planowania kariery z wykorzystaniem aktualnych, interaktywnych narzędzi.

 

Zmienią się też podstawy programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Nowe programy mają obejmować tzw. kompetencje przyszłości – umiejętności cyfrowe, analizę wymagań rynku pracy, znajomość wpływu nowych technologii (w tym sztucznej inteligencji) na rynek pracy oraz praktyczne przygotowanie do poszukiwania zatrudnienia, w tym tworzenia dokumentów aplikacyjnych i udziału w rozmowach kwalifikacyjnych. Zmiany te mają na celu podniesienie jakości doradztwa zawodowego i lepsze przygotowanie uczniów do funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się świecie pracy.