Komitet Wspomagający do spraw Prezydencji Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej

ZARZĄDZENIE Nr 161
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 2024 r.
w sprawie Komitetu Wspomagającego do spraw Prezydencji Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej

Na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050 i 1473) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Komitet Wspomagający do spraw Prezydencji Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej, zwany dalej "Komitetem".
2. 
Komitet jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
3. 
Komitet działa od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 30 czerwca 2025 r.
§  2. 
Do zadań Komitetu należy rozpatrywanie stanowisk związanych z realizacją 6-miesięcznego Programu Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w I połowie 2025 r. oraz z realizacją fiszek programowych w sprawach związanych z Polską Prezydencją w Radzie Unii Europejskiej w I połowie 2025 r.
§  3. 
1. 
W skład Komitetu wchodzą:
1)
przewodniczący Komitetu - minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
2)
wiceprzewodniczący Komitetu - sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, wyznaczony przez ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
3)
podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, wyznaczony przez ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
4)
pozostali członkowie Komitetu - po jednym przedstawicielu, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu, wyznaczonym przez:
a)
Ministra - Członka Rady Ministrów Macieja Berka, Przewodniczącego Stałego Komitetu Rady Ministrów,
b)
ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
c)
ministra właściwego do spraw gospodarki,
d)
ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
e)
ministra właściwego do spraw zagranicznych;
5)
Stały Przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Komitecie Stałych Przedstawicieli COREPER II;
6)
Zastępca Stałego Przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Komitecie Stałych Przedstawicieli COREPER I.
2. 
W pracach Komitetu może brać udział minister, o którym mowa w ust. 1 pkt 4. Jeżeli w pracach Komitetu bierze udział minister, wówczas wykonuje on prawa członka Komitetu zamiast wyznaczonego przedstawiciela.
3. 
Członek Komitetu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, może być zastępowany w pracach Komitetu przez upoważnionego przedstawiciela, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu.
4. 
Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, osoby, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Komitetu, w szczególności:
1)
przedstawicieli ministerstw i urzędów centralnych oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
2)
przedstawicieli innych podmiotów i organów, których obecność zostanie uznana za przydatną do wykonywania zadań Komitetu.
§  4. 
1. 
Do zadań przewodniczącego Komitetu należy w szczególności:
1)
zwoływanie posiedzeń Komitetu;
2)
przewodniczenie posiedzeniom Komitetu;
3)
ustalanie programu posiedzeń Komitetu;
4)
zlecanie sporządzenia ekspertyz, opinii, analiz oraz raportów na potrzeby prac Komitetu;
5)
wyznaczanie sekretarza Komitetu.
2. 
Przewodniczący Komitetu może powierzyć pozostałym członkom Komitetu wykonywanie określonych obowiązków służących realizacji zadań Komitetu.
3. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu posiedzeniu Komitetu przewodniczy wiceprzewodniczący Komitetu.
4. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu i wiceprzewodniczącego Komitetu posiedzeniu Komitetu przewodniczy członek Komitetu wskazany przez przewodniczącego Komitetu.
§  5. 
Komitet obraduje na posiedzeniach. Przewodniczący Komitetu, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Komitetu, może zadecydować o odbyciu posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
§  6. 
1. 
Komitet podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uzgodnienia stanowisk.
2. 
W przypadku braku uzgodnienia stanowisk rozstrzyga przewodniczący Komitetu.
3. 
Przewodniczący Komitetu może, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Komitetu, zarządzić podjęcie rozstrzygnięcia w trybie obiegowym.
§  7. 
1. 
Z posiedzenia Komitetu sekretarz Komitetu sporządza protokół.
2. 
Protokół podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu oraz sekretarz Komitetu.
§  8. 
1. 
Organy administracji rządowej oraz jednostki im podległe oraz przez nie nadzorowane, na wniosek przewodniczącego Komitetu, udzielają Komitetowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu zadań Komitetu, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty.
2. 
Przewodniczący Komitetu może zwracać się do innych podmiotów niż organy i jednostki, o których mowa w ust. 1, o udzielenie pomocy w pracach Komitetu.
§  9. 
Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Komitetu zapewnia Departament Komitetu do Spraw Europejskich w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  10. 
Udział w pracach Komitetu jest nieodpłatny.
§  11. 
Wydatki związane z działalnością Komitetu są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.
§  12. 
Traci moc zarządzenie nr 42 Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie Komitetu Wspomagającego do spraw Prezydencji Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej (M.P. poz. 564).
§  13. 
Zarządzenie traci moc z dniem 1 lipca 2025 r.
§  14. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2024.1093

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Komitet Wspomagający do spraw Prezydencji Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej
Data aktu: 23/12/2024
Data ogłoszenia: 23/12/2024
Data wejścia w życie: 24/12/2024