Zm.: uchwała w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Komitetu do Spraw Europejskich.

UCHWAŁA Nr 233
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 2013 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Komitetu do Spraw Europejskich

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Komitecie do Spraw Europejskich (Dz. U. Nr 161, poz. 1277) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
W załączniku do uchwały nr 18 Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2010 r. w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Komitetu do Spraw Europejskich (M.P. Nr 9, poz. 79) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) właściwym komitecie - rozumie się przez to komitet Rady Ministrów właściwy do rozpatrywania określonych kategorii spraw.";

2)
w § 6 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:

"2. Sekretarz Komitetu przekazuje projekty dokumentów rozpatrywanych i rozstrzyganych albo uzgadnianych przez Komitet oraz wszelkie dokumenty dotyczące prac nad tymi projektami za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub z wykorzystaniem informatycznych nośników danych, z wykorzystaniem certyfikowanego podpisu elektronicznego.

3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do dokumentów zawierających informacje niejawne w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych.";

3)
w § 7:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Z posiedzenia Komitetu sporządza się pełny zapis jego przebiegu (na podstawie zapisu dźwiękowego), zwany dalej "stenogramem", będący wewnętrznym dokumentem roboczym.",

b)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Stenogram oraz protokół ustaleń jest przechowywany przez komórkę organizacyjną, o której mowa w § 6 ust. 1.";

4)
w § 9:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Projekty dokumentów opracowują i uzgadniają w trybie określonym w uchwale nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979), zwanej dalej "Regulaminem pracy Rady Ministrów", oraz wnoszą pod obrady Komitetu:

1) członkowie Rady Ministrów stosownie do zakresu swojej właściwości,

2) Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,

3) inny podmiot:

a) upoważniony przez Prezesa Rady Ministrów,

b) którego upoważnienie do opracowania, prowadzenia procesu uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania oraz wnoszenia do rozpatrzenia projektu dokumentu wynika z przepisów odrębnych, w szczególności upoważniony w tym zakresie pełnomocnik Rządu

- zwani dalej "organem wnioskującym".

2. Przed rozpatrzeniem i rozstrzygnięciem przez Komitet projekty dokumentów mieszczące się w zakresie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy, do których rozpatrywania i rozstrzygania Komitet został upoważniony w uchwale Rady Ministrów wydanej na podstawie tych przepisów:

1) mające szczególne znaczenie w zakresie realizacji polityki państwa, prawa krajowego, budżetu państwa lub gospodarki - podlegają rozpatrzeniu przez Stały Komitet Rady Ministrów;

2) mieszczące się w zakresie kompetencji właściwego komitetu - podlegają rozpatrzeniu przez właściwy komitet.",

b)
uchyla się ust. 3 i 4;
5)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. 1. Projekt dokumentu wnoszony do rozpatrzenia przez Komitet oraz dołączane do niego dokumenty powinny spełniać wymagania określone w Regulaminie pracy Rady Ministrów oraz w przepisach odrębnych.

2. Do projektu dokumentu wnoszonego do rozpatrzenia przez Komitet dołącza się:

1) w odniesieniu do projektu ustawy, projektu założeń projektu ustawy oraz projektu rozporządzenia Rady Ministrów mających na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej:

a) informację o wynikach przeprowadzonych uzgodnień,

b) uzasadnienie projektu ustawy albo projektu rozporządzenia Rady Ministrów wraz z oceną skutków regulacji (OSR),

c) protokół rozbieżności,

d) tabelaryczne zestawienie przepisów dyrektywy lub dyrektyw, których wdrożenie jest celem projektu ustawy albo projektu rozporządzenia Rady Ministrów, oraz projektowanych przepisów prawa polskiego, a także wyjaśnienie określające przyczyny wejścia w życie projektowanej ustawy albo rozporządzenia lub niektórych ich przepisów w danym terminie oraz zawierające informacje, czy proponowany termin wejścia w życie uwzględnia wymogi w zakresie terminów wdrożenia dyrektywy lub dyrektyw,

e) tabelaryczne zestawienie przepisów projektu ustawy, które wykraczają poza cel wdrożenia prawa Unii Europejskiej, wraz z wyjaśnieniem niezbędności objęcia ich tym projektem,

f) informację na temat opracowania projektu ustawy na podstawie założeń projektu ustawy albo bez uprzedniego przyjęcia założeń,

g) informację wraz z uzasadnieniem na temat wszelkich zmian dokonanych w projekcie ustawy w stosunku do założeń projektu ustawy przyjętych przez Radę Ministrów;

2) w odniesieniu do projektu dokumentu innego niż określony w pkt 1 i podlegającego rozpatrzeniu i rozstrzygnięciu przez Komitet:

a) informację o wynikach przeprowadzonych uzgodnień,

b) protokół rozbieżności,

c) informację na temat ustaleń Stałego Komitetu Rady Ministrów lub właściwych komitetów w przypadkach, o których mowa w § 9 ust. 2;

3) w odniesieniu do projektu dokumentu innego niż określony w pkt 1 i podlegającego rozpatrzeniu i uzgodnieniu przez Komitet:

a) informację o wynikach przeprowadzonych uzgodnień,

b) uzasadnienie projektu wraz z oceną skutków regulacji (OSR) albo informację o przewidywanych skutkach społeczno-gospodarczych projektu, w tym jego wpływie na sektor finansów publicznych,

c) protokół rozbieżności,

d) informację wskazującą zakres, w jakim projekt ma charakter dostosowawczy.

3. W przypadku niezachowania wymogów formalnych określonych w ust. 2 oraz wymogów określonych w Regulaminie pracy Rady Ministrów lub w odrębnych przepisach sekretarz Komitetu może w trybie pilnym wystąpić do organu wnioskującego o usunięcie braków formalnych lub o uzupełnienie wniesionego projektu dokumentu.

4. Projekt dokumentu, który nie został uzupełniony bądź w przypadku którego nie zostały usunięte braki formalne, może w szczególnie uzasadnionym przypadku podlegać rozpatrzeniu przez Komitet, za zgodą Przewodniczącego Komitetu, wyrażoną po zasięgnięciu opinii członków Komitetu na posiedzeniu Komitetu, na którym projekt ten ma podlegać rozpatrzeniu.";

6)
w § 13 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Sekretarz Komitetu może przekazać członkom Komitetu do wiadomości dokument o charakterze informacyjnym, w zakresie którego nie są podejmowane rozstrzygnięcia albo uzgodnienia przez Komitet.";

7)
w § 15 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Na posiedzeniu Komitetu nie podlegają rozpatrzeniu uwagi o charakterze legislacyjnym lub redakcyjnym w odniesieniu do projektów dokumentów podlegających rozpatrzeniu i uzgodnieniu przez Komitet. Uwagi te sekretarz Komitetu przekazuje odpowiednio Rządowemu Centrum Legislacji lub właściwym komórkom organizacyjnym Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.";

8)
w § 17 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Jeżeli nie został spełniony wymóg, o którym mowa w § 9 ust. 2, Komitet kieruje projekt dokumentu do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów lub właściwy komitet w celu ponownego wniesienia pod obrady Komitetu.";

9)
w § 18 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Sekretarz Komitetu informuje członków Komitetu o decyzji Rady Ministrów oraz przekazuje im opracowany w odrębnym trybie, zgodnym z Regulaminem pracy Rady Ministrów, tekst ostateczny dokumentu uwzględniający decyzje Komitetu oraz Rady Ministrów.";

10)
w § 19:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Uzgadniając projekt dokumentu, Komitet projekt ten przyjmuje bez zmian albo ze zmianami i rekomenduje go Radzie Ministrów, właściwym komitetom lub Stałemu Komitetowi Rady Ministrów, wyraża opinię o projekcie, rekomenduje Radzie Ministrów jego odrzucenie albo kieruje go do ponownego uzgodnienia po spełnieniu określonych wymogów lub w innym terminie.",

b)
w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) wystąpić z wnioskiem odpowiednio do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Rządowego Centrum Legislacji albo Sekretarza Rady Ministrów o skierowanie projektu dokumentu do zaopiniowania przez Radę Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów lub wskazany organ wewnętrzny Rady Ministrów.";

11)
w § 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Po uzgodnieniu projektu dokumentu przez Komitet i uzyskaniu rekomendacji organ wnioskujący wnosi projekt dokumentu do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów lub właściwe komitety.";

12)
w § 24 w ust. 5 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"W odniesieniu do projektów dokumentów podlegających rozpatrzeniu i uzgodnieniu stosuje się odpowiednio przepisy § 15 ust. 5.";

13)
w § 25 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Sekretarz Komitetu udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny (RPL) projekt założeń projektu ustawy, projekt ustawy oraz projekt rozporządzenia Rady Ministrów wniesiony do rozpatrzenia przez Komitet wraz z wszelkimi dokumentami dotyczącymi prac nad projektem.".

§  2.
Do projektów dokumentów, które przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały zostały skierowane do uzgodnień lub konsultacji na podstawie § 12 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. i podlega ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024