Decyzja 248/2021 (2024/471) zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 248/2021
z dnia 24 września 2021 r.
zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG [2024/471]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 1 .

(2) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego 2 .

(3) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Komisji (UE) 2019/554 z dnia 5 kwietnia 2019 r. zmieniające załącznik VI do dyrektywy 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty 3 .

(4) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie Komisji (UE) nr 1305/2014 z dnia 11 grudnia 2014 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych wchodzącego w skład systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 62/2006 4 .

(5) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/761 z dnia 16 lutego 2018 r. ustanawiające wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do nadzoru sprawowanego przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa po wydaniu jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa lub autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1077/2012 5 .

(6) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/762 z dnia 8 marca 2018 r. ustanawiające wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do wymogów dotyczących systemu zarządzania bezpieczeństwem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 i (UE) nr 1169/2010 6 .

(7) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/6 z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie europejskiego planu wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym 7 .

(8) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/278 z dnia 23 lutego 2018 r. zmieniające załącznik do rozporządzenia (UE) nr 1305/2014 w odniesieniu do struktury komunikatów, modelu danych i komunikatów, operacyjnej bazy danych wagonów i jednostek intermodalnych oraz do przyjęcia standardu informatycznego warstwy komunikacji wspólnego interfejsu 8 .

(9) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 9 .

(10) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/763 z dnia 9 kwietnia 2018 r. ustanawiające praktyczne zasady wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa przedsiębiorstwom kolejowym na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 653/2007 10 .

(11) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/764 z dnia 2 maja 2018 r. w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności 11 .

(12) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/867 z dnia 13 czerwca 2018 r. ustanawiające regulamin Rad Odwoławczych Agencji Kolejowej Unii Europejskiej 12 .

(13) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/868 z dnia 13 czerwca 2018 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1301/2014 oraz rozporządzenie (UE) nr 1302/2014 w odniesieniu do przepisów dotyczących systemu pomiaru energii i systemu gromadzenia danych 13 .

(14) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/250 z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie wzorów deklaracji WE i certyfikatów dotyczących składników interoperacyjności i podsystemów kolei w oparciu o model deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu kolejowego oraz w oparciu o procedury weryfikacji WE podsystemów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 14 .

(15) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/772 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1300/2014 w odniesieniu do wykazu majątku w celu identyfikacji barier w zakresie dostępności, zapewnienia informacji dla użytkowników oraz monitorowania i oceny postępów w zakresie dostępności 15 .

(16) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2012/757/UE 16 .

(17) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/774 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1304/2014 w zakresie stosowania technicznych specyfikacji interopera- cyjności podsystemu "Tabor kolejowy - hałas" w odniesieniu do istniejących wagonów towarowych 17 .

(18) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/775 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 454/2011 w odniesieniu do zarządzania zmianami 18 .

(19) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenia Komisji (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1299/2014, (UE) nr 1301/2014, (UE) nr 1302/2014, (UE) nr 1303/2014 i (UE) 2016/919 oraz decyzję wykonawczą Komisji 2011/665/UE w odniesieniu do dostosowania do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz realizacji celów szczegółowych określonych w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 19 .

(20) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/777 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej i uchylające decyzję wykonawczą 2014/880/UE 20 .

(21) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/778 z dnia 16 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1305/2014 w odniesieniu do zarządzania zmianami 21 .

(22) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 22 .

(23) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/387 z dnia 9 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 321/2013, (UE) nr 1302/2014 i (UE) 2016/919 w odniesieniu do rozszerzenia obszaru użytkowania i etapów przejściowych 23 .

(24) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/424 z dnia 19 marca 2020 r. w sprawie przekazywania Komisji informacji dotyczących niestosowania specyfikacji technicznych interope- racyjności zgodnie z dyrektywą (UE) 2016/797 24 .

(25) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (wersja przekształcona) 25 .

(26) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (wersja przekształcona) 26 , sprostowaną w Dz.U. L 59 z 7.3.2017, s. 41 oraz w Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 114.

(27) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić dyrektywę Komisji 2014/38/UE z dnia 10 marca 2014 r. zmieniającą załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE, jeżeli chodzi o poziom hałasu 27 .

(28) W Porozumieniu EOG należy uwzględnić decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiającą specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniającą i uchylającą decyzję Komisji 2007/756/WE 28 .

(29) Rozporządzenie (UE) nr 1305/2014 uchyla rozporządzenie Komisji (WE) nr 62/2006 29 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(30) Rozporządzenie (UE) 2016/796 uchyla rozporządzenie (WE) nr 881/2004 30 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(31) Rozporządzenie delegowane (UE) 2018/761 uchyla rozporządzenie Komisji (UE) nr 1077/2012 31 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(32) Rozporządzenie delegowane (UE) 2018/762 uchyla, ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2025 r., rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 32  oraz (UE) nr 1169/2010 33 , które są uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2025 r.

(33) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/763 uchyla rozporządzenie Komisji (WE) nr 653/2007 34 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(34) Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1614 uchyla decyzję Komisji 2007/756/WE 35 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(35) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/250 uchyla rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 36 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(36) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/773 uchyla, ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2024 r., decyzję Komisji 2012/757/UE 37 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2024 r.

(37) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/777 uchyla decyzję wykonawczą Komisji 2014/880/UE 38 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(38) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/779 uchyla rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 39 , które jest uwzględnione w Porozumieniu EOG i które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(39) Dyrektywa (UE) 2016/797 uchyla dyrektywę 2008/57/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 40 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(40) Dyrektywa (UE) 2016/798 uchyla dyrektywę 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 41 , która jest uwzględniona w Porozumieniu EOG i którą w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia EOG.

(41) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XIII do Porozumienia EOG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku XIII do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1)
w pkt 4a (rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady) dodaje się, co następuje:

", zmienione:

32016 R 2338: rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. L 354 z 23.12.2016, s. 22).";

2)
w pkt 37ai (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014) dodaje się, co następuje:

", zmienione:

32019 R 0774: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/774 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 89).";

3)
w pkt 37ai (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014) dodaje się następujące dostosowania:

"c) w sekcji 7.3.2.4 lit. b) załącznika przed słowem »Szwecja« dodaje się słowa »Norwegia i«;

d) w sekcji 7.4.1 lit. b) załącznika przed słowami »i Szwecji« dodaje się słowo », Norwegii«, a przed słowami »i szwedz- kich« dodaje się słowo », norweskich«.";

4)
w pkt 37d (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE) dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32014 L 0038: dyrektywą Komisji 2014/38/UE z dnia 10 marca 2014 r. (Dz.U. L 70 z 11.3.2014, s. 20).";

5)
w pkt 37da (decyzja Komisji 2007/756/WE) dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32018 D 1614: decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. (Dz.U. L 268

z 26.10.2018, s. 53).";

6)
w pkt 37dba (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1303/2014), pkt 37i (rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919) oraz pkt 37n (rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013) dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32019 R 0776: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 108).";

7)
w pkt 37dj (rozporządzenie Komisji (UE) nr 454/2011) dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32019 R 0775: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/775 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 103).";

8)
w pkt 37dk (decyzja wykonawcza Komisji 2011/665/UE) i pkt 37o (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1299/2014) dodaje się, co następuje:

", zmienione:

32019 R 0776: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 108).";

9)
w pkt 37dn (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1301/2014) i pkt 37do (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014) dodaje się, co następuje:

", zmienione:

32018 R 0868: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/868 z dnia 13 czerwca 2018 r. (Dz.U. L 149 z 14.6.2018, s. 16),

32019 R 0776: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 108).";

10)
w pkt 37do (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014), pkt 37i (rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919) oraz pkt 37n (rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013) dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32020 R 0387: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/387 z dnia 9 marca 2020 r. (Dz.U. L 73 z 10.3.2020, s. 6).";

11)
tekst w pkt 37h (rozporządzenie Komisji (WE) nr 62/2006) otrzymuje brzmienie:

"32014 R 1305: rozporządzenie Komisji (UE) nr 1305/2014 z dnia 11 grudnia 2014 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych wchodzącego w skład systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 62/2006 (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 438), zmienione:

32018 R 0278: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/278 z dnia 23 lutego 2018 r. (Dz.U. L 54 z 24.2.2018, s. 11),

32019 R 0778: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/778 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 356).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następującego dostosowania:

Po sekcji 7.1.4 ust. 3 załącznika dodaje się ustęp w brzmieniu:

»4. Urząd Nadzoru EFTA ma status obserwatora w komitecie sterującym.«";

12)
po pkt 37ia (decyzja Komisji 2012/463/UE) dodaje się punkt w brzmieniu:

"37ib. 32017 R 0006: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/6 z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie europejskiego planu wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (Dz.U. L 3 z 6.1.2017, s. 6.).";

13)
w pkt 37ma (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014) dodaje się, co następuje:

", zmienione:

32019 R 0772: rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/772 z dnia 16 maja 2019 r. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 1).";

14)
po pkt 37o (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1299/2014) dodaje się, co następuje:

"37p. 32016 L 0797: dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (wersja przekształcona) (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tej dyrektywy odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) w art. 11 ust. 2 po słowie »Komisję« dodaje się słowa »lub, w odniesieniu do państwa EFTA, Urząd Nadzoru EFTA«;

b) w art. 51 dodaje się następujące ustępy:

»4. Państwa EFTA w pełni uczestniczą w komitecie, z wyjątkiem prawa głosu.

5. Przewodniczący komitetu może zaprosić Urząd Nadzoru EFTA do uczestnictwa w charakterze obserwatora bez prawa głosu.«.

37pa. 32018 R 0545: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następującego dostosowania:

w art. 8 ust. 1 i art. 10 ust. 1 po słowach »językach urzędowych Unii« dodaje się słowa », w języku islandzkim i norweskim«.

37pb. 32018 D 1614: decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53).

37pc. 32019 R 0250: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/250 z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie wzorów deklaracji WE i certyfikatów dotyczących składników interoperacyjności i podsystemów kolei w oparciu o model deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu kolejowego oraz w oparciu o procedury weryfikacji WE podsystemów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 (Dz.U. L 42 z 13.2.2019, s. 9).

37pd. 32019 R 0773: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu «Ruch kolejowy» systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2012/757/UE (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 5).

37pe. 32019 R 0777: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/777 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej i uchylające decyzję wykonawczą 2014/880/UE (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 312).

37pf. 32020 R 0424: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/424 z dnia 19 marca 2020 r. w sprawie przekazywania Komisji informacji dotyczących niestosowania specyfikacji technicznych interoperacyjności zgodnie z dyrektywą (UE) 2016/797 (Dz.U. L 84 z 20.3.2020, s. 20).";

15)
tekst w pkt 42f (rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady) otrzymuje brzmienie:

"32016 R 0796: rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następujących dostosowań:

a) niezależnie od postanowień protokołu 1 do Porozumienia, pojęcia »państwo członkowskie (państwa członkow- skie)« i inne pojęcia odnoszące się do ich organów publicznych zawarte w rozporządzeniu odczytuje się jako obejmujące, poza znaczeniem nadanym im w rozporządzeniu, państwa EFTA oraz ich organy publiczne;

b) jeśli chodzi o państwa EFTA, Urząd Nadzoru EFTA lub Stały Komitet Państw EFTA - w zależności od przypadku - może, w stosownych przypadkach, zwrócić się do Agencji o pomoc w wypełnianiu powierzonych im zadań;

c) państwa EFTA w pełni uczestniczą w grupach roboczych ustanowionych przez Agencję i mają w nich takie same prawa i obowiązki jak państwa członkowskie UE, z wyjątkiem prawa głosu;

d) w art. 11 ust. 4 dodaje się, co następuje:

»Jeżeli wizytacje były przeprowadzone w państwie EFTA, Agencja przesyła sprawozdanie również Urzędowi Nadzoru EFTA.«;

e) w art. 25 ust. 2 i 3, art. 26 ust. 2, 3 i 5, art. 27 ust. 2, art. 33 ust. 3, 5 i 7 oraz art. 34 ust. 4, 5 i 6 po słowie »Komisja« w odpowiedniej formie gramatycznej dodaje się słowa »lub, w odniesieniu do państwa EFTA, Urząd Nadzoru EFTA« w odpowiedniej formie gramatycznej;

f) w art. 29 ust. 2 i 3, w art. 30 ust. 3 oraz w art. 32 ust. 2 po słowie »Komisja« w odpowiedniej formie gramatycznej dodaje się słowa »oraz Urząd Nadzoru EFTA« w odpowiedniej formie gramatycznej;

g) w art. 35 ust. 5 dodaje się, co następuje:

»Na wniosek Urzędu Nadzoru EFTA Agencja sporządza sprawozdania na temat stanu wdrożenia i stosowania postanowień Porozumienia EOG z zakresu bezpieczeństwa i interoperacyjności kolei w danym państwie EFTA.«;

h) w art. 38 ust. 7 po słowie »Komisja« dodaje się słowa »oraz Urząd Nadzoru EFTA«;

i) w art. 47 dodaje się następujące ustępy:

»6. Państwa EFTA w pełni uczestniczą w Zarządzie i mają w nim takie same prawa i obowiązki jak państwa członkowskie UE, z wyjątkiem prawa głosu.

7. Urząd Nadzoru EFTA ma jednego przedstawiciela w Zarządzie, bez prawa głosu.

Urząd Nadzoru EFTA mianuje członka Zarządu oraz jego zastępcę, który zastępuje członka pod jego nieobec- ność.«;

j) w art. 51 ust. 1 lit. a) po słowie »Komisji« dodaje się słowa », Urzędowi Nadzoru EFTA«;

k) w art. 55 dodaje się następujący ustęp:

»7. Obywatele państw EFTA mają prawo być członkami, w tym przewodniczącymi, Rad Odwoławczych. Podczas opracowywania listy, o której mowa w ust. 3 lit. a), Komisja uwzględnia również odpowiednie osoby z obywatelstwem państw EFTA.«;

l) w art. 64 dodaje się następujący ustęp:

»11. Państwa EFTA uczestniczą we wkładzie finansowym Unii, o którym mowa w ust. 2 lit. a). Do tego celu stosuje się odpowiednio procedury określone w art. 82 ust. 1 lit. a) Porozumienia EOG oraz w Protokole 32 do tego Porozumienia.«;

m) w art. 67 dodaje się następujący ustęp:

»4. Na zasadzie odstępstwa od art. 12 ust. 2 lit. a) i art. 82 ust. 3 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich, obywatele państw EFTA posiadający pełnię praw obywatelskich mogą być zatrudniani na podstawie umowy przez Dyrektora Wykonawczego Agencji.

Na zasadzie odstępstwa od art. 12 ust. 2 lit. e), art. 82 ust. 3 lit. e) oraz art. 85 ust. 3 warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich, języki, o których mowa w art. 129 ust. 1 Porozumienia EOG są uznawane przez Agencję, w odniesieniu do jej personelu, za języki Unii, o których mowa w art. 55 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej.«;

n) w art. 70 dodaje się, co następuje:

»Państwa EFTA przyznają Agencji przywileje i immunitety równoważne przywilejom i immunitetom zawartym w Protokole w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej.«;

o) w art. 74 dodaje się, co następuje:

»Dokumenty, które przesyła do Agencji państwo EFTA lub osoba podlegająca jurysdykcji państwa EFTA, mogą być sporządzone w dowolnym wybranym przez nadawcę języku wymienionym w art. 129 ust. 1 Porozumienia EOG. Odpowiedź jest sporządzana w tym samym języku.«;

p) w art. 77 ust. 1 dodaje się, co następuje:

»Do celów stosowania niniejszego rozporządzenia do wszelkim dokumentów Agencji stosuje się rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w odniesieniu również do państw EFTA.«;

q) w art. 78 dodaje się, co następuje:

»Do celów stosowania niniejszego rozporządzenia, Agencja stosuje zasady zawarte w przepisach bezpieczeństwa Komisji dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (EUCI) oraz informacji nieklasyfikowanych szczególnie chronionych, zgodnie z decyzją Komisji (UE, Euratom) 2015/444, również do takich informacji w odniesieniu do państw EFTA.«";

16)
po pkt 42f (rozporządzenie (UE) 2016/796 Parlamentu Europejskiego i Rady) dodaje się, co następuje:

"42fa. 32018 R 0764: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/764 z dnia 2 maja 2018 r. w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności (Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 68).

42fb. 32018 R 0867: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/867 z dnia 13 czerwca 2018 r. ustanawiające regulamin Rad Odwoławczych Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (Dz.U. L 149 z 14.6.2018, s. 3).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następującego dostosowania:

W art. 23 po słowie »Unii« dodaje się słowa », w języku islandzkim oraz w języku norweskim«".

17)
w pkt 42g (dyrektywa 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) dodaje się tiret w brzmieniu:

"– 32019 R 0554: rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/554 z dnia 5 kwietnia 2019 r. (Dz.U. L 97 z 8.4.2019, s) 1).";

18)
po pkt 42h (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007) dodaje się, co następuje:

"42i. 32016 L 0798: dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (wersja przekształcona),(Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102), sprostowana w Dz.U. L 59 z 7.3.2017, s. 41 oraz w Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 114.

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tej dyrektywy odczytuje się z uwzględnieniem następującego dostosowania:

W art. 15 ust. 3 zdanie drugie po słowie »Komisję« w dodaje się słowa »lub, w odniesieniu do państw EFTA, Urząd Nadzoru EFTA«.

42ia. 32018 R 0761: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/761 z dnia 16 lutego 2018 r. ustanawiające wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do nadzoru sprawowanego przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa po wydaniu jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa lub autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 i uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 1077/2012 (Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 16).

42ib. 32018 R 0762: rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/762 z dnia 8 marca 2018 r. ustanawiające wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do wymogów dotyczących systemu zarządzania bezpieczeństwem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 i (UE) nr 1169/2010 (Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 26).

42ic. 32018 R 0763: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/763 z dnia 9 kwietnia 2018 r. ustanawiające praktyczne zasady wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa przedsiębiorstwom kolejowym na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 653/2007 (Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 49).

Do celów niniejszego Porozumienia przepisy tego rozporządzenia odczytuje się z uwzględnieniem następującego dostosowania:

w art. 5 ust. 1 po słowach »języków urzędowych Unii« dodaje się słowa », języka islandzkiego lub norweskiego«.

42id. 32019 R 0779: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 360).";

19)
skreśla się tekst pkt 37d (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE), 37dm (decyzja wykonawcza Komisji 2014/880/UE), 37df (rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011), 42e (dyrektywa 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady), 42ea (rozporządzenie Komisji (WE) nr 653/2007), 42eg (rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011) i 42eh (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1077/2012);
20)
skreśla się tekst pkt 37da (decyzja Komisji 2007/756/WE);
21)
skreśla się tekst pkt 37dl (decyzja Komisji 2012/757/UE) ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2024 r.;
22)
skreśla się tekst pkt 42ee (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1169/2010) i 42ef (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1158/2010) ze skutkiem od dnia 16 czerwca 2025 r.
Artykuł  2

Teksty rozporządzeń (UE) 2016/796, (UE) 2016/2338, (UE) 2019/554 i (UE) nr 1305/2014, rozporządzeń delegowanych Komisji (UE) 2018/761 i (UE) 2018/762, rozporządzeń wykonawczych Komisji (UE) 2017/6, (UE) 2018/278, (UE) 2018/545, (UE) 2018/763, (UE) 2018/764, (UE) 2018/867, (UE) 2018/868, (UE) 2019/250, (UE) 2019/772, (UE) 2019/773, (UE) 2019/774, (UE) 2019/775, (UE) 2019/776, (UE) 2019/777, (UE) 2019/778, (UE) 2019/779, (UE) 2020/387, (UE) 2020/424, dyrektyw (UE) 2016/797 i (UE) 2016/798, sprostowanej w Dz.U. L 59 z 7.3.2017, s. 41 oraz w Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 114, dyrektywy Komisji 2014/38/UE i decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1614 w językach islandzkim i norweskim, które zostaną opublikowane w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, są autentyczne.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 25 września 2021 r., pod warunkiem dokonania wszystkich notyfikacji przewidzianych w art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * , albo z dniem wejścia w życie decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 247/2021 z dnia 24 września 2021 r. 42 , w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2021 r.

Wspólne oświadczenie Umawiających się Stron załączone do decyzji Wspólnego Komitetu nr 248/2021 z dnia 24 września 2021 r. dotyczącej uwzględnienia w Porozumieniu EOG rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004

Mając na uwadze system Porozumienia EOG opierający się na dwóch filarach oraz w odniesieniu do przekazania Agencji Kolejowej Unii Europejskiej uprawnień do wydawania zezwoleń na użytkowanie pojazdów i wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa, oraz do zatwierdzania projektów dotyczących przytorowych urządzeń europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym, a także w odniesieniu do procedury arbitrażowej przewidzianej w przypadku sporów między krajowymi organami ds. bezpieczeństwa państw EFTA a Agencją Kolejową Unii Europejskiej, Umawiające się Strony uznają, że rozwiązanie to nie stanowi precedensu dla przyszłych dostosowań unijnych aktów, które mają zostać uwzględnione w Porozumieniu EOG.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1.
2 Dz.U. L 354 z 23.12.2016, s. 22.
3 Dz.U. L 97 z 8.4.2019, s. 1.
4 Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 438.
5 Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 16.
6 Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 26.
7 Dz.U. L 3 z 6.1.2017, s. 6.
8 Dz.U. L 54 z 24.2.2018, s. 11.
9 Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66.
10 Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 49.
11 Dz.U. L 129 z 25.5.2018, s. 68.
12 Dz.U. L 149 z 14.6.2018, s. 3.
13 Dz.U. L 149 z 14.6.2018, s. 16.
14 Dz.U. L 42 z 13.2.2019, s. 9.
15 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 1.
16 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 5.
17 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 89.
18 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 103.
19 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 108.
20 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 312.
21 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 356.
22 Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 360.
23 Dz.U. L 73 z 10.3.2020, s. 6.
24 Dz.U. L 84 z 20.3.2020, s. 20.
25 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
26 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102.
27 Dz.U. L 70 z 11.3.2014, s. 20.
28 Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53.
29 Dz.U. L 13 z 18.1.2006, s. 1.
30 Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.
31 Dz.U. L 320 z 17.11.2012, s. 3.
32 Dz.U. L 326 z 10.12.2010, s. 11.
33 Dz.U. L 327 z 11.12.2010, s. 13.
34 Dz.U. L 153 z 14.6.2007, s. 9.
35 Dz.U. L 305 z 23.11.2007, s. 30.
36 Dz.U. L 57 z 2.3.2011, s. 8.
37 Dz.U. L 345 z 15.12.2012, s. 1.
38 Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 489.
39 Dz.U. L 122 z 11.5.2011, s. 22.
40 Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.
41 Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 44.
* Wskazano wymogi konstytucyjne.
42 Dz.U. L, 2024/469, 22.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/469/oj.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024